היהלום שבכתר

תיאטרון אגורה. מבנה התיאטרון מבחוץ בשעות הערב. צילום: Patrick Stam
תיאטרון אגורה. מבנה התיאטרון מבחוץ בשעות הערב. צילום: Patrick Stam

במסגרת תכנית מוניציפאלית כוללת לחידוש מרכזה של העיר לליסטד (Lelystad) שבהולנד, הוחלט להקים מבנה תיאטרון חדש שישמש כמרכז תרבותי. משרד האדריכלים UNSTUDIO נבחר לביצוע המשימה

88 שיתופים | 132 צפיות

לליסטד נוסדה בסוף שנות ה-60 של המאה ה-20 על שטחים ימיים שיובשו, והיום היא עיר קטנה שבה 72 אלף תושבים, במרחק כ-40 דקות נסיעה מצפון לאמסטרדם. הממשל ההולנדי ציפה באותה תקופה כי העיר תאוכלס באנשים שירצו לגור בכפר ולעבוד באמסטרדם, אבל העובדים העדיפו לגור קרוב יותר, ושטחים רבים הוסבו לשטחי גידול של חקלאות אורגנית. מסיבה זו הוחלט לפני כעשור לחדש את מרכז העיר ולהפוך אותו לתוסס ואטרקטיבי.

משרד האדריכלים UNSTUDIO נבחר לביצוע המשימה. שיטת העבודה של המשרד מבוססת על שילוב כישרונות רבים ומגוונים מדיסציפלינות ומתחומים שונים, ובניגוד למשרדים רבים הנושאים את שם המייסדים, שמו של המשרד מורכב מראשי התיבות UN שמשמעותן רשת קשרים בינלאומית (United Network). בראש המשרד עומדים אדריכל בן ואן ברקל ואדריכלית קרוליין בוס, והמשרדים הראשיים נמצאים באמסטרדם. מאז שהוקם בסוף שנות ה-80 ביצע המשרד פרויקטים ציבוריים רחבי היקף במקומות שונים בעולם. לפני כשנה נפתח סניף נוסף בשנחאי, והמשרד אף נבחר לעצב מחדש את האוניברסיטה למדע ולעיצוב בסינגפור (SUTD).

מבנה התיאטרון מבחוץ בשעות היום. צילום: Patrick Stam
מבנה התיאטרון מבחוץ בשעות היום. צילום: Patrick Stam

מיקום לליסטד, הולנד

תחילת עבודה 2004

סיום עבודה 2007

אדריכלות UNStudio

שטח המבנה 5,890 מ"מ

אולם גדול 725 מושבים

אולם קטן 200 מושבים

גובה מגדל הבמה (האזור הגבוה ביותר מעל לבמה ) 19 מטר

עלות 12,400,000 אירו

שלושה תפקידים

תיאטרון אגורה (Theatre Agora) הוא אחד הפרויקטים המעניינים והמורכבים של המשרד, מכיוון שהמבנה צריך למלא תפקידים שונים במקביל, ובראש ובראשונה עליו לעמוד בסטנדרטים טכנולוגיים גבוהים ולהתאים להרכבת תפאורות עשירות וכבדות של הפקות המגיעות אל התיאטרון. המבנה צריך לאפשר פריקה נוחה של ציוד, חדרי המכונות והמעליות צריכים להימצא במקום מוסתר, וכל אלה צריכים לאפשר תפעול יעיל ולעמוד בסטנדרטים גבוהים. הדרישה הייתה להקים שני אולמות, באחד 725 מושבים (לשם השוואה, באולם הגדול של תיאטרון הקאמרי יש 932 מושבים) ואולם שני אינטימי יחסית ובו 200 מושבים. על האולמות להיות מרוחקים יחסית זה מזה כדי למנוע הפרעה וחדירת קולות מאולם לאולם. האולמות נדרשים להיות בעלי אקוסטיקה טובה, ולכן היה צורך לעבוד עם יועץ אקוסטי ולהשתמש בחומרי בידוד מתקדמים. בנוסף לדרישות מקצועיות האלה, הוחלט מראש שהמקום צריך להיות פעיל גם בשעות הבוקר ולאפשר מפגשים במסעדה ובבית הקפה של התיאטרון, כדי שישמש כמקום מפגש תרבותי-חברתי (בדומה לפואיה של הסינמטק בתל אביב). פונקציה נוספת, חשובה אף היא, הייתה להפוך את המבנה למעין מגדלור – סימן היכר אדריכלי ברור ומאיר בשעות הלילה שיקל על ההתמצאות במרכז העיר ויאפשר להגיע אליו בקלות מתחנת הרכבת.

