הכירו את דורית ארבל, עורכת דין אחרת

דורית ארבל
דורית ארבל

בתקופה שבה אחוזי הגירושין בעלייה מתמדת ואף סכסוכים בין בני משפחה שאינם קשורים לגירושין, מוכרעים על ידי שופטים, מספר עורכי הדין בישראל הולך וגדל, חוק גישור חובה בפתח, יש מי שמתעקשת ומוכיחה, עם אני מאמין מעורר השראה, שאפשר גם אחרת, שהתיזה לפיה עורכי דין מסלימים וגוררים למלחמות, צריכה להיעלם מהעולם

88 שיתופים | 132 צפיות

בשנים האחרונות, החל לבלוט משרדה של עו"ד דורית ארבל, כמשרד מצליח בתחום דיני המשפחה, ככל ששמעתי וקראתי עליה, החלטתי להיפגש לראיון אינטימי ואישי עם מי שעומדת בראש המשרד, עו"ד דורית ארבל, על מנת לשמוע על הדרך שעברה ועל המקרים בהם היא מטפלת. לא היה קל הדבר, מדובר באישה השומרת על פרטיותה, אינה ששה להתראיין, משתדלת להימנע מהתקשורת ומחשיפה בכלל, "רק רוצה לעבוד בשקט ולהמשיך לגעת בחיים של אנשים ולעשות טוב כמיטב יכולתי". כאשר לבסוף נפגשנו, גיליתי מולי אישה מיוחדת, עם אישיות חזקה וחמימה, שמישירה מבט, מתבטאת באופן כן ובפשטות, צנועה ולא עושה עניין מעצמה. היא החלה דרכה כמורה לאנגלית ובמהלך הליך גירושין שעברה בעצמה, החליטה לעשות תפנית וללמוד עריכת דין, מה שמהווה, בין היתר, את הערך המוסף שהיא מביאה עמה לתחום עיסוקה.

עו"ד דורית ארבל נבחרה גם כאחת הנשים מעוררות ההשראה בפרויקט women's power.

מה הוביל לשינוי מהוראה לעריכת דין?

"תמיד היה לי חוש צדק מפותח, רגישות לעוולות, רגישות בכלל, הרגשתי כאב וקושי של אחרים, סלידה מרשעות, משקרים, מכוחניות. משהו בחינוך שקיבלנו, שלושת אחיי ואני, הוביל את כולנו להיות עורכי דין, כאמצעי, לא כמטרה. היום, אני היחידה שעוסקת במקצוע. הכרת החוק והשכלה בכלל, היא אחד הכלים לתקן, לסייע, להביא לידי ביטוי, לתרום לחברה, לאדם הפרטי, לשנות ולשפר חיים. הליך הגירושין שלי מיקד אצלי את ההבנה שאני רוצה, אם לא חייבת, להיות בצד השני של המתרס. עריכת הדין בחרה בי, יותר משבחרתי בה. ההחלטה לשוב אל ספסל הלימודים, לאחר שני תארים, כאמא לילדה קטנה, הבשילה, ובתמיכת משפחתי, יצאתי נחושה לדרך, ממוקדת מטרה. לעסוק בייעוד שלי".

איך התמודדת עם ההסבה לקריירה שניה, כאם, כגרושה טרייה, עם לימודים תובעניים ועול הפרנסה?

"כשרוצים מאוד, כשצועדים בנתיב שנכון לנו, הכל אפשרי. שילוב של ניהול זמן, איזונים, אמונה בעצמי, וכמובן תמיכת משפחתי וסביבתי הקרובה. לעיתים הייתי לוקחת איתי את בתי לשיעורים, קריאת חומר וכתיבת עבודות נעשתה בלילות לבנים, בין זמן ההשכבה לזמן ההשכמה של בתי, לימודיי כללו התנסות מעשית בביהמ״ש לענייני משפחה שהיה בזמנו בר״ג, במסגרת הקליניקה למניעת אלימות במשפחה, אשר אפשרה לי לטפל בפונים ולהכיר את המערכת יותר לעומק, עוד כסטודנטית. קל לא היה, אז מה? גם העיסוק במקצוע רחוק מלהיות קל. אני בעד אתגרים, מאמץ והשקעה, בלימודים לבחינות הלשכה סייעה לי בתי הקטנה, היום חיילת, בהקראה ובדיקת התשובות שסימנתי, היא הייתה גאה באמא שלה מאוד, והיה לי ברור שאני עוברת את בחינות הלשכה בניסיון הראשון ופותחת מיד משרד משלי, וכך היה".

באילו תחומים את עוסקת?

