❤ מעוררי השראה

הכירו את ד"ר ישראל שפירא

ד"ר ישראל שפירא | צילום: יח"צ
ד"ר ישראל שפירא | צילום: יח"צ
88 שיתופים | 132 צפיות

מוגש מטעם שוש רוטנברג

ד"ר שפירא הוא מחלוצי האולטרה-סאונד בארץ ובעולם. בשנת 1980 החל לעשות "סקירת מערכות" בעוברים, כשבעת ההיא רוב הנשים שהיו בהריון, כלל לא עברו בדיקת אולטרה-סאונד. בהריוניות הספורים שזכו לכך, נבדקו רק דברים בסיסיים ולא סקירה של ממש. העוברים שנסרקו על ידי ד״ר שפירא, בתחילת הדרך, הינם כיום בני למעלה מ-39 שנה, ואף העמידו צאצאים רבים בעצמם.

במוסף "הטובים ביותר" השנתי, שמפרסם עיתון "מעריב", מופיע ד"ר שפירא בין עשרת הטובים ביותר, בתחום "גינקולוגיה אולטרה-סאונד", החל מפרסום המוסף הראשון ובכל השנים שלאחר מכן  ברציפות. 

דוקטור שפירא נבחר  4 שנים ברציפות ברשימת הרופאים הגינקולוגים הטובים ביותר בישראל בקטגוריית אולטרה-סאונד מיילדותי על פי מגזין "פורבס" לשנים 2018, 2019, 2020 ו-2021.

באפריל 2021, בטקס מיוחד, קבל ד"ר שפירא מהאיגוד הישראלי למיילדות וגינקולוגיה, אות הוקרה על תרומתו הייחודית למקצוע רפואת הנשים בישראל.

"סקירת מערכות" –הינו מושג שטבע ד"ר שפירא, ועד היום הוא מוביל את אנשי המקצוע לשימוש נכון במושגים הקשורים למקצוע, הן בהרצאותיו והן ב"פינת הלשון", שהוא עורך באתר החברה לאולטרה-סאונד.

בשנת 1981 החל ד"ר שפירא לבצע בדיקות לב של עוברים (אקו-לב עובר) כשבעולם היו פחות מעשרה אנשים שעסקו בכך. בכל שנה הקבוצה המצומצמת נפגשת בחו"ל כדי להחליף מידע. בארץ היה ד"ר שפירא היחידי במשך מספר שנים שביצע אקו-לב עוברי, הרבה לפני שנכנסו לתמונה גם מומחים בקרדיולוגיית ילדים, ואליו הופנו לבדיקה נשים מכל בתי החולים בארץ. מדובר על אבחון מדויק של מומי לב בתקופה שבה היו מסמנים "לב תקין", כי ראו אותו פועם. למעשה, כשהחל ד"ר שפירא לבצע אקו לב של עוברים, היו רק 5 יחידות בארץ שכבר ביצעו את הבדיקה בלב של מבוגרים.

בשני העשורים האחרונים היה ד"ר שפירא מהחלוצים בבדיקת האולטרה-סאונד התלת ממדי, ומצגותיו מוכרות היטב בקרב ציבור העוסקים במקצוע. הוא מוזמן לעתים קרובות להרצות בנושא הסקירות, התלת ממד ובדיקות אקו-לב עובר, במדינות רבות, החל ממדינות המערב: (ארה"ב, אנגליה, צרפת, ספרד) ועד למדינות העולם השלישי (הודו, ויטנאם, בוליביה ועוד).

ד"ר ישראל שפירא | צילום: יח"צ
ד"ר ישראל שפירא | צילום: יח"צ

אהבתו לפיסיקה, מחשבים ולמקצועות ההנדסה, יחד עם ההכשרה הטכנולוגית שקיבל בטכניון, אפשרו לו במקביל לעיסוק הרפואי, להתמסר לייעוץ גם בצד התעשייתי של פיתוח מכשירי אולטרה-סאונד. בשנת 1983 החל לעבוד כיועץ לחברת "אלסינט" שייצרה מכשירי אולטרה-סאונד בארץ, המשיך בכך כשהפכה לחברת "דיאסוניקס" ובהמשך יעץ ליצרנית האולטרה-סאונד הגדולה בעולם, ג'נרל אלקטריק (GE) שמכשיריה הינם הפופולריים ביותר בעולם.

