הסמויה: סודותיה של סוכנת הדוגמניות אלינור שחר

אלינור שחר (במרכז) עם הדוגמניות שלה. מלמעלה למטה: שרון גניש, נועם פרוסט, אלינור שחר, אלכסה דול, ליתאי מרקוס, שני זיגרון, נטלי אידלמן, דר זוזובסקי וג'ני צ'רווני חולצות זואי קרסון ואלכסנדר וואנג לפקטורי 54, אמריקן וינטאג', זדיג וולטר ג'ינסים דיזל, ליוויס, ניודי, טופשופ | צילום: יניב אדרי
אלינור שחר (במרכז) עם הדוגמניות שלה. מלמעלה למטה: שרון גניש, נועם פרוסט, אלינור שחר, אלכסה דול, ליתאי מרקוס, שני זיגרון, נטלי אידלמן, דר זוזובסקי וג'ני צ'רווני חולצות זואי קרסון ואלכסנדר וואנג לפקטורי 54, אמריקן וינטאג', זדיג וולטר ג'ינסים דיזל, ליוויס, ניודי, טופשופ | צילום: יניב אדרי

מה צריך לעשות כדי לצעוד על המסלול של פראדה, איך הופכים את ג'ון גליאנו לגרופי ומהי הדרך להשתלט על שלטי הענק בפריז? פשוט מאוד: רק לגרום לאלינור שחר להתאהב בך. ראיון עם מי שהפכה מיחצנית מסיבות לסוכנת הדוגמניות המובילה בישראל

88 שיתופים | 132 צפיות

ב־1946 הקימו איילין וג׳רי פורד את הסוכנות שלהם, פורד מודלס, שלימים הפכה לאחת הסוכנויות הגדולות והמובילות בעולם. בתחילת דרכם התנהלה הסוכנות בבית הזוג פורד בניו יורק. אני נזכרת בכך כשאני נכנסת לסוכנות של אלינור שחר הממוקמת בקומה התחתונה בביתה. שלוש בנות יושבות לצדה סביב שולחן ביתי. הן מדברות בטלפונים, מעדכנות יומנים, מתאמות צילומים ופרזנטציות, פה, בפריז או במילאנו. אלינור שחר היא סוכנת הדוגמניות שחתומה על רצף הצלחות מרשים שהזניק את הענף לאחרונה. אם השם לא נשמע לכם מוכר, אין זו הפתעה. עד לפני כמה שנים היא כלל לא הסכימה להתראיין, וגם היום היא מעדיפה את אחורי הקלעים. "היה לי חלום על בנות ישראליות שיושבות בפריז ובניו יורק ומחזירות את התהילה לענף הדוגמנות הישראלי, כמו בשנות ה־90. אבל לא היו לי קבלות והתביישתי להתראיין, חשבתי שהכל יישמע חלומות באספמיה. דוגמנית ישראלית שעושה פראדה? עד לא מזמן לא חשבו שזה אפשרי".

היום אלינור חתומה על הצלחות בינלאומיות שלא נראו פה שנים כגון החוזים הענקיים של שלומית מלכה, עם מותגי על כמו ברשקה, ספורה ואינטימיסימי, נוכחות קבועה של הדוגמניות נועם פרוסט ונטלי אידלמן על מסלולי התצוגות של מעצבי על כמו שאנל, גליאנו, בלנסיאגה ורלף לורן. לאחר יותר מעשור שבו נפקדו דוגמניות ישראליות מקמפיינים בינלאומיים, הבנות של שחר חורכות את הזירה. "נועם (פרוסט, רר"ח) הייתה הסנונית הראשונה. בנסיעות הראשונות היא הייתה מתקשרת אליי ואומרת שמאוד התלהבו באודישנים לשמוע שהיא מישראל, אחרי שכל כך הרבה זמן לא פגשו דוגמנית ישראלית".

נראית כמו דוגמנית בעצמה. אלינור שחר | צילום: יניב אדרי
נראית כמו דוגמנית בעצמה. אלינור שחר | צילום: יניב אדרי

למה לבחור בך?

"בגלל הניהול האישי. אין לי נוסחה קבועה, אני בונה סביב כל אחת את מה שמתאים לצרכים שלה. אני מייצגת בנות בודדות שאני מאוד מאמינה בהן. הסינון הוא קריטי. אין הרבה בנות שיכולות להגיע לממדים אדירים של הצלחה. אני משקיעה רק במי שאני מאמינה שיכולה להצליח בעולם".

