חומר טוב: מדור הסקס של רתם איזק

אריקה לאסט | צילום: צ'יו לומייר
אריקה לאסט | צילום: צ'יו לומייר

הבמאית אריקה לאסט יוצרת סקס מלוכלך עם ערכים נקיים. ריאיון חם ובלעדי עם ממציאת הפורנו הפמיניסטי

88 שיתופים | 132 צפיות

בשנת 2006 נערך בטורונטו טקס פרסי הפורנו הפמיניסטי הראשון, שמטרתו הייתה לחגוג עם יוצרות ובמאיות שמבקשות לחולל מהפכה בתעשייה, שמרביתה הוקדשה לעונג ולחרמנות גברית. מה שהתחיל בתור אירוע נסייני של חנות סקס מקומית – הפך לשלאגר. יוצרות אינדי ובמאיות פמיניסטיות החלו לדפוק על השולחן ולדרוש שאם כבר דופקים אותנו על השולחן – אז שזה יהיה לנו נעים. בטקס פרסי הפורנו הפמיניסטי השלישי שנערך בשנת 2008 (וכבר עבר לחלל גדול יותר בטורונטו כדי להכיל את ההצלחה), קטפה את פרס הסרט הטוב במאית עם בייבי פייס ונימוסים סקנדינביים, כזו שלא הייתן חושדות בכוונותיה להפוך לאחת מבמאיות הפורנו המצליחות והמשפיעות בתעשייה.

צילום: צ'יו לונייר
צילום: צ'יו לונייר

אריקה לאסט, ילידת שבדיה המתגוררת כיום בברצלונה, למדה באוניברסיטה מדעי המדינה, מגדר ומיניות, וכשהגיעה לברצלונה החלה ללמוד קולנוע. ב־2004 החליטה ליצור את הסרט הראשון שלה שלא בדיוק הלך יד ביד עם אקדמיה: סרט פורנו קצר בשם ״הבחורה הטובה״. מאז הפכה לאסט לאושיה דומיננטית בתעשייה, וקטפה לא מעט פרסים. הסרטים שלה קוראים תיגר על הנורמות שמאכילה אותנו תעשיית הפורנו המיינסטרימית. כשצופים בהם אי אפשר שלא לבכות על הפעמים שבהן צפינו בסרט מסורתי עם נרטיב בסגנון ״נזירות חרמניות״ או ״תיכוניסטיות מורעבות״, שהיו עסוקים בעיקר בלהעליב את האינטליגנציה של הוואגינה. במקום התמקדות באיברי המין, הסרטים של לאסט מזכירים לנו את המין שבאמת גורם לנו לגמור, עם נשיקות, צחקוקים ואינטימיות. כמו למשל בסצנה שבה בחורה צופה בבן זוגה מרכיב רהיטים חדשים מאיקאה על הגג בלי חולצה, תוך שהיא שותה קמפרי (היי, הוא שותף מלא למטלות הבית!) וסצנה אחרת שבה במסגרת שיעור ספורט מחליטות המשתתפות לקשור את המדריך ולקיים מולו אורגיה ספורטיבית. זה לא שפורנו פמיניסטי מתעלם ומבטל את הצורך שלנו במין חייתי, אבל כשהוא מציג אותו, זה אשכרה כולל גם אותנו. ״צרכיהן של נשים לא היו בראש סדר העדיפויות במרבית סרטי הפורנו הפופולריים״, אומרת לאסט בריאיון מברצלונה, ״אני ממש לא חושבת שיש פערים בין הליבידו הגברי לזה הנשי. לגברים פשוט ניתנו יותר הזדמנויות ובמות להביע את החשקים המיניים שלהם ולייצר חומרים שמשרתים אותם. אבל הנה אנחנו משנות את זה!״.

צילום מתוך הסרט "I Fucking Love IKEA"
צילום מתוך הסרט "I Fucking Love IKEA"

מה הניע אותך להפוך לבמאית פורנו?

״התחושה החזקה שהקול הנשי לא נשמע ולא מקבל ייצוג בסרטי פורנו. אני פריקית של קולנוע, ולא ראיתי סיבה לכך שלא אוכל לפרש נרטיבים נועזים בסטנדרטים קולנועיים. אין סיבה שסרטים למבוגרים ייראו זולים ויכללו עלילה משעממת ומביכה״.

