חדשות עיצוב ואדריכלות מהעולם לחודש מאי

בית האופרה חרבין | צילום: יח"צ
בית האופרה חרבין | צילום: יח"צ

חנות כובעים מהפנטת, קולקציה אביבית ששוטפת את העיניים ובית שנבנה על צלע הר בזוית מגיעים למבזק העולמי בתחום העיצוב והאדריכלות

88 שיתופים | 132 צפיות

 

עיצוב מוצר – מאירים את האביב

Heal's, מותג עיצוב ותיק מהממלכה המאוחדת, יצר קולקציית תאורה אביבית חדשה ומרעננת. בין השאר תמצאו בה גופי תאורה מקרמיקה המיוצרים בלעדית עבור המותג על ידי הדור השישי של משפחת הקרמיקאים Lyngard. גופי התאורה מגיעים בגימורים שונים המדמים אבן וחלקם הפנימי מצופה פלטינה או זהב. בינתיים אפשר רק לשטוף את העיניים מרחוק או לקפוץ לביקור בלונדון, כי משלוחים לארץ עדיין אין להם.

קולקציית התאורה האביבית של המותג Heal's | צילום: יח"צ
קולקציית התאורה האביבית של המותג Heal's | צילום: יח"צ

אדריכלות – אופרה סינית

בית האופרה בעיר הסינית הצפונית חרבין, העומד על גדת נהר שונגואה (Songhua), הוא מסע אדריכלי תיאטרלי. המבנה עומד בשטח של קרוב ל-1,800 דונם ושטחו הבנוי הוא כ-79,000 מ"ר, והוא תוכנן על ידי MAD Architects. הוא כולל רחבה חיצונית ענקית ושני אולמות תיאטרון – אולם גדול ומפואר המכיל 1,600 מושבים, ואולם נוסף, אינטימי יותר, ובו 400 מקומות ישיבה. בית האופרה מתמזג בהרמוניה מופלאה עם הטבע והטיפוגרפיה המקומית ונראה כאילו נוצר כתגובה לתנועת הרוח והמים. הוא משקף את הנוף המפותל של הסביבה החורפית המושלגת הודות לשימוש בזכוכית ולחיפוי החיצוני של לוחות האלומיניום הלבנים החלקים. המשטחים החלקים והעיקולים ממשיכים פנימה אל הלובי הגדול שבו חלונות מקושתים ותקרה הנמצאת תחת גג זכוכית מפוסל. על הגג הותקן משטח מחוספס של פירמידות זכוכית בהשראת הקרח. בנקודת השיא של המבנה מתגלה חלל פתוח המשמש כנקודת תצפית פנורמית החושפת את קו הרקיע של המטרופולין ואת האגנים הירוקים שתחת המבנה.

המבנה עומד בשטח של 1800 דונם | צילום: יח"צ
המבנה עומד בשטח של 1800 דונם | צילום: יח"צ
האולם הגדול והמפואר מכיל 1600 מקומות ישיבה. באולם האינטימי יש "רק" 400 | צילום: יח"צ
האולם הגדול והמפואר מכיל 1600 מקומות ישיבה. באולם האינטימי יש "רק" 400 | צילום: יח"צ

אדריכלות – חיים על הקצה

זוג צעיר בחר לבנות את ביתו בסלוברניה (Salobreña) שבספרד, על צלע הר עם נטייה של 42 מעלות, מול נוף עוצר נשימה של הים התיכון. משרד האדריכלים Gil Bartolomé, שהתמודד עם תנאי שטח לא שגרתיים, ביקש לשלב את הבית בתוך הנוף המרהיב המקיף אותו ולכוון את חללי המגורים לכיוון הים. במקום לבנות על המדרון המתכננים "נעצו" את הבית לתוך הקרקע ויצרו את מה שהוא מכנים "מערה עכשווית בסגנון גאודי". הבית הניצב על המדרון התלול ושקוע באדמה נהנה מטמפרטורה נוחה של 20 מעלות צלזיוס לאורך כל השנה. צורתו של הבית והגג המתכתי יוצרים, לדברי האדריכל, "עמימות אסתטית מחושבת" בין הטבעי למלאכותי, בין קשקשי דרקון הנעוץ בקרקע כאשר מסתכלים מלמטה, לבין גלי הים במבט מלמעלה. הבנייה נעשתה בתקופת המשבר הפיננסי החמור בספרד, בסביבה שבה נסקו שיעורי האבטלה. מסיבה זו בחרו האדריכלים להימנע משימוש במכונות תעשייתיות ובמידה רבה הסתמכו על אומנות מקומית ושעות רבות של עבודת יד. האלמנטים המורכבים ביותר של הבית מהווים דוגמה לגישה זו, ובכללם מבנה הבטון של הגג שנוצק על תבניות מתכת, האריחים המכסים אותו, התקרות העשויות טיח גבס ואפילו ריהוט הפנים, העשוי פיברגלס ופוליאסטר, שיוצר בעבודת יד במקום.