ד"ר שפירא ממייסדי החברה הישראלית לאולטרה-סאונד במיילדות וגינקולוגיה, ואף היה יו״ר החברה. החברה מאגדת את הרופאים העוסקים במקצוע ובנוסף לפעילותה המדעית, מנסחת החברה, באמצעות איגוד הגינקולוגים, את "ניירות העמדה" אשר קובעים את סטנדרט הבדיקות המבוצעות ע״י הרופאים. 

פעילותו של ד"ר שפירא, יחד עם חברי וועד נוספים, תרמה למהפכה גם ברמת הסקירות המבוצעות באופן ציבורי, בהגדירם בשנת 2007 "ניירות עמדה" חדשים, עם דרישות חדשות ומקיפות יותר לסקירה, הרבה מעל מה שהיה מקובל קודם. בכך תרם ד"ר שפירא להקטנת הפער בין רמת הבדיקות המבוצעות באופן ציבורי לבין בדיקות מקיפות יותר המתבצעות באופן פרטי אצל בודקים בעלי מוניטין.

הוא גם מבצע את העריכה, הניהול והאחזקה של אתר החברה לאולטרה-סאונד. חלק ניכר מזמנו מקדיש ד"ר שפירא להנחלת הידע שצבר בבדיקות אולטרה-סאונד לציבור רופאי הנשים. הוא מרצה בכיר בבית הספר לאולטרה-סאונד של החברה הישראלית לאולטרה-סאונד, המשולב בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת תל אביב. משנת 2003 מרכז ד"ר שפירא גם את הכנסים והפגישות המדעיות של החברה לאולטרה-סאונד.

ב-2004 ייסד ד"ר שפירא קורסים של שנתיים, אותם הוא ממשיך לרכז עד היום, במסגרת לימודי המשך של הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב. קורסים אלה מיועדים לרופאים גינקולוגים המעוניינים ללמוד את מקצוע האולטרה-סאונד. קורס אוניברסיטאי יסודי וממושך כגון זה, לא מוכר לנו במקומות אחרים בעולם. בקורס מנחיל ד"ר שפירא לרופאים גם את הידע והניסיון הרב שצבר בבדיקות מי שפיר. עד כה למדו בקורס זה מאות רופאים שחלקם נעשו עם הזמן מנהלי יחידות אולטרה-סאונד. השנה התחיל הקורס השביעי.

ד"ר שפירא הוא מהראשונים שהחלו לבצע בדיקות מי שפיר כשהחדרת המחט מונחית ע"י האולטרה-סאונד (1981). עד אז, הניקורים בוצעו באופן עיוור. מכשירי אולטרה-סאונד היו בבתי חולים ספורים ורופאים מיומנים במקצוע היו עוד פחות. גם היום, הידע, הניסיון והמיומנות באולטרה-סאונד הינם המפתח לבדיקת  מי שפיר בטוחה, שהרי האולטרה-סאונד הוא "העיניים" של הרופא ברחם.

ד"ר שפירא ביצע עד היום למעלה מעשרת אלפים בדיקות מי שפיר, וכמו כן מאות פעולות מונחות אולטרה-סאונד מורכבות יותר (ביופסיות בעוברים, לקיחת דגימות דם לעובר, ועוד). נשים שחזרו לבדיקת מי שפיר בהריון שלישי ורביעי, סיפרו לד"ר שפירא שהיכרותן הראשונה איתו הייתה מהצד השני של המחט, כשהן עצמן היו העובר ואת הדיקור הוא ערך לאימן.

״אני אוהב את עבודתי, שמח כשגם האישה נהנית, ובמקרים המצערים כשנמצאים פגמים משמעותיים בעובר, אשר מסתיימים בהפסקת ההריון, חש ביחד עם האישה את ההקלה מהסבל העתידי, שהיה עלול להיגרם לה ולעובר אלמלא היה מתגלה המום״

 

טלפון: 04-8389022
אימייל:
ishapiro@inter.net.il

* תוכן הכתבה באחריות המפרסם בלבד.