הכירו את המעצבים ה"בלתי מוגדרים"

סטודיו BCXSY: מעצבים יוצרים | צילום: Rory O_Toole
סטודיו BCXSY: מעצבים יוצרים | צילום: Rory O_Toole

הוא ישראלי, היא יפנית, ומזה כעשור הם מנהלים זוגיות רומנטית ומקצועית בהולנד. בועז כהן וסייאקה יממוטו נמנעים מלהשתייך לתחום עיצוב ספציפי ועבודתם מדוייקת ומלאת חן

88 שיתופים | 132 צפיות

 

ת.ז: סטודיו BCXSY

שם בועז כהן וסייאקה יממוטו
מגורים אמסטרדם
לימודים Design Academy Eindhoven
עיסוק מעצבים

סטודיו BCXSY: בועז כהן וסייאקה יממוטו
סטודיו BCXSY: בועז כהן וסייאקה יממוטו

 

באתר האינטרנט שלו מוגדר סטודיו BCXSY כקואופרטיב אינטרדיסציפלינרי. "אנחנו לא מגדירים את עצמנו לפי עם מה שאנחנו עובדים. יש מעצבי רהיטים, מוצר או טקסטיל אבל אנחנו פשוט יוצרים בתחומי עיצוב שונים", מסבירים בועז כהן (39) וסייאקה יממוטו (33).

כהן הישראלי ויממוטו היפנית נפגשו לפני עשור באקדמיה ללימודי עיצוב באיינדהובן שבהולנד. תחילת הדרך המשותפת הייתה כזוג, וכחצי שנה לאחר מכן הם החלו לעבוד יחד. "היה לי מקום ב-SaloneSatellite, אזור בסלונה דה מובילה במילאנו שמיועד למעצבים צעירים. בשנה הקודמת הצגתי עם חבר והגעתי למסקנה שיותר קל ונוח להציג כגוף אחד, אז הזמנתי את סייאקה להצטרף", אומר כהן. בשנת 2007 הם הקימו את הסטודיו וזוכים מאז להכרה בין לאומית. עבודותיהם מוצגות בגלריות נחשבות וברשימת רוכשי העבודות ניתן למצוא את מוזיאון ויקטוריה ואלברט בלונדון ואת מוזיאון הזכוכית בשנחאי.

נרות מפוסלים בהשראת הטבע על מגש דמוי ארון תצוגה במוזיאון | צילום: Floor Knaapen
נרות מפוסלים בהשראת הטבע על מגש דמוי ארון תצוגה במוזיאון | צילום: Floor Knaapen

לא מחוברים למקום

לחיבור בין נקודות מוצא שונות על רקע מדינה "ניטרלית" יכול להיות פוטנציאל נפיץ אך כהן ויממוטו אינם מתעסקים בכך. "עזבתי את הארץ בשנת 99' ואין לי יותר מדי קשר מלבד שיחות עם המשפחה וביקורים אחת לשנתיים. סייאקה הגיעה מתרבות שונה אבל די מהר גילינו שיש בינינו הרבה נקודות השקה מבחינת אופי וחשיבה. העבר של כל אחד מאיתנו יכול לעלות מדי פעם, אבל לרוב אנחנו אוהבים לעשות דברים שקשורים למקום מסוים ולאו דווקא משתייכים אליו ישירות", אומר כהן.

בפרויקט Origin part 1 הם יצרו מחיצות עץ שבמבט ראשון נראות יפניות, אך מבחינת טכניקה מנותקות מהשיוך גיאוגרפי. "כמעט כל מי שראה את המחיצות חשב שהן יפניות, אבל כל יפני שראה אותן אמר שהן מאוד לא-יפניות. השתמשנו בטכניקה יפנית מסורתית של חיבורי עץ אבל הצורה שבה היא באה לידי ביטוי שונה מזו שבדרך כלל נהוגה ביפן. אלה דברים שבגלל הטכניקה יכולים להיות משויכים למקום מסוים אבל הם בעצם שונים מאוד", הוא מסביר.

מחיצות עץ בהשראה יפנית | צילום: BCXSY
מחיצות עץ בהשראה יפנית | צילום: BCXSY

המשך הפרויקט, Origin part 2, הוביל אותם ליישוב הבדואי לקייה שבדרום הארץ. "למרות השם לא מדובר בחזרה למקורות שלנו אלא למקורות של עבודת יד מסוימת", מדגיש כהן. הם חקרו מרחוק מלאכות יד מסורתיות בישראל והבחירה נפלה על קבוצת האורגות בלקייה, בין היתר בגלל הערך המוסף החינוכי. "בילינו עם האורגות די הרבה זמן כי זה משהו שמאוד חשוב לנו ורצינו להכיר את הפרויקט שנכלל במסגרת ארגון סדרה, שמקדם חינוך נשים במגזר הערבי-בדואי. תנאי החיים בלקייה נראו לנו מדכאים מאוד והופתענו מהגישה החיובית ומהאופטימיות של התושבים. כל אלה גרמו לנו לחשוב על שוויון ואיזון שניסינו לתרגם לצורות". קולקציית השטיחים חורגת מהצורה הריבועית הרגילה. יריעות ארוגות בגווני מדבר בגדלים שונים חוברו בצורות שונות לשטיחים שהם עבודת אמנות יותר מאשר פריט פונקציונלי.