איך את בוחרת דוגמניות?

"קודם כל על פי הגישה. חשוב שיהיו גם טובות לב ובעלות כושר התמדה. מבחינת נתונים, הגובה המינימלי הוא 1.75 מ' והגיל המקסימלי 22. זה לא דבר שאני מתפשרת עליו. בחמש השניות הראשונות אני יכולה להגיד אם מישהי יכולה להגיע לטופ בעולם או לא. זה יכול להיות מראה קלאסי כמו של שלומית מלכה, או מראה שבארץ לא יבינו כמו של נועם פרוסט. את נטלי אידלמן לקחתי בגיל 14 ואני חושבת שאף אחד לא היה מהמר עליה. צריך עין טובה והבנה של השוק העולמי, אבל בסופו של דבר זו פשוט תחושת בטן".

ויתרת על מיוצגת שרצית?

"כן, בגלל אופי. אם אני מרגישה שמישהי היא קלפטע או בעלת ביטחון עצמי מופרז, אעדיף לוותר".

שחר, 38, תל אביבית, אם חד הורית לרוי בן ה־3. היא גדלה ברמת גן, בת שלישית מתוך ארבעה ילדים. היא החלה את דרכה בעולם הדוגמנות בכלל כיחצנית מסיבות של מועדון הזום. כך פגשה בעופר רפאלי, אז שותף במועדון והבעלים של קארין מודלס, שבינתיים הפכה לסניף של סוכנות הדוגמנות הבינלאומית mc2. שחר החלה כבוקרית בסוכנות ובגיל 25, כשרפאלי עזב כדי לנהל את הסניף בניו יורק, מצאה את עצמה בכיסא המנכ"ל. באופן אירוני מעט, ההתמחות של קארין מודלס בזמן ניהולה של שחר הייתה במגמה הפוכה מהיום – יבוא דוגמניות מחו"ל לארץ. "דווקא רציתי לפתח דוגמניות ישראליות, אבל לא הייתה היענות". אחרי שמונה שנים בתפקיד חשה תחושת מיצוי, ובגיל 33 עזבה ויצאה לטיול בן שנה בעולם. במהלך הטיול התנדבה בבתי חולים ובבתי יתומים בניקרגואה, חוויה שהיא מתארת כבעלת השפעה רבה עליה. כשחזרה חשבה להשתלב בתחום הנדל"ן, אבל מצאה את עצמה מקימה את "אלינור שחר" עם רן אפרת, השותף העסקי השקט.

נטלי אידלמן לבלאנסיאגה, פריז 2014 | צילום: gettyimages
נטלי אידלמן לבלאנסיאגה, פריז 2014 | צילום: gettyimages

איך זה קרה?

"רציתי לעשות משהו חדשני. אני לא קוסמת, אבל ב־20 השנים האחרונות איש לא עשה את מה שאני עושה. פה בשביל לדגמן מספיק שיהיה לך בן זוג מוכר. בניגוד למה שקורה בארץ, בחו"ל הקריטריונים מאוד נוקשים וצריך לדעת את מי לשלוח לאן. צריך גם לזכור שהשוק המקומי הוא קטן מאוד, והמחירים מוגבלים. בארץ קמפיין אחד של 50 אלף דולר סוגר את כל האופציות האחרות. בחו"ל גם קמפיין של 200 אלף יורו לא יגרום למתחרים לוותר על דוגמנית".

משמעותית

אחד הדברים המאפיינים את שחר הוא הבחירה בדוגמניות בעלות מראה ייחודי ושונה, שלא כובש אותך מיד. נועם פרוסט בעלת האף המחודד, הגבות העבות ועצמות הלחיים שמשוות לה מראה קשוח ומנוכר, נטלי אידלמן בעלת המראה האנדרוגיני והקשוח, ושלומית מלכה שאתה עלול לחלוף על פניה בלי לשים לב הן רק דוגמה למראה הישראלי החדש והנועז ששחר מייצאת לחו"ל. להתראות לצברית בעלת המראה השזוף והפרוע א־לה מיכאלה ברקו ושלי גפני, שלום למראה האפל, המסקרן ויוצא הדופן שמשדר תחכום ותעוזה. שחר היא זו שראתה את הפוטנציאל שלהן, עודדה אותן להתחיל לעבוד ודחפה אותן לנסות את מזלן בחו"ל כשהרגישו שהן מוכנות. כיום רשומות אצלה בסוכנות גם יאנה יוסף, דר זוזובסקי, שרון גניש, ליתאי מרכוס, ג'ני צ'רווני ועוד.