תיאטרון אגורה. מבט מגרם המדרגות אל תקרת הקומה השנייה. צילום: Patrick Stam
תיאטרון אגורה. מבט מגרם המדרגות אל תקרת הקומה השנייה. צילום: Patrick Stam

הפרדה ברורה

למבנה שלוש קומות. בקומת הקרקע נמצאות שלוש הכניסות אל הבניין: כניסה ראשית, כניסת אמנים וצוות התיאטרון וכניסה של עובדי המסעדה. מסלול התנועה של הקהל מכוון כך שינוע מהכניסה הרשמית לעמדת הכרטיסים וממנה אל הלובי, בית הקפה, המסעדה והשירותים. החללים האלה מרוכזים בצד אחד. המדרגות הרחבות מוקמו במרכז אזור זה והן מרכיב משמעותי במראה הכולל של החלל. למרות האפקט הדרמטי שלהן, הן תוכננו ומוקמו כך שלא יפריעו להתערבבות ולהתקהלות. חדרי התפעול בקומה הזאת,  בהם חדר הלבשה וחדר מכונות, נמצאים בצד השני ואפשר להגיע אליהם ישירות מכניסת האמנים הנמצאת ליד אזור הפריקה והטעינה הצמוד לבמה של האולם הגדול. את מרכז החלל תופסים האולם הגדול והבמה המשתרעים על פני רוב השטח.

בקומה השנייה מרוכזים חללי תפעול, בהם משרדי התיאטרון, חדרי הלבשה והפואיה של האמנים. הקומה הזאת כמעט ואינה נגישה לקהל, למעט הגישה ליציע של האולם הגדול.

תאטרון אגורה. מבט מלמעלה על הפואיה. צילום: Iwan Baan
תאטרון אגורה. מבט מלמעלה על הפואיה. צילום: Iwan Baan

בקומה השלישית נמצאים אולם התיאטרון הקטן, הנמצא בצד שבו נמצאים אזור הפריקה והטעינה וכניסת האמנים בקומה הראשונה.  בחזית החיצונית של המבנה, מעל הכניסה הראשית, נמצאים המרפסת והבר. בהמשך הקומה נמצאים חדרי תפעול נוספים, בהם המטבח וחדרי הלבשה, וכן חללים גדולים ללא פונקציה מוגדרת. את מרכז החלל תופסים הקירות החיצוניים של האולם הגדול.

תכנון זה יוצר הפרדה ברורה בין הפונקציות השונות של המבנה, ומאפשר לאנשי המקצוע לפעול ביעילות מאחורי הקלעים בלי להתערבב בקהל. השטחים באזורים האלה מרווחים, והגישה אליהם נוחה.

כך מתממשת הפונקציה הראשונה של המבנה – לשמש כבניין תיאטרון מקצועי.

תאטרון אגורה, אדריכלים UNStudio
תאטרון אגורה, אדריכלים UNStudio

בין שקיפות לאטימות

למבנה שתי פונקציות נוספות – להיות מבנה מרשים ויוצא דופן במרכז העיר המתחדשת, ולשמש כמעין מגדלור לבאים מתחנת הרכבת. ואכן, המבנה בולט בשלל הפאות והזויות המרכיבות אותו. מכל זווית הבניין נראה אחרת. מאפיין שני של הבניין הוא הצבעים החזקים –אדום, צהוב וכתום – הנשברים באמצעות משטחי זכוכית שקופים וגדולים במעטפת האטומה. אחד השימושים המעניינים בשבירה הזאת הוא משטח הזכוכית בלובי האמנים, הנמצא מעל לכניסה הראשית, שממנו יכולים האמנים לצפות מלמעלה בקהל הנכנס לתיאטרון.

