ילדים

הכנה לכיתה א': עשו זאת בעצמכם

הדרך לכיתה א' לא חייבת לעבור בקורס הכנה | צילום: Shutterstock
הדרך לכיתה א' לא חייבת לעבור בקורס הכנה | צילום: Shutterstock

במקום לשלוח את הילדים לסדנת הכנה לכיתה א', עבדו איתם בעצמכם על ההכנה הרגשית, שהיא החשובה מכל. הנה 7 דברים שאתם יכולים לעשות בזמן שנשאר עד 1 בספטמבר

88 שיתופים | 132 צפיות

המעבר מהגן לכיתה א' הוא מאוד מרגש ומשמעותי. אבל מעבר להתרגשות שלנו, ההורים, מבחינת הילדים זהו מעבר חד בגלל שלושה מאפיינים עיקריים: זהו מעבר מעולם שאין בו שיפוט ודירוג לעולם הישגי ותחרותי; מעבר מעולם פנימי משחקי לעולם חיצוני עם מציאות חדשה הכוללת תביעות חיצוניות; ומעבר מסביבה קטנה ומוגנת לעצמאות פחות מוגנת.

ראשית חשוב שתדעו כי ההצלחה בכיתה א' מבוססת על התמודדות רגשית טובה, וכי האינטליגנציה ומיומנויות הלמידה משניים בחשיבותם. עובדה זו עשויה להרגיע אתכם, ההורים, בבואכם לתווך לילדיכם את השינוי הצפוי. 

כדי  לרכך את המעבר ולהעצים את ילדיכם בהתמודדות, אני מציעה מספר נקודות למחשבה:

 

  • מנבא ההצלחה החשוב ביותר בכיתה א' הוא מידת שיתוף ההורה במתרחש. לטובת העניין אני ממליצה לקבוע זמן מיוחד, בארוחה או בזמן ההשכבה, שבו ילדכם יספר על החוויות שלו. צרו סביבה בלתי שיפוטית ואמפתית לשיתוף. השתדלו להיזכר בחוויות דומות, שתפו אותו והציעו לו אפשרויות להתמודד עם כל מצב שתיאר.
  • תפיסת כישלון והצלחה מנבאת רמת מוטיבציה להצלחה. ילד התופס כישלון כהזדמנות ללמידה ושיפור יהיה ילד בעל מוטיבציה גבוהה והישגים גבוהים, בהשוואה  לילד התופס כישלון כעדות להיותו לא מוכשר. חשוב שתדעו שאין בהצלחה או בכישלון עדות לחוכמת הילד ולכישורי הלמידה העתידיים שלו. ברוב המקרים הקשיים קשורים להתפתחות מאוחרת של אזורים במוח.
  • בפיתוח מיומנויות למידה, כלומר קריאה כתיבה ופעולות חשבון בסיסיות התמקדו בחיזוק החוזקות על פני טיפול בנקודות חלשות יותר. אם לילד יכולת חשבונית טובה וקושי בהכרת האותיות, מומלץ להתאמן בחוברות חשבון, כדי לתת לו ביטחון ביכולותיו.
  • כדי לתרום לתחושת ביטחון ומוכרות הרבו לטייל עם ילדיכם ליד בית הספר החדש, ואם יש באפשרותכם הפגישו אותו עם חלק מהילדים.
  • כדי לתרגל התנהלות בכיתה נסו להקנות לו הרגלים הנוגעים להתארגנות וביצוע הוראות בזמן השיעור: שחקו בלהוציא ספר, מחברת, עיפרון. תרגלו איתו ביצוע הוראות פשוטות, כמו "הקף בעיגול את הספרה שלוש", ונסו לפתח בו הרגל להתמיד כחצי שעה בעשייה לימודית.
  • כדי לסייע בפיתוח תחושת מוגנות ציידו אותו במידע על מבוגר האחראי לכל בעיה – בררו במפגש עם המחנכת אם היא הכתובת המתאימה לבעיות שמתעוררות במהלך יום הלימודים.
  • הפכו את המעבר לבעל הקשרים חיוביים על ידי הכנה משותפת ונעימה של הציוד והעניקו לילדכם תפקיד פעיל בהכנה.

קחו בחשבון שכשאתם מלווים אותו לביה"ס בפעם הראשונה אתם נושאים אתכם את המטען הרגשי שלכם מהשנים שבהן אתם הלכתם לביה"ס היסודי. הזכירו לעצמכם שהילד שלכם שונה ונפרד מכם ולכן לא בהכרח יחווה את הקשיים שאתם חוויתם.

בעידן שבו אנו נוהגים להיעזר בשירותים חיצוניים בכל נושא עבור ילדינו, אני ממליצה לשמור את תחום התמיכה הרגשית בידיכם, ולהעדיף הדרכת הורים על פני סדנת מוכנות, פסיכולוג או כל מטפל אחר לילדכם.