שטיחים בשיתוף עם אורגות מלקייה | צילום: BCXSY
שטיחים בשיתוף עם אורגות מלקייה | צילום: BCXSY

 

מדברים ומתקשרים

ההבדלים בין בני הזוג מתבטאים גם בתהליך העבודה. "לכל אחד מאיתנו יש העדפות וצורת עבודה שלו. אצל סייאקה התהליך הוא מחקרי ומתפרש על פני תחומים מגוונים ואצלי הרבה פעמים ההתחלה היא הרבה יותר בראש. אנחנו הרבה זמן כזוג ועובדים יחד אז תהליך היצירה הוא די חלק. פשוט מדברים ומתקשרים". צורות העבודה השונות מאפשרות גם הן את "חוסר ההגדרה" שמשתקף בתיק העבודות של הסטודיו. כהן ויממוטו עובדים עם מגוון רחב של חומרים וטכניקות שמובילים לקולקציות שמקיפות את כל תחומי החיים. נייר, בד, זכוכית, עץ ומתכת מתורגמים לכלי אוכל והגשה, עבודות טקסטיל, ריהוט ואקססוריז. בכולם ניתן לזהות מתח, הומור ותשומת לב מקסימלית לפרטים ולתהליכי עבודה. המטרות הבאות שלהם הם אוסף רהיטים ואקססוריז לבית, שטיחים ומיצב שקשור לזמן עבור סלון דל מובילה הבא, ופרויקט בתחום הטקסטיל שיוצג בפסטיבל העיצוב בלונדון. "אנחנו מתעסקים בכל חומר ותחום וכל פרויקט הגיע אלינו בצורה אחרת. אם משהו נראה לנו מעניין אנחנו לא אומרים לא. מן הסתם אנו צוברים הרבה מאוד ידע ויכולים להתאים את עצמנו פחות או יותר לכל דבר שאנו נוגעים בו. אנו יודעים לשאול את השאלות הנכונות ולמצוא את הדרכים להגיע לאן שאנחנו רוצים".

סט גביעי קריסטל לחוויית שתייה זוגית | צילום: LOBMEYR M.Rathmayer
סט גביעי קריסטל לחוויית שתייה זוגית | צילום: LOBMEYR M.Rathmayer
קערת פירות בהשראת טכניקת בניית סירות מאירלנד | צילום: Rory O_Toole
קערת פירות בהשראת טכניקת בניית סירות מאירלנד | צילום: Rory O_Toole
שולחן ושרפרף בהשראת טכניקת בניית סירות באירלנד | צילום: Rory O_Toole
שולחן ושרפרף בהשראת טכניקת בניית סירות באירלנד | צילום: Rory O_Toole

 

קצרים עם בועז כהן וסייאקה יממוטו

מוטו "We specialize in not being specialized – אנחנו מתמחים בלא-להתמחות".
מעצב מוערך "חריט ריטפלד, מעצב הולנדי שהשתייך לתנועת דה סטייל. אנחנו אוהבים את הפשטות בעבודות שלו, כולל עבודות האדריכלות, ואת הבחירות בצבע שיש בהן הרבה תעוזה".
המוצר הראשון "Mixed Animals סדרה של מוצרים משעשעים אבל לא צעצועי ילדים פר-סה. לכן העיצוב ניטרלי ונקי יחסית. הכוונה היא שהמוצר יתאים לשימוש על ספה או מדף ויעורר אינטראקציה בלי 'רגשות אשם' של משחק ילדים".
עוד עשר שנים "כנראה שנמשיך לעבוד באמסטרדם בסטודיו שלנו מתוך תקווה לגדול".
טיפ למעצב המתחיל "להיות מוכן להשקיע הרבה במה שעושים. לפעמים אנשים עושים רומנטיזציה לעיצוב אבל כדאי להיות מודעים לכך שיכול לקחת זמן עד שהכל יעבוד וצריך הקרבה ומסירות".
איפה אפשר להשיג את המוצרים בסטודיו המעצבים

סדרת Mixed Animals: מעוררת אינטראקציה בלי 'רגשות אשם' | צילום: HUZI_AT
סדרת Mixed Animals: מעוררת אינטראקציה בלי 'רגשות אשם' | צילום: HUZI_AT
Mixed Animals: לא עוד סתם צעצועי ילדים | צילום: HUZI_AT
Mixed Animals: לא עוד סתם צעצועי ילדים | צילום: HUZI_AT