זהירות! החומרים המסוכנים במוצרי הקוסמטיקה ונורות האזהרה שצריך לזהות

זהירות! חומרים מסוכנים במוצרי הקוסמטיקה | צילום: Shutterstock
זהירות! חומרים מסוכנים במוצרי הקוסמטיקה | צילום: Shutterstock

עולם הקוסמטיקה סוער מאז שהתגלה השימוש בחומרי הבהרה לא חוקיים, אבל יש חומרים מסוכנים נוספים שחובה להכיר. איך ניזהר, מה הם התמרורים שצריך לזהות ומהי הדרך הבטוחה לטפל בפיגמנטציה?

88 שיתופים | 132 צפיות

עולם הקוסמטיקה סוער בשבועות האחרונים, מאז התגלה שחומר ההבהרה, או ליתר דיוק חומר ההלבנה, הידרוקינון לטיפול בפיגמנטציה, הוא עדיין די נפוץ במוצרי קוסמטיקה, למרות שהוא אינו חוקי וחל עליו איסור לשימוש בתחום. השימוש בו גרם לנזקים קשים – מכוויות בעור, דרך פגיעה בתפקוד הכבד ועד מומים בעוברים של נשים בהיריון שהשתמשו בו למטרת טיפוח.

>> אקנה בישבן: כך תתמודדי עם התופעה הנפוצה שאף אחת לא מדברת עליה

"הידרוקינון היה מותר לשימוש בארץ עד לפני שמונה שנים בקוסמטיקה, ורק בהרכב של עד שני אחוזים. מאז הוא אסור באופן מוחלט. מדובר בהחמרה של השנים האחרונות, וישנן מדינות שאוסרות להשתמש בו גם בתחום הרפואי", אומר קובי ברוך, מומחה בקוסמטיקה טיפולית, מפתח בינלאומי לתכשירי קוסמטיקה ומייסד חברת KB PURE. חומר מסוכן נוסף שנמצא בתמרוקים שונים הוא רטין A, למרות שגם הוא אסור לשימוש בתחום הקוסמטיקה.

למי מותר להשתמש בהידרוקינון וברטין A?
"רק לרופאים. שימוש בהידרוקינון שמאושר לצרכים רפואיים, ניתן רק לבהירי עור ולזמן מוגבל, ואחרי בדיקה של היעדר רגישות לחומר. רטין A הוא חומר שנמצא בשימוש רפואי בעיקר לטיפול באקנה, קמטים וכתמי עור. כיום החומר הזה פחות פופולרי כי קיימות נגזרות חדשות ופחות מזיקות, כך שקוסמטיקאיות רשאיות להשתמש בחומרים ללא צורך ברופא והתוצאות מעולות".

יש חומרים אסורים נוספים שאנחנו הצרכניות צריכות להיות מודעות להם?
"הבולטים מכולם הם מלחי הכספית, שלמרות שכבר שנים הם אסורים לשימוש, הם עדיין קיימים בתמרוקים מסוימים. כך גם החומרים רזורצינו ופנול – שהשתמשו בהם לפילינג עמוק במטרה לחדש ולהבהיר את העור, נאסרו לשימוש בתמרוקים. צריך גם לזכור שחומרים פעילים יכולים להתאים למאפייני עור מסוימים ולאחרים לא, ותפקיד הקוסמטיקאית לאבחן ולהתאים אותם. למשל, חומצות בריכוז גבוה לא תמיד מתאימות לבעלות ובעלי עור כהה. יש גם תכשירים עם חומרים פעילים שאינם מתאימים למי שנוטלים אנטיביוטיקה או תרופות דרך קבע. ישנם מרכיבים מסוימים שיש להם יכולת לחדור למחזור הדם והם יכולים לגרום להשפעה מערכתית כמו קוצר נשימה עד פגיעות בכבד, ואצל הריוניות הם עלולים לגרום למומים בעוברים".

יש תכשירים שיכולים להחמיר את הפיגמנטציה | צילום: Shutterstock
יש תכשירים שיכולים להחמיר את הפיגמנטציה | צילום: Shutterstock

>> העור שלך יבש או מיובש? כך תבדילי וגם תטפלי

פנינו גם לד"ר אכי פרידמן, מומחה לרפואת עור, שאומר: "המרוץ אחר שיפור המראה והשגת עור צעיר, בריא וקורן, עלול להביא לעיתים לביצוע פעולות או הליכים שבצידם נזק פוטנציאלי. נזקים כאלה יכולים להיגרם גם בשל תכשיר שאינו מותאם, שימוש שאינו נכון, היעדר הנחיות זהירות הולמות וגם בגלל שימוש בתכשירים שבעצם ההרכב שלהם מהווים סיכון שהמשתמשים אינם מודעים לו".

