אם הקירות היו יכולים לדבר

טפט של מיסוני, להשיג ב-RENBY | צילום: יח"צ
טפט של מיסוני, להשיג ב-RENBY | צילום: יח"צ

קירות הבית הם כבר מזמן לא רק מחיצות בין חדר לחדר, היום הם כבר אלמנט עיצובי בפני עצמו וניתן למצוא חיפויי קירות מעוצבים במבחר סגנונות ולכל טעם

88 שיתופים | 132 צפיות

האדריכלות המודרנית, שאפיינה את סוף המאה ה-20, העדיפה קירות נקיים ומינימליסטיים, חפים מקישוטיות ומתחכום. האדריכלים המודרניים התייחסו אל קירות הבית כמסגרות שמחלקות את החללים ותו לא.

תחת שרביט האדריכלות העכשווית, המאפיינת את העשור האחרון, הפכו קירות הבית מאלמנט פונקציונלי לחלק חשוב הנמצא במרכז תשומת הלב של תהליך העיצוב. היצע העיצובים של חיפויי הקירות נוסק ועימו מגמה חד משמעית ברורה – ההבנה שהקירות הם אלו שיוצרים את הנרטיב של הבית והופכים אותו למקום עם אופי ואמירה הובילו יותר ויותר מעצבים ויצרנים לחפש אחר הנוסחה המחברת בין עיצוב לפונקציונליות, בין חדשנות וקידמה ובין מסורת ואסתטיקה.

>> הבית עם הקירות הכי מדליקים שראינו

אם בעבר תפקידם של חיפויי הקירות היה לשמור על הקיר מפני רטיבות, או לחלופין להסתיר אלמנטים מסוימים, כיום התפקיד המרכזי של חיפוי קיר הוא להדגיש ולהעצים את החלל ובעיקר להפוך את הקירות לחלק מעיצוב הבית. עם ההבנה האדריכלית שלקירות יש תפקיד חשוב ביצירת האווירה בבית, החלו לשים דגש על הקירות כסוכני אווירה מרכזיים בחלל הבית. 

תשובתה של האדריכלות המודרנית לחלופת הטרנדים וקביעת האופנות יצרה דינמיקה המכתיבה שינויים מהירים בעיצוב סביבת הבית. מגמה זו, המכתיבה שינויים תכופים, הובילה לתור הזהב של חיפויי הקירות. מה גם שהחלפת חיפויי הקירות אינה מצריכה מאמץ רב, עובדה המאפשרת שינוי עיצובי קל ומהיר יחסית. אמנם לא כל קיר צריך להיות חלון ראווה, אבל אם נבחר קיר או שניים ונשקיע בהם – נוכל לשדרג משמעותית את עיצוב הבית.

טפט של BISAZZA, להשיג ב–HeziBank | צילום: יח"צ
טפט של BISAZZA, להשיג ב–HeziBank | צילום: יח"צ

טפטים – האפשרות הקלה, הזולה והאופנתית

מבט חטוף על היצע הטפטים כיום מצביע על מגמה ברורה – עיצובי הטפטים כבר מזמן ניערו מעצמם את התדמית המיושנת שדבקה בהם, עובדה היא שכל בית עיצוב/אופנה נחשב משיק קולקציית טפטים. הבולטים שביניהם הם בתי האופנה הרמס, ארמני, מיסוני ועוד רבים נוספים. 

טפטים של בית האופנה הרמס, להשיג ב-RENBY | צילום: יח"צ
טפטים של בית האופנה הרמס, להשיג ב-RENBY | צילום: יח"צ

ענף הטפטים, כמו ענף הטקסטיל, מאפשר אינסוף רעיונות עיצוביים שמושפעים מאופנת הביגוד וממגמות עיצוביות כלליות המכתיבות את הדוגמאות, ההדפסים, הטקסטורות והגוונים. "אנחנו מזהים דיאלוג מתמיד המתקיים בין אופנת העילית לבין תחום הלבשת הבית בכלל והטפטים בפרט", מעדכן בני מורן, מבעלי רשת RENBY.

