חדשות עיצוב ואדריכלות מהעולם לחודש יוני

Observatory Of Light | צילום: יח"צ
Observatory Of Light | צילום: יח"צ

כיסאות שנראים כמו ממתקי גומי, כיורים שמזכירים את הפייטה המפורסמת של מיכלאנג'לו ומפרשי הזכוכית החדשים במוזיאון לואי ויטון. כל מה שחדש בתחום העיצוב והאדריכלות בעולם

88 שיתופים | 132 צפיות

 

עניין של השקפה

השמים הם לא הגבול. כך לפחות נראה בשיקגו, המבקשת לשנות את קו הרקיע של העיר. פרויקט Chicago Skyline הוא שיתוף פעולה בין משרד האדריכלים הניו יורקי Davis Brody Bond ו-Marks Barfield Architects, המשרד שאחראי בין השאר לתכנון גלגל המילניום בלונדון (המוכר כ-London Eye). הפרויקט, כך מאמינים המתכננים, יכול לעשות לשיקגו מה שעשה ה-London Eye ללונדון – להפוך למוקד משיכה ולהביא לגידול משמעותי בתיירות הבינלאומית לעיר.

עלותו של הפרויקט, שנמצא בשלביו הראשוניים, מוערכת בכ-250 מיליון דולר, ואם תאושר התוכנית הוא יוקם לאורך הגדה הדרומית של נהר שיקגו ויחבר בין מתחם הבילוי נייבי פיר, לבין הטיילת והנהר החוצה את העיר. תאי הרכבל, או כפי שמכנים אותם המתכננים "הגונדולות האוויריות", נראים כמו קפסולות שקופות, תכשיט עדין הנטמע באלגנטיות על רקע קירות הזכוכית של גורדי השחקים העומדים בלבה של אסכולת שיקגו. התאים יכולים להכיל קבוצות קטנות, ובסך הכל 3,000 אנשים בשעה, שיזכו להכיר את המורשת האדריכלית הענפה של העיר מנקודת מבט חדשה לחלוטין, מגובה של 17 קומות מעל המים.

פרויקט Chicago Skyline | צילום: יח"צ
פרויקט Chicago Skyline | צילום: יח"צ
פרויקט Chicago Skyline | צילום: יח"צ
פרויקט Chicago Skyline | צילום: יח"צ

 

מוזיאון מהאגדות

משרד האדריכלים היפני Kengo Kuma & Associates זכה בפרס הראשון בתחרות הבינלאומית לעיצוב בית האגדות של הסופר הנודע הנס כריסטיאן אנדרסן. המוזיאון הייחודי יוקם בדנמרק, בלב העיר אודנסה שבה נולד אנדרסן, ותוכניותיו נחשפו בחודש שעבר, ביום השנה ה-211 ללידתו.

הפרויקט הוא שיתוף פעולה של האדריכל היפני קנגו קומה (Kengo Kuma, שאחראי גם לתכנון המוזיאון האולימפי בטוקיו, במקומה של זאהה חדיד), משרד האדריכלים המקומי Cornelius+Vöge Aps, משרד המהנדסים Eduard Troelsgård ו-MASU Planning שאחראים על פיתוח הנוף.

המתכננים ביקשו ליצור אווירה של אגדה וקסם, להתרחק ממה שמוצג כיום בתערוכת המוזיאון הקיים המתמקד בחייו האישיים של הסופר, ולשים דגש על יצירתו הספרותית ועולמו הדמיוני העשיר.

שני שליש מהבניין שישתרע על פני 5,600 מ"ר (שטח רצפה) יוקם מתחת לפני הקרקע, על מנת לפנות מקום למרחב החיצוני שיעוצב כגינה קסומה וגדולה ככל האפשר בסביבה העירונית. באמצעות רמפות הקושרות בין המפלסים השונים ירדו המבקרים דרך החצר השקועה עד לממלכת האגדות הממוקמת מתחת לאדמה. המבנים, סדרת גלילים עם חזיתות זכוכית וסרגלי עץ ועם גגות ירוקים, נטמעים בתוך הנוף. החזיתות מציגות אלמנט מסורתי של הבנייה הדנית עם מסגרות העץ, שהולכות ונעשות דקות וצפופות יותר לקראת הגג, בדומה לענפים המתכנסים אל צמרות העצים. הקומה העליונה של המתחם מוקפת בגנים "מכושפים" עם עצים גדולים, מדשאות וברכה עגולה. גדר חיה גבוהה עוטפת חלקים של הבניין ולצד צורתם המתעקלת של המבנים נוצר תוואי דמוי מבוך.
המוזיאון נמצא כעת בתהליך של השגת מימון וצפוי להיפתח בשנת 2020.

