המדריך לצילום ילדים

כשמצלמים ילדים, רצוי לעשות זאת במצב כמה שיותר טבעי | צלם: shutterstock
כשמצלמים ילדים, רצוי לעשות זאת במצב כמה שיותר טבעי | צלם: shutterstock

איך משיגים תמונות ברורות ולא מטושטשות? מאיזו זווית הכי כדאי לצלם את הילד? טיפים לצילום ילדים ששווים חיוך

88 שיתופים | 132 צפיות

 

הכירו את המצלמה

קניתם מצלמה חדשה? כדאי שתקדישו כמה דקות לקריאת חוברת ההוראות, כדי שתוכלו למקסם את השימוש בה. ואם אתם לא מעוניינים לחפור בפונקציות השונות או שטרם הספקתם להתמקצע, כדאי להישאר עם ברירת המחדל שהגדיר היצרן ולאפס את ההגדרות לפני תחילת כל שימוש, כדי שלא ייצא בטעות שצילמתם סטילס באופציית הווידיאו (מניסיון…). בכל מקרה עדיף שלא להקטין את הרזולוציה של התמונה, כדי שהתמונות ייצאו איכותיות במקרה שתרצו להדפיס אותן אחר כך.

מחק את המיותר

למרות שבמצלמה דיגיטלית האצבע קלה מאוד על ההדק מכיוון שאנחנו לא משלמים על כל תמונה כמו בעבר, כדאי לחשוב רגע לפני שמצלמים ולמצוא את הזווית האידיאלית. ואם רואים שהתמונה לא יצאה לשביעות רצוננו – למחוק אותה מהמצלמה רגע אחרי הצילום. אם הגעתם לפריים מוצלח מבחינתכם, כדאי לצלם אותו כמה פעמים ליתר ביטחון, ובכל מקרה, אחרי ההורדה למחשב חשוב למחוק את התמונות המיותרות כדי לא להעמיס יותר מדי על המחשב.

החזיקו את המצלמה בשתי ידיים

כדי להשיג תמונות חדות ולא מטושטשות, חשוב להחזיק היטב את המצלמה – כן, בשתי ידיים, ולהקפיד לא לרעוד. הפעילו את הפלאש, בייחוד בתאורה חלשה. אם יש לכם חצובה, השתמשו בה בתיעוד אירועים חשובים. כדי לקבל את אובייקט הצילום חד ולא מטושטש, שימו לב שהוא נמצא במרכז הפריים. כדאי לדעת שככל שמפעילים את הזום למצב קרוב יותר, רעידות הידיים עלולות לגרום לטשטוש גדול יותר. לכן השתמשו בזום מקסימלי רק באור יום או עם חצובה.

צלמו מנמוך

את הילדים מומלץ לצלם מגובה העיניים שלהם. רדו על הרצפה אם צריך, כדי שלא ייצאו "גמדים" (אם תצלמו מגבוה) או "ענקים" (אם תצלמו נמוך מדי). רצוי לצלם לאורך כדי להכניס את רוב הגוף, מכיוון שבתמונת רוחב לפעמים נכנס יותר מדי רקע ופחות מדי האובייקט הרצוי, וכן הן עלולות לגרום ל"קטיעה" משונה של ראש או ידיים. כדאי למקם את פני המצולם במרכז התמונה כדי שייצאו חדות ככל האפשר.

אל תביימו את הילדים

כשמצלמים ילדים, רצוי לעשות זאת במצב כמה שיותר טבעי. לא לצעוק אליהם ולדרוש מהם שיעמדו יפה. אם רוצים להשיג את תשומת לבם, אפשר לקרוא להם ולחייך אליהם. לרוב, כשמחייכים לילדים – הם מחייכים בחזרה.

רצוי לצלם ילדים בסביבתם הטבעית – כשהם משחקים, אוכלים וכדומה. הם לא חייבים להישיר מבט למצלמה כדי שתצא תמונה טובה. בצילום ילדים דרושה סבלנות רבה. עמדו בצד, מאחורי המצלמה, והמתינו לרגע הנכון. התמקמו במרחק והשתמשו באופציית הזום. אל תאיצו בילד, אל תתקרבו אליו יותר מדי, זה יוציא אותו מהתנהלותו הטבעית ולעיתים אף יגרום להתנגדות לצילום.