"הבטחות כמו 'תהליך מהיר' או '100 אחוז הצלחה', צריכות להדליק נורת אזהרה ראשונית", ממשיך ד"ר פרידמן, "הידרוקינון ורטין A הם חומרים ותיקים, מוכרים ויעילים לצרכי טיפול הבהרה וחידוש העור, יחד עם זאת יש להשתמש בהם בריכוזים המאושרים ברפואה ורק תחת פיקוח. שימוש בריכוזים גבוהים מהמותר או שימוש לא סביר עלולים לגרום גם לתופעות של העמקת הפיגמנטציה וכתמים".

איך אנחנו הצרכניות יכולות להיזהר?
ד"ר פרידמן: "יש להבדיל בצורה ברורה בין תכשירים שנמכרים ללא מרשם רופא, כמו תכשירי מדף אצל קוסמטיקאיות או ברשתות הפארם השונות, לבין תכשירים הניתנים על ידי רופא מומחה ובמרשם. תכשירי המדף מתיימרים ולעיתים גם עושים את הפעולה הנדרשת, אבל עליהם לעמוד בריכוזים מאושרים על ידי משרד הבריאות. בתכשירים מקומיים נעשה שימוש במגוון רחב של חומרים אשר יכולים להיות בעלי תופעות לוואי, והשימוש בהם צריך לעיתים להיות מדורג ולהתבצע תחת מעקב ובהינתן כל האזהרות האפשריות. בנוסף, יש לזכור כי יצרנים שברצונם להביא להעצמה ולהאדרה של התכשיר ולהצלחה טיפולית חדה ומהירה – עשויים לערבב רכיבים שונים שעלולים לגרום לתופעות לוואי קיצוניות".

אז איך כן נכון לטפל בפיגמנטציה, למשל?
ד"ר פרידמן: "אותם כתמים כהים נוצרים מסיבות שונות במהלך החיים, כמו חשיפה לשמש, שימוש בגלולות, היריונות ולידות, וגם טיפולים קוסמטיים ואסתטיקה שונים. בגלל השכיחות הגבוהה של הפיגמנטציה, חשוב לעבור אבחון מדויק על ידי איש מקצוע מיומן שיתאים את סוג הטיפול, אופיו וריכוז החומרים שלו באופן פרטני ומקצועי. טיפולים אלה עשויים להיות ממושכים, הם יכולים לגרום לתופעות לוואי שונות ולא תמיד נותנים מענה למטופלת".

טיפולים ממושכים שלא בהכרח נותנים מענה למטופלות | צילום: Shutterstock
טיפולים ממושכים שלא בהכרח נותנים מענה למטופלות | צילום: Shutterstock

>> בוטוקס טבעי וחומצה היאלורונית מצמחים – איך זה עובד?

עיקר הבעיה במוצרים שנמכרים אצל קוסמטיקאיות?
קובי ברוך: "יצרני מוצרי המדף מראש חוסכים לעצמם את הבעיות שעלולות להיווצר, בגלל שכל אחת יכולה לקנות אותם. המוצרים שנמכרים אצל הקוסמטיקאוית הם מקצועיים, ניתנים אחרי אבחון ואמורים לתת מענה לבעיות העור בהתאמה לסוג העור ולבעיה הספציפית שלו".

היכן הפיקוח של משרד הבריאות?
ד"ר פרידמן: "בגלל ריבוי תכשירים, ריבוי יצרנים וריבוי צורות ההגשה למטופל הסופי, יש לרגולטור, במקרה הזה, משרד הבריאות, קושי גדול ואמיתי באכיפת הסטנדרטים לשם שמירה על שלום הציבור".

קובי ברוך: "הרגולציה הייתה ונשארה אותו דבר. במדינת ישראל יש טבלה מסודרת של רכיבים מותרים ואסורים לשימוש בתמרוקים. חברה המייצרת תכשיר מסוים, מתבקשת להמציא עבור משרד הבריאות בדיקת מערך בטיחות לכל רכיב. רכיבים שאין עבורם מערך בטיחות, אינם מאושרים לשימוש. את הבדיקה מבצעים באופן עצמאי במעבדות חיצוניות שמאושרות על ידי משרד הבריאות, ואת האישורים מגישים למשרד לצורך הגשת הרישיון".

אז איך בכל זאת עדיין אין אכיפה?
קובי ברוך: "למרות התקנים של מה מותר ואסור, אין אכיפה מוחלטת כי לאחר שניתן הרישיון אף אחד לא בודק אם היצרן אכן מייצר בהתאמה למה שדיווח למשרד הבריאות. לכן ניתן למצוא אצל יצרנים רכיבים שאסורים לשימוש למרות ההנחיות החד משמעיות".