היציאה של בובספוג מהארון היא הבשורה הכי טובה של החודש

בובספוג | צילום: יח"צ
בובספוג | צילום: יח"צ

היציאה של בובספוג מהארון היא הזדמנות מצוינת לדבר עם הילדים הקטנים. מדריכת ההורים קרן ארצי מסבירה איך עושים את זה

88 שיתופים | 132 צפיות

לא יודעת איך זה אצלכם אבל אצלנו בסלון גר בובספוג בחלק ניכר משעות המסך (כן, זה אצלנו, לא בתוך אננס…). עם השנים, גיליתי שבובספוג היא תוכנית לילדים שיש בה לא מעט קריצות למבוגרים, ומאוד שמחתי לשמוע שבובספוג יצא מהארון.

תכנית קאלט כזו, שלא מעט ילדים גדלים עליה, לא רחוק מהאופן שבו הדור שלי גדל על רחוב סומסום ועל "הילדים משכונת חיים", היא הזדמנות מעולה ל"תרגום בגוף הסרט", הזדמנות חשובה לתיווך ולשיח חינוכי עם הילדים על נושאים שהם נתקלים בהם כבר היום או יתוודעו אליהם בהמשך החיים. קחו, למשל, את המרירות והאנטי סוציאליות של סקווידוויד, השונות של פטריק, היכולת למחות על סלילת כביש על שדה מדוזות, מוסר העבודה הגבוה של בובספוג הנושק לריצוי, חוסר ההגינות והנצלנות של מר קראב והתחרותיות בשוק המסעדנות של פלנקטון, שבכלל נשוי לאישה רובוטית.

אז כן, ההודעה הרשמית של בובספוג (או יותר נכון – של ניקלודיאון, ערוץ הבית של בובספוג) היא סיבה טובה להתיישב רגע עם הילדים ולברר אם הם יודעים מה זה הומו ולמה זו בכלל לא מילת גנאי, מה זו לסבית או ביסקסואל (שגם לזה כבר היתה התייחסות בסדרה), ולמה בדיוק התכוון המשורר כשהגה את הביטוי "לצאת מהארון"? 

בגיל ההתבגרות, כשהחיפוש אחרי "מי אני" נמצא במרכז, ובמסגרתו גם החקירה המגדרית – סביבה פתוחה ובטוחה, שכדאי שתתקיים עוד הרבה לפני הכניסה לשלב הזה, יכולה להנמיך את סף החרדה והדכדוך של המתבגרים ולנרמל את הבילבול הגדול שהם חשים.

בובספוג | צילום: יח"צ
בובספוג | צילום: יח"צ

מנתוני מחקר של איג"י – ארגון לנוער גאה, שבוצע ב-2016 בקרב בני נוער, רובם משתתפים בפעילויות בקבוצות חברתיות לנוער גאה או מבקרים באתרי אינטרנט המיועדים לנוער גאה, עולה כי הגיל הממוצע ליציאה מהארון ירד ועומד על 14 וחצי (עם סטיית תקן של 1.4).  42.5% גילו על הנטייה המינית לחבר/ה טוב/ה ו- 31.3% חלקו את הסוד עם אימא שלהם.

לצערי, 37.2% מהמשיבים ציינו שהם חווים אלימות והטרדה בבית הספר על רקע הנטייה המינית והזהות המגדרית שלהם. מה שאומר שיש הרבה מה לעשות בתחום הזה.

ככל שניתן מקום לחינוך למיניות בריאה ונאפשר שיוויון בבית – הילדים שלנו ירגישו נוח עם עצמם, עם מי שהם ועם הזהות המגדרית שלהם, הם ירגישו בטוח לפנות אלינו אם יש להם שאלה, תהייה או בעיה בתחום המגדרי או המיני, ויש סיכוי טוב שבעתיד הם ייהנו מחוויות מיניות מעצימות ובריאות.

* קרן ארצי היא מנחת הורים ומשפחה במכון אדלר.