הדמיה של בית האגדות של הסופר הנס כריסטיאן אנרסן | צילום: באדיבות Kengo Kuma And Architects
הדמיה של בית האגדות של הסופר הנס כריסטיאן אנרסן | צילום: באדיבות Kengo Kuma And Architects

לואי ויטון באור חדש

לפני כשנתיים הושק בפריז ברעש גדול מוזיאון לואי ויטון שתכנן האדריכל הנודע פרנק גרי. המוזיאון מותג כגוף שמעודד מורשת אדריכלית ועיצוב עכשווי, מקומי ובינלאומי. אחד משיתופי הפעולה המעניינים במסגרת זו הוא המיצב "Observatory of Light" (מצפה כוכבים של אור) שנחשף לאחרונה, לאחר חמישה שבועות של התקנה. האמן הצרפתי דניאל בורן, החתום על המיצג, מקיים דיאלוג עם הארכיטקטורה של הבניין ועם 12 מפרשי הזכוכית המייצגים אותו. הוא כיסה את 3,600 הפאנלים המרכיבים את המפרשים במסנני אור צבעוניים, ביניהם שזורות זגוגיות לבנות. המסננים מסודרים במתווה של שתי וערב ויוצרים אפקט דינמי מרהיב של קליידוסקופ, עם השתקפויות המשתנות בהתאם לשעות היום. אם מזדמן לכם להגיע עד סוף השנה לרובע ה-16 בפריז (יער בולון), אל תפספסו את החיבור הססגוני והמופלא הזה.

Observatory Of Light | צילום: יח"צ
Observatory Of Light | צילום: יח"צ
Observatory Of Light | צילום: יח"צ
Observatory Of Light | צילום: יח"צ

 

חיבורים מפתיעים

שיש, פליז, פלדה ועץ – שולחן הקפה הגיאומטרי (mixed-marble-coffee-table) הוא מפגש בלתי צפוי בין חומרים. סנונית ראשונה מתוך אוסף הרהיטים של בריאן תורין, מעצב מלוס אנג'לס עם רקע באופנה, אמנות ואדריכלות. הפריטים שיוצר תורין שואבים את כוחם מהאופי של החומרים המשמשים בעבודה, ולמוצר הסופי, כך הוא מאמין, תמיד תהיה את האמת שלו.

שולחן הקפה הגיאומטרי של בריאן תורין | צילום: יח"צ
שולחן הקפה הגיאומטרי של בריאן תורין | צילום: יח"צ

 

המסגד הגדול של דמשק

המעצב הספרדי אלווארו קטלן דה אוקון והמעצב האיטלקי פרנצ'סקו פאצ'ין שילבו (שוב) כוחות ועיצבו את ה-Riad table בהשראת טיול שעשו במרקש. במהלך ביקורם במרוקו התרשמו עמוקות מהאקספרסיביות הוויזואלית החזקה של האריחים המעוטרים וביקשו למצוא דרך לבודד אותם מהקונטקסט המסורתי שלהם ולהדגיש אותם כאובייקטים. הם יצרו תבניות ליציקה עם מוטיבים גרפיים מסורתיים הלקוחים ממקומות כמו ארמון אלהמברה בגרנדה והמסגד הגדול של דמשק, ועיצבו שולחנות קטנים בצורת משושה. שילוב של מספר משושים כאלה יוצר מעין "רצפה מוגבהת", כשאינסוף לאפשרויות שמתקבלות מהחיבורים והשילובים האפשריים.

Riad Table | צילום: יח"צ
Riad Table | צילום: יח"צ

 

מים בששון

במסגרת פרויקט WaterDream שמוביל מותג האמבטיות Axor במטרה לעודד מעצבים לאתגר נורמות בתעשייה, הוצג השנה במילאנו מגוון ברזים יוצאי דופן, תוך שימוש בצורות וחומרים מפתיעים. המעצבים התבקשו להציג את חזונם ל"משמעות של המים בתוך חללי המגורים של מחר". צמד המעצבות אנה לינדגרן וסופיה לוגרקוויסט מסטודיו Front ביקשו להציג את ההיבט השובב של המים בעולם הטבע. הן עיצבו את ה-Water Steps שבו המים זורמים במורד ה"מדרגות" – שתי שכבות של קונוסים קעורים ממתכת שיוצרים עניין אקוסטי ואסתטי. GamFratesi – צמד מעצבים דני-איטלקי, העניק פרשנות חדשה למזרקות הבמבוק האסייתיות הקלאסיות. לדברי המעצבים, העיצוב ברוח הזן משקף את הקשר בין המים לטבע, והאדריכל הבריטי דייוויד אדג'יי חוגג את הטקס של היוקרה המודרנית של מים זורמים עם Ritual העשוי ברונזה וגרניט. המים פורצים מתחת לגרניט שחור, בדומה למים הפורצים מהסלע.

