חופה ומזמוזים: ראיון עם העיתונאית גאיה קורן

"אחרי שהתגרשתי הייתי פעמיים בשבוע במועדון החתול והכלב ואז מיציתי, נרגעתי" גאיה קורן | צילום: רון קדמי | סטיילינג: דור מרדכי | איפור: תומה | שיער: יוסי טייר | ע. צלם: עדן גבאי | ע. סטיילינג: דיקלה שוורץ | מעיל: Etro לאמור | מכנסיים וחולצה: זארה | תכשיטים: טופ טן
"אחרי שהתגרשתי הייתי פעמיים בשבוע במועדון החתול והכלב ואז מיציתי, נרגעתי" גאיה קורן | צילום: רון קדמי | סטיילינג: דור מרדכי | איפור: תומה | שיער: יוסי טייר | ע. צלם: עדן גבאי | ע. סטיילינג: דיקלה שוורץ | מעיל: Etro לאמור | מכנסיים וחולצה: זארה | תכשיטים: טופ טן

אחרי 14 שנות נישואים העיתונאית גאיה קורן התגרשה וגילתה עולם פרוע מלא סקס, אכזבה, וקודים שאף אחד לא מדבר עליהם. אז היא הפכה למנטורית, שמלווה גרושות טריות כדי שלא ילכו לאיבוד

88 שיתופים | 132 צפיות

 

גאיה קורן, עיתונאית בכירה ומנטורית גירושים, הבינה מהר מאוד עם כניסתה לשוק הגרושים־גרושות, שאם היא לא תצחק על כל הסיטואציות ההזויות שאליהן היא נקלעת – היא תבכה. זה היה להיות או לחדול. "יצאתי ארבע פעמים עם בחור גרוש.  בפעם הראשונה שהיינו ביחד במיטה, הוא סקר אותי בקפידה ואמר 'מהצוואר למעלה את נראית בחורה צעירה. אבל, תגידי, חשבת לעשות מתיחת ברכיים?'".

מתיחת ברכיים? סליחה?

"כן כן. מסתבר שיש דבר כזה".

אין לתאר. בעטת אותו מהמיטה?

"נעלבתי עד עמקי נשמתי. הראיתי את הברכיים שלי לפלסטיקאי הראשון שראיינתי אחרי זה, והוא אמר לי שחד משמעית לא, אבל שנה אחרי עוד סחבתי איתי רגשי נחיתות ותסביכים. היום אני צוחקת על זה".

באחד הסטטוסים שלך סיפרת בכנות מצמיתה שבעודך מתלטפת עם גבר על הספה, הוא אומר לך ברוך שאת שונה מנשים אחרות שהוא יצא איתן. את מתרגשת מהמחמאה ושואלת אותו ״במה אני שונה?״ ואז הוא עונה שכולן היו רזות.

"בשנייה הראשונה נדהמתי ואמרתי לו 'אתה דפוק'. הסתכלתי עליו לראות אם הוא רציני או לא. הוא היה רציני. סלחתי לו כי הוא היה חתיך למות וסקס מעולה. אבל האמת היא שהסכמתי איתו. ידעתי שהוא צודק".

סליחה, באיזה יקום את נחשבת שמנה או אפילו שמנמנה?

"ביקום של התל אביביים השרוטים. אני באמת לא הכוסית עם הרגליים הארוכות. הזמן היחיד שאני לא אוכלת הוא כשאני ישנה. אני רזה, אבל יש לי בטן, תחת, ירכיים וזרועות, ברוך השם. חברות שלי רזות, דקיקות, אבל רובן עם הפרעות אכילה. לפחות מהפרעות אכילה ניצלתי".

פתאום הילדים פורחים

קורן, 46, גרושה עם ותק של שש שנים, מתגוררת ברמת גן עם שני ילדיה, בני 18 ו־14. היא כותבת ב״ידיעות אחרונות״ בענייני זוגיות, אהבה ויחסים. אחד הסיפורים המוכרים ביותר שחשפה היה הנישואים הפיקטיביים וההשתמטות מצה"ל של בר רפאלי. למרות הניסיון הרב שצברה בפענוח חיים של אחרים, קורן מעידה על עצמה שכאשר עשתה את צעדיה הראשונים בשוק הפנויים אחרי נישואים של 14 שנה, הייתה בעיקר מבוהלת.