"בכל ענייני המעמד האישי והמשפחה, בכל סוגי ההליכים הרלוונטיים, לאורך חייו של אדם, עם אוריינטציה חזקה לכל הקשור בזכויות הפרט, בגירים וקטינים, לחיות בשלווה, באיכות חיים נטולי אלימות לסוגיה, גם זו שאינה משאירה סימנים פיזיים, גם בסוגיות שנראות חסרות סיכוי, ובכל סוגי המשפחות וההורות. מאחורי המושגים:  גירושין, הורות, משמורת, מזונות, רכוש, קטינים וחינוכם, זכויות הילד, הפריות זרע, צוואות, הסכמים ועוד, קיים תוכן שלם בו אני עוסקת, עם המורכבות של החיים של בני אדם, מנסה לשפר, לתת יד וכתף ופתרונות ריאליים, לסייע, לקדם, להוביל ליציאה מהמשבר, לעידן חדש, בדרך מעצימה, שכאשר הכל מסתיים, הכל גם נראה אחרת, ולטובה".

משרדך עוסק בנושא מיוחד, כתות מיסטיות וקבוצות רוחניות. כיצד זה מתקשר לדיני משפחה?

"אכן נושא מורכב, אני מתמקדת בו רק בהקשר של דיני המשפחה. עיקר הטיפול הוא בהוצאת צווי מניעה המגנים על קטינים מפני חשיפה לכתות וקבוצות רוחניות. לאחרונה סיימתי לכתוב פרק בנושא, שנתבקשתי לכתוב עבור ספר שיצא לאור ע״י אחד המומחים בארץ בתחום ואני כבר שנים מרצה בנושא בפני קהלים מגוונים, לרבות אנשי מקצוע מעולם הטיפול, שופטים, עורכי דין וסטודנטים".

במה מאופיין הייצוג שלך?

"כשלמדתי הוראה, במסגרת העבודה המעשית, קבלתי עצת זהב, שלקחתי איתי הלאה גם כעורכת דין – לעולם לא לפעול או להימנע מפעולה מתוך הרצון שיאהבו או יעריכו אותי וגם לא מתוך פחד. אני מאמינה בעריכת דין תרבותית, לא מיליטנטית, לא אסטרטגית במובן השלילי והלא ישר שלה, מאמינה במינימליזם. כתיבה תמציתית שתסייע לביהמ״ש להבין במה מדובר, ולא תייגע במילים ותיאורים מיותרים. גם הליטיגציה שלי בהירה. לא מתישה. אני חדה, ישירה, גם עם הלקוחות שלי, גם עם השופטים, ומכבדת את כולם, גם את רוב הקולגות שלי. לעולם לא יהיה מצב שאדם יפנה אלי במצוקה ולא אהיה שם בשבילו, גם אם אין לו את האמצעים לשלם את שכר הטרחה הגבוה בתחום דיני המשפחה, ואם אחוש שאני יכולה לסייע ללקוח הספציפי הזה, אמצא את הדרך לבוא לקראתו ולאפשר לו את הייצוג שלי. ישנם גם מקרים של פרו בונו, הקשורים לאלימות קשה במשפחה או נשים שחלו בסרטן, ומצאו עצמן עם בעל שנטש. אני תמיד מעדיפה לכוון להסכם, בדרך אשר מונעת העצמה של הסכסוך, כאבי ראש, שברון לב, כספים, משאבי זמן, מילים ומעשים שאין מהם חזרה. מגיע אלי אדם, אשר מסיבה זו או אחרת, מתמודד עם חלומות שהתנפצו, חיים שהתהפכו, לעיתים באופן יזום, לעיתים באופן שנכפה עליו, ואני לצידו כל עוד הוא זקוק לי, בכל שלב והתמודדות, לומדת ביסודיות את כל הנתונים והנסיבות, ומתאימה את אופן ניהול התיק, בראייה לטווח רחוק, תוך הסברים לכל אורך הדרך, לרבות סיכויים וסיכונים. אני יודעת מה זה להיות לקוח, מה המשמעות של כל התמודדות, כל שלב, הייתי שם״.

מה קווי האופי של לקוחותיך?

"נשים וגברים מכל המגזרים, גילאים ומקומות, לרבות נשים ישראליות בחו״ל שמוצאות עצמן בארץ זרה, עם חוקים אחרים, בעמדת חולשה, ורוצות לחזור לארץ, עם הילדים (בשת״פ עם עו״ד מקומיים). בנוסף, נשים שאינן ישראליות והקימו משפחה כאן בארץ, והן רוצות לחזור למולדתן. לא אוכל לייצג לקוח שאיני מאמינה לו, אדם אלים וכזה שמעוניין במדון ונקמה. במהלך השנים למדתי לזהות ולהימנע מטעויות הדדיות. בהחלט קרה שהפעלתי שיקול דעת לא נכון, שייצגתי את הצד הלא נכון וידעתי להתפטר מייצוג. היום זה כבר לא יכול לקרות".

לא קל להיות משרד מוביל בתחום דיני משפחה, עקב התחרות הרבה שקיימת בו. מה סוד ההצלחה שלך?

