הפריטים שעושים את הבית

מטבח עשיר | צלם: בועז לביא
מטבח עשיר | צלם: בועז לביא

ריהוט עתיק ועשרות – אם לא מאות - פסלים וחפצי נוי מאפיינים את העיצוב של הבית שלפניכם. אז מי אמר שפחות זה יותר? קבלו הצצה לבית מדליק במיוחד

88 שיתופים | 132 צפיות

שטח המגרש: 380 מ"ר
שטח בנוי: 310 מ"ר
אדריכלות: שירלי דן
עיצוב פנים: אתי דרור

בית משפחת דרור ביישוב קדימה הוא בהחלט לא סתם עוד בית מעוצב. ייחודו הוא בכך שבין פריטי ריהוט עתיק פזורים עשרות אם לא מאות פסלים וחפצי חן, חלקם קטנים ואלגנטיים על גבול האמנות וחלקם אמנות שימושית משעשעת. "התחלתי לאסוף כשהייתי צעירה", אומרת אתי דרור, בעלת הבית, "מאז האוסף הולך ומתפתח, עד ששקלתי להפוך את העיצוב למקצוע. לולא היה לי עסק משלי זה מה שהייתי עושה".

דרור ובעלה, סוכני ביטוח בעלי משרד עצמאי, מתגוררים בבית כבר 12 שנה עם בניהם – חייל וסטודנט שגר מחוץ לעיר ומגיע הביתה בסופי שבוע. "כשרכשנו את הבית הוא היה בשלבי סיום והכנסתי אליו את המגע האישי שלי", מספרת דרור. "הוא בנוי בסגנון לא שגרתי עם מבואה גבוהה וזוויות לא ישרות. אני אוהבת דברים לא שגרתיים וחומרים טבעיים של פעם, אבן ועץ בעיבוד לא קונבנציונלי".

במבט כללי

כבר במבט הראשון אפשר לראות שהמבנה של הבית אינו שגרתי. הבית עומד על מגרש ארוך וצר, אך תכנון של האדריכלית שירלי דהאן מנטרל את הבעייתיות ומנצל את נתוני השטח.

בתקרה הותקנו קורות עץ אלון דקורטיביות. "באתי למעצב אלי בר אדון עם השיגעונות שלי והוא זרם איתי", אומרת דרור. דלתות הארונות הוחלפו, ולגימור שמדגיש את מרקמו הטבעי של העץ נוסף גוון כחלחל. אי מרכזי מחופה עץ גושני תוכנן כשולחן אוכל לארוחות לא פורמליות, ומתחתיו ניצב תנור גדול של לה קוצ'ינה במראה כפרי.

אבן ג'מאי נדירה בדוגמת ריבועים בגודל 10X10 סנטימטרים משמשת לחיפוי משטח העבודה, ומותקנת גם ברצפה, באבנים גדולות (60X30 סנטימטרים). בשני המקרים נעשה שימוש בפס רובה רחב המראה את האותנטיות של האבן, ללא פגיעה בפרקטיות. כיור פשוט בהתקנה חשופה מעוטר במדבקות ורדים, שבהן נעשה שימוש במקומות שונים בבית, כולל מתגי התאורה. פריטים עתיקים מעטרים כל פינה: כלי נחושת משתלשלים מקורות התקרה, ומאזניים ישנים ופסלים משעשעים ניצבים על מדף עץ בגימור טבעי. ארון קיים הפך למזווה וארון אחר חודש באמצעות דלתות עם זכוכית סבתא.


קורות דקורטיביות וארונות מטבח בגימור עץ טבעי לצד ריצוף ומשטח עבודה מאבן בסיתות גס מהווים רקע לאוספים של בעלת הבית


כל סנטימטר במטבח מנוצל לטובת אמנות שימושית


ועוד כמה פריטים</p>


מבט כללי על המטבח

ניחוח אנגלי

בין המטבח לחדר המגורים מפריד קיר חלקי מאבן גיר שמשתלב בשאר חומרי הגלם הטבעיים. פינת אוכל מעץ כהה עם כיסאות תואמים נרכשה באוספים ברשפון, ומעליה נתלה גוף תאורה ועליו ציור בסגנון נאיבי וילדותי מעט, אשר נרכש בנישה בחצר בשינקין.

כחובבת עתיקות מעדיפה דרור ריהוט בסגנון אנגלי על פני צרפתי, ורכשה ניסיון המאפשר לה להבחין בין אמיתי למזויף. העדפה נוספת שלה היא חפצים בעלי פרקטיקה וערך מוסף. "אני אוהבת דברים שיש להם שימושים נוספים", היא מסבירה ומצביעה על פסל בצורת אסלה שמתוכה מבצבץ ראש של שרברב, אשר ניצב בשירותי האורחים ומשמש לאחסון גלילי נייר טואלט. במבואה הוצב ארון בצורת משאבת גז בסגנון מיושן, שהשלט שבראשו נדלק, המשמש כגוף תאורה.

