הכל מתחיל בבית

הדרך לקניית דירה רצופה בהוצאות גדולות ובחישובים קטנים. כיצד בודקים את אמינות הקבלן, איך תדעו אם אזור המגורים מתאים לכם, ואיך להכין את הילדים למעבר? הכול בכתבה

88 שיתופים | 132 צפיות

אנחנו מבצעים אלפי קניות ורכישות שונות בשנה. גם אם אנחנו משתדלים לנהל נכון את חיינו מבחינה פיננסית, עדיין אף עסקה שעשינו, אפילו קניית מכונית, אינה דומה לרכישת דירה – הבית שלנו. קניית דירה היא צעד משמעותי שמנקז אליו מערכת שיקולים – כלכליים, חברתיים ורגשיים – גדולה ומורכבת. כולנו יודעים שבית הוא הרבה יותר מארבעה קירות וגג, ובמסגרת האפשרויות שלנו, אנחנו רוצים להשיג את הטוב ביותר עבורנו ועבור ילדינו.

אבל לרכישת דירה נלווים הליכים מורכבים שיכולים להרתיע: התחייבות כספית גבוהה לטווח ארוך – משכנתה, הליכים ביורוקרטיים מסובכים, החלטות הרות גורל, תהליכי חיפוש, מכירה וקנייה, ומעבר בני המשפחה ממקום אחד לאחר, לעיתים מעבר לעיר אחרת ואפילו בניית חיים חדשים. אז איך צולחים את הרכישה והמעבר בשלום?

1. מהו התכנון הפיננסי הנדרש לקראת רכישת דירה?

"הצעד הראשון מתחיל עוד לפני שאתם רצים לתור אחר דירת חלומותיכם", מסביר שרון בן יהודה, אחראי תפעול ובקרה במטה המשכנתאות של בנק מזרחי-טפחות. "מומלץ לשבת ולבדוק מהן ההוצאות הכרוכות ברכישת הדירה, מהם המקורות הכספיים העומדים לרשותכם ומהי הערכת ההכנסות הצפויות במהלך תקופת ההלוואה. תכנון פיננסי יסייע לכם לחפש דירה בהתאם ליכולות שלכם, וכך תימנעו מ'הפתעות' לא נעימות בעתיד, העלולות להתגלות בגלל תכנון לא נכון של המשאבים.

"חשוב לזכור כי קניית הבית אינה מסתכמת רק בארבעה קירות, אלא נלוות אליה הוצאות רבות, כמו עלויות מיסוי מקרקעין, דמי תיווך, שמאות, שכר טרחת עורך דין, תשלום לנוטריון ועוד. כל ההוצאות האלה צריכות להיכנס למסגרת התקציב, ולעיתים יש להוסיף לכך גם את שיפוץ הדירה וקניית רהיטים ומוצרי חשמל. ככל שתכירו את הצרכים שלכם – כך תדעו לנצל טוב יותר את המשאבים העומדים לרשותכם".


לקניית הדירה נלוות הוצאות רבות שחשוב לקחת בחשבון. אילוסטרציה: ingimage

2. איך בודקים את אמינות הקבלן ומבטיחים דירה ברמת גימור גבוהה?

"כשקונים דירה חדשה מקבלן קיימת לעיתים תחושה הזהה לקניית רכב חדש מהחברה, כאילו אין צורך לבדוק דבר, וזו תחושה מוטעית", מבהיר חזי מרום, מחברת הבנייה נווה מרום הפעיל בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ.

"דירה חדשה עלולה להיות בעלת ליקויים וברמת גימור נמוכה, גם אם אינם נראים לעין, ובעיות עלולות לצוץ לאחר כמה שנים. לכן, חשוב לבדוק שהקבלן רשום בחברת הקבלנים. בארץ קיימת אינסטנציה משפטית שבה רושמים כל קבלן לצד יכולות הבנייה שלו. בדקו האם הוא רשאי לבנות בהיקף שעליו הוא מצהיר, והאם יש לו סיווג מתאים לפרויקט. אם אין לו סיווג מתאים, הוא עובר עבירה שיכולה לעורר שתי דילמות ביחס ללקוח: האם תקבלו את הדירה או לא, והאם הדירה נבנית באיכות הגבוהה ביותר שאפשר להגיע אליה או לא.

"בנוסף, כדאי לבדוק את המוניטין של הקבלן ואת היקפי הבנייה שלו בעבר, לבקש פרטים של דיירים שרכשו אצלו דירות ולשאול האם לאחר חמש שנים התגלו בעיות, ואם כן, האם הם קיבלו שירות ומענה ראוי".

