חופשה שכולה חזלח

בהולנד עומד לרשות המטיילים מבחר עצום של צימרים ודירות נופש פרטיות המציעים הכנסת אורחים לבבית ומקום לינה נעים שמהר מאוד מרגישים בו כמו בבית

88 שיתופים | 132 צפיות

למילה ההולנדית "חזלח" (gezellig) אין מקבילה בשפה העברית. המשמעות היא כל דבר שיוצר תחושה חמימה ונעימה, ששורה עליו אווירה ידידותית ומשפחתית. כשאני חושבת על חזלח מיד עולה בדמיוני סלון טיפוסי של בית הולנדי: פשוט, אבל עם תשומת לב רבה לפרטים קטנים; קישוטים, פרחים ומנורות המפיקות אור חמים ורך. להולנדים יש חוש מפותח לאסתטיקה המשדרת חמימות וביתיות.

מחקלאות לתיירות

למרבה השמחה גם מי שאין לו מכרים בהולנד יכול לפגוש בחזלח ההולנדי. בהולנד עומד לרשות המטיילים מבחר עצום של צימרים ודירות נופש פרטיות מסוגים שונים: בתוך ערים, כפרים או אזורים חקלאיים, דירות שלמות או חדרים בודדים, עם ארוחת בוקר או בלעדיה. העיקר הוא הכנסת אורחים לבבית ומקום לינה מזמין ונעים שמהר מאוד מרגישים בו כמו בבית.

אהובים עליי במיוחד הבתים הפרטיים באזורים הכפריים או בתי החווה שהוסבו לדירות אירוח. כפי שהסביר לי פעם בעל בית נחמד במחוז פריזלנד (Friesland) שבצפון הולנד, בעקבות השיפורים הטכנולוגיים וההתמקצעות של החקלאות המקומית, הרבה חוות פרטיות קטנות נותרו ללא עבודה. הפתרון המוצלח והיעיל – שרבים אימצו בשמחה – הוא מעבר לענף התיירות. כך בעלי הבית יכולים להרוויח למחייתם מהאירוח, לשמור על החווה ולפעמים אף להמשיך ולייצר תוצרת חקלאית בהיקף מצומצם. התוצאה היא במקרים רבים דירות מרווחות ומעוצבות, שנותנות תמורה מצוינת למחיר.

מקומיים לזמן קצר

כך למשל התארחנו בחוות סוידיינדה (Suydeinde), הנמצאת במרכז "הלב הירוק" (Groene Hart) – אזור במרכז הולנד, השומר על אופיו החקלאי. הדירה היתה מרווחת, מעוצבת בטוב טעם ובעלות לא גבוהה. קלאוס וקרוליין קיבלו את פנינו בחמימות יוצאת דופן ועשו הכל כדי לעזור, להמליץ ולהנעים את שהותנו.

מידע מעשי
* חוות סוידיינדה
בעלי הבית: Klaas and Caroline de Jong
חדרים: דירה עם סלון ושני חדרי שינה, מתאימה ל-5 נפשות
איפה: Zuideinde 18 B, 2445 AV Aarlanderveen
מחיר: 100-70 אירו ללילה, לא כולל ארוחת בוקר
טלפון: 31-172-574178
דוא"ל: k.dejong@hetnet.nl

* המאפייה הישנה
בעלי הבית: Mr. Joze Dielissen and Mrs. Ronel Dielissen חדרים: דירת חדר לזוג או זוג ותינוק (ללא תוספת תשלום)
איפה: Noorddijkerweg 118b, 1645VJ Ursem Noord-Holland מחיר: 75 אירו לזוג ללילה, כולל ארוחת בוקר
טלפון: 31-653-869266
דוא"ל:
joze.dielissen@gmail.com

* דה סטרנהוף
בעלת הבית: Mrs. Marieke Moens
חדרים: ארבעה חדרים, כל אחד מתאים לזוג או לזוג ותינוק (ללא תוספת תשלום)
איפה: Sternweg 14, 3898 LJ Zeewolde
מחיר: 80 אירו לזוג ללילה, כולל ארוחת בוקר
טלפון: 31-320-288222
נייד: 31-610476665
דוא"ל: info@sternhof.nl

הגענו לשם קצת נסערים: הבן הקטן קיבל מכה חזקה באצבע והיינו צריכים להגיע לרופא. קלאוס הזמין לנו תור אצל הרופא המקומי, וכאשר חששנו שמא לא נמצא את המקום, הוא הסיע אותנו, המתין עמנו בתור ווידא שהכל עובר בשלום. אין ספק שבזכותו החוויה הפכה מאירוע בלתי נעים להרפתקה בכפר.

עוד זוג מארחים נפלאים היו יוזה ורונל, בצימר המאפייה הישנה (De Ouwe Bakkerai) במחוז צפון הולנד (Noord Holland). אצלם קיבלנו דירת סטודיו קטנה, מאובזרת לחלוטין. מצרכים לארוחת בוקר משובחת חיכו לנו במקרר, ומדי בוקר קיבלנו אספקה חדשה של לחמים, קרואסונים, גבינות ומיץ טרי. בוקר אחד שאלתי את יוזה על איזה אוכל הולנדי טיפוסי הוא ממליץ, ובשובנו בערב של אותו היום חיכה לנו סיר מרק אפונה הולנדי, סמיך וטעים. באחד הערבים אירחו אותי יוזה ורונל בביתם לשיחה מרתקת. גם כאן היחס האישי הפך את האירוח לחוויה בלתי נשכחת.

אצל מאריקה בחוות דה סטרנהוף (De Sternhof) האירוח היה בעל אופי קצת שונה. קיבלנו חדר שינה פרטי גדול מאוד, ולרשות כל המבקרים בחווה עמדו גם סלון גדול, מטבח וחדר אוכל משותפים. אפילו פינת צעצועים היתה שם בשביל הילדים. אף על פי שהמטבח היה מאובזר, התפנקנו והזמנו ארוחות בוקר, שהיו מהטובות שאכלנו בהולנד.

מלבד החדרים עצמם, הכיף האמיתי בכל המקומות האלה הוא שיש כאן הזדמנות אמיתית להכיר מקרוב את החזלח ההולנדי ולהתיידד עם בעלי הבית המארחים. הלינה בתוך בתים אמיתיים, ולא בבית מלון המיועד רק לתיירים, העניקה לנו תחושה כאילו הפכנו, ולו לזמן קצר, לאנשי המקום.

הכותבת היא מחברת סדרת המדריכים "המשפחה המטיילת" לצפון איטליה, לסלובניה ולצפון קרואטיה ולהולנד