איך לחזור למעגל העבודה אחרי חופשת לידה ארוכה?

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

לחפש עבודה זה אף פעם לא קל, בטח לא אחרי כמה שנים בבית עם הילדים. אז איך מגשרים על הפערים המקצועיים, האם לחזור למקום העבודה הקודם או לחפש משהו חדש ומה הדרך הכי טובה להתכונן לריאיון עבודה?

88 שיתופים | 132 צפיות

 

כל החליפות המחויטות והמגוהצות שלך מחכות עמוק בארון, כבר שכחת את צלילי הסמול טוק בפינת הקפה ולא בטוח שאת זוכרת איך מאשרים הגעה באאוטלוק. שלוש, ארבע, חמש שנים היית בבית, ילדת ילדים ואז גידלת אותם למופת – ועכשיו, איך לעזאזל חוזרים לעבודה?

"ככל שההיעדרות ארוכה, כך קשה יותר לחזור למעגל העבודה", אומרת זהר תדמור־אילת, מנכ"ל HR Israel, בעבר סמנכ"ל משאבי אנוש ויועצת ארגונית בחברות מובילות במשק. "הקשרים המקצועיים התרופפו וישנה גם אפליה על רקע גיל. בישראל יולדות חוזרות מהר יחסית למעגל העבודה", אומרת תדמור־אילת, "יוקר המחיה גורם לכך שמבחינה כלכלית, קשה מאוד לנשים לוותר על המשכורת, והן מעדיפות לשמור על מקום העבודה שלהן".

עוד הוראות הפעלה לשיפצור השגרה:
כך תפסיקי לריב עם חמותך
כך תפסיקי להתאכזב מבן הזוג שלך
כך תרוויחי משכורת כמו של גבר

 

אבל ישנן גם אחרות: אלה שגילו שיותר משתלם להישאר בבית במקום לשלם למטפלת, אלה שהג'ינגול בין קריירה למשפחה פגע להן בשפיות, ואלה שבחרו בלב שלם לשים את כל הפוקוס על הבית והילדים. לא משנה מאיזו סיבה את מוצאת את עצמך בבית – תמיד תוכלי לחזור לעבודה בלי להתנצל על הזמן שעבר.

"יש נשים שחוזרות לעבודה אחרי תקופת היעדרות כי הן רוצות, ויש כאלה שאין להן ברירה", אומרת ד"ר אורניה יפה־ינאי, פסיכולוגית תעסוקתית וקלינית ומייסדת מכון "לכל אדם יש שביל", לאבחון, ייעוץ וטיפול בקריירה. "נשים שחוזרות לעבודה מתוך אילוץ צריכות לבחור במקצוע שמתאים לאנרגיות שהן מוכנות להשקיע, ומוטב שיבחרו תפקיד שלא דורש מעורבות רבה. לעומתן, נשים שבוחרות לחזור אחרי שהייתה להן תקופה טובה בבית, יכולות להיות עובדות טובות יותר במשרות עם יותר אחריות, כיוון שהן מלאות מוטיבציה".

האם עדיף לחזור למקום העבודה הקודם או לחפש משהו חדש?

"הרבה נשים רוצות לעבוד מהבית, לפתוח עסק, למכור מהאינטרנט. זו בהחלט הזדמנות לפיתוח קריירה בתחום חדש".

הבעיה שנשים רבות נתקלות בה עם חזרתן לעבודה, היא היעדר הניסיון המצטבר והפער המקצועי הגדול שנוצר בשל ההיעדרות.

תדמור־אילת מסבירה איך אפשר לגשר על הפער הזה, "מומלץ לקחת קורס רענון בתחום, גם במהלך חופשת הלידה, ולקרוא חומר מקצועי. בתקופת הניתוק ממעגל העבודה מומלץ גם לשמור על קשרים אישיים, לקבוע לקפה עם עמיתים למקצוע ולהתעדכן בנעשה".

כך תגיעי מוכנה לכל ריאיון עבודה

1. עני לעצמך בכנות על שאלות קשות: מה היית רוצה לעשות? לאיזה מקום עבודה את באמת רוצה לחזור?

2. עבדי בחיפוש עבודה: הכיני לך רשימה ארוכה של כל האנשים שאת מכירה, סמני לעצמך היכן הם עובדים והאם זה יכול לסייע לך והתחילי לפנות אליהם.

3. פני לייעוץ מקצועי: במיוחד אם החלטת לשנות כיוון בקריירה, יועץ קריירה, פסיכולוג או מאמן יכולים ללמד אותך איך מחלקים את הזמן בין הבית לעבודה, איך מתנהלים באופן עצמאי ועוד סודות, שלבד ייקח לך יותר זמן לגלות.

4. הכיני את מערך התמיכה: קבעי מראש תוכניות גיבוי כמו בייביסיטר, סבתא או מטפלת להקפצה, ובמקביל חשוב ליזום שיחה עם בן הזוג על השינויים הצפויים בחלוקת הנטל בבית.

5. קחי אחריות על הזמן שעבר: אם את אמורה לשלוט באקסל בתחום שלך, הכירי את הגרסאות החדשות, חזרי לעקוב אחרי ספרות מקצועית והוכיחי לכל שאת חדה ומעודכנת בנעשה בתחום.