"מחתלתולה שורטת הפכתי לנמרה בוגרת", כתבה בפוסט רטרוספקטיבי בפייסבוק הנפיץ שלה, שחשף בגילוי לב נדיר את הקושי של החזרה אל עולם הגברים והדייטים. ההדים והתגובות הפכו אותה לדוברת הזירה והיום, עוד לא נגמר הדייט, והיא כבר ממהרת לדווח בפוסט שלא מסתיר דבר ל־8,000 עוקביה (נוסף ל־5,000 החברים). קורן מתארת סצנה עמוסה, שיפוטית, מלאת גברים נטולי רגישות, אבל גם מזמינה את העוקבות שלה למסיבה פרועה וסוערת, מלאת ביטחון עצמי, נשיות והרפתקאות חד ליליות שעושות טוב לאגו ולעור הפנים. לאחרונה היא לא מסתפקת בלהיות גרושה מצטיינת, והפכה למנטורית לנשים בתהליך גירושים. ההתמחות הזו עושה אותה לאחת המנטוריות הבודדות בארץ שמלווה נשים גרושות לאורך כל התהליך מן הרגע הראשון של פירוק הזוגיות.

"גרושים או רווקים לא צעירים באים עם שריטות בגודל של שדה חרוש. גם היום הכל זמין, הסלולרי רוטט בהודעות חדשות מאתרי היכרויות. כבשתי ועכשיו לכיבוש הבא. לא רק גברים מתנהלים כך. כן, גם אני נדפקתי" גאיה קורן | צילום: רון קדמי | שמלה: קרולינה הררה | ז'קט: ארמאני ג'ינס | תכשיטים: פדני
"גרושים או רווקים לא צעירים באים עם שריטות בגודל של שדה חרוש. גם היום הכל זמין, הסלולרי רוטט בהודעות חדשות מאתרי היכרויות. כבשתי ועכשיו לכיבוש הבא. לא רק גברים מתנהלים כך. כן, גם אני נדפקתי" גאיה קורן | צילום: רון קדמי | שמלה: קרולינה הררה | ז'קט: ארמאני ג'ינס | תכשיטים: פדני

הסיפורים שאת מעלה בפייסבוק נהדרים ומצחיקים, אבל אנחנו מדינה שמרנית. לא חששת שידבוק בך דימוי ההוללת?

"כל החיים היה לי אכפת מה יגידו עליי, וזה ניהל אותי. זה עיכב לי הכל, את הפריצה בעבודה, את הגירושים. אבל יש בי גם צד נוסף שלא שם זין. אז אני אומרת את מה שיש לי להגיד, ממש זורקת החוצה ואתם תתמודדו. כמובן שאז אני חוטפת אש".

הפרת את קשר השתיקה. לקחת על עצמך את המשימה להראות איך נראים חייה של הגרושה העירונית.

"תפסיקו להתייפייף. ונשים, תפסיקו להתנצל. רני רהב קונסול כבוד של איי מרשל, ואני קונסולית כבוד של גירושים. אני בועטת בתחת של השמרנות. אני רוצה לחיות, להגשים את עצמי וגם להכיר גברים. אחרי שהתגרשתי הייתי פעמיים בשבוע במועדון החתול והכלב ואז מיציתי, נרגעתי. זה תהליך שגרושים עוברים, תנו לנו לעבור אותו, אנחנו צריכים למצוא את עצמנו מחדש. להפוך מ'אנחנו' ל'אני'".

יש לך ילדה בת 18, שקוראת את הכל.

"ילדים היום גדלים למציאות חדשה, שאנחנו לא הכרנו כילדים. אימהות ואבות כבר לא נשואים, ומנהלים חיים פרטיים עשירים. נשאלת השאלה מה גורם יותר נזק: מערכת יחסים לא בריאה או גירושים? הילדים שלי פרחו אחרי הגירושים, כי לא היה יותר מתח בבית".