טפט מותאם לחדר הרחצה של Devon&Devon, להשיג ב-HeziBank | צילום: סטודיו דבון
טפט מותאם לחדר הרחצה של Devon&Devon, להשיג ב-HeziBank | צילום: סטודיו דבון

משחק החומרים

נראה כי בשנים האחרונות, ישנה פתיחות לחומרים חדשים, לטקסטורות בלתי שגרתיות, לצבעוניות עזה ולהדפסים נועזים. אין לכך נוסחה קבועה, שכן מטבע הדברים כל חלל הוא אחר ונתונים משתנים טווים את סיפורו. 

החשיבות בפיתוחים חדשניים של חומרים מוכרים הגיעה גם לתחום חיפויי הקירות. לאחרונה אנו עדים לכניסתם של חומרים שונים ומשונים לתחום, החל ממשי ופשתן ועד קליפת עץ אגוז, רפיה, חוטים שזורים ובמבוק. בקולקציות חיפויי הקירות של המותג הצרפתי Elitis (משווק בלעדית ב-RENBY) ניתן למצוא עושר של חומרים היוצרים חיפויי קירות בעלי טקסטורות שונות, במראה עמוק ולעתים אף תלת ממדי. 

טפטים מחומרים מגוונים, להשיג ב-RENBY | צילום: יח"צ
טפטים מחומרים מגוונים, להשיג ב-RENBY | צילום: יח"צ

קירות אומנותיים, קיר נושא 

אם בעבר נהוג היה לחשוב שהדרך הקלאסית להפיכת קירות הבית לבעלי עניין ותוכן תרבותי עוברת דרך גלריית האמנות הקרובה, כיום, ניתן למצוא חיפויי קירות הנושאים הדפסים של יצירות אמנות מפורסמות, היוצרים בקלות וללא מאמץ את אפקט הוואו המתבקש. 

העושר הוויזואלי והמגוון העצום בתחום הובילו להתפתחות טרנד נוסף של חיפוי קיר דומיננטי אחד המהווה נקודת ייחוס. בשורה זו מתאימה עבור אלו שאינם מעוניינים לחפות את כל קירות הבית. רצוי לבחור קיר דומיננטי אחד בסלון או בכניסה אל הבית שיעשה את העבודה.

טפטים כיצירות אומנות, להשיג ב-RENBY | צילום: יח"צ
טפטים כיצירות אומנות, להשיג ב-RENBY | צילום: יח"צ

הטכנולוגיה בשירות העיצוב 

טכנולוגיות הדפסה מתקדמות מאפשרות לדמות את כל מגוון החומרים הקיים, החל מעץ ואבן ועד משי. דוגמה בולטת היא טכנולוגיית ייצור המשטחים של Dekton, מותג המשטחים מבית ענקית המשטחים הבינלאומית Cosentino. בין מוצרי המותג, ניתן למצוא מגוון אפשרויות אינסופי של חיפויי קירות לחוץ ולפנים, כולל לחדרים רטובים.

עמידות החומר, בשילוב הנראות המקורית והייחודית שלו, היכולה להגיע באינסוף גוונים וטקסטורות, גימורים שונים והדפסים כמעט אינסופיים, מאפשרים התאמה לכל סגנון עיצובי ולכל צורך אדריכלי ואסתטי. חיפויי Dekton מאפשרים להפוך את קירות הבית, חלקם או מקצתם, לסוכני אווירה מרכזיים ולבעלי תרומה משמעותית בעיצוב החלל, ואף לספק את אפקט הוואו המתבקש בכל חלל מעוצב. 

יישום נכון של חיפויי קירות יכול להוביל להשגת המטרות השימושיות, התרבותיות, החברתיות, הכלכליות והאסתטיות הרצויות בבית של עידן החדש.

חיפוי חיפויי Dekton | צילום: יח"צ
חיפוי חיפויי Dekton | צילום: יח"צ