ארגוני הנשים כאן. איפה ממשלת ישראל?

תמונה מתוך הפגנה בבלפור | צילום: יערה די סגני
תמונה מתוך הפגנה בבלפור | צילום: יערה די סגני

"איפה ארגוני הנשים?", הזדעקו תומכי נתניהו בעקבות ההפגנה שבה נראו איברי מין זכריים. מיכל גרא מרגליות, מנכ"לית שדולת הנשים בישראל, חושבת שהשאלה הזאת צבועה

88 שיתופים | 132 צפיות

גל של דרישות לגינוי עלה השבוע אחרי ההפגנה במוצאי השבת שעברה בבלפור, שבה היה מי שהחזיק בלונים בצורה של איברי מין זכריים עם הכיתוב "בואי שרהל'ה הולכים", כנגד אשת ראש הממשלה, שרה נתניהו. ביזוי על רקע מיני, בוודאי עם המחשה חזותית כל כך זקורה, הוא מעשה מביש שאין לו הצדקה. בלי אבל, ובלי תירוצים. זאת דרך אפקטיבית להשתלח בנשים בכלל ונשים חזקות בכלל, והיא ראויה לכל גינוי.

אברי המין הגבריים בהפגנה | צילום מסך מתוך באזזנט
אברי המין הגבריים בהפגנה | צילום מסך מתוך באזזנט

לצד זאת צריך גם לבחון מי הם אלה שדרשום גינוי ושחזרו על המנטרה "איפה ארגוני הנשים?". כי קשה מאוד להזדעק נגד ביזוי סקסיסטי ביד אחת, וביד השנייה לחבק את נתן אשל, האיש של הזוג נתניהו למשימות מיוחדות והנושא ונותן הקואליציוני הקבוע מצד הליכוד בשנים האחרונות, שצילם אישה מתחת לחצאית בשביל סיפוק מיני. גם לא מתקבל על הדעת שפגיעות מיניות הן אסורות רק בהתאם לפוגע או לקורבן – ערבי או מבקש מקלט שפוגע ביהודיה, או מפגינים שמבזים את שרה נתניהו. פגיעות מיניות הם תופעה עיקשת שפוגעת פגיעה אנושה גם בקורבנות המיידים שלה (נשים וגם גברים, במיוחד בגילאים הצעירים), וגם משמשת כאמצעי שליטה אפקטיבי מאוד על נשים בכלל. איום מיני פומבי – מפורש או מרומז – יכול בהחלט לגרום לנשים חשש, רתיעה ואפילו אימה. הטרדות ופגיעות מיניות משמרות, מנציחות ומעמיקות את אי השוויון המגדרי בעולם. 

>> חונכנו להרגיש אשמות על כך שמטרידים אותנו מינית

ארגוני הנשים עוסקים יום יום במניעת אלימות ופגיעות מיניות ומגדריות, בהוקעה ציבורית של התופעות האלה ובסיוע לקורבנותיהן. אנחנו כאן. יום יום. אבל רבים ורבות מאלה שיצאו בשצף קצף השבוע, לא נמצאים במאבק הזה כמעט בכלל. כמה פעמים שמעתם את חברי הכנסת או הממשלה שהתראיינו בנושא יוצאים נגד "סתם" פגיעה, אנושה ככל שתהיה, של יהודי ביהודיה? פגיעה שכיחה, שקורית מדי יום, מדי שעה. 

לא מתקבל על הדעת שפגיעות מיניות הן אסורות רק בהתאם לפוגע או לקורבן – ערבי או מבקש מקלט שפוגע ביהודיה, או מפגינים שמבזים את שרה נתניהו

מקבלי ומקבלות החלטות וממשלת ישראל היו צריכים להתגייס ממזמן למאבק יסודי ותקיף נגד אלימות מינית ומגדרית: בשינוי הטיפול בנפגעות ונפגעי עבירות מין במסגרת ההליך הפלילי, ברגולציה תקיפה בכל הנוגע להטרדות ופגיעות מיניות במקום העבודה, בהכשרות שופטות ושופטים ויסוד בית משפט שמתמחה בעבירות מין, בהוקעת והרחקת עברייני מין ממוקדי קבלת החלטות, בתקצוב ויישום התוכנית הלאומית למאבק נגד נשים, בצמצום הנשק במרחב הציבורי ובקידום חינוך לשוויון מגדרי, כדי שדור העתיד יתנהג אחרת. 

אנחנו חוד החנית במיגור ביטויים סקסיסטיים ופגיעות מיניות ומגדריות. הגיע הזמן שגם אתם תהיו שותפים במאבק לכך. עדיף מאוחר מלעולם לא. 

* מיכל גרא מרגליות היא מנכ"לית שדולת הנשים בישראל.