המבואה מחברת בין מפלסי הבית השונים. גרם מדרגות מאבן יורד למפלס משרדם של בעלי הבית, אשר גם בו ניכרת טביעת האצבע העיצובית הייחודית, אם כי במינון מאופק. חלל גדול במפלס התחתון שימש ארכיון עסקי, וכאשר התפנה, עם המעבר לשימוש בארכיון ממוחשב, הפך ליחידת דיור נפרדת שגודלה 90 מטרים רבועים. כיום היא משמשת את הבן הבכור. "הדבקתי קצת את הבנים בטעם שלי", אומרת דרור ומצביעה על ספה בריפוד קטיפה בצבע בורדו ועל חפצי אמנות שימושית רבים התלויים על קירות שנצבעו בגוני חול. המטבחון נרכש באיקאה ומראהו הפונקציונלי והבהיר בולט על רקע סביבתו.

חלקו השני של גרם המדרגות מטפס מעלה, למפלס חדר ההורים ולקומה שבה מתגורר הבן הצעיר. חלונות זכוכית גדולים ממוקמים בחלקו העליון של מעין פיר גבוה, ומספקים תאורת יום שמתעצמת בזכות טיח מינרלי בגון שמנת שבו טויחו הקירות לאחרונה.


פינת הישיבה מורכבת בחלקה מפריטים שהיו שייכים למלכת דנמרק


גוף תאורה מצויר מתבל את פינת האוכל העתיקה במעט הומור

מפה ומשם

חדר השינה המרכזי שופץ ואת מרבית שטחו תופסת מיטת עץ עם אפריון מגולף. הג'קוזי הוצא מחדר האמבטיה ואת מקומו תפס מקלחון זוגי גדול ומפנק. חיפוי של אבנים מוארכות וצרות הותקן על הקירות. ברזי נחושת בסגנון עתיק שהותקנו בחדר נרכשו בא.ישראלי. כיורי אבן בזלת בגימור טבעי וידיות קרמיקה דקורטיביות נרכשו בטורקיז. את גופי התאורה ניידה דרור ממקום אחר בבית כחלק מתהליך שינוי המקום והייעוד של הריהוט. גוף התאורה בחדר השינה "מוחזר" אף הוא בעזרת תוספת פרחי זכוכית, ומתכתב עם גופי תאורה במטבח.

המפלס העליון כולל חדר שינה, חדר אירוח וחדר רחצה היוצאים ממבואה מרווחת. באחד מקירות המבואה נפערו חלונות, המחלקים את הקיר בצורה סימטרית ומשקיפים לנוף. מתחתם הוצב ספסל עץ בגילוף אמנותי לצד שידת עץ עתיקה ובה אוסף בובות. כיסא עץ שנרכש בשוק הפשפשים בחיפה הוא לא פחות ולא יותר מאשר אסלה עתיקה, וכאשר מרימים את המושב מתגלה סיר לילה מקרמיקה.

בחדר השינה ובחדר האירוח של הבן המראה הכללי עמוס פחות מאשר במבואה, אך עדיין תואם לקו העיצובי. המיטה נרכשה בחותם והנברשת היא מזכרת מטיול במרוקו. בחדר האירוח הוצבה ספה מפוספסת בכחול ולבן בצורת רי"ש, שמזמינה חברים להשתרע בנוחות מול מסך טלוויזיה גדול. תמונות של מותגי ויסקי נתלו על הקיר ודגם של מטוס ישן משתלשל מהתקרה, ללמד שעל אף הנגיעות הנשיות, הדייר הראשי הוא גבר. ארון עץ בחדר הרחצה נצבע בירוק-טורקיז. כיור קרמיקה אליפטי פרחוני בגוני כחול נרכש בחנות טורקיז.

על אף ריבוי חפצי החן והאמנות השימושית, נראה שלכל דבר בבית יש בדיוק המקום המיועד לו. "אני אוהבת לעצב ויודעת איך כל דבר ייראה במקום שאליו הוא מיועד", אומרת דרור. "בעבר הבית היה עמוס יותר, אך מדי פעם אני נפטרת מדברים ומוכרת לחנויות יד שנייה ובאינטרנט. זה היתרון בחפצים עתיקים, שתמיד יש להם שוק".


המפלס העליון משמש את הבן הצעיר אך עדיין ניכרת בו טביעת האצבע של אם המשפחה


גרם מדרגות מרכזי מחבר בין מפלסי הבית. ארון דמוי משאבת דלק ישנה משמש לאחסון ולתאורה