אני מניחה שאימא שלך לא הייתה נלהבת כשסיפרת לה שאת במאית פורנו.

״אימא שלי הייתה בטוחה שאני מחריבה לעצמי את הקריירה. היום היא מבינה שאני מנסה להציע אלטרנטיבה לנורמת הפורנו, ושאני לא באמת חלק מאותה תעשייה שגרמה לה לחוש רע לגבי העיסוק שלי מלכתחילה״.

איך את תופסת את עולם הפורנו כפמיניסטית?

״צריך להיות קול פמיניסטי בכל תחומי התרבות, וזה כולל גם את הפורנוגרפיה. אני מוודאת שהשחקנים והשחקניות שלי מקבלים שכר ראוי, שהם בריאים ושמחים. אני מתמקדת בעונג הנשי, ורוצה להציע לצופים שלי אלטרנטיבה לסרטי הפורנו המוכרים. פורנו מחזיק בכוח לחנך ולעורר, במיוחד אנשים צעירים שלא צברו ניסיון מיני בטרם נחשפו לפורנוגרפיה קשה. אנחנו צריכים לדבר בגלוי ובפתיחות על הז׳אנר התרבותי העצום הזה, ולא לבייש או לדחוק הצדה אנשים שרוצים לחקור צורות של ארוטיקה״.

את חושבת שנוכל להגיע לשוויון עם הגברים בצריכה ובצפיות בסרטים?

״אני לא חושבת שמדובר ביצירת תיקו, אלא ביצירת התחושה שזה בסדר שתיהני מסרטים אירוטיים וגם שתדברי על זה!״.

אריקה לאסט | צילום: צ'יו לומייר
אריקה לאסט | צילום: צ'יו לומייר

מה את עונה לאלה שטוענות שהפורנו יוצר דיכוי נשי במיטה ומחוצה לה? שפורנו שינה את התפיסה על מין כך שגברים לא יכולים להסתפק בסקס 'רגיל' ופיתחו ציפיות מופרזות במיטה?

״אני בהחלט חושבת שסרטי פורנו יכולים להוות כלי משחרר, כפי שהם יכולים להיות כלי לדיכוי. לא כולם מסכימים איתי בנושא הזה, וזה בסדר. בעיניי נקודת המבט הזו היא יותר הטפת מוסר על ההרגלים המיניים של נשים, במקום להבין ולקבל את העובדה שנשים רבות רוצות להביע את המיניות שלהן באמצעות סרטים״.

את חושבת שצרכני הפורנו יכולים ללמוד לצרוך סרטים כמו שלך, שבהם סקס הוא רק עוד אלמנט ביצירה כולה?

״בהחלט כן! יש תפיסה מוטעית שסרטים למבוגרים שנעשו על ידי נשים הם 'רכים מדי', אבל זה לא נכון. הם יכולים להיות מלוכלכים בדיוק כמו סרטי המיינסטרים. פשוט ניתנת תשומת לב גם לאלמנטים שסובבים את החדירה, מה שמוסיף לחוויה".

איך את מלהקת את השחקנים?

"אני משתדלת לעבוד רק עם שחקנים חכמים ובעלי גישה חיובית לסקס, שבאמת מבינים את החזון של סרטי לאסט. חשוב לי שיהיה ביניהם ניצוץ, ואני מוודאת שהם שמחים לעבוד ביחד ושיש להם אמירה בתהליך היצירה״.

יש במאית פורנו שאת אוהבת במיוחד?

״אני מתה על הדור החדש של יוצרים אלטרנטיבים: ג'קי סנט ג'יימס יוצר סרטי הארדקור שובבים וידידותיים לזוגות, מריה ביטי יוצרת סרטי פטיש מעולים עם סיפורי סקס פוסט אפוקליפטיים״.

אם סימון דה בובואר הייתה עמנו איזה סרט היא הייתה מגניבה לחדר השינה?

״בכנות, אני לא יודעת. אני מקווה שהיא הייתה מעריכה את העובדה שאני לא מציגה נשים כאובייקטים מיניים פסיביים, כסובייקטים פעילים, כבנות אדם עם רעיונות, תחושות ורגשות משלהן״.

*לצעצועי המין האהובים על אריקה לחצי כאן.