עומדת להתחתן? כך תעשי הסכם ממון בלי לגמור את הזוגיות

אנג'לינה ג'ולי ובראד פיט | צילום: Gettyimages
אנג'לינה ג'ולי ובראד פיט | צילום: Gettyimages

מלמדים אותנו להפריד בין כסף לרגשות, אבל דווקא לפני היום הרומנטי בחייך כדאי שתדברי עם בן הזוג על כסף. איך עושים את זה בלי לדכא את האהבה ומה הדבר הכי חשוב לדעת לפני שניגשים למשא ומתן עם מי שאת עומדת לבלות איתו את שארית חייך?

88 שיתופים | 132 צפיות

 

אם היינו יכולות לקחת את כל הילדות בעולם ולהכריח אותן לכתוב משפט אחד על לוח, זה היה: "אני לא אפחד לדבר על כסף. אני לא אפחד לדבר על כסף".
היום ברור יותר ויותר שנשים צריכות ללמוד לדבר על כסף, בישירות, באסרטיביות ובלי לגמגם. ולא רק עם הבוס/ית – שיעור טוב יכול להתקיים רגע לפני מיסוד היחסים, כשתציעי לבן הזוג שתחתמו על הסכם ממון.

אל תדאגו, להם בטוח יש הסכם ממון: קים קרדשיאן וקנייה ווסט | צילום: Gettyimages
אל תדאגו, להם בטוח יש הסכם ממון: קים קרדשיאן וקנייה ווסט | צילום: Gettyimages

עוד כתבות מעניינות
כל הטיפים לחתונה מושלמת
האם אפשר לשקם את היחסים אחרי בגידה?
ואיך מתגרשים ועדיין נשארים חברים?

רוב עורכי הדין יספרו כי הסכם – שמקבל מעמד של פסק דין מבית משפט לענייני משפחה או מבית דין רבני – הוא תמיד רעיון טוב. הוא מפריד בדרך כלל בין הנכסים הנפרדים והמשותפים ומגדיר מה הם הנכסים שעמם נכנסנו לקשר ויישארו שלנו בלבד, ומה הם הנכסים שנצברו בחיים המשותפים. הסכם הוא גם הזדמנות לנסח את החיים הפיננסיים יחד – האם בחשבונות נפרדים? איך נקבל החלטות פיננסיות? מה יהיה התקציב החודשי, ועוד. מה שעורכי הדין לא יספרו לכן הוא איך לשבור את הקרח. "גברים, יותר מנשים, יודעים להפריד בין כסף ורגש, ולכן בדרך כלל יהיה להם קל יותר ליזום שיחה כזו", אומרת שרית אמיתי, מאמנת עסקית בכירה ומומחית ליחסים עם כסף. "יש לכך הרבה סיבות אבל זה גם אבולוציוני. במשך דורות הגברים היו מפרנסים והנשים תלויות כלכלית. היום אנחנו יותר עצמאיות, אבל זה עדיין לא שינה את התפיסות המגדריות המסורתיות שלנו, גם כלפי עצמנו". אמיתי מציעה לגשת לנושא בחמישה צעדים פשוטים:

1. הגיעי מוכנה

לא כל מחשבה על הסכם ממון צריכה לעבור מיד לשיחה – למדי את הנושא היטב בטרם תציפי אותו מול בן הזוג. קראי, התייעצי עם חברות, הביני על מה את רוצה להגן. "חשוב לזכור שהסכמי ממון שונים זה מזה", אומרת אמיתי, "אין מודל אחד, כל מקרה לגופו ולכל אחד יש צרכים והתייחסות אחרים".

2. השתמשו בהסכם הממון כגורם מחזק בזוגיות שלכן

רוב הסעיפים בהסכם ממון יתחילו ב"אם וכאשר ניפרד", נושא שעלול לדכא ולהלחיץ זוג מאוהב. "פרידה היא לא התרחיש היחיד הקשה שמדובר כאן, גם מצב שבו תאונה מורידה את כושר ההשתכרות של אחד הצדדים, למשל הוא מאתגר מבחינה זו", מוסיפה אמיתי. אבל הסכם ממון יכול לשמש גם כהתגלמות הרומנטיקה. "הסכם הוא הזדמנות", היא אומרת, "בדרך אליו אפשר לעשות ריפוי למקומות כואבים, לגדול כזוג. זה מבחן דרך לזוגיות – אם נצליח לנהל את זה בהקשבה ולהגיע למצב שבו שני הצדדים מרוצים, נדע שאנחנו יכולים לעבור הרבה דברים. מצד שני אם יעלו כאן בעיות שלא יטופלו – נדע שיש כתובת על הקיר".

3. נהלו שיחה עניינית וגם רגשית. זה לא סותר

"גברים, ולפעמים גם גם נשים, נוטים לומר שבשיחה על כסף צריך לשים את הרגשות בצד. אני לא מסכימה", אומרת אמיתי ומבהירה: שיחה על הסכם ממון חייבת להיות רגשית משום שהיא מדברת על היחסים של שני בני הזוג עם כסף. "לכל אחת מאיתנו יש מערכת יחסים שונה עם כסף, שנובעת בדרך כלל מדברים בילדות שלנו. כדאי להכיר את המקומות האלה ולפתוח אותם מול בני הזוג. לספר מה היה בבית, איך ההורים שלנו היו עם כסף, אם הם מקור לחרדות, אם הנושא היה מדובר או נחשב למלוכלך".

מייגן מרקל והנסיך הארי בחתונה המלכותית | צילום: Gettyimages
מייגן מרקל והנסיך הארי בחתונה המלכותית | צילום: Gettyimages

4. אל תפחדי ממשא ומתן

כניסתן של מילין כמו כמו משא ומתן למערכת יחסים רומנטית עלולה ליצור סטרס. "אינטרס היא לא בהכרח מילה שלילית. היא הדרך שלנו לשמור על הערך שלנו, אם זה בנכסים שאיתם אנחנו באים למערכת היחסים, או בשווי העבודה שאנחנו משקיעים בבית. העובדה שכל צד מגיע עם האינטרס שלו – לא צריכה להרתיע אותנו מלהגיע אל עמק השווה".

5.סיימתם לדבר? צאו לחגוג

מזל טוב! השיחה התקיימה. אחריה יהיו אולי עוד כמה סשנים של שיחות והתחבטויות, ואלה ייגמרו בחתימה. "ההסכם קיים כדי שלא תצטרכו להתווכח על כסף לעתים קרובות, אפשר לחיות בלי לפתוח בכל פעם מחדש את מה שכבר הוסכם עליו", מסכמת אמיתי. אז תיהנו מהחופש הזה, והתפנו לזוגיות. הרווחתם אותה ביושר.