תעשיית האופנה נפרדת: אלבר אלבז הובא היום למנוחות בישראל

אלבר אלבז בסיום תצוגת לנוון אביב/קיץ 2016 | צילום: Gettyimages
אלבר אלבז בסיום תצוגת לנוון אביב/קיץ 2016 | צילום: Gettyimages

מעצב האופנה האגדי, אלבר אלבז, שהלך לעולמו השבוע בגיל 59 אחרי שחלה בקורונה, הובא היום למנוחות בבית העלמין בחולון. "הוא היה האיש הכי נחמד בעולם", ספד לו חברו גל אוחובסקי

88 שיתופים | 132 צפיות

מעצב האופנה הישראלי המצליח ביותר, אלבר אלבז, הלך השבוע לעולמו בגיל 59 אחרי שחלה בקורונה, הידיעה הכואבת הזאת ללא ספק שברה את ליבינו וליבם של אנשי תעשיית האופנה כולה. אלבז היה מעצב על, אחד המעצבים היותר מוכשרים ומעוררי השראה שפשוט ידע איך להחמיא לגוף הנשי ותמיד ראה קודם את האישה הלובשת את הבגד ואז את העיצוב, על כך זכה בשבחים רבים. הלווייתו של אלבז נערכה היום בבית העלמין בחולון שם העביר את תקופת נעוריו. עקב הקורונה והסגרים כמעו לא הגיעו אורחים מתעשיית האופנה מעבר לים. נשיא הפדרציה הצרפתית לאופנה גבוהה, ראלף טולדנו, הכריז כי הוא מתכנן אירוע זיכרון לאלבז בפריז ב-12.6, התאריך בו אמור היה אלבז לחגוג את יום הולדתו ה-60.

ההלוויה נערכה בבית העלמין בחולון, שם ביקש אלבז להיקבר לצד הוריו. בפתח בית העלמין סודרו כיסאות לבנים ועל הבימה עליה הונח ארונו הוצב פפיון מפרחים ורודים. בהלוויה חולקו לאורחים סיכות עם הלוגו של המותג החדש של אלבז AZ FACTORY וורד אדום. עלו להספידו בנאומים מרגשים חבריו הקרובים גל אוחובסקי ולאה פרץ, אחייניו אלון, אורי ואייל ובן זוגו ב-28 השנים האחרונות אלכס, בתום הנאומים ריטה עלתה בלמה לשיר את "ימי התום".

לאה פרץ: "כאשר עמדתי לסיים את תפקידי נפגשנו בפריז ואמרתי לו שיבוא לביקורות בשנקר, הוא הסתכל עלי ואמר לי: "לא, אני לא אבקר אני אלמד אותם, אני לא רוצה לבוא לביקורות ולתצוגה כי אמשוך את תשומת הלב מהם וממך"

לאה פרץ, לשעבר ראש המחלקה לעיצוב אפנה בשנקר וחברתו הקרובה אמרה: ״אלבר היה מעצב גאון ואי אפשר להפריד בין האישיות הנדיבה והחמה והאנושית לעיצוב. זה יד ביד, אלבר הקשיב ולא הכתיב לנשים איך להתלבש. הוא לא ניסה לעצב או לשנות אותנו, לא להפוך אותנו לפנטזיה אלא לראות את הצרכים שהחיים מכתיבים. עיצב ברגישות ובאמפתיה לתחנות חיה. אלבר הפך להיות המעצב המוביל ביותר ולא ויתר על כתב אישי. בשנים האחרונות הוא הרגיש שמשהו חורק בעולם האופנה והוא צריך לעבור שינוי. הוא הציע שילוב בין אופנה וטכנולוגיה ולרגע לא שכח אותנו.
כאשר עמדתי לסיים את תפקידי נפגשנו בפריז ואמרתי לו שיבוא לביקורות, הוא הסתכל עלי ואמר לי: "לא, אני עושה לך מתנה, אני לא אבקר אני אלמד אותם, אני לא רוצה לבוא לביקורות ולתצוגה כי אמשוך את תשומת הלב מהם וממך". כזו רגישות שלא תיאמן״.

