חגיגת אמנויות בפסטיבל ישראל

TWERK | צילום: Emile Zeizig
TWERK | צילום: Emile Zeizig

שלושה שבועות של אירועי מוזיקה, מחול ותיאטרון מהארץ ומהעולם יתקיימו פסטיבל ישראל שיתקיים עד ה-11 ביוני. המלצות על המופעים הכי חמים

88 שיתופים | 132 צפיות

 

 

פסטיבל ישראל ה־55 בירושלים יפתח ב־24 במאי ויימשך שלושה שבועות (עד 11 ביוני), ובמסגרתו יתקיימו ברחבי ירושלים מגוון אירועי מוזיקה, מחול ותיאטרון מהארץ ומהעולם, שבהה יציגו אמנים רב תחומיים מופעים שונים המתנקזים יחד לאמירה אחת, שאותה מובילים המנכ״ל איל שר והמנהל האמנותי איציק ג׳ולי: חיבור בין המגמות העכשוויות בסצנת התרבות העולמית והישראלית לבין מופעים קלאסיים וידועים המבוצעים מנקודת מבט עכשווית. את הפסטיבל יפתח מופע מוזיקה שכולו על טהרת המחווה לשושנה דאמרי, והוא יינעל במופע תיאטרון ייחודי של האמן הבלגי יאן פאבר שיתקיים לאורך 24 שעות.

מוזיקה

סצנת המוזיקה בפסטיבל תשלב מופעים מחו"ל לצד הפקות ישראליות. מופע הפתיחה המוזיקלי יתקיים בכיכר ספרא תחת הכותרת "מה אומרות עינייך?". במופע ההצדעה לשושנה דמארי, הגברת הראשונה של הזמר העברי, יבצעו מירי מסיקה, קרולינה, רביד כחלני, שי צברי והצמד אקו וטיטו משיריה של דמארי בעיבודים חדשים ועכשוויים.

מופע הפתיחה: מחווה לשושנה דמארי | צילום: יח"צ
מופע הפתיחה: מחווה לשושנה דמארי | צילום: יח"צ

 

בין מופעי המוזיקה הנוספים: דודו טסה והכוויתים יארחו את יהודית רביץ ומירה עוואד למסע ברפרטואר של סבו ואחי סבו של טסה; האחים צלאח ודאוד אל־כווייתי – מגדולי המוזיקאים של עירק; בראש מגדל הפעמונים של ימק"א יתקיים אירוע מוזיקלי פתוח לקהל שיתרחש בגובה של 45 מטר, שבמסגרתו ינגן הפרופ' גבי שפלר על מערכת הפעמונים הייחודית שבראש המגדל עיבודים לשיריה של נעמי שמר, שירי רחל, ושירי ארץ ישראל היפה; בצוללת הצהובה יתקיים מופע מחווה ללהקת הקליק עם הרכבי אינדי עכשוויים שהושפעו ממנה.

במסגרת מופעי המוזיקה הקלאסית יעלו: בכורה עולמית ל"שעות של חופש: סיפורם של מלחיני טרזיינשטט" – קונצרט מוסיקלי־תיאטרלי בניצוחו של המנצח האמריקאי מורי סידלין המשלב וידיאו, משחק וקריינות ויבוצעו בו 15 יצירות אחרונות של מלחינים שנכלאו ונספו במחנה הריכוז טרזיינשטט; "אודיסיאה" – שיתוף פעולה של הצ'לנית הבינלאומית סוניה וידר־אתרטון עם הסופר אהרון אפלפלד ביצירה המורכבת ממוזיקה שערכה וחיברה וידר־אטרטון, וקטעים המוקלטים בקולו של אפלפלד ולקוחים מתוך סיפרו "סיפור חיים"; כן, יתקיימו שלושה סופי שבוע של קונצרטים במרכז עדן תמיר שבעין כרם.

מחווה ללהקת הקליק | צילום: יח"צ
מחווה ללהקת הקליק | צילום: יח"צ

תיאטרון

בסצנת התיאטרון יפקדו את ירושלים יוצרים מגוונים, בהם הבמאי הצרפתי פיליפ קן ולהקתו שיעלו את ההצגה "המלנכוליה של הדרקונים", שבמרכזה חבורת רוקרים מזדקנים הנתקעת עם הסיטרואן הישנה שלהם ביער מושלג בדרכה להגשמת חלום: הקמת פארק שעשועים; מסין תגיע "סופת רעמים 2.0" של הבמאי וואנג צ'ונג בהצגה שדורגה על ידי ה"בייג'ינג ניוז" כאחת מעשרת הפקות התיאטרון הטובות ביותר של 30 השנים האחרונות – גרסת מולטימדיה המשלבת חי על הבמה קולנוע ותיאטרון ומבוססת על אחת מיצירות המחזאות הגדולות בסין של המאה ה־20.