כמה את מעורבת באמת בחייהן?

"שום החלטה משמעותית לא נלקחת בלעדיי. אני לא מכתיבה לדוגמניות מה לעשות, אף שזכות המשא ומתן הבלעדית היא שלי. אם דוגמנית מרגישה לא נוח לעשות משהו, אני לא אכריח אותה. זה מאוד אייטיז בעיניי להגיד לדוגמנית מה לעשות".

שני זיגרון לשרלוט רונסון, ניו יורק 2014 | צילום: gettyimages
שני זיגרון לשרלוט רונסון, ניו יורק 2014 | צילום: gettyimages

ומבחינה רגשית?

"מערכת יחסים בין מייצג למיוצג היא מאוד אינטימית. אני יודעת הכל – מה המצב המשפחתי, מה קורה עם החבר, מה מצב חשבון הבנק. אני חווה איתן את כל הקשיים, האכזבות וההצלחות. עם כולן ללא יוצא מן הכלל עברנו קשיים גדולים בדרך. בלי ליווי צמוד של המשפחה אי אפשר להצליח בקריירה כזו. בשביל ליצור דוגמנית מצליחה כל המשפחה מקריבה, זו עבודה עם המון עליות ומורדות רגשיים. אגב, אלה שמשלמים את המחיר הכי כבד הם האחים".

תני דוגמה.

"התקשרו אלינו מפראדה והזמינו את נטלי אידלמן למה שנקרא ׳אקסקלוסיב׳. הם לא פגשו אותה, רק ראו תמונות והחליטו להזמין אותה למדידות, בלי אודישן, שתבוא ותצעד על המסלול שלהם בלבד בשבוע האופנה. כל זה קרה בהתרעה של יום. אימא שלה והיא עלו על טיסה תוך כמה שעות. הן פשוט עזבו הכל וטסו לשם. לצערנו היא לא קיבלה את התצוגה, אבל זה היה שיעור חשוב להתפתחות של נטלי בתור דוגמנית. הרבה יותר קל להכין דוגמנית לכישלון מאשר להצלחה".

איך מכוונים להצלחה?

“תצוגות הן המקפצה היחידה לדוגמנית להיות כוכבת בן לילה, וחשוב גם להצטלם להפקות אופנה אדיטוריאליות במגזינים. המסלול הרגיל של דוגמנית הוא לעבור בכל בירות האופנה, להיפגש עם לקוחות וצלמים ולחכות ליום שבו הצלם הנכון נדלק עלייך. זה עבודה מאוד קשה שלוקחת המון זמן. אם דוגמנית צועדת על מסלול אחד בעל שם גדול בשבוע האופנה, הדרך קדימה בשאר השבועות שעוקבים אחריו מובטחת. אם לא עשית משהו גדול בניו יורק (השבוע הפותח של עונת שבועות האופנה – רר"ח), הסיפור פחות או יותר נגמר שם".

נטלי אידלמן פספסה את פראדה אבל בספטמבר האחרון צעדה על המסלול של שאנל, בלנסיאגה ומרק ג׳ייקובס. מה יקרה איתה בהמשך?

“את פירות התהילה של שבוע האופנה האחרון היינו אמורים לקטוף עכשיו, אבל אי אפשר כי היא מתגייסת. נטלי יכלה להיות כוכבת בכל העולם, אבל אני מקפידה שכל הדוגמניות שלי יתגייסו. בתמורה צה"ל מכיר בדוגמניות מצטיינות ואחרי הגיוס הבנות נוסעות כמעט לכל עבודה".

איך את ממתגת את הדוגמניות שלך?

"אני סלקטיבית מאוד בכל הבחירות. הרבה פעמים המשמעות היא להעדיף יוקרה על פני כסף כדי להגיע למקום שאני שואפת אליו. לפעמים זה אומר לוותר על מאות אלפי דולרים. אני מקפידה מאוד על הצוותים שהדוגמניות עובדות איתם, בארץ ובחו"ל. זה קריטי. מרכיב אחד לא טוב והפקה שלמה יורדת לטמיון. גם מעולם לא שלחתי דוגמנית להשקה תמורת תשלום".