את מתעסקת המון בדימוי שלך כגולדיגרית. זה מה שהסביבה חושבת עלייך?

"זה דד אנד. אם את יוצאת עם מבוגרים, את גולדיגרית. אם את יוצאת עם צעירים, את קוגרית. אם את מקשיבה לקנאים, את לא יוצאת בכלל", היא מחייכת. "חלק חושבים שאני יוצאת רק עם מבוגרים ועשירים. חלק אחר חושב שאני אוהבת רק צעירים. הרי אם הייתי יוצאת עם מישהו בגילי שמרוויח משכורת ממוצעת במשק, זה הרי משעמם ואז איך ירכלו עליי, ויברחו מהחיים המחורבנים שלהם לטובת חיטוט בחיים שלי?".

למרבה הצער, גרושות עדיין זוכות ללעג. עיין ערך "בלונד גרושות" ו"בר גרושות".

"הבעיה היא שאנשים מתייחסים לגירושים כמו מחלה, בשעה שזוג אחד מכל שלושה מתגרש. אגב, יש גם לק גרושות ופן גרושות. למה לא להתגנדר ולהתאפר? את יוצאת לעולם ורוצה שיסתכלו עלייך. עזבת בן זוג שלא הסתכל עלייך. אם היה מסתכל, כנראה שעוד היית שם".

גאיה קורן | שמלה: גוצ'י | מעיל: Barbara BuI לאמור | תכשיטים: פדני | צילום: גאיה קורן
גאיה קורן | שמלה: גוצ'י | מעיל: Barbara BuI לאמור | תכשיטים: פדני | צילום: גאיה קורן

גרושה לנצח

קורן לוקחת ברצינות רבה את העיסוק שלה כמנטורית. היא מלווה נשים בקליניקה שפתחה באמצעות שיטת NLP, שעובדת על שינוי מחשבתי והתנהגותי דרך טיפול בתת מודע. היא גם מעבירה הרצאות וסדנאות תחת הכותרת "אני מלכה". בפברואר ייפתח קורס שיזמה עם האוניברסיטה העברית, שעוסק בעוצמה נשית. "אני רואה בנושא הגירושים שליחות. כשרציתי להתגרש, הייתה חסרה לי רוח גבית. מישהי שתעזור לי ותגיד לי שאני יכולה לעשות את זה, או שתספר לי מה הולך לקרות, גם את התרחישים הטובים וגם את הרעים. בזוגיות שלי הלכנו לטיפול זוגי עוד לפני החתונה. המטפלת אמרה לי אז: 'את אוהבת אותו, אז נלמד אותך איך לחיות איתו'. לא היה מי שיגיד לי 'שימי לב'. לקראת הסוף של היחסים הלכתי שוב לטיפול, איתו ובלעדיו. אחרי שנה וחצי, המטפלת אמרה לי 'טוב, סיימנו. טיפלנו בהכל. את יכולה להפסיק לבוא'. הלכתי הביתה ואמרתי לבעלי שאני רוצה להתגרש. הניתוח הצליח והחולה מת".

קורן מספרת שההתמודדות הקשה לנשים שהיא מלווה בגירושים כוללת תופעות כמו ילדים שלא רוצים לראות את האבא, או אבא שלא רוצה לראות את הילדים. וגם סמסים שנשלחים אלייך מבן הזוג לשעבר וביקורת גלויה או סמויה מהסביבה. "צריך ללמוד להסתדר כגרושים לאחר שלא הסתדרתם גם כנשואים. גם אם את נכנסת לפרק ב', את נשארת גרושה לנצח", היא מסכמת את העניין. "התפקיד שלי כמנטורית זה לעזור לנשים להדוף את הביקורת ולהשקיט את רגשי האשמה".

מהו משפט המפתח שאת אומרת לנשים שמגיעות אלייך?

"לנשים בהליכי גירושים קשה מאוד המחשבה שהן 'מפרקות'. תחושת הכישלון על פירוק המשפחה היא עזה: 'אם נכשלתי פה, אז אני לא שווה שום דבר'. אני מספרת להן שאם ממשילים את הגירושים למוות, אז יש חיים אחרי המוות, והחיים טובים. לא צריך לחכות למשיח על הסוס הלבן, יש מספיק חמורים בחוץ".