כשהילד מביע נכונות להצטלם, תוכלו להשתמש באביזרים שיכניסו צבע לתמונה, אך רצוי שלא להעמיס – כדור, דובי או צעיף צבעוני, וכמובן תחפושת בפורים (ובעצם, כל השנה), יעשו את העבודה. לפני הלחיצה, חשוב לבדוק שמאחורי הילד לא צצים כל מיני עצמים בלתי מזוהים, כמו מאוורר, מנורה, כביסה תלויה, פח אשפה וכדומה, שעלולים לכער את התמונה.

שתפו את הילד

כשהילד רואה את התוצאה מיד, הוא שמח יותר לשתף פעולה עם בקשתכם לצלם אותו. לכן, אחרי שלחצתם על הקליק, התקרבו אליו והראו לו את התמונה שיצאה, בתוספת מחמאה מתאימה: "תראה איזה מקסים יצאת בתמונה!", וגם ספרו לו על ההמשך: "בוא נשלח אותה יחד לסבתא באי-מייל". כשהילדים קצת יותר גדולים תוכלו לאפשר להם להתנסות בעצמם לצלם במצלמה שלכם כשאתם אוחזים בה יחד איתם, או אף לתת להם מצלמה ישנה שכבר אין בה שימוש.

צלמו באור

לצילום בחוץ בתאורה טבעית יתרונות רבים: הצבעוניות של הטבע – כחול השמיים וירוק הדשא, נותנים צבעים אמיתיים ויוצרים תמונות מרהיבות. עם זאת חשוב להקפיד שלא לצלם מול אור שמש ישירה היוצר הצללות על הפנים, לכן רצוי לצלם בשעות הבוקר או אחר הצהריים. אם השמש ברום השמיים, נסו לחפש פינה שמוצלת כולה (לא עם צללים) ועמדו גם אתם עם המצלמה בצל.

בצילום בתוך הבית נסו לצלם כשמקור האור מגיע מאחוריכם ומאיר על הילד. אל תצלמו כשאתם עומדים מול מקור האור. הפעילו את הפלאש, ובחרו באופציית הפחתת עיניים אדומות במצלמה.

צלמו את הילדים בבוקר

את צילומי פורים עם התחפושות כדאי להתחיל מוקדם ככל האפשר בבוקר, כי אחרי שהם חוזרים מהגן, התחפושת כבר לא נראית במיטבה והאיפור מרוח. הצלמת יעל אלעד, "שומרת הזיכרונות" שלנו, מציעה להתחיל לתעד את הילדים עוד בשלב ההתארגנות – האיפור, התסרוקת, רגע לפני המסיכה, כך שהם יתרגלו לנוכחות המצלמה במהלך היום המרגש הזה. אחרי שהלוק מושלם, עשו להם כמה תמונות בטרם צאתם לגן. אם יש אחים, התחילו לצלם את הילד הגדול יותר, ואחיו הקטנים יראו כי טוב ויצטרפו אליו לצילום משותף. בצילום התמקדו בעיניים, גם אם יש מסיכה על הפנים. ודאו שהכובע או אביזרים נוספים לא מסתירים את הפנים או עושים עליהן צל.

מה עושים עם התמונות?

ראשית, מורידים למחשב ומרוקנים את הזיכרון של המצלמה, שלא תיתפסו ברגע חשוב עם זיכרון מלא.

שנית, ממיינים את התמונות, מוחקים את אלה שלא יצאו לשביעות רצונכם ומתקנים את אלה הדורשות תיקון (הורדת עיניים אדומות, חיתוך רקע מיותר וכדומה). עכשיו אפשר לשלוח במייל לסבתות, להעלות לפיקאסה ו/או לפייסבוק כדי להשוויץ לחברים, לגשת לחנות צילום להדפיס ולסדר באלבומים, להכין אלבום דיגיטלי בחברות המספקות שירות זה.

תוכלו אף לתת במתנה לבני המשפחה ולחברים מזכרות מרגעים יפים: מתמונת קנבס ומסגרת דיגיטלית עם מאות תמונות, דרך כרטיסי ברכה לחג, פד לעכבר, פאזל, ועד מחברות, לוח שנה ועוד שלל מרצ'נדייז המוצעים בחנויות המתמחות, שבהם אפשר לשלב את התמונות.