״יש לא מעט עורכי דין מצויינים, חלקם חברים טובים שלי. אני לא חשה בתחרות ולא חוששת ממנה. אני מאמינה שהלקוח מוצא את עורך הדין הנכון לו, גם אם לאחר שמחליף אחד או יותר. למדתי לסנן ולהסתייע באנשים איכותיים המאפשרים למשרד שלי להתנהל ולי לתפקד באופן מיטבי. אני עושה את מה שאני אוהבת ומאמינה בו, אני כינה עם הלקוחות שלי, מעמידה אותם במקום כשזה נכון לעשות, לא נגררת ולא גוררת, לעולם לא אשקר לבית המשפט או אקצין מצבים, לא מבטיחה ללקוחות הבטחות שווא, להיפך, מבהירה שעורכי דין אינם קוסמים, אינם אוחזים בשליטה מוחלטת בתוצאות וגם לא במה שקורה בדרך אליהן וכמובן עבודה קשה והתנתקות ממנה לטובת מנוחה וחיים אישיים״.

לאחרונה זכית בשתי ערכאות בתיק שבו את מייצגת הורים שכולים אשר מבקשים להביא נכד מהזרע של בנם שנהרג במהלך שירות מילואים וזאת באמצעות אישה שמעוניינת להיות אימא ולהיות מופרית מזרעו. אך מנגד, אלמנתו, שהקימה משפחה חדשה, מתנגדת לכך.

"אכן סוגיה תקדימית, לא רק בארץ, ויש לי הרבה מה לומר בנושא החשוב והמורכב הזה, שנוגע לנו, במציאות הישראלית למודת השכול, להורים, לחיילים, לכולנו. אולם משום שכרגע, לאחר שזכינו בשתי ערכאות, הנושא הגיע לביהמ״ש העליון ונדון בפני הרכב מורחב ופסק הדין אמור להינתן בקרוב, נכון ורצוי שעל זה נשוחח בכתבה הבאה".

Dorit-Arbel-logo---new_p

 

מתגרש/ת? חשוב שתקרא/י

״להפנים מציאות. לא לפחד משינוי, לא לאבד שליטה, לא לחכות לרגע האחרון. לדעת מה קורה, להיות מסודרים ומגובים בנתונים ובאסמכתאות ככל האפשר. מצאו עו״ד שאתם חשים בנח איתו. אל תבחרו לפי מיקום גיאוגרפי או עלויות, אלא לפי מי שאתם חושבים ומרגישים שיוכל ללוות אתכם, באופן בו אתם זקוקים לו, בתקופה המאוד מורכבת שאתם מצויים בה. תבחרו לפי איכות, מקצועיות, אמינות, ניסיון, ואז שימו בו את מבטחכם. תמנעו משקרים, עלילות והאשמות שווא, תמקמו את טובת הילדים בראש סדר העדיפות. תזכרו מדוע פעם מזמן אהבתם את מי שאתם כעת נפרדים ממנו, תכבדו אותו, תכבדו את עצמכם, תהיו ריאליים. נסו להסתכל על הדברים מנוקדת מבטו של האחר. תתגרשו באופן שיאפשר להם להסתכל לילדים שלכם בעיניים בעתיד כלשהוא, ולא להתבייש. בתמצית, כפי שהיטיבה לנסח לאה גולדברג:  "שארית החיים היא תבונה או סכלות ולך הברירה״, (מתוך "שארית החיים", לאה גולדברג 1971).

מה דעתך לגבי החוק לגישור חובה בהליכי גירושין?

"אני מאוד מעריכה את מרב מיכאלי, עוד טרם היתה חברת כנסת, אולם יש לי תחושה שהחוק, שכוונותיו טובות, פטרנליסטי מדי, לוקח מהכוח והזכות של האנשים ומחייב אותם לעבור דרך, בראשיתו של הליך שקשה להם ממילא, אשר ייתכן שלא מתאימה בהכרח לנסיבות שלהם, או שרובם ממילא עוברים, אם הם פונים לעורכי הדין הנכונים. רוב השופטים מפנים ליחידת הסיוע, רוב עורכי הדין מנסים להוביל להסכמות. צריך לראות איך יעבדו הדברים. ישנם אנשים שלא יחושו בנח לשבת מול הצד השני ללא תיווך של עורך דין, שישמיע עבורם את קולם וייווצרו מצבים לא מאוזנים במאזן כוחות לא שוויוני.

אני חושבת שכל אדם צריך שיהיה לו את עורך הדין שלו, מהצד שלו, מטעמו, מהרגע הראשון. הוכשרתי באוניברסיטת בר אילן בשיטת 'גירושין בשיתוף פעולה' וכלל ההתנהלות שלי גישורית. אני לא בטוחה שהחוק החדש יהיה לטובת מי שמצוי בעמדת נחיתות וחולשה, מכל סיבה שהיא".

 

פרטי קשר:
משכית 22, בית לומיר, הרצליה פיתוח
077-7100630 | אתר | dorit@doritarbel.co.il