אלכס בן זוגו אמר: ״אהובי אלבר, אני חוזר לארצך איפה שהכל התחיל. המקום הקסום שרקחת את חלומותיך, ארזת את המזוודה. הצלחת הרבה יותר ממה שיכולת לדמיין. הדבר הכי יפה בך הוא לא העבודה וההישגים, אלא הלב הגדול שהעניק אהבה. איזה אדם אהוב היית, פשוט ואהוב. זה ההישג האמיתי שלך. נגעת לכל אחד שהכרת בלב. התנהגת יפה גם לאישה הפשוט שניקתה לך את המשרד. תמיד אמרת שאהבה מביאה אהבה, צדקת. כולם אהבו אותך פשוט כי אהבת אותם. נהגת לומר שכשילדים מאבדים את הוריהם, הם מאבדים את העבר, וכשהורים מאבדים את הילדים, הם מאבדים את העתיד. אני מרגיש שאיבדתי את העבר, ההווה והעתיד בלעדיך לצדי. ליבי נשב לריסים, אני צריך להחזיר אותם אבל אני כל כך אבוד בלעדייך לצידי. אמרת שאני האבן שלך, שעוזר לך להיות יציב, אבל אתה האבן שלי. אתה החיים שלי, אתה הכל בשבילי ואני מתגעגע אלייך כל כך. אני יודע שרק הזמן יירפא את הכאב. אני מרגיש כל כך בר מזל שהייתי איתך 28 שנה. חלקנו אהבה מדי יום. אתה תמיד תהיה רק אלבר בשבילי. בדיוק כמו שאתה. אתה לא לבד, מלא מלאכים שמעריצים אותך כבר עכשיו. אני בטוחה שלידך יהיו המלאכים שיתלבשו הכי יפה. נוח על משכבך בשלום״.

אחיינו אלון בן טולילה אמר: "היית דוד אהוב שלי שתמיד מתקשר לשאול מה שלומי, האח הגדול שתמיד יגן עלי מכל צרה, האבא שתמיד יתעניין ויאהב אותי ללא תמורה. אז היום איבדתי דוד אח ואבא באדם אחד, כזה גדול היית בשבילי. הייתי גדול בכל מובן אפשרי, נתינה, אכפתיות ואהבה, היה לך לב שרק הקרין חום לכל מי שסביבך. סבתא הייתה אומרת 'צריך להיות גדול בעבודה אבל קטן וצנוע בחיים וזה בדיוק מה שקיימת לאורך כל החיים שלך. לימדת אותנו שבחיים תמיד צריך להסתכל לחמישה כיוונים שונים. קדימה כי צריך להסתכל קדימה, אחורה כדי שלא תשכח מאין באת. לצדדים כדי לראות מי האנשים שלידך, למטה כדי לוודא שאתה לא דורך על אף אחד ולמעלה כדי לזכור שמישהו שומר עליך, מהיום אני תמיד אסתכל למעלה ואחפש אותך. אהבה נותנת אהבה זה תמיד היה הסלוגן שלך, אתה הפצת אהבה לכל מקום שהלכת ולכל אדם שפגשת תמיד בגובה העיניים ותמיד מאה אחוז ממך".

אחיינו אייל בן טולילה אמר: "איך אפשר להסביר שהיית הרבה יותר מדוד? סוג של אימא ואבא, אימא בדאגה שלך ואבא בחינוך שלך עם תובנות שרק לך יש. אלבר אתה הגיבור שלי, אתה זה שלימד אותי לחלום בגדול, תמיד עקבתי אחריך בהערצה. איך ממשיכים מפה? כנראה שהיית עונה לי, איילי אתה בריא? אז תעוף על החיים שלך".

גל אוחובסקי אמר: ״עברית וצרפתית היו חלק מהערבוב המקסים הזה שנקרא אלבר אלבז. הילד שנולד בקזבלנקה גדל בחולון ואז כבש את העולם והפך לאחד האנשים החשובים בתעשיית האופנה. בימים האחרונים עולה שהיה איש אהוב באופן קיצוני. הוא היה האיש הכי נחמד בעולם. במקרה של אלבר, אפשר להתנחם בכך שקיבל בחייו את כל הכבוד וההוקרה וההערכה, מעבר לזה שהוא היה מתוחכם וחד ומלומד הוא היה איש מאוד מאוד נחמד. היו לו תכונות נדירות במיוחד אצל אנשים מצליחים. הייתה לו נדיבות אינסופית ואת היכולת לתת לכל אדם תחושה טובה".

ריטה חברתו שרה את השיר "ימי התום" ואמרה: ״אלבר אתה בעצם – כשמצמצים עוד ועוד אתה תמצית האמנות, יש בך את האהבה, החמלה, הטוב הדמיון והבריאה. האור הזה נשפך עלייך בלידה שלך וזה כל מה שהענקת לכולנו בנפרד וביחד״.

הלוויתו של אלבר אלבז. באירוע חולקו פרחים וסיכות | צילום: אביב וינברגר
הלוויתו של אלבר אלבז. באירוע חולקו פרחים וסיכות | צילום: אביב וינברגר
מתכוננים להלוויתו של אלבר אלבז | צילום: אביב וינברגר
מתכוננים להלוויתו של אלבר אלבז | צילום: אביב וינברגר