ילדים

איך ללמד ילדים לבחור

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

הרבה לפני שמגיעים לקלפי, יש דברים שאפשר לתת לילדים מעל גיל שנה לבחור בעצמם. מדריך הבחירות הקטנות

88 שיתופים | 132 צפיות

זה קורה מוקדם משציפיתם. הילד הקטן והדעתן שלכם אומר לכם: "אני רוצה לבחור לבד!" – את הבגד, את הצעצוע, וגם את החבר שיבוא לבקר אחר הצהריים. על פניו, אין בכך כל רע, אבל האם תרשו לילדכם לבחור בכל נושא ועניין בבית ומחוצה לו? "בחירה היא היכולת של הילד להיות בוגר ועצמאי", מסבירה הדר קוגל, מנחה בכירה במכון אדלר. "לדעת מה הוא רוצה, להפעיל שיקול דעת, לעשות סדרי עדיפויות ולהרגיש חופשי להחליט".

"אף ילד לא נולד בוחר", אומרת קוגל. "למעשה, ילד נולד כמערכת בלתי מאורגנת החווה ריחות, צלילים, צרכים ותחושות, והמבוגרים שמטפלים בו הם האחראים לעשות לו סדר במערכת. בגיל הינקות ההורים מחליטים ובוחרים עבור התינוק הכל ולא שואלים אותו. הרי אם ההורים היו שואלים את התינוק אם הוא רוצה לאכול או לישון, הוא היה מגיע למצבים מסכני חיים".

לדבריה, כדי לפתח ולהגדיל את חופש הבחירה, ההורים צריכים לאפשר לילד בחירות המתאימות לגילו וליכולותיו, ובהדרגה להרחיב את טווח האפשרויות. "אבל לא צריך להגזים. כמו בכל מצב, כדאי לאזן בין מתן חופש בחירה לעשייה כדי לא לעצור כל פעולה באופן מלאכותי ולהכביד", היא אומרת.

רחל לוי, יועצת זוגית ומשפחתית, מנכ"ל משפחה פלוס – המרכז להורות ולזוגיות בריאה, מסבירה שחלק משמעותי מפיתוח ומעיצוב האישיות של הילד היא היכולת (הנרכשת) לבחור. לדעתה, פיתוח הדימוי העצמי והמסוגלות לקבל החלטות בעתיד נובעים מהלמידה בגיל הילדות לבצע בחירות.


כדאי לאזן בין מתן חופש בחירה לעשייה כדי לא לעצור כל פעולה באופן מלאכותי ולהכביד.

הבחירה להיות "אני"

"בחירה היא היכולת של כל אחד מאיתנו להיות 'אני' – לדעת מה אני רוצה, ולבדוק אם אני יכול ומה אני מסוגל", היא מסבירה. "פירוש המילה והצורך להיות 'אני' הוא: א' – אהוב, נ' – נחוץ, י' – יכול. כדי לפתח את היכולות של הילד ואת העצמאות שלו חשוב להתמקד במילה 'יכול'. ילדים יכולים ורוצים לעשות הכל, אם רק ניתנת להם ההזדמנות, ויתרה מזו, כשהיא ניתנת להם מתוך בחירה. כשנותנים לילד לבחור – ההחלטה והאחריות הם שלו, והילד הופך מתלותי וחסר ביטחון לעצמאי ולשותף, וגם הדימוי העצמי שלו עולה".

לדבריה, הבחירה אמנם שייכת לילדים, אבל המיקוד וההכוונה הם שלנו, ההורים. כדי לא לגרום לבלבול ולחוסר יכולת להחליט, חשוב לתת לילדים לבחור בין מבחר מצומצם של אפשרויות – לא יותר משתיים-שלוש. המיקוד עוזר לילד להיות מכוון מטרה, ולדעת לקבל את הבחירה הטובה והמתאימה ביותר עבורו. אז מה הילד יכול לבחור ומתי? הנה 25 רעיונות למתן אפשרויות בחירה לילדים בחיי היומיום בגילים השונים:

1. טעמים ראשונים
בגיל שנה אפשר להגיש לפעוט שני מאכלים מאותו סוג, למשל פתית ופריכית, ולהניח לפניו על מגש האוכל כדי שיושיט יד ויבחר. כדי שיתחיל לחוש את חופש הבחירה, עלינו לצרף אמירה מהדהדת: "איזה יופי שאתה לומד לבחור בעצמך". אמנם הפעוט אינו מבין עדיין, אבל עלינו להשתמש כבר בשלב זה במושגים כדי לקדם ולהצמיח את ההבנה.

2. שעת סיפור
סביב גיל שנתיים כבר אפשר לאפשר לפעוט בחירות רבות בנושאים קטנים. למשל, אם אתם יושבים לספר לו סיפור, אפשר להוציא שניים-שלושה ספרים מהמדף ולהציע לו לבחור איזה מהספרים תקראו. בגיל צעיר רצוי להציע בחירה בין שתי אפשרויות ולא יותר, מכיוון שבחירה מורכבת יותר עלולה לבלבל את הפעוט.

3. משחק הכיסאות
כבר בגיל שנתיים-שלוש עשויה להיות לפעוט דעה נחרצת באשר להעדפות מיקום הישיבה שלו בארוחות המשפחתיות. תנו לו לבחור, מכיוון שזה מאפשר לו מרחב בחירה ולא מקבע מקומות קבועים. זוהי מיומנות העוזרת גם במסגרות שאליהן ