זה לא "רק וירוס"

בעוד אצל ילדים ומבוגרים מתבטא וירוס ה-CMV בסימפטומים קלים יחסית, הידבקות בו בשלב העוברות עלולה לגרום למומים קשים. כדאי שתדרשי את הבדיקה מהרופא שלך

88 שיתופים | 132 צפיות

עשית את הבדיקה הביתית, גילית לשמחתך הרבה שאת בהריון, ואפילו קיבלת אישור מהרופא שאכן יש דופק ושהכל מתקדם על פי הספר. אלא שאז, לעיתים בעקבות ערנות של הרופא ולעיתים בעקבות סיפור ששמעת על חברה של חברה, עברת בדיקת דם פשוטה וגילית שנדבקת בווירוס ה-CMV.

ברוב המדינות, כולל ארצות הברית וקנדה, לא עורכים בדיקה מיוחדת לבדיקת נוכחותו של הווירוס, ומיליוני תינוקות נולדו לאמהות שנדבקו ולא ידעו על כך כלל. אולם בישראל, כמו לגבי בדיקות רבות אחרות – המודעות לווירוס ולנזקים שהוא עלול לגרום לעובר הולכת וגדלה, ובמקרה של הדבקה נוקט הצוות הרפואי משנה זהירות ובמקרים מסוימים ניתן אף אישור לסיום הריון בעקבות ההשלכות הקשות שעלולות להיות לו על התפתחות העובר.

מהו הווירוס?

"הציטומגלווירוס, המכונה CMV, מאוד נפוץ באוכלוסייה, וכ-80 אחוזים מהמבוגרים נחשפו אליו במהלך חייהם ופיתחו נגדו נוגדנים אליו", מסביר פרופ' אייל שיינר, רופא בכיר בחטיבה למיילדות ולגינקולוגיה בבית החולים סורוקה.

"מי שנדבק – על ידי מגע עם הפרשות של נשא הווירוס (שתן, רוק, צואה, נוזל זרע, נזלת וכו'), לא מרגיש ממש חולה. בדרך כלל הוא יסבול מקצת חום, חולשה, לעיתים התפתחות למחלת הנשיקה או קצת צהבת, אך ברוב המקרים הסימפטומים אצל הנדבקים אינם חמורים".

"הבעיה מתחילה כשהנדבקת היא אישה בהריון שלא נדבקה בעבר בווירוס הזה. זיהום ה- CMV הוא הזיהום העוברי הנפוץ ביותר. הדבקה תוך רחמית של העובר מתרחשת בכחצי אחוז עד שני אחוזים של הלידות בעולם המתועש, כאשר בארצות הברית למשל ההערכה עומדת על 30-40 אלף תינוקות בשנה".

איך מגלים את נוכחות הווירוס?

"את ההידבקות בווירוס מאתרים על ידי בדיקת דם פשוטה", אומר פרופ' שינר. "חלק מרופאי הנשים מכניסים את בדיקת ה-CMV לרשימת הבדיקות שעוברת האישה ההרה, או שהאישה מבקשת את הבדיקה מיוזמתה".

"אין נהלים ברורים לגבי בדיקה זו, אלא אם האישה סבלה ממחלת חום במהלך ההריון. לפי התוצאות ניתן לדעת אם האישה נדבקה בווירוס, וכן אם זו פעם ראשונה או הדבקה חוזרת. בודקים נוגדנים בדם, ובמידה שלוח התוצאות מראה IGG – האישה יכולה להיות רגועה. המשמעות היא שלמרות שיש הדבקה, זוהי הדבקה חוזרת, ולכן על פי רוב לא תהיה השפעה על העובר".

"אולם במידה שנמצאו נוגדני IGM, משמעות הדבר היא כי זוהי הדבקה ראשונית בווירוס, והאם והעובר יצטרכו להיות במעקב מאחר שהווירוס עלול לעבור דרך השיליה ולפגוע בעובר. אם התגלה שהאישה נדבקה לאחרונה בווירוס, רוצים לברר האם היא נדבקה במהלך ההיריון או לפני הכניסה להריון, ואז העובר ככל הנראה לא נמצא בסכנה".

"אפשר לברר זאת על ידי בדיקה נוספת, חדשה יחסית, הנקראת Avidlity. הבדיקה הזו בודקת את רמת ההכרה של הגוף את הנגיף: תוצאה נמוכה מצביעה על הדבקה חדשה יחסית, ותוצאה גבוהה משמעה הדבקה ותיקה והכרה של הגוף את הנגיף מהעבר".


הידבקות בווירוס מאתרים בעזרת בדיקת דם פשוטה. אילוסטרציה: shutterstock

מה משמעות ההידבקות?

