התזונה עולה לגן חובה

חוזרים לשגרה: שיטות להקניית הרגלי תזונה נכונה לילדים

88 שיתופים | 132 צפיות

הכתבות הכי מעניינות שירתקו אתכם אל מסך המחשב עכשיו ב-Twitter

ההורים קובעים מה הילד יאכל. חשוב להכין ארוחה ולהציע אותה לילד כעובדה מוגמרת, שזה מה שאוכלים עכשיו

איך להתמודד עם נושא התזונה כשהילד עובר מגן פרטי לגן עירייה, למה חשוב לא לדלג על ארוחות, מה כדאי ומה לא כדאי לתת לו לאכול וגם איך מקנים הרגלי אכילה נכונה?

ארוחת בוקר

אם חשבתם לוותר על ארוחת הבוקר לפני שהולכים לגן, תחשבו שוב. נכון שאתם נורא ממהרים לעבודה, אבל אם הילד לא יאכל כעת, הארוחה הראשונה שלו תהיה רק בשעה 10 בבוקר. ארוחת הבוקר חשובה מאוד לשבירת צום הלילה, למצב רוח טוב ולאפשרות להתרכז בגן ובהמשך בבית הספר, וזה הזמן לפתח הרגלים של אכילת ארוחת בוקר בבית. ואם אתם שואלים איך מספיקים, אז אולי לא תאהבו את התשובה, אבל פשוט קמים מוקדם יותר.

מה כדאי לאכול לארוחת בוקר לפני הגן?
טובה קראוזה, דיאטנית קלינית, מחברת הספר "המדריך השלם לתזונה בהריון" ובעלת אתר "תזונה טובה", מסבירה: "בארוחת הבוקר יש לאכול משהו קטן, כמו פרוסת לחם עם ממרח כלשהו או פרי וכוס מים, חלב או שוקו שמכינים בבית (לא משקית) מכפית שטוחה של אבקה עם חלב".

מה בנוגע לדגני בוקר? חטיף אנרגיה? עוגייה?
"בנוגע לדגני בוקר, כדאי לערוך בדיקה בחנות ולראות מהו הסוג המכיל הכי פחות סוכר ל-100 גרם, כשעדיף הקורנפלקס הפשוט ללא ציפוי סוכר וללא תוספות. חשוב לזכור שדגנים הם מזון מעובד ובתור שכזה, יש בריאים ממנו. חטיפי אנרגיה אף הם מזון מאוד נוח אך מעובד. בנוגע לעוגייה, אם זו עוגייה תוצרת בית – אפשר, אך אם זו עוגייה על בסיס קמח לבן ומרגרינה, כדאי להמעיט".



דגנים הם מזון מעובד ובתור שכזה, יש בריאים ממנו [אילוסטרציה: Shutterstock]

דגנים הם מזון מעובד ובתור שכזה, יש בריאים ממנו [אילוסטרציה: Shutterstock]

ארוחת עשר

ארוחת עשר היא הזדמנות למלא מצברים כדי לא להגיע מורעבים לארוחת הצהריים. אל תשכחו שהילדים מוציאים הרבה אנרגיה במשחק, בריצה בחצר וכו'.

מי מחליט מה לשים בסנדוויץ'?
"ההורים מחליטים מה הילד יאכל והילד מחליט מהי הכמות שיאכל. אפשר לסכם מראש את סוג הממרחים ולהתחשב בהעדפות של הילד, בנוסף מומלץ לחשוף אותו לממרחים חדשים, כדי לא להגיע למצב שבו בכיתה ו', למשל, הילד מביא ממתקים כארוחת עשר ולא כריך, כי הוא לא מוכן לאכול אותו משום שאינו רגיל".

מי אמר שחייבים להיות הרבה פיתויים בבית? אי-אפשר לאכול את מה שאין, לכן כדאי שיהיו מינימום דברי מתיקה בבית

אז מה שמים בסנדוויץ'?
"כדאי למרוח ממרחים כמו גבינה, טונה, חומוס, טחינה או אבוקדו, אפשר גם להכין סלט ביצים מביצה קשה ומעט מיונז 5%. כדאי להרגיל את הילד לכך שיש ירק כלשהו בכריך".

איזה סוג לחם מומלץ?
"כדאי להכין כריך מלחם על בסיס קמח שאינו לבן. אפשר גם להשתמש בלחמנייה או בפיתה מקמח מלא, אך לזכור שפיתה שווה לשלוש פרוסות לחם ולכן כדאי להכין כריך משני שליש פיתה".

