איך לעבור את החופש הגדול בשלום עם הפרעות קשב

איך לעבור את החופש הגדול עם הפרעות קשב וריכוז | צילום: Shutterstock
איך לעבור את החופש הגדול עם הפרעות קשב וריכוז | צילום: Shutterstock

בצד אחד של הזירה - החופש הגדול, בצד השני - שנת הלימודים שבפתח, באמצע - ילדים עם הפרעות קשב וריכוז והוריהם האבודים. כך תשרדו את התקופה הזו, ואפילו תחלצו ממנה את המיטב

88 שיתופים | 132 צפיות

אם החופש הגדול הופך את מרבית ההורים לדרוכים ומתוחים מהרגיל, אפשר רק לדמיין איזה אתגר הוא מציב בפני הורים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז. נטייה להתפזרות, קושי בהתמדה, בעיות בהתארגנות – לא פלא שאלה מחמירים במהלך תקופה שמאופיינת בהיעדר גבולות. עם זאת, רונית רונה כהן, מאמנת ילדים ונוער ויועצת פדגוגית, דווקא מזהה בתקופה הזו הזדמנות לנצל את הזמן המשותף עם הילדים ולהיערך לשנת הלימודים הבאה. 

>> החופש הגדול והזול: פעילויות שוות לילדים – בחינם!

כהן, הוציאה ספר לילדים (המיועד לגילאי גן עד 10) ושמו "מר קשב ואדון ריכוז", בהשראת הילדים שאיתם היא עובדת. "קשב" ו"ריכוז" הן שתי דמויות שמסייעות לגיבור הספר לראות את חצי הכוס המלאה ונותנות לו כלים פרקטיים להתמודדות עם מצבים שונים. כך למשל, במקום לתת לילד לקטר על כך שהוא אחרון בתור ולאבד סבלנות, הם מזכירים לו שעוד רגע הוא יהיה הראשון. לחילופין, במקום להתעצבן ממה שחברים שלו אומרים, הם מסבירים לו ש"להתעלם זה משתלם".  

"אלה ילדים שזקוקים להתנהלות אחרת", מסבירה כהן. "הם מאבדים מהר קשב וסבלנות ורוצים שהכול יהיה בדרך שלהם. הרבה פעמים קשה להם להתארגן בבוקר וצריך לעזור להם לתחום דברים בזמן ולמקד אותם כדי שלא יתפזרו. הם חווים סוג של כאוס ומרגישים שאף אחד לא מצליח להבין מה עובר עליהם, כולל הם עצמם". 

אז מה עושות עכשיו, אחרי שנכנסנו לחופש הגודל?
"קודם כל נושמים עמוק. אין ספק שילדים זקוקים למסגרת ולכן אנחנו נוטים להיבהל מהחופש ולהיכנס ללחץ, אבל במקום לקטר, אני ממליצה להורים לנסות לשנות את האווירה ולהקליל אותה, אחרת אנחנו מעבירים לילדים מסר שהם מהווים נטל".

אחרי שמשנים את הפרספקטיבה, ממליצה כהן לדבר עם הילדים על החופש ולתכנן לפרטי פרטים את מה שנשאר ממנו. "חשוב שהילד יידע מה הולך להיות בכל שבוע, באיזה ימים ובאילו שעות", היא מסבירה. "אם בחודש יולי הייתה קייטנה שנתנה מסגרת, אז בחודש אוגוסט צריך לתכנן פעילויות חלופיות בשביל לא לאבד אוריינטציה. אפשר להכין ביחד לוח פעילויות ולתלות בחדר של הילד, ואפשר גם להחליט שבמשך יום אחד בשבוע מותר להיות מול המסכים. זה בכל זאת חופש".

רונה רונית כהן: "ילדים עם הפרעות קשב וריכוז חווים סוג של כאוס ומרגישים שאף אחד לא מצליח להבין מה עובר עליהם, כולל הם עצמם"

 

כהן מדגישה את חשיבות זמן האיכות המשותף עם הילדים. מבחינתה זה אומר לשחק איתם, להשתטות יחד, לספר בדיחות ולנסות להיכנס לנעליים שלהם. "אפשר לצפות יחד בסדרה ואז לנהל שיחה, לצייר או לשחק משחקי חשיבה", היא אומרת ומסבירה שפעילויות שמעודדות יצירתיות הן דרך טובה להפיג את השיעמום, עימו מתקשים יותר להתמודד ילדים שסובלים מהפרעות קשב וריכוז, בהשוואה לילדים אחרים. לצד אלה, מדגישה כהן את החשיבות שבלצאת החוצה כמה שאפשר – לשחק משחקי כדור, לרכוב על אופניים או ללכת לגינה כדי לפרוק אנרגיה שכן ילדים עם הפרעות קשב וריכוז זקוקים לכמה שיותר תנועה. 

>> 5 דרכים לעזור לבת המתבגרת שלך לשרוד את החופש הגדול

לכהן יש גם טיפים לחו"ל. לדבריה, מומלץ שהילדים יארזו בעצמם תיק עם חפצים שהם אוהבים כמו ספרים או משחקים. "כדאי לומר להם מראש לאן נוסעים ומה הולכים לעשות", היא אומרת. "מצד אחד צריך לדאוג שהם לא יתפזרו מדי, אבל חשוב גם לתת להם ליהנות ולהשתחרר ולתת פידבקים חיוביים כשהם מתנהגים יפה".

איך נכון להיערך לשנת הלימודים הבאה?
"בשביל לא לזנוח את הצד הלימודי כדאי לעשות חזרות על החומר אבל בדרך נעימה וקלילה. עוד דבר חשוב שצריך לתרגל הוא ההתארגנות בבוקר, לילדים עם בעיות קשב לוקח זמן להתארגן וצריך לעזור להם להתמקד. למשל, לומר לילד שיש לו חמש דקות לשחק ואחר כך הוא צריך להתלבש, לכוון שעון מעורר או לתחום זמנים".

ומה הנוהל כשמדובר בבני נוער?
"עם בני נוער זה יותר מורכב כי הם מסתגרים בעולם שלהם. נסו ללמוד לדבר איתם בשפה שלהם, פחות מהמקום המטיף והמחנך ויותר מתוך עניין בהם, בתחביבים ובחברים שלהם. צריך להלך בין הטיפות, למצוא את האיזון הנכון. בסופו של דבר ההורים צריכים להראות שהם מבינים את הקושי ולאפשר חופש, אבל גם לקבוע גבולות ברורים".