הקרב על הוועד

להתנדבות לוועד יתרונות רבים. איך פעילותכם בוועד משפיעה לטובה על הילד הפרטי שלכם, במה זה תורם לכם ומתי זה דווקא עלול לפגוע בילד?

88 שיתופים | 132 צפיות

נפתח בזה שהביטוי "ועד הורים" הוא כבר ממש פאסה. היום אומרים "הנהגה הורית". ובכל זאת, תסלחו לנו כשנשתמש במינוח הישן והמוכר. ואם בענייני העבר עסקינן, אז כשאנחנו היינו תלמידים תפקיד ועד ההורים הסתכם בקישוט הכיתה, בליווי טיולים ובקניית מתנה למורה בסוף השנה, אבל היום גם סמכויות הוועד השתדרגו. הוועד יוזם פעילויות לבית הספר, מגייס משאבים ואף יכול להשפיע על תוכנית הלימודים.

שותפים פעילים

במה תורמת לילדים ההתנדבות לוועד?
נתחיל מנקודת מבטו של הילד הפרטי שלכם. "המעורבות ההורית חשובה מאוד, במיוחד בכיתות הנמוכות", מסבירה חגית שוסטיאל, מורה וסגנית מנהלת בית ספר היסודי-הקהילתי אורים בקריית ים. "מחקרים פסיכולוגיים וחינוכיים מדגישים את החשיבות ההורית בחיי הילד לשם התפתחות תקינה, וככל שההורה מרכזי יותר בחיי הילד, הדבר תורם להתפתחותו, במיוחד בגיל צעיר. לכן יש חשיבות רבה למעורבות ההורים במקום המשמעותי ביותר של הילד – חיי בית הספר.

"הורות מיטבית מתבססת על אהבה, מחויבות והשקעה, וברגע שהילד רואה את ההורה שלו פעיל בבית הספר, הוא מזהה את ההשקעה והאהבה של ההורה". לדבריה, כשהילד רואה את ההורה כשותף פעיל בבית הספר, המכיר את חזון בית הספר ומדבר בשפה של בית הספר, מעמד בית הספר ומעמד המורה מתחזקים אצלו.


ילדים שהוריהם בוועד מקבלים לפעמים יחס מועדף בבית הספר. אילוסטרציה: ingimage

נשארים בעניינים

איך ההתנדבות לוועד תורמת להורים?
קודם כל, אתם בעניינים. אין מצב שאתם מפספסים משהו שקורה בבית הספר. אתם מקבלים עדכונים גם מצוות בית הספר וגם מההורים בכיתה. "כשהורים מעורבים בעשייה הבית הספרית הם מרגישים שהם חלק מבית הספר", אומרת שוסטיאל, ומוסיפה כי "הורים שפועלים לטובת כלל תלמידי בית הספר יכולים להשפיע. הם דואגים שזכויות התלמידים יישמרו. למשל, שלא יהיה עומס מבחנים, שהילדים יהיו שותפים לתהליכים בית ספריים. אצלנו כל שנה יש דיאלוג שבו שותפים הורים ומורים לגבי התקנון הבית ספרי ומגיעים להחלטות יחד".

האם הילד שלי יקבל יחס מועדף מצוות בית הספר משום שאני בוועד?
בנימין: "במקרים מסוימים כן. יש הורים שמנצלים את זה והילדים שלהם באמת מקבלים יותר הטבות ויחס מועדף בבית הספר".

יש גם מצב הפוך, שבו היחס כלפי הילד דווקא ייפגע בעקבות מעורבות ההורים?
בנימין: "בהחלט כן. ראינו מקרים שכשהורים דרשו לקבל את הדו"ח הכספי של בית הספר או התחילו לשאול שאלות ש'דרכו על היבלות' של המנהל, ילדיהם נפגעו. פתאום הילדים שלהם לא שותפו בכל מיני פעילויות, קיבלו יחס אחר, פתאום 'חיפשו' את ההורה דרך הילד".

  • הכתבה המלאה תתפרסם במגזין הורים וילדים, ספטמבר 2011