החלוץ הדרומי: סיפור ההצלחה של יקב יתיר

בציר ביתיר | צילום: ברוך נאה
בציר ביתיר | צילום: ברוך נאה

יוזמה, חזון ועבודה קשה הביאו להקמתו של יקב יתיר, שמפיק מאדמת ספר המדבר יינות משובחים וזוכה בשלל פרסים ומדליות

88 שיתופים | 132 צפיות

יקב יתיר הוקם בנגב בשנת 2000 . מייסדיו (כורמי האזור ואגודת הכורמים) התבססו על פוטנציאל כרמי האזור והפיקו מהם את המיטב ליצירת יין עם אופי ייחודי. האופי הזה התגבש בזכות שילוב מנצח של התנאים הגיאוגרפיים בחבל הארץ הדרומי, שבו הרים ומישורים, התמזגות יער נטוע בספר המדבר, קרקע עשירה (טרואר), אקלים יבש אך קריר והיסטוריה רוויה בעדויות על תעשיית יין, כך שבהקמת היקב נוצרה המשכיות למסורת קדומה. החיבור ההרמוני בין שלל המרכיבים הללו פיצח את הנוסחה ליין שנודע באיכותו ובטעמיו.

הכרמים של יקב יתיר | צילום: יח"צ
הכרמים של יקב יתיר | צילום: יח"צ

 

יקב יתיר שוכן סמוך לתל ערד, וחלקות הכרמים פזורות במרחב, מהיער הנטוע הסמוך ליקב ועד למרגלות הר עמשא, כך שנוצר מגוון גיאוגרפי. עוד בימים עברו דאגו שהכרמים יהיו קרובים ככל האפשר אל היקב ואל הגתות, כדי שאיכות הענבים לא תיפגע בדרכם מהשדה לתהליך הייצור, ועד היום משמרים מסורת זו. כרמי יער יתיר ניטעו בגובה שמגיע עד 900 מטרים, כך שהגפנים נהנות מאקלים יבש כל השנה ומטמפרטורות קרירות בקיץ. שילוב החלקות ביער הנטוע משדרג את היין בזכות האדמה הייחודית והשונות בין החלקות. בכרמי היקב ניטעו מבחר זנים, בהם קברנה סוביניון, מרלו, פטי ורדו, סירה, ויונייה, קברנה פרנק ומלבק, ויש גם נטיעות חדשות של זנים נוספים מדרום צרפת. מהענבים מפיקים חמישה יינות אדומים, זניים או בלנדים, יין לבן אחד – ויונייה, ויין רוזה המורכב מבלנד של שני זנים.

צילום: יח"צ
צילום: יח"צ

יין עם אמירה

ערן גולדווסר, יינן היקב מיומו הראשון, הפך אותו לסמל של איכות. אחרי שלמד ייננות באוסטרליה ועבד שם, חזר ארצה כדי ליישם ביקב הצעיר את התורה כולה. גם היום הוא לא מפסיק ללמוד ולהשתלם ומציג ידע מתקדם וחדשנות בתחום. יינות היקב זוכים כבר שנים רבות לציונים גבוהים ולפרסים בתחרויות יין. יער יתיר, יין הדגל של היקב, בלנד של קברנה סוביניון ופטי ורדו, זוכה זה תשע שנים ברציפות לציון 90 ומעלה ממבקר היין האמריקאי רוברט פרקר וממגזין " Wine Advocate ", שנחשב מגזין היין החשוב בעולם. זהו היין הישראלי הראשון שזכה לציון 93 מפרקר – עוד הישג נפלא שמפיץ את שמו בעולם. לצד יין יער יתיר מככב יין הר עמשא, היין הפופולרי ביותר של היקב, בלנד של קברנה סוביניון, שירז, מרלו, מעט פטי ורדו ומלבק. היין נפוץ מאוד במסעדות ארצנו ושומר בעקביות על איכות. ביקב יש עוד שלושה יינות זניים: סירה, קברנה סוביניון ופטי ורדו.

צילום: יח"צ
צילום: יח"צ

 

כפי שבעבר גידלו כאן גפנים לתעשיית היין שעשו דרכם למצרים ולרומא, גם היום מגיעים יינות היקב לרחבי העולם, וכ־ 20 אחוז מהייצור, שעומד על 150,000 בקבוקים בשנה, מיוצא לארצות הברית, לאנגליה ולצרפת. יין מדברי הוא אמירה, תפיסת עולם מעוררת השראה המכבדת את פלאי המדבר ושומרת על הארומה שלהם בכל לגימה של יין. אמנם העבודה בתנאי המדבר קשה, אך הגישה המקצועית, ההקפדה על תהליכים מקצועיים וטיפוח הכרמים הם גאוות היקב והעומדים מאחוריו. יעקב בן דור, מנכ"ל היקב, מדבר על העבודה וההצלחה: "אנחנו לומדים כל הזמן על האזור שלנו, ובעיקר מתמקדים בעבודת הכרם – העבודה הבסיסית החשובה ביותר כדי להגיע לתוצר האיכותי ביותר. יש לנו התמודדות לא קלה עם זנים, כי אנחנו יחידים במערכה, ואנחנו עורכים הרבה תהליכי ניסוי וטעייה. אמנם אנחנו זוכים בהכרה בינלאומית, אבל אנחנו ממשיכים לעבוד קשה ולהשתפר. השאיפה שלנו היא להפיק את המיטב מהאזור, להעלות את האיכות ולייצר את היינות הכי טובים שאפשר".

 

הכתבה בשיתוף יקב יתיר