הבת שלך רוצה להיות חלקה כמו קים קרדשיאן, מה תעשי?

קים קרדשיאן | צילום: Michael Loccisano/Wire Image
קים קרדשיאן | צילום: Michael Loccisano/Wire Image

הבנות המתבגרות שלכן רוצות להתחיל להסיר שיער בלייזר. מה הם הסיכונים הבריאותיים, באיזה גיל כדאי להתחיל ואיך זה מסתדר עם פמיניזם?

88 שיתופים | 132 צפיות

כל אימא יודעת עד כמה מורכבת סוגיית דימוי הגוף בחינוך ילדיה המתבגרים. בעידן שבו ילדים מצולמים לאינסטגרם כבר מיום היוולדם, כשלייקים במיוזיקלי שווים כסף וסרטונים ביוטיוב מובילים לקריירה – חוקי המשחק משתנים, בין היתר גם בזירה האסתטית. למשל, אם בעבר תהינו במבוכה מה לעשות עם עצמנו ועם שערותינו הראשונות והסוררות, המתבגרות של היום אוחזות בדעות מושכלות בנושא, מה שמציב שלל דילמות בפני האימהות המבולבלות.

"הבנות עשו שיעורי בית והגיעו אליי עם שם של קליניקה, עם המחירים והכול, כשהיו בנות 15 ו־16", מספרת עינת, אם לשלוש מתבגרות מהשרון, "לא היו לי לבטים, למעט הצורך לוודא שהן בגיל מתאים והמחזור סדיר ושזה לא יהיה שוב בזבוז של כסף כי לפני כן הן עשו אינפרא אדום שהיה לא יעיל בעליל. ללייזר הן הגיעו שנה אחר כך והן מאוד מרוצות. הכאבים או המבוכה האפשרית מטיפול לייזר במפשעה לא הזיזו להן. זה מאוד מקובל היום וגורף, לפחות באזור שלנו".

"נערות רבות בוחרות להסיר את כל שיער המפשעה שלהן. זו האופנה היום, להיות חלקות למטה – כמו ילדות", שופכת אור אחר רחל לוי הרץ, מרצה ודוקטורנטית למגדר, מומחית בגיל ההתבגרות והנחיית הורים ומרכזת תכניות לחינוך מודע מגדר ברחבי הארץ. "נערות מסבירות לי שזה שיער מלוכלך, שזה מגעיל אותן, שזה יגעיל בנים. אבל זו החלטה מאוד קיצונית לקבל בגיל שבו את אמורה לעבור תהליך קבלה בנוגע להפיכת הגוף שלך מילדה לאישה צעירה. חלק מהתהליך הזה מתבטא בשיער הערווה, כך שעצם הסרתו לצמיתות משאיר את הנערה באופן סימבולי עדיין ילדה".

לא מסירה שיער וגאה בזה, פריס ג'קסון | צילום: Andrew Toth/Getty Images
לא מסירה שיער וגאה בזה, פריס ג'קסון | צילום: Andrew Toth/Getty Images

ומה באשר לסיכונים הבריאותיים? "רוב הסיבוכים האפשריים הם מינוריים", אומרת ד"ר נעמי שרון, רופאת משפחה ובעלת קליניקה לרפואה אסתטית. "הסיבוכים הרציניים ביותר הם כוויות, זיהומים, חבורות והיפר פיגמנטציה. הגילאים המומלצים מבחינה רפואית הם 20־18 מפני שעד אז נוצרים זקיקי שיער חדשים, עובדה שמורידה משמעותית את יעילות הטיפולים. עם זאת, גם ילדים בני 12 ואפילו 8 עוברים לעיתים טיפולים, אבל במקרים כאלה צריך לשלול קודם בעיה רפואית הורמונלית".

"השאלה באיזה גיל כדאי להתחיל זו שאלה שאין עליה תשובה חד־משמעית", מאשרת ד"ר להבית אקרמן, מומחית ברפואת עור ובעלת רשת מרפאות לאסתטיקה. "עדיף לחכות עד לאחר גיל ההתבגרות כיוון שאז נרגעת הפרשת ההורמונים – והורמונים יכולים לעודד צמיחת שיער. עם זאת, היום מבינים שזה לא ריאלי ואף נערה לא תסתובב עם יערות גשם על הרגליים עד גיל 18. אישית אני חושבת שאם יש נערה שעירה, ניתן לעשות טיפול בגיל צעיר יותר ובתנאי שמבינים שיתכנו טיפולים נוספים בהמשך".

"קבלת החלטה להסיר את שיער הגוף לצמיתות במהלך תקופת ההתבגרות המאופיינת בשינויים בלתי פוסקים בגוף, במצבי רוח ובשאלות של זהות, היא מאוד בעייתית", מסכמת לוי הרץ. "אני משערת שמרבית ההורים היו מתנגדים אם בגיל 14 הבת שלהם הייתה מבקשת לקעקע משהו על הגוף. ההורים היו פוסלים הוספה לצמיתות אבל מאשרים הסרה של שיער הגוף, שבאופן תרבותי נתפס כמשהו מיותר ומלוכלך אצל נשים. אני ממליצה להורים להיות קשובים אבל גם לאפשר התבוננות ביקורתית, להציב גבולות ולהסביר שיש זמן נכון לכל בחירה. הנערות שלנו יכולות לעבור את גיל ההתבגרות ולצאת ממנו מחוזקות – גם עם שיער על הרגליים".

View this post on Instagram

WTP

A post shared by Kim Kardashian West (@kimkardashian) on