טבע של פעם בחיים

הלגונה הכחולה באיסלנד. יותר מ-600 מעיינות חמים בתוך טבע קפוא. צילום: שאטרסטוק
הלגונה הכחולה באיסלנד. יותר מ-600 מעיינות חמים בתוך טבע קפוא. צילום: שאטרסטוק

מעיינות חמים בתוך טבע קפוא, המדבר החם ביותר בעולם, נוף וולקני שכולל תצורות נוף מפוסלות בשלל דוגמאות ודיונות עצומות של חול אדום. ארבע המלצות למקומות בטבע שחייבים לראות לפחות פעם בחיים

88 שיתופים | 132 צפיות

איסלנד

כשחושבים על איסלנד עולים מיד בראשנו מראות טבע קפואים ודרמטיים. באי האיסלנדי, שגודלו כמעט פי חמישה ממדינת ישראל, יש כמאה הרי געש, יותר מ-600 מעיינות חמים, גייזרים ושדות קיטור וגופרית, מפלים וקרחונים. ואפילו שיש לה תדמית יקרה, היום המחירים כבר פחות יקרים מבעבר – בייחוד מחוץ לעונת התיירות.

האטרקציות הבולטות שאסור לפספס: עיר הבירה רייקיאוויק (Reykjavík), אתר המרחצאות הלגונה הכחולה (Blue Lagoon); שמורת סקפטפל (Skaftafell) ולגונת הקרחונים (Jökulsárlón); משולש הזהב האיסלנדי הכולל את "מפל הזהב" (Gullfoss), שמורת ת'ינגווליר (Thingvellir) והגייזר הגדול (The Great Geysir); צפייה בלווייתנים בעיירות הוסוויק (Húsavík) ודלוויק (Dalvik); אגם מיוואטן (Mývatn). אם יתמזל מזלכם תזכו לצפות גם ב"זוהר הקוטב" – תופעת הטבע שאין שנייה לה.

 

מדבר דנקיל

מדבר דנקיל (Danakil), באזור השקע הגיאולוגי אפאר (Afar Triangle) שבצפון-מזרח אתיופיה ולאורך הגבול עם אריתריאה, נחשב למדבר החם ביותר בעולם. מדובר באחד האזורים הנידחים והפראיים על פני כדור הארץ, עם טמפרטורות קיצוניות של יותר מ-50 מעלות צלזיוס בעונה החמה ועם הרבה בצורות. את האזור מאפיינת צמחייה מדברית, הכוללת עצים קטנים ועשבים העמידים לתנאי סביבה קשים ובעלי חיים כמו זברות, צבאים, ראמים מזרח-אפריקאיים וערודים .

למה לנסוע לשם? התשובה מורכבת מכמה חלקים: בשל ההזדמנות לפגוש את בני שבט אָפָאר (Afar), שבט של נוודים השורדים באזור זה כבר מאות שנים למרות תנאי החיים הקשים. בשל התופעות הגיאולוגיות המעניינות המאפיינות את האזור הפעיל מאוד, הממוקם לאורך השבר הסורי-אפריקאי, ובכללן הר הגעש ארטה אלה (Erta Ale), ההר הפעיל ביותר במדינה. בשל מכרות המלח המרשימים שבצפון דנקיל, מקור הפרנסה היחיד של תושבי האזור, גם היום יוצאות מהם שיירות של גמלים המובילים את המלח למרחקים עצומים על פני המדבר השומם.

מדבר דנקיל
מדבר דנקיל נחשב למדבר החם ביותר בעולם. צילום: שאטרסטוק

קפדוקיה

גולת הכותרת של טיול במרכז תורכיה היא ביקור בקפדוקיה (Cappadocia) שברמת אנטוליה (Anatolia), המתאפיינת בנופים מדהימים שלא תראו בשום מקום אחר מלבד אולי על הירח. הנוף הוולקני הייחודי המאפיין את הקרקע באזור, שהוא תוצר של תהליכים טבעיים בני מיליוני שנים, כולל תצורות נוף המפוסלות בשלל דוגמאות, בהן פטריות אבן, חרוטים וארובות סלע ומצוקים צבעוניים. מלבד כל אלה תמצאו בקפדוקיה המון מערות ומחילות חצובות בקרקע, כנסיות, מנזרים וערים תת-קרקעיות מעשה ידי אדם, שהגדולה בהן היא העיר התת-קרקעית של דרינקויו (Derinkuyu).

עוד אתרי חובה בקפדוקיה הם סלעי "ארובות הפיות" עמודי סלע באזור הכפר אוצ'יסאר (Uchisar) שבעמק גורמה (Goreme), והכפר אבנוס (Avanos), מרכז הקדרות האזורי. שתי דרכים המומלצות לצפות בנופים הייחודיים של האזור הן ברכיבה על אופניים או בטיסה חווייתית בכדור פורח.

 

 

קפדוקיה, תורכיה
פטריות אבן, חרוטים וארובות סלע בקפדוקיה שבתורכיה. צילום: שאטרסטוק

נמיביה

נמיביה שבדרום-מערב אפריקה מסתמנת כאחד מיעדי הטיול המעניינים והפופולריים ביבשת בשנים האחרונות. שלא כמדינות אפריקאיות אחרות, רמת התשתיות בנמיביה גבוהה יחסית, מפני שדרום אפריקה, השכנה מדרום, שלטה בה עד 1990. נמיביה נקראת על שם מדבר נמיב (Namib Desert) שלחופי האוקיינוס האטלנטי, ותיירים יכולים ליהנות בה מדיונות עצומות של חול אדום שגובהן עשרות ומאות מטרים ומשילוב אולטימטיבי של מדבר, ים, חיות בר וחופים נהדרים, וכל זאת בלי להתפשר על נוחות.

כמה סיבות טובות לבקר בנמיביה: הטיפוס על "דיונה 45", הנמצאת מחוץ לעיירה בטאני (Bethanie) בדרום נמיביה, מזכה בתצפית מרהיבה על מרחבי הדיונות הזהובות של מדבר נמיב; ביקור באתר סוסוספליי (Sossusvlei) – שקע יבש של בוץ קדום שמזדקרים ממנו גזעי עצים שהתייבשו בחום המדבר – מספק הזדמנויות נהדרות לצילום בצבעי אדום של חול, צהוב של האגם היבש וכחול של שמים; העיירות ולפיש ביי (Walvis Bay) וסווקופמונד (Swakopmund) שלחוף האוקיינוס האטלנטי מלאות בבתי קפה, מסעדות וברים.

מדבר נמיב, נמיביה
דיונות עצומות של חול אדום שגובהן עשרות ומאות מטרים במדבר נמיב. צילום: שאטרסטוק