מגוון הברזים שהוצגו בפרויקט WaterDream | צילום: יח"צ
מגוון הברזים שהוצגו בפרויקט WaterDream | צילום: יח"צ

 

העתיד מאחורינו

האמן הניו יורקי דניאל ארשם (Daniel Arsham) מרבה לעסוק ולבחון בעבודותיו את תחום האדריכלות. במסגרת התערוכה The Future Was Then, המוצגת כעת ב- SCAD Museum of Art שבג'ורג'יה, מציג ארשם מיצב ענקי בשם Wall Excavation. העבודה בוחנת את האינטראקציה המתקיימת בין האדם למבנה, תוך דגש מיוחד על יכולתו של האדם ליצור, להרוס ולשנות את הייעוד של חומרים, מעשה ידי אדם או טבעיים. האמן חצב קירות דמויי בטון, והמבקרים הפוסעים בין השכבות, נפגשים עם פתחים מפוסלים, קצוות משוננים וצורות מופשטות המתהוות יחד לצללית של דמות אנושית. כך הם חווים את הסביבה שלהם בהקשר חדש, וארשם, המבקש לחקור את מקומו של האדם על ציר הזמן, מעניק למבקרים אפשרות לחפש את המקום האישי שלהם על פני אותו רצף.

נעילה: 24 ביולי

מתוך התערוכה The Future Was Then | צילום: יח"צ
מתוך התערוכה The Future Was Then | צילום: יח"צ
מתוך התערוכה The Future Was Then | צילום: יח"צ
מתוך התערוכה The Future Was Then | צילום: יח"צ

 

לא לבעלי לב חלש

בפארק הלאומי ג'ספר (Jasper), שבלב הרי הרוקי הקנדיים, הוביל משרד האדריכלים Sturgess Architecture שיתוף פעולה בין מספר חברות מקומיות לבניית גשר אדיר ממדים מעל עמק סנוואפטה (Sunwapta). הגשר מספק למבקרים תצפית על הנופים המרהיבים של העמק ומבט ממעוף הציפור על הקרחונים, צוקי ההרים ובעלי החיים שבאזור. הוא בנוי בצורת האות U ועובר מעל העמק בגובה של 280 מטר. אורכו הכולל של הגשר הוא 450 מטר והוא יוצא מקצה הצוק ותלוי באוויר לאורך 35 מטר. הרעיון שעמד בבסיס העיצוב היה ליצור מעין שלוחה אורגנית של הצוק, כזו שתיטמע בנוף הפראי ותשתלב בהרמוניה, תוך מינימום התערבות. גישה זו הנחתה את המתכננים גם בבחירת החומרים – תערובת של פלדה, זכוכית ועץ, ללא צבע וחומרים רעילים. רצפת הזכוכית המחוסמת והטכניקה ההנדסית שיושמה וייתרה את השימוש בעמודים וכבלים, מאפשרות למבקרים ראות מקסימלית לכל הכיוונים, ללא הפרעות. הגשר תוכנן במשך חמש שנים, נבנה במשך שנתיים וגרף מספר פרסי עיצוב, בהם The Architizer A+ Award ו-The World Architecture Festival Award.

הגשר מעל Sunwapta | צילום: Robert Lemermeyer
הגשר מעל Sunwapta | צילום: Robert Lemermeyer

 

כיסדר שיהיה פה

כיסא "mom" של המעצב האיטלקי קרלו קונטין (Carlo Contin) יכול לגרום נחת להרבה אימהות. הוא עשוי אקריליק שקוף וחלקו העליון פתוח ומאפשר לילד להכניס לתוכו את הצעצועים שלו. כך, בנוסף לאפקט החדר המסודר, נוצר כיסא בעיצוב דינמי, המשתנה כל פעם בהתאם למה שהילד בוחר לאחסן בו. וכאן לא נגמרים היתרונות של הכיסא המיוחד הזה – נוסף על היותו משחק השחלה בפני עצמו, המושב שלו מתרומם לצורך הכנסה קלה יותר של הפריטים, הודות לגלגלים קטנים הוא מתנייד בקלות, והחומר שממנו הוא עשוי עמיד למים ומתנקה בקלות (כן, אפשר גם לצייר על הכיסא). בינתיים מדובר באב-טיפוס בלבד שעדיין לא יצא לייצור מסחרי.