תיאטרון אגורה. צילום: Patrick Stam
תיאטרון אגורה. צילום: Patrick Stam

המעטפת החיצונית מורכבת מפנלים בדרגות ברק והחזרת אור משתנים. הם צבועים ב-12 גוונים בסקאלה שבין אדום לצהוב. הגוונים האלה הם גוני השמים שמעל העיר כפי שצולמו במחקר שקדם לביצוע הפרויקט, ושילוב ביניהם יוצר הצללה המעמיקה את הצורה התלת-ממדית המרתקת שהיא מסימני ההיכר של המבנה. אמנם אלה גוונים חזקים, אבל מכיוון שהן גוני שקיעת החמה, הם בעלי אפקט נעים ומרגיע. משטחי הזכוכית "צומחים" בזוויות שונות מהקרקע, ומכיוון הלובי והמסעדות בוקע אור חם. האלמנט הזה, בשילוב תאורה חיצונית מהשטחים שמסביב לתיאטרון והספוטים השקועים בתקרה הזוויתית שמעל הכניסה, יוצרים בשעות הלילה מראה עשיר ומרהיב במיוחד המעורר חשק להתקרב אל המבנה. תורמת לכך גם תנועת האנשים המתבהרת ככל שמקרבים.

מבנה התיאטרון מבחוץ בשעות הערב. צילום: Patrick Stam
מבנה התיאטרון מבחוץ בשעות הערב. צילום: Patrick Stam

המתיקות שבפנים

כשנכנסים אל תוך המבנה בערב, כשהמקום מלא אדם, התחושה המתקבלת היא שהגענו למסיבת סילבסטר זוהרת או לקוקטיל חגיגי ומלא שיק. האלמנט הבולט ביותר בחלל הוא מעקה המדרגות החיצוני הנראה כמו סרט צבעוני המתפתל ומשתנה בגוני ורוד מנג'טה. הוורוד החזק והמזעזע מעניק לחלל מראה קליל וחגיגי כאחד. עדות לבחירה המוצלחת אפשר למצוא בכך שגוון דומה מאד של ורוד נבחר לצבע השנה של חברת פנטון העולמית, והוא מכונה Honeysuckle (יערה). יחד הצבע הזה והגוון הצהוב שנבחר ב-2009, המופיע במעטפת החיצונית, מעידים על יכולתו של צוות המשרד לחזות טרנדים עתידיים וליצור דברים שיהיו בעלי מראה מעודכן גם כעבור זמן. שאר החלל מאופיין בגוונים בהירים של לבן ועץ טבעי, המשמשים כרקע להתקהלות. ספוטים הקבועים בתקרה מפיצים אור חמים, מרצד ומנצנץ. אלמנט מעניין נוסף הוא הקיר העוטף את האולם הגדול, ובו דוגמה גרפית של מעין גלילים צפופים המונחים זה על  זה, ועם המדרגות והתקרה נוצרים משחק אופטי.

האווירה הקלילה והאלגנטית אינה אלא הקדמה לעיצוב הדרמטי מאד של האולם – האדום העוטף את הקהל מכל עבר לא מותיר ספק בנוגע לייעודו של המבנה, ויש בו אולי רמז לקטיפה האדומה של תיאטראות אירופאים ותיקים, לשטיח האדום שעליו צועדים המועמדים לאוסקר ולעוד אירועים מעולם הבמה והבידור. פאנלים אדומים מחומרים בולעי קול חוברו בצורה זוויתית, והאלה עוטפים את הקירות ואת תקרת האולם ויוצרים מופע מרהיב ודינמי המעלה את ההתרגשות ומעורר ציפייה לקראת הבאות. "מטרתה של האדריכלות שלנו היא להעמיק את מבט של הצופה ולהיות מקור השראה למחשבות ודימויים ויזואליים חדשים", אומר אדריכל בן ואן ברקל. "כשמטרה זו מושגת, הציבור נוטה לשהות זמן רב יותר ולחזור שוב ושוב לחללים שאנחנו יוצרים בשבילו" .

תיאטרון אגורה. מבנה התיאטרון מבחוץ בשעות הערב. צילום: Patrick Stam
תיאטרון אגורה. מבנה התיאטרון מבחוץ בשעות הערב. צילום: Patrick Stam