על צלע הר בזוית של 42 מעלות | צילום: Jesus Granada
על צלע הר בזוית של 42 מעלות | צילום: Jesus Granada

אדריכלות – השתקפות של יופי

"המטרה שלנו לא הייתה להדגיש את הארכיטקטורה על ידי הנוף, אלא להדגיש את הנוף על ידי הארכיטקטורה", כך מתאר משרד האדריכלים  platform_aאת גישתו לפרויקט platform_monsant.

"המטרה לא הייתה להדגיש את הארכיטקטורה על ידי הנוף, אלא את הנוף על ידי הארכיטקטורה" | צילום: Yoon Joohawn
"המטרה לא הייתה להדגיש את הארכיטקטורה על ידי הנוף, אלא את הנוף על ידי הארכיטקטורה" | צילום: Yoon Joohawn

 

כשמביטים בתמונות בהחלט נראה שהמטרה הושגה. באזור מגורים קטן ומרוחק מהעיר, באי ג'ייג'ו (Jeju) שבדרום קוריאה, תכנן המשרד מבנה המשתלב עם המרחבים הפתוחים ועם החומרים המקומיים של האי הוולקני תוך התערבות מינימלית והרבה כבוד לטבע. פרישת הבניין נסמכת על החלל והטופוגרפיה הקיימים, כפי שהם, כאשר ה"קופסה" הממוקמת לאורך המדרון התלול מהווה מקום למנוחה ולהתבוננות של באי בית הקפה. המבנה הראשון של תוכנית המתאר כולה עוצב על ידי בנייה אופקית מובהקת לאורך ציר צפון-דרום. בחזיתות המזרחיות והצפוניות אין חלונות, ואלה המערביות והדרומיות הן בעיקר שקופות. ההיקף המעודן של המבנה מגלם אדריכלות ניטרלית באמצעות בטון וזכוכית, הסופגת לתוכה את הסביבה ומשקפת אותה.

החלונות הגדולים שמוסגרו בנירוסטה כהה מחברים את החוץ עם הפנים ויוצרים פרדיגמה חדשה וקשר עוצמתי בין המבנה והסביבה. על גבי הזגוגיות משתקפים האלמנטים המאפיינים את המקום כמו חומת האבן, החול הוולקני וסלעי הבזלת. פתיחה או סגירה שלהם קובעות את אופיו של המרחב – מרומז או פתוח לרווחה.

מבנה המשתלב עם המרחבים הפתוחים ועם החומרים המקומיים | צילום: Yoon Joohawn
מבנה המשתלב עם המרחבים הפתוחים ועם החומרים המקומיים | צילום: Yoon Joohawn

תערוכה בהלסינקי – ענק הצעצועים

אחד השמות המוכרים בהיסטוריה של העיצוב המודרני בפינלנד הוא הפרופסור ומעצב הפנים אירו ארניו (Eero Aarnio). המעצב בעל השם העולמי פרץ לתודעה ביריד הרהיטים הבינלאומי בקלן ב-1966, כשהציג את כיסא הכדור (Ball Chair) המזוהה איתו עד היום. מאז הספיק לעצב רהיטים נוספים שהפכו לאייקונים של ממש, וכיכבו באינספור קליפים, קטלוגים וסרטים, בהם כיסא הבועה (Bubble Chair) מ-1968 וכיסא הפוני ((Puppy המפורסם מ-2003. למעשה, המעצב הפיני בן ה-83 שפרץ דרך בעבודתו עם פלסטיק ופיברגלאס ויצר שפה מקורית וייחודית, חתום על קלאסיקות רבות. במוזיאון העיצוב בהלסינקי מוצגת הסקירה המקיפה ביותר של עבודתו מאז 1950 ועד היום. לצד רהיטים, מנורות ואובייקטים קטנים בעיצובו יוצגו יצירות חד פעמיות שלו, ציורים מקוריים וסקיצות שיספקו הצצה נדירה לתהליך העבודה שלו.