האם להוסיף גם פרי או מעדן?
"כדאי להוסיף פרי, זוהי הזדמנות נהדרת להרגיל את הילד לאכילת פירות. לעומת זאת, לא כדאי להוסיף מעדן, כיוון שמעדן מאוד אטרקטיבי ויכול למשוך את תשומת הלב של ילדים אחרים".



ארוחת הבוקר חשובה מאוד לשבירת צום הלילה [אילוסטרציה: Shutterstock]

ארוחת הבוקר חשובה מאוד לשבירת צום הלילה [אילוסטרציה: Shutterstock]

ארוחת צהריים

בשעה 13.30 הילד חוזר מהגן רעב. מה להכין לו?
"יש לנהוג על פי 'עקרון הסבתא': מזון חלבוני – בשר או דג, תוספת פחמימתית – אורז/ פסטה/ קוסקוס/ פתיתים, וירק – ירק מבושל, מרק ירקות או סלט".

כמה לשים לילד בצלחת?
"ילדים בריאים מסוגלים לווסת את הכמויות. בחלק מהימים יאכלו יותר ובחלק פחות, אין נוסחה שמתאימה לכולם".

תפריט שבועי

משרד הבריאות יצא בקמפיין למניעת השמנה בקרב ילדים במסגרתו העלה אתר אינטרנט מושקע הכולל גם הצעה לתפריט שבועי»

איך מרכיבים את התפריט?
"לא מרכיבים לילד תפריט מיוחד. מה שאוכלת כל המשפחה, גם הילדים אמורים לאכול. כמובן, לא ניתן לילדים תפריט שהם לא אוהבים, אבל אנחנו קובעים מה אוכלים בבית וחשוב לא להגיע למצב שבו מבשלים בנפרד לכל ילד".

מה עושים כשהילד רוצה לאכול כל יום רק שניצל וצ'יפס או פסטה בלי כלום?
"חושפים למזונות נוספים. צריך לחשוף 10-20 פעמים עד שהילד יסכים לאכול משהו חדש".

מה בנוגע לשניצלים מוכנים קפואים או מנות מוכנות להפשרה?
"ככל שהמזון מעובד פחות, כך הוא בריא יותר. חשוב שלא נחסוך במתן מזון בריא, גם אם הוא דורש זמן הכנה".

ארוחת ארבע

ברור שחטיף הרבה יותר אטרקטיבי מפרי או מכריך עם גבינה. ובכל זאת, חשוב להכין ארוחה ולהציע אותה לילד כעובדה מוגמרת. מי אמר שחייבים להיות הרבה פיתויים בבית? חשוב לזכור: אי-אפשר לאכול את מה שאין, לכן כדאי שיהיו מינימום דברי מתיקה בבית.

מה בנוגע לארוחת ארבע בצהרון?
"עדיף שתהיה פרי או כריך. בצהרונים רבים הכריך הוא עם ממרח שוקולד. אם כבר יש ממרח מתוק, עדיפה ריבה על פני שוקולד, כיוון שלא רק שאינה מכילה שומן, היא מכילה סיבים ונוגדי חימצון מהפרי".



עדיף שארוחת הערב תהיה קלה יותר [אילוסטרציה: Shutterstock]

עדיף שארוחת הערב תהיה קלה יותר [אילוסטרציה: Shutterstock]

ארוחת ערב

לפעמים הילדים רעבים עוד לפני ארוחת ערב, ואז עומדת הדילמה: להקדים או לא להקדים את ארוחת הערב? אפשר להקדים את הארוחה ולפני שהילד הולך לישון לתת לו לאכול פרי או מעדן. עם זאת, הטוב ביותר הוא להרגיל את כל המשפחה לאכול יחד.

מה לתת לילד לארוחת ערב?
"סלט, גבינה, ביצה, לחם, אבוקדו, טונה, קלח תירס ועוד".

כדאי להימנע מארוחה בשרית בערב?
"אצלנו הארוחה החמה מתקיימת לרוב בצהריים, ולדעתי עדיף שארוחת הערב תהיה קלה יותר. זאת מהמחשבה שלקראת השינה אנו פעילים פחות ומוציאים פחות אנרגיה וכי לבשר דרוש זמן רב יותר להתעכל, במיוחד לבשר בקר. אולם אם הילד לא אכל ארוחה חמה במשך היום או מנה בשרית, כדאי להשלים לו אותה בערב".

הכתבה המלאה פורסמה במגזין להיות משפחה, ספטמבר 2009

 

מתוך: מגזין להיות משפחה

לעשיית מנוי, לקבלת גיליון מתנה