נועם פרוסט לוורוניק ברנקינו, פריז 2013 | צילום: gettyimages
נועם פרוסט לוורוניק ברנקינו, פריז 2013 | צילום: gettyimages

מה חסר לשוק הישראלי כדי להיות כמו דנמרק למשל, שבה תחום האופנה מפותח בהרבה אף שהשוק שווה בגודלו לשלנו?

"שני דברים צריכים לקרות בשביל זה: שתהיה לנו חברת אופנה שיש לה זרועות בינלאומיות כמו H&M וזארה. הדבר הכי גדול שדוגמנית יכולה לעשות פה זה קסטרו ואף אחד בחו"ל לא יבין במה מדובר. הדבר השני שיכול היה לעזור הוא אם היו פה זרועות של מגזינים בינלאומיים. ׳ווג ישראל׳… טוב, הגזמתי", היא צוחקת, "אבל אם היה פה ׳אל׳ או ׳מארי קלייר׳, הערך של השוק היה עולה. שיהיה ׳הארפרס בזאר תל אביב׳, למה לא?".

מה מייחד דוגמניות ישראליות?

"מבחינת מראה, הדור הזה הוא תוצר של שילובים אתניים שונים, וזה יוצר מראה מאוד ייחודי ואקלקטי. מבחינת האופי לדוגמניות ישראליות יש יותר תעוזה מאשר לדוגמניות שווייצריות למשל, יש להן ביטחון ונינוחות. לצבא יש חלק בזה, זה מאוד מבגר ומלמד אותך להתמודד עם אחריות".

מה מאפיין את השוק?

"בישראל לא אוהבים ילדות בנות 15־17. פה מעדיפים אותן בשלות, בגיל 23־25, עם בוק חזק וניסיון בחו"ל. ועדיין, אם מישהי היא בעלת כל הנתונים המתאימים אבל היא אנונימית, יתייחסו אליה בחשדנות ויעדיפו על פניה פליטת ריאליטי".

לא מפחדת

לראיון שחר מגיעה נטולת איפור. היא אישה יפה, בעלת גוף דקיק, רגליים ארוכות ושיער בלונדיני ארוך. "כבר כמה פעמים שאלו כמה שנים דגמנתי, אבל לא דגמנתי מעולם", היא צוחקת. היא מקרינה ביטחון ומעוררת תחושה שהיא קוראת אותך. ההתנהלות שלה דומה ליזמית עסקית ולא לסוכנת קלאסית. הביטחון הזה הוא תוצר של 15 שנה במקצוע, והיא מדגימה אותו בפניי כשהיא סוגרת קמפיין תוך כדי ראיון בפחות מעשר דקות.

מי מהווה עבורך מודל לחיקוי?

"אימא שלי. יש לה יכולת לקרוא היטב את המציאות ולראות תמיד קדימה. זה כלי חזק מאוד שקיבלתי ממנה".

מה היעד הבא שלך?

"קמפיינים של 3־5 מיליון דולר".

את מכינה את הבנות ליום שאחרי גיל 27?

"למען האמת לא. זה אכן נדיר, אבל מי שמגיעה גבוה בעולם האופנה יכולה גם להמשיך. זו באמת לא קריירה לכל החיים, אבל אם את מצליחה וחכמה את יכולה לסחוב אותה. יש גם אחרי זה מרצ'נדייזינג".

משהו מפחיד אותך?

"מי שמפחד לא מאמין מספיק חזק".

מה חלמת להיות כשהיית קטנה?

"לא חלמתי על מקצוע. היה לי חשוב לטייל בעולם ובאמת טיילתי המון. הייתי רוצה ש'אלינור שחר' יהיה משהו שיימשך. שיישאר משהו אחריי".

שלומית מלכה על השער של הארפר'ס בזאר התורכי, פברואר 2015 | צילום: יח"צ
שלומית מלכה על השער של הארפר'ס בזאר התורכי, פברואר 2015 | צילום: יח"צ

כללי הברזל של אלינור שחר לדוגמנית מצליחה

 

לא לאחר, גם אם כולם מאחרים.

לא לשאול מתי נגמרים הצילומים.

לא להתערב בקריאייטיב ולא להביע דעה אסתטית.

לא להציק לצלם ולבקש לראות את התמונות.

בפגישה עם לקוחות תמיד להיות את.

תמיד להעדיף שער או כתבה בעלת ערך עיתונאי על פני עוד אייטם רכילותי.