3. איך תדעו האם אזור המגורים מתאים לכם?

"בגלל קצב החיים וסגנון החיים הבלתי מתפשר, מתמודדות היום משפחות צעירות עם סדר יום קדחתני ומחפשות סביבת מגורים נוחה ונגישה שיש בה את כל מה שהמשפחה צריכה", אומר גיל גבע, בעלים ומנכ"ל, קבוצת תדהר היוזמת ומבצעת פרויקטים למגורים ולמסחר בארץ ובחו"ל.

"משפחות צעירות מעדיפות שכונת חדשות, ירוקות ומרווחות, שמתוכננות מתוך מחשבה מראש על כל הצרכים של המשפחה, לרבות שטחים ירוקים, מתקני משחקים וספורט, שבילי אופניים, תשתיות מוניציפליות ומוסדות חינוך וקהילה בתוך השכונה ובקרבת הבית, ועם כמה שפחות כבישים המפרידים בין הילדים לבית הספר, לחוגים ולפארק. המגמה של חיפוש איכות חיים גבוהה יותר בתקציב אפשרי גורמת למשפחות צעירות רבות להתרחק מתל אביב ולחפש שכונות מגורים בפריפריה, המציעות שילוב מנצח של נוחות, רמה מוניציפלית גבוהה ואיכות חיים".


אל תתפשרו על גודל חדר השינה. אילוסטרציה: ingimage

4. מה צריך לבדוק כשקונים דירה?

"הדירות היום נבנות בסטנדרט גבוה מבעבר ומותאמות יותר לצורכי המשפחה – הן מבחינת הבנייה בתקן ירוק שמבטיח שהדירה בריאה יותר לדייריה, והן מבחינת תכנון הדירה שעונה על כל הצרכים של המשפחה המודרנית, כגון חדרי משפחה ומטבחים גדולים יותר, חדרי שירות ומרפסות מרווחות", אומר גבע. "הבניינים החדשים הנבנים היום כוללים בדרך כלל מגוון שירותים המותאמים ספציפית למשפחות עם ילדים, כגון: מועדון ילדים, חדרי אופניים וכדומה".

"דירה היא הרבה יותר ממה שנגלה לעין", מצהירה אורנה שלוש גורביץ, מעצבת פנים וכתבת במגזין העיצוב "נישה". "משפחות שקונות דירה מכוונות לכך שזה יהיה ביתן לחמש השנים הבאות לפחות. במקרה זה עליהן לשאול מהי יכולת השינוי של הדירה, ועד כמה הן יכולות להתאים אותה לצרכים המשתנים שלהן בעתיד. לשיקולים אלה נכנסים כמה פרמטרים חשובים, בהם: גודל החדרים, מיקום הממ"ד, מיקום חדרי השירותים בדירה, מרחב המחיה הציבורי והאישי ועוד.

"לעיתים קרובות, הורים לילדים קטנים מעוניינים שהם יחלקו חדר, אך גם שתהיה אפשרות להפריד בין החדרים כשהילדים יגדלו. במקרה זה, עדיף לבחור בדירה שיש בה חדרים צמודים שאפשר יהיה להרוס את הקיר המפריד, וכשיגיע הרגע – לבנות אותו מחדש ולחלק לשני חדרים, או לחילופין – לבחור בדירה עם חדר גדול שמאפשר חלוקה עתידית. כדאי לזכור כי ממ"ד שממוקם במרכז הדירה יגביל שינויים ארכיטקטיים בעתיד. יש גם חשיבות למיקום חדרי השירותים, מכיוון שקשה ומורכב יותר לנייד אסלות, ולכן חשוב לבדוק אם מספר חדרי השירותים מספיק לכם והאם אפשר לנייד אותם".

לא כולם יכולים לאפשר לעצמם דירה גדולה ורחבת ידיים, ולעיתים אנו נאלצים להסתפק בחדר אחד פחות ממה שרצינו. שלוש גורביץ סבורה כי זה לא יהיה נורא אם נקפיד לא להתפשר במקומות שיסייעו לנו לשמור על איכות חיים. לדבריה, ככל שהדירה קטנה יותר, צריך לבדוק את הדברים הבאים:

* מטבח תפקודי: מטבח שאפשר לבשל ולתפקד בו בנוחות, שאפשר להכניס את כל מוצרי החשמל והכלים, ושיש בו מקום לאכול.