במסגרת התיאטרון הישראלי יעלו הפקות שונות בהן: "נפילים" – של הבמאי יונתן לוי והמוזיקאי נועם ענבר בהשתתפות נעם סמל (בתפקיד בגין), ניר שאולוף, מנשה נוי וסמדר יערון (בתפקיד בר רפאלי); הפקה של נאוה פרנקל: Learning Songs, העוסקת במוזיקאי האמריקאי לואיס הרדין; במסגרת הסדרה "מרכז הבמה", בניהולה האמנותי של אורי אגוז, יועלו השנה בבכורה שש מונודרמות – עיבודים ליצירות ספרותיות, מחזות ישראלים מקוריים ומחזות מתורגמים.

הר אולימפוס | צילום: Wonge Bergmann
הר אולימפוס | צילום: Wonge Bergmann

מחול

גם עולם המחול יהיה נוכח בפסטיבל במגוון יצירות, בהן המופע "יותר מעירום", של הכוריאוגרפית האוסטרית דוריס אוליך ובו 12 רקדנים עירומים מבקשים מהקהל להביט על הגוף באופן טבעי וללא פילטרים, המופע של מרלן מונטרו מפורטוגל "על שנהב ובשר – גם פסלים סובלים", שעלה בבכורה בפסטיבל מונפלייה וזכה להצלחה עולמית – מעין נשף של "פסלים חיים" הנעים לקצב של טריו מתופפים – ומתייחס לשבטיות אפריקאית המישירה מבט אל האופן שבו המערב מיצב אותה; מופע של הכוריאוגרף האיטלקי אלסנדרו שרוני, שיגיע עם היצירה "פולק־ס – האם עדיין תאהב אותי מחר?", המתכתבת עם ריקוד הפולקלור הבווארי "שופלטלר" ויוצרת פולחן חדש לצלילי מוזיקה מהעת הרומנטית, לצד סינת' פופ בריטי והיפ הופ; ומעולם המועדונים העכשווי יגיע הצמד ססיליה בנגולה ופרנסואה שניו, עם המופע "ילידי האלטרנטיב אומרים כן לעוד הגזמה – טוורק" בהשתתפות חמישה רקדנים ושני די.ג'ייז שמציעים זווית ייחודית על עולם המועדונים.

FOLK | צילום: Andrea Macchia
FOLK | צילום: Andrea Macchia

ילדים

בפסטיבל לא מקפחים גם את הדור הצעיר ומציעים מופעים לכל המשפחה: בכורה של ארבעה קונצרטים של סדרת קלאסילייק 2, בביצוע תזמורות, שחקנים, וסולנים, זאת לצד מופע המחול החוויתי לילדים "נון טרופו או בית ספר למזג אוויר" שיצר הכוריאוגרף והבמאי גיא גוטמן, ו"פטר והזאב" שיועלה בגן החיות התנ"כי עם תזמורת הרחוב הירושלמית וטקסטים חדשים.

מופעי רחוב

הפסטיבל יציע גם מופעים ברחבי העיר ללא תשלום: מתחם "כיכר העיר" שייפתח בכיכר ציון ובו תוצג מדי יום תוכנית אמנותית ובה הרצאות של אנשי רוח מובילים, מופעי מוזיקה ומחול, הקרנות וידיאו וסרטים, ומופעי תיאטרון לכל המשפחה. ברחבת תיאטרון ירושלים יתקיימו מופעי מוזיקה ובמוזיאון לאמנות האסלאם, יתקיים ערב פתוח המחבר בין מופעים של אמנים ישראלים לבין התערוכה "אות מאירן" המציגה 60 כרזות שעוצבו על ידי אמנים אירניים עכשוויים.

המלנכוליה של הדרקונים | צילום: Martin Argyroglo
המלנכוליה של הדרקונים | צילום: Martin Argyroglo

מופע הנעילה

את הפסטיבל ינעל אירוע  מיוחד בתיאטרון ירושלים שיתפרש על פני 24 שעות רצופות: "הר אולימפוס: להלל את פולחן הטרגדיה" – יצירתו של האמן הבלגי יאן פאבר. פאבר ו־27 שחקנים באירוע חווייתי בין פנטזיה למציאות, דרך מפגש עם דמויות מהמיתולוגיה היוונית ובהם: מדיאה, אנטיגונה, אדיפוס ואודיסיאות. במהלך האירוע יהפוך תיאטרון ירושלים למתחם ובו אזורי מנוחה, מפגשי העשרה, מתחם תנועה וחילוץ עצמות ודוכני אוכל ושתייה.