מה עובר על אישה מיד עם הגירושים?

"היא צריכה ללמוד מי היא. אחרי שנים של ביחד, יוצאים לחברים ביחד, מזמינים ביחד, היא פתאום לבד, יש רק אותה. אנשים נדלקים אחד על השנייה דווקא כי כל אחד הגיע עם העולם הפנימי שלו. הסינתזה הזו וההפיכה לאדם אחד זה דווקא מה שהורס את היחסים. דבר נוסף שקורה הוא שמעגל החברים משתנה לגמרי. את נפרדת מהמשפחה שלו, את נפרדת מחברות כי את המראה שלהן. לך היה אומץ – ולהן לא. הן חוזרות הביתה להתמודד עם החרא. אחרות מפחדות פתאום שאת, הגרושה, תבואי במגע עם הבעל שלהן. הן ישנות כבר בתשע וחצי, כשאצלך עוד לא פתחו אפילו את הבר. חברות רווקות מתבאסות ממך שאת מגיעה איתן לבר. על המצח שלהן כתוב 'חתונה, ילדים', ואילו את זורמת. אז אין ברירה אלא להרחיב את מעגל החברות. חוץ מזה, בהתחלה את לא תרצי זוגיות. כל מה שתרצי זה ריבאונד. ואם בא לך זוגיות מיד, תיזהרי. את חושבת שאת יודעת מה את רוצה ואיך הדברים מתנהלים – ואין לך מושג".

מה הכי הימם אותך בעולם הפנויים שנחשפת אליו מחדש?

"הייתי בקשר רציני מהתיכון עד גיל 23. בגיל 26 התחתנתי ובגיל 40 נפלטתי חזרה לשוק. לא היה לי מושג מי אני ומול מה אני צריכה להתמודד. לקח זמן עד שהתאפסתי. כל השנים לא התאפרתי ולא הלכתי על עקבים, כי בעלי לא אהב. בקושי עשיתי גבות. רק אחרי הגירושים התחלתי להוריד שפם. הצעתי לשלם בסוף הדייט הראשון שיצאתי אליו כגרושה. הגבר שהייתי איתו היה זה שלימד אותי שנשים לא צריכות לשלם בדייט. זה הריקוד בין גבר לאישה. אמרתי 'אוקיי, זה ריקוד שאני אוהבת, אני יכולה ללמוד את הצעדים'. מי ידע בכלל מה זה דייטים ומה זה טינדר. הפייסבוק היה אז רק בחיתוליו. גיליתי שגברים נשואים מתחילים איתי בלי להתבלבל. יצאתי עם מישהו שסיפר שהוא פרוד, אלא שאז מישהו ראה אותי ואמר לתומו: 'איך את דומה לאשתו של ההוא'. הייתי בהלם. כשדיברתי עם הנשוי, הוא אמר לי 'לא, את לא מבינה, יש ביני לבין אשתי הבנות'. חתכתי כמובן".

מאיפה יש לך כוח לכל היצורים האלה? הפמיניסטית הנודעת גלוריה סטיינם אמרה פעם ש'אישה צריכה גבר כמו שדג צריך אופניים'. את לא מהרהרת מדי פעם ברעיון לסגור את הבסטה?

"אין ספק שנשרטתי קשה. איפה הימים שאבא שלי הכיר את אימא שלי ונסע אליה בסוסיתא מראשון לציון לחדרה? גם הבת שלי יוצאת עם מישהו, ויום למחרת היא כבר מספרת לי שיש לה חבר חדש. אני מקנאה בפשטות הזאת. גרושים או רווקים לא צעירים באים עם שריטות בגודל של שדה חרוש. גם היום הכל זמין, הסלולרי רוטט בהודעות חדשות מאתרי היכרויות. כבשתי, ועכשיו לכיבוש הבא. לא רק גברים מתנהלים כך. גם אני נדפקתי וגם אני אומרת 'אולי יש משהו יותר טוב'. עם זאת, אני אוהבת גברים. כשיש סביבי גברים, אני פורחת. כשהייתי בשר טרי, כל היום הייתי יושבת ומקבלת הצעות. היום, יש תקופות שאני פתאום בדכדכת כזאת וכשאני חושבת למה – אני מבינה שזה בגלל שכבר שבועיים לא היה לי מחזר. אני צריכה את האנרגיה הזו".

