נשות המהפכה

השופטות ששברו את תקרת הזכוכית

טוקר חוי. צילום: יוסי זמיר
טוקר חוי. צילום: יוסי זמיר

חוי טוקר מונתה השנה לשופטת החרדית הראשונה וסאוסן אל קאסם לשופטת הדרוזית הראשונה, שתיהן מקוות לא להיות האחרונות. יום האישה 2019, נשות המהפכה

88 שיתופים | 132 צפיות

שופטים בישראל כבר מזמן אינם עונים על ההגדרה הבלעדית של "גבר, יהודי, חילוני ואשכנזי". ההבנה שיש צורך בגיוון ברשות השופטת הולכת ומחלחלת ופותחת את שלל הערכאות לאפשרויות חדשות. השנה חזינו בשני חידושים – מינוין של השופטת החרדית הראשונה והשופטת הדרוזית הראשונה בישראל.

חוי טוקר (42) היא ירושלמית, בתו של רב, חרדית קרייריסטית, בוגרת לימודי הוראה במרכז "בית יעקב" ומשפטים במכללה האקדמית ברמת גן. את חייה המקצועיים החלה בהוראת המשפט במכללות ואז בפרקליטות ובמרץ 2018 מונתה למשרת שיפוט, החרדית הראשונה בישראל במעמד כזה. "אחד הדברים המרגשים במינויי היו התמיכה הרחבה שקיבלתי מהמשפחה ומהחברה, שיש בה כדי ללמד על איכותה של החברה הישראלית בכללותה" מסכמת את השנה הזו השופטת טוקר, "אינני רואה ערך בלהיות 'ראשונה' אך אני רואה ערך בלהוות מקור השראה. אני מאמינה שכל אדם יכול להוות מקור השראה, בכל מעמד, בכל תחום בחיים, ואף במעשים הקטנים ביותר, שאינם נמדדים בהכרח בכותרות כאלה ואחרות".

השופטת סאוסן אל קאסם (49) נולדה בכפר ראמה בגליל העליון ואחרי סיום התיכון המשיכה ללימודי תואר ראשון במשפטים באוניברסיטה העברית בירושלים ותואר שני במשפט מסחרי באוניברסיטת תל אביב. עולם העבודה והזכויות החברתיות תמיד היו חלק מחייה, מאז 1994 כיהנה בתפקידים שונים כעורכת דין במוסד לביטוח לאומי, ובשבע השנים האחרונות עבדה שם כסגנית בכירה ליועץ המשפטי. "תחום יחסי העבודה מרתק", היא אומרת היום, שמונה חודשים אחרי מינויה לכס השיפוט בבית הדין לעבודה בחיפה. "נחשפתי לעולם של יחסים אישיים בין כותלי מקומות העבודה שהופכים להיות עולם ומלואו עבור העובדים, בית שני שבמקרים רבים מבלים בין קירותיו הרבה יותר שעות מבביתם ועם בני משפחתם. מערכת היחסים הנרקמת ומורכבותה מאתגרים ותובעים כישורים מיוחדים מעבר למשפטיים, והם נלמדים ונבנים מתיק לתיק".

"האתגר הוא בשילוב נשים בהנהגה", סאוסן אל קאסם. צילום: יוסי זמיר
"האתגר הוא בשילוב נשים בהנהגה", סאוסן אל קאסם. צילום: יוסי זמיר

מה המשמעות בעינייך של היותך השופטת הדרוזית הראשונה?
"התחושות מעורבות. בהשוואה לתחושות הגאווה והשמחה שחשתי כשקבלתי את הרישיון כעורכת דין דרוזית ראשונה, כאן לא עוזבת אותי תחושת ההחמצה כשאני חושבת על הרבה נשים מוכשרות ומיוחדות מהעדה שנמנעה מהן האפשרות לפרוץ ולהוביל. יחד עם זאת, לאור התגובות המדהימות שאני מקבלת, במיוחד מגברים ומאנשי דת, חלחלה בי ההבנה שכל פריצת דרך של אישה וכל חשיפה לסיפור הצלחה תורמים רבות לחיזוק האמונה של הצעירים והצעירות שהכל אפשרי אם רק נאמין בעצמנו ונסרב להכיר בתקרות הזכוכית".

ליום האישה הבינלאומי משמעות מיוחדת עבור השופטת אל קאסם, שבעברה אף לקחה חלק בהקמת מרכז לפגיעה מינית במגזר ערבי. "מאוד חשוב לציין את היום הזה, לספר את הסיפור של האישה בחברתנו, בדגש על האתגרים העצומים והחסמים שעימם היא מתמודדת. בעיקר חשובים סיפורי ההצלחה שנוטעים תקווה אצל הדור הבא. אין ספק כי מעמדן של הנשים השתפר משמעותית, גם בעדה ובמגזר. בעיניי האתגר החשוב לשנה הקרובה הוא שילוב נשים בעמדות הנהגה ובמוקדי ההשפעה במדינה בכל רבדיה. הגיוון בדעה והנחת נקודת מבט נוספת על שולחן מקבלי ההחלטות היא קריטית להובלת החברה והמדינה למקומות טובים יותר".