איך להכין את הילד לסמארטפון הראשון שלו?

נורת' בת ה-3 חומדת את הטלפון של אמא קים | צילום: Gilbert Carrasquillo/FilmMagic
נורת' בת ה-3 חומדת את הטלפון של אמא קים | צילום: Gilbert Carrasquillo/FilmMagic

בריונות, שיימינג, אנשים שמבקשים תמונות חושפניות וזרים שמנסים לפתות אותם להיפגש: אלו הסכנות שאורבות לילדינו עם קבלת הסמארטפון הראשון. כיצד נגן עליהם? מדריך להורים חכמים

88 שיתופים | 132 צפיות

הילד או הילדה שלכם חופרים לכם כבר הרבה זמן שהם רוצים סמארטפון? זה טבעי. הילדים שלנו בדרך כלל רוצים את מה שעדיין אין להם – וכבר יש לחברים שלהם. אך מעבר למשיכה הטבעית למה שיש כבר לכ-ו-ל-ם, הביקוש לסמארטפון מתעורר גם משום שחלק משמעותי מהחיים החברתיים של הילדים שלנו מתווך על ידי המסכים, בעיקר דרך הוואטסאפ והאינסטגרם. על כך יש להוסיף גם את העובדה שחלק לא מבוטל מעולם התוכן והבידור מגיע היום לילדים באמצעות הטלפון הנייד שלהם. בקיצור – זהו מכשיר שקשה לילדים לעמוד בפניו, ואין פלא שהם מפעילים על ההורים ארטילריה כבדה בעניינו. 

כהורים, לרובנו הייתה ילדות אנלוגית. לכן, קשה לנו להבין את הילדות הדיגיטלית של ילדינו. עם זאת, זוהי חובתנו כהורים להכשיר את ילדינו לשימוש נבון בסמארטפון. יש להתחיל בכך עוד בטרם קבלת המכשיר, ולהמשיך ללוות את הילדים גם לאחר מכן. המטרה: להבטיח כי ילדינו יידעו להתנהל עם הסמארטפון בצורה אחראית, בוגרת ושקולה.

>> האם המסכים משפיעים על בריאות העיניים של ילדינו?

אז הנה כמה עצות שימושיות להתנהלות מול הילד, לפני קבלת הסמארטפון, וגם לאחריה.

תיווך מציאות: את שיחת ההכנה נפתח בכך שנסביר לילדינו כי רוב השימושים בנייד הם טובים ונהדרים. באמצעות המכשיר, נוכל לשוחח איתם, לתאם איתם איסוף לחוגים, לתקשר איתם כשהם לא לידנו, להתכתב בקבוצה המשפחתית, ועוד ועוד. עם זאת, יש בטלפון גם סכנות. כהורים, אנחנו מחוייבים להזהיר את הילדים שלנו מסכנות אלו. ניתן לתת דוגמה מטאפורית: הטלפון הוא כמו סכין – ניתן לחתוך בעזרתו סלט ולפרוס באמצעותו עוגה, אך באותה מידה ניתן גם לפצוע איתו.

שקיפות: לילדים צריך להיות ברור שהסיסמה לטלפון ידועה לנו, ושאסור להם להחליף אותה ללא רשותנו. כמו כן, כל הסיסמאות להורדת אפליקציות ידועות לנו בלבד, ועליהם לבוא לבקש את אישורנו בכל פעם שהם רוצים להוריד אפליקציה חדשה, כדי שנוכל להחליט האם היא מכילה תוכן שתואם את גילם. 

תיאום ציפיות: נקבע בשיחה עם הילדים מתי מותר להם להשתמש בטלפון, ולאילו מטרות – למשל, מהו פרק הזמן המוגדר למשחקים בכל שבוע, וכולי. נקבע איתם גם לאילו אתרים מותר להם לגלוש, ומתי אסור בכלל להשתמש בטלפון, לדוגמה, לא על זמן בי"ס, לאחר שעת ההשכבה וכו'. חשוב שנדגיש כי שורר אמון בינינו לבין הילדים, ושאמון זה הוא המפתח לקיום יחסים טובים עמנו. נבהיר לילדים כי אנו מעניקים להם את הטלפון, כיוון שאנו סומכים עליהם שיכבדו את ההסכם שאנו קובעים עמם.