זוגיות מונוגמית עוד רלוונטית?

"אני אדם מונוגמי אבל בואי נודה: לא יכול להיות שכולם בוכים ונפגעים כי בן או בת הזוג בגדו. אם כולם בוגדים כל הזמן, אז כנראה שמונוגמיה לא עובדת. אני מפחדת מאוד מזוגיות. הסטטיסטיקה לא לטובתי. בארבע השנים הראשונות שלי כגרושה לא רציתי לשמוע על זה בכלל. עשיתי כיף חיים. מועדונים, חו"ל, דייטים. אחרי ארבע שנים אכלתי כל כך הרבה עד שחטפתי כאב בטן. אני כבר רוצה משהו איכותי וטוב. אני מרגישה שזה צריך כבר להגיע, אבל אני יודעת שזה לא יהיה לנצח. זו מחשבה ריאלית ומאגית בו זמנית. היום זה נראה לי מופרך להיות עם אותו אחד 15 שנה".

"אחרי שהתגרשתי הייתי פעמיים בשבוע במועדון החתול והכלב ואז מיציתי, נרגעתי" גאיה קורן | צילום: רון קדמי | סטיילינג: דור מרדכי | איפור: תומה | שיער: יוסי טייר | ע. צלם: עדן גבאי | ע. סטיילינג: דיקלה שוורץ | מעיל: Etro לאמור | מכנסיים וחולצה: זארה | תכשיטים: טופ טן
"אחרי שהתגרשתי הייתי פעמיים בשבוע במועדון החתול והכלב ואז מיציתי, נרגעתי" גאיה קורן | צילום: רון קדמי | סטיילינג: דור מרדכי | איפור: תומה | שיער: יוסי טייר | ע. צלם: עדן גבאי | ע. סטיילינג: דיקלה שוורץ | מעיל: Etro לאמור | מכנסיים וחולצה: זארה | תכשיטים: טופ טן

עשרת הדברות לחיים אחרי הגירושים על פי גאיה קורן

1. "איך עשית את זה?" זו השאלה שתשמעי הכי הרבה. שלחי את הנדחפים לבדוק את הזוגיות שלהם ושנני את המשפט "זה לא עניינכם".

2. ההתנהגות שלך תשתנה ורוב החברים שלך יתקשו להסתגל. הם יחזרו. ואת תרוויחי בדרך עוד כמה חברות טובות.

3. גרושה טרייה היא בשר טרי. גברים יעוטו עלייך בלי שתעשי כלום. אחרייך תגיע גרושה לוהטת חדשה ומקומך בשרשרת המזון ישתנה בהתאם.

4. גם אם גמרתם לא יפה, אל תערבי את הילדים ותמיד תספרי עד עשר לפני שאת מגיבה. טוב, עד מיליון.

5. זה שאת גרושה לא מגדיר את מי שאת. את יכולה להתגרש ולהיות אימא טובה ולשבת בברים ולנהל קריירה.

6. נכון, הקטע הכלכלי מפחיד. עשי מה שאת צריכה כדי להתפרנס בכבוד. כל עבודה תכבד אותך.

7. נישואים נגמרים מתישהו, גירושים זה לנצח. תתעקשי לשמור על עצמך בהסדרים טובים.

8. את הולכת להישבר בכל פעם שהמיטות של הילדים יהיו ריקות, בעיקר בחגים. אבל היי, מתי היה לך זמן שמוקדש כולו רק לך?

9. תלמדי משהו חדש ומעניין. תנגני, תציירי, תתרגלי התחלות חדשות.

10. גירושים זה סוג של מוות, אבל יש חיים אחרי המוות והם יפים. תיהני.

*קורס "עוצמה נשית בעשרה מפגשים" בשיתוף האוניברסיטה העברית בקמפוס הר הצופים ובמכון מגיד בתל אביב.
לפרטים: 3070*
5422000־02
magid@magid.org.il