כיסא MOM | צילום: Andrea Basile Studio
כיסא MOM | צילום: Andrea Basile Studio

 

מדונה באמבטיה

קולקציית Nami ("גל" ביפנית) עוצבה עבור מותג השיש האיטלקי היוקרתי Kreoo והושקה השנה בתערוכת העיצוב במילאנו. המעצב אנצו ברטי ביקש להעניק לשיש "תחושה" ולא רק צורה. את ההשראה לקולקציה שאב מההיסטוריה של האמנות הפיגורטיבית האיטלקית, ובאופן ספציפי יותר – מהפייטה המפורסמת של מיכלאנג'לו. הקימורים והפיתולים העוטפים את הכיור האובלי, כמו אריג אלגנטי "הנשפך" בחופשיות, מזכירים את שולי שמלתה של המדונה. על אף שהכיור מיוצר בהליך תעשייתי, מסורת הפיסול האיטלקית מתבטאת במודל שנעשה על ידי בעלי מלאכה מיומנים ובשימוש באזמל לצורך הגימור הייחודי.

קולקציית Nami | צילום: יח"צ
קולקציית Nami | צילום: יח"צ
קולקציית Nami | צילום: יח"צ
קולקציית Nami | צילום: יח"צ

 

ממתקים זוהרים

קימברלי מרקל היא מעצבת אחראית. בעבודת יד, מהסטודיו שלה בניו יורק, תוך שהיא אוחזת באג'נדה אקולוגית ירוקה, יצרה את סדרת glow העשויה מפלסטיק ממוחזר, פיגמנט צבע ושרף. בחודש שעבר קטפה את אחד מפרסי NYC x DESIGN עם כיסאות glow המזכירים ממתקי גומי או קוביות קרח ססגוניות. מרקל הגיעה לתחום העיצוב לאחר קריירה בתחום המדיניות הסביבתית. במשך שנה חיפשה את הדרך ליצור אובייקטים אסתטיים ופונקציונליים תוך הענקת חיים חדשים למוצרים שלכאורה סיימו את מחזור חייהם. כך, בקבוקים, מגשים ומסגרות משקפיים הפכו לכיסאות, לשולחנות, לאגרטלים ולמראות. את התערובת שהיא מכינה יוצקת מרקל לתבניות ענק, משייפת ומלטשת עד שמתקבל המראה הזוהר של האובייקטים. הסדרה מוצעת למכירה באתר המעצבת והמחירים נעים מ-130 דולר למראת יד עד 1,900 דולר לשולחן.

כיסאות GLOW | צילום: יח"צ
כיסאות GLOW | צילום: יח"צ

 

עיצוב דני משובח

אין ספק שזהו תור הזהב של העיצוב הדני. למעשה, ההשפעה שלו הורגשה היטב כבר במהלך המאה ה-20 כאשר בשנות ה-50 וה-60 מעצבים דנים רבים הפכו לאיקונות ועבודותיהם תפסו מקום של כבוד בפנתיאון העיצוב העולמי. מי שמתחבר לעיצוב הנודע בזכות הפשטות, הפונקציונליות והתחכום העדין, יוכל לקבל מנה מרוכזת שלו במוזיאון העיצוב בדנמרק, שם נפתחה תערוכת קבע חדשה בשם Danish Design Now. התערוכה מציגה את זירת העיצוב הדנית העכשווית עם אוסף עשיר של עבודות שעוצבו במאה ה-21 על ידי מעצבים דנים מובילים, בספקטרום רחב הכולל ריהוט, עיצוב גרפי, עיצוב מוצר, אופנה ועיצוב במרחב הציבורי. נוסף על האובייקטים המוצגים אפשר לראות בתערוכה שרטוטים ומודלים המספקים הצצה אל תוך תהליך העיצוב וכן ראיונות עם מעצבים כמו קספר סלטו, אולה יאנסן, ססילֶה מאנץ ולואיז קמפבל. בתערוכה מוצגים 300 אובייקטים מ-15 השנים האחרונות, והיא עתידה להתעדכן באופן שוטף כדי לשמור על רלוונטיות ולהציג את ההווה לצד העתיד.

סדרת Kaikado בעיצוב סטודיו OED הדני עבור Japan Handmade | צילום: יח"צ
סדרת Kaikado בעיצוב סטודיו OED הדני עבור Japan Handmade | צילום: יח"צ