השלבים בגילוי CMV
* בדיקת דם פשוטה: לבדיקת נוכחות נוגדים. אם הממצא הוא IGG, את יכולה להיות רגועה. המשמעות היא שלמרות שיש הדבקה, זוהי הדבקה חוזרת ולכן על פי רוב לא תהיה השפעה על העובר. אם הממצא הוא IGM, משמעות הדבר היא כי זוהי הדבקה ראשונית בווירוס, ותצטרכי להיות במעקב.
* בדיקת Avidity: לבירור מועד ההדבקה – לפני הכניסה להריון או לאחריה.
* בדיקת מי שפיר: בדיקת מי השפיר בשבוע 22-23 להריון תבדוק את השתן של העובר ותגלה אם העובר נדבק בווירוס.
* אולטרה-סאונד: בדיקת האולטרה-סאונד תגלה אם העובר פיתח מומים בעקבות ההידבקות, ומכאן ההחלטה על המשך ההריון.

פרופ' שיינר: "על פי הנתונים הקיימים, אם זו הפעם הראשונה שהאם נחשפת לווירוס, הסיכוי שהוא יעבור לעובר נע בין 30 ל-50 אחוזים, אולם – ואלה החדשות הטובות, רק כ-10 אחוזים מכלל העוברים שנדבקו בווירוס יחלו".

"אם העובר נדבק וחלה, הוא עלול לסבול ממומים שונים, כמו הסתיידויות מוחיות שעלולות להוביל לפיגור, לחירשות, לבעיות ראייה, למבנה ראש קטן ועוד. עוברים שנולדים חולים יגלו הפרעות התפתחותיות ושיעור הפיגור ביניהם גבוה. חשוב לציין כי ההידבקות עלולה להוביל לתוצאות קשות בעיקר בחודשי ההריון הראשונים, ואילו דיווחים על הדבקה בסוף ההריון מאוד מרגיעים".

מה עושים במקרה של הידבקות?

"אישה שהבדיקות מראות כי נדבקה בחודשי ההריון הראשונים תופנה לביצוע בדיקת מי שפיר בסביבות השבוע ה-23, זה השבוע שבו העובר מתחיל לתת שתן", מסביר פרופ' שיינר. "בבדיקה לוקחים דגימת נוזל ממי השפיר ועושים סרולוגיה – בדיקות לנוגדנים. אם מוצאים את הנגיף במי השפיר יודעים שהיתה העברה לתינוק, ואם אין ממצאים סימן שלא היתה העברה".

"אם העובר נדבק ייערך אולטרה-סאונד מדוקדק כדי לבדוק אם יש פגיעה. אם אין פגיעה, ההריון יכול להמשיך כרגיל. אם יתגלו מומים, ההחלטה לגבי המשך ההריון תהיה בידי ההורים. זהו תהליך מאוד קשה ועצוב של הפסקת הריון, שבמהלכו נלקח כדור שיביא למותו של העובר הפגוע ולאחריו תתבצע לידה של ממש".

"יש נשים שיחליטו מיוזמתן לעשות הפסקת הריון במקרה של הדבקה, זאת למרות שגם אם הנגיף הגיע לעובר יש סיכוי גדול מאוד של יותר מ-70 אחוזים שלא תהיה פגיעה".

אפשר להימנע מהידבקות בווירוס?

"סקר כללי לגילוי הידבקות ב-CMV לפני ההריון אינו מקובל בעולם וכך גם בישראל, בהיעדר מידע לגבי עלות-תועלת של סקר כזה או מניעת הידבקות במקרים שבהם האישה עם סרולוגיה שלילית", מסביר ד"ר אלי דריזין, מומחה לגינקולוגיה ומיילדות בקופת חולים מאוחדת.

"לצערנו לא קיים חיסון נגד הידבקות ואין טיפול יעיל לאישה הרה שחלתה אשר יכול להבטיח מניעת פגיעה בעובר. למרות זאת, כיוון שמחלת ה-CMV שכיחה בגנים ובבתי ספר והזיהום מועבר לא פעם על ידי ילדים ותינוקות, חשובה השמירה על היגיינה והקפדה על רחצת ידיים, במיוחד לאמהות לילדים קטנים ולנשים העובדות במערכת החינוך".

האחריות בידי הנשים

כאמור, מכיוון שאין נהלים קבועים בארץ לגבי בדיקת נוכחות של וירוס ה-CMV בדמה של האישה ההרה, חשוב שכל אחת תיקח אחריות על עצמה ועל עוברה ותבקש מרופא הנשים שלה שיוסיף את הבדיקה לרשימת בדיקות הדם שמבוצעת ממילא בתחילת ההריון.

גם אם הבדיקה מראה שלא נדבקת, המשיכי לשמור על היגיינה ברמה גבוהה ולקוות שאף אחד סביבך לא נושא את הווירוס. אך גם אם נדבקת זכרי כי האחוזים לטובתך, כי הסיכוי שהעובר יפתח מחלה בעקבות ההדבקה נמוך מאוד, אך בכל זאת חשוב להיות במעקב רפואי.