נעילה: 25 בספטמבר
אתר המעצב
אתר המוזיאון

במוזיאון העיצוב בהלסינקי מוצגת סקירה מקיפה אודות עבודתו של אירו ארניו | צילום: יח"צ
במוזיאון העיצוב בהלסינקי מוצגת סקירה מקיפה אודות עבודתו של אירו ארניו | צילום: יח"צ

עיצוב מוצר – דור שני לכיפוף

The Villa Home Collection מקיימים דיאלוג הדוק בין הרעיון וחומר הגלם אל מול התפתחותם של תהליכים תעשייתיים מודרניים. קו המוצרים שלהם נוצר בהשראת גופי התופים (ה-shells) שייצר אבי המשפחה בשנות ה-60 במילאנו. השאיפה להגיע לתוצאה הרצויה, המשלבת תכונות של חוזק וקלילות, הצריכה מחקר רב שבסופו פותחה טכניקה ייחודית לכיפוף עץ וייצור גלילים בשכבות אופקיות. פריטי הריהוט והאובייקטים מדברים כולם באותה שפה וניחנים בעיצוב אלגנטי ומינימליסטי עם השפעות נורדיות. הפריטים כולם מעוצבים ומיוצרים באיטליה, במהדורות קטנות ובעבודת יד.

בתמונה: BENJAMIN – סל מגזינים עגול בעיצובו של Carl Magnus Persson, עשוי עץ אשור (בוק) מכופף, מגיע בשלושה קטרים, בגימור טבעי או כהה. משמאל, גרסת ה"מקבץ" שלו (הנקראת MYPIL) מיועדת להנחה על הרצפה או לתלייה על הקיר | צילום: יח"צ
בתמונה: BENJAMIN – סל מגזינים עגול בעיצובו של Carl Magnus Persson, עשוי עץ אשור (בוק) מכופף, מגיע בשלושה קטרים, בגימור טבעי או כהה. משמאל, גרסת ה"מקבץ" שלו (הנקראת MYPIL) מיועדת להנחה על הרצפה או לתלייה על הקיר | צילום: יח"צ

עיצוב פנים – גשם של כובעים

סטודיו העיצוב היפני Nendo תכנן חנות כובעי נשים בקומה השנייה של בית הכלבו Shibuya Seibu שבטוקיו. תנאי הפתיחה לא היו אופטימליים, מכיוון שהחנות נמצאת באזור מבודד במקצת של שטחי המסחר, עם קורות ועמודים שאינם ניתנים להסרה. מסיבה זו גובש קונספט של עננים, שעושה שימוש בגבהים המשתנים של התקרה. קירות עגולים ומבנים גליליים מוקמו באופן בלתי סדיר בחנות כדי ליצור את התחושה של ענני ענק ולטשטש את המשטחים הלא אחידים של המרחב. הכובעים מוצגים כמו מטריות קטנות מרחפות באוויר, כאשר הווים המחזיקים אותם משמשים כ"ידיות" של המטרייה. הצינורות, היורדים מהתקרה עם הכובעים התלויים עליהם בסידור אקראי, נראים כמו עננים מרחפים בשמים, והמראות המחפות את הכיסאות והשולחנות הניצבים במרכז החנות תורמים לאווירה של קלילות וריחוף, והשמים כמו משתקפים בהם. בניגוד למה שאולי מתבקש וצפוי, הגוונים שנבחרו לרצפה ולקירות הם דווקא ורודים וחומים והם תורמים לאווירה החמימה שבחנות.

סטודיו העיצוב היפני Nendo תכנן חנות כובעי נשים | צילום: Takumi Ota
סטודיו העיצוב היפני Nendo תכנן חנות כובעי נשים | צילום: Takumi Ota

עיצוב מוצר – האור שבפנים

המעצב והאדריכל האיטלקי ג'נרו קומונאלה (Gennaro Comunale) הציג במתחם המעצבים הצעירים (Salone Satellite) של תערוכת העיצוב במילאנו סדרת מנורות שולחן צבעוניות, עשויות PVC רך. הסדרה, הנקראת T-LIGHT, מיוצרת בשני גדלים (50 ס"מ / 72 ס"מ) ובעשרה הדפסים שונים, שלדברי המעצב משקפים את אבני היסוד של כל אישיות. כך, מנורת "דינאמיקה" (משמאל) היא האור של המנהל, הטיפוס העקשן, הסולד מכישלון. מנורת "שיק" (שנייה משמאל) משקפת אישיות אלגנטית, חזקה ונחושה, ומנורת "סלע" (שלישית משמאל) משקפת אישיות נאמנה, שלווה, נחושה ואמיצה.

מנורות שולחן צבעוניות עשויות PVC של המעצב ג'נרו קומונאלה | צילום: יח"צ
מנורות שולחן צבעוניות עשויות PVC של המעצב ג'נרו קומונאלה | צילום: יח"צ