אגב, חשוב גם לומר כי לילדים אסור לסנן שיחות מההורים…

נורת' מנסה את מזלה עם הדודה קנדל | צילום: Kevin Mazur/GettyImages for Kanye West Yeezy
נורת' מנסה את מזלה עם הדודה קנדל | צילום: Kevin Mazur/GettyImages for Kanye West Yeezy

האינטרנט הוא לנצח: כשם שאנו מלמדים ילדים צעירים שלא לגעת בחשמל או לחצות כביש לבד, כך נלמד ילדים בוגרים את כוחה של המילה שהתפרסמה. נזכיר להם כי מילה כתובה או תמונה משפילה, בוודאי אם היא פומבית, אינה יכולה להימחק או להישכח. לכן, נלמד אותם לקרוא את מה שכתבו טרם השליחה, על מנת לוודא מעל כל צל של ספק כי התוכן אינו פוגע, משפיל, או עלול להתפרש בצורה כזו.

פוגע או נפגע? בכל רגע נתון הילדים שלנו יכולים להיות הן בצד הפוגע והן בצד הנפגע. לכן, כאשר אנו מלמדים אותם את כללי ההתנהלות, חשוב לשוחח על שני הצדדים: על האיסור להיות בצד הפוגע, ועל חובת שיתוף ההורים אם הם מוצאים עצמם בצד הנפגע. הילדים שלנו צריכים להרגיש בנוח לבוא ולשתף אותנו בכל תקרית חריגה שקרתה להם. חשוב שנהיה אמפתיים, נודה על השיתוף ונתפקד כרשת ביטחון עבורם. נזכור שהילדים שלנו נמצאים כעת בתהליך חניכה, וכי דברים שלנו נראים מובנים מאליהם, עדיין חדשים עבור הילדים שלנו, הנחשפים לעולם הסלולרי לראשונה.

מתי להציץ? הטלפון הסלולרי הוא המקבילה של היומן האישי של פעם. ויומן אישי, כשמו כן הוא, שייך לילדים ולהם בלבד, ואין לנו ההורים זכות להציץ בו בימים כתיקונם. עם זאת, בכל רגע שבו אני, ההורה, חש בשינויים במצב הרוח או מבחין בהתנהגות חריגה, חלה עליי החובה להפר את פרטיותם, ולוודא שהילדים אינם נתון בסכנה וירטואלית או ממשית. ככל שמערכת היחסים ביני לבין הילדים פתוחה וגלויה, כך גדלים הסיכויים שהם ישתפו אותי במתרחש בזירה הדיגיטלית מיוזמתם. 

אישור חברות: חלק מהילדים שלנו רוצים כמה שיותר חברים, כדי להרגיש פופולריים או כדי לקבל כמות רבה יותר של לייקים ותגובות. עם זאת, חשוב שנבהיר כי מותר להם לאשר אך ורק אנשים המוכרים להם אישית מחיי היום יום, ולא אנשים זרים.

פרטיות: חשוב להבהיר לילדים כי חל איסור מוחלט לחשוף את שמם, כתובתם, תמונתם, גילם או מספר הטלפון שלהם, לאף אדם שאינו נמצא במעגל אנשי הקשר שהם מכירים פנים אל פנים מחיי היום יום שלהם. בהמשך לכך, כמובן שחל איסור מוחלט להיפגש פנים אל פנים עם אדם שאנו מכירים רק באמצעות הטלפון, גם אם אותו אדם הבטיח מתנה כלשהי. במקרה כזה, הילדים חייבים לשתף את ההורים מיידית על כך.

תמונות וסרטונים: אנו מתעדים את המציאות בצורה כמעט אובססיבית (הורים עצמם עושים זאת, ומכאן שגם הילדים). גם תמונה תמימה שנשלחת עלולה לעבור עריכה ולהפוך לתמונה פוגענית ופומבית. למדו את ילדיכם שלא לשלוח תמונות או סרטונים כלל, לפחות לא לפני שהראו לכם מה הם מתעתדים לשלוח. בכל מקרה, חשוב להדגיש שחל איסור מוחלט לצלם איברי גוף ובוודאי שלא לשלוח אותם.

צריך לזכור כי הילדים שלנו הם ילדים דיגיטליים – הם מאמצים טכנולוגיה במהירות וללא היסוס. עם זאת, הסמארטפון הוא הרבה מעבר לטכנולוגיה, הוא אימון ליחסים, ואת זה קשה הרבה יותר ללמוד. לכן, נלווה את הילדים שלנו לאורך זמן, נוודא שהם מבינים את ההתנהלות החברתית, נוודא שהם פועלים באחריות ובשיקול דעת ונייצר אווירה שתאפשר להם לבוא ולשתף אותנו בכל מקרה חריג או יוצא דופן. 

לאה שטרן | צילום: יח"צ
לאה שטרן | צילום: יח"צ

לאה שטרן היא מרצה ומנחת הורים, מכון אדלר.

>> או שתפסיקו להביא ילדים, או שתגדלו אותם טוב יותר