* חדר רחצה: לדאוג שיהיה בו מקום לכיור בעל משטח שיאפשר להניח עליו סבון, מברשות שיניים ועוד. לוודא שאפשר להתכופף במקלחות בלי לחטוף מכה, ושארון הכיור בגודל סביר.

* פינת שירות: לבדוק שיש פינה בעלת מקום או גישה למכונת כביסה ומקום לאחסון מטאטא, מגהץ, סולם ודלי.

* חדרים: גם אם חדרי הילדים קטנים יחסית, עדיין ודאו שחדר השינה של ההורים אינו קטן מדי. בחדר הזה הכל מתחיל ונגמר, ולכן חשוב שיהיה בו מרחב לשני אנשים ושיהיה אפשר לייצר שלווה ורומנטיקה.

* אור ואוויר!


שתפו את הילדים בתהליך המעבר. אילוסטרציה: ingimage

5. איך עוברים את זה בשלום?

"מעבר דירה מביא עימו אי ודאות גדולה", מסבירה רוני מרץ, פסיכולוגית ומרכזת התוכנית לפסיכותרפיה בילדים ונוער במכון ת.ל.מ ברעננה. "גם אצל ההורים, שהגיעו בעצמם להחלטה על המעבר, עולות הרבה שאלות איך יהיה בדירה החדשה, אז על אחת כמה וכמה אצל הילדים. כמו בהרבה התמודדויות אחרות בחיים, האופן שבו הילדים יתמודדו עם המעבר תלוי מאוד באופן שבו ההורים חווים את המעבר. ככל שהורים שלמים איתו יותר, הם יוכלו לשדר לילדים ביטחון ואופטימיות.

"אחד הדברים שיכולים ההורים לעשות כדי להקל על הילדים וכדי שירגישו בטוחים יותר, הוא לשתף אותם במתרחש. הילדים אינם שותפים להחלטה על המעבר, אבל הם צריכים לדעת מהן הסיבות למעבר, מתי עוברים, איך יתבצע המעבר ולאן בדיוק עוברים. אם זה אפשרי – רצוי לקחת את הילדים לבקר במקום החדש עוד לפני המעבר, להראות להם היכן הגן/ בית הספר שבו ילמדו, היכן גן המשחקים, המתנ"ס וכדומה.

"חשוב מאוד לא לבטל את חששות הילדים מהפרידה ומהמעבר, ולא להרבות בתיאורים כמה טוב ונפלא יהיה בבית החדש. מצד אחד יש לתת לגיטימציה לקושי ולדאגה, ומצד שני לגלות אופטימיות ואמונה ביכולתם של הילדים להתמודד ובכוחותיהם", היא מציינת.

"כדאי לומר לילדים משפטים ברוח זו: 'כן, זה קשה להיפרד מהחברים שאתם כל כך קשורים אליהם. יכול להיות שאתם חוששים ושואלים את עצמכם אם ואיך יהיו לכם חברים במקום החדש. אנחנו מתארים לעצמנו שזה ייקח זמן ובהתחלה תתגעגעו לחברים הקודמים, אבל בהמשך יהיו לכם גם חברים חדשים'. בנוסף, חשוב לא לצפות מהילדים להיות שמחים עם המעבר, ולקבל בהבנה כעסים והתנגדויות. לעיתים אכן המעבר נעשה בניגוד לרצונם, ואין להם ברירה אלא למחות ולהשלים עימו.

"כדאי לעודד את הילדים להיות מעורבים בתהליך המעבר, לאפשר להם לארוז את צעצועיהם, לסייע להם להיפרד מחברים ומשכנים, לשתף אותם בהחלטות לגבי עיצוב חדרם החדש ועוד. אפשר גם לתת לילדים לצלם תמונות של מקומות ואנשים באזור המגורים הישן ולהכין איתם אלבום תמונות או ספר זיכרונות", מוסיפה מרץ.

מייד לאחר המעבר, היא מציעה לסדר קודם כל את חדר הילדים. "עם המעבר הילדים חווים אובדן של מקום, ולכן סידור החדר והגישה לחפציהם יכולים להקל על תחושת הזרות והכאוס בבית החדש. אפשר לדבר עם הילדים על כך שגם אתם מתמודדים עם שינוי, פרידה ומעבר, וגם לכם יחסרו דברים מהבית הקודם, ולהדגיש שיש צורך בהרבה סבלנות ושלוקח זמן להתרגל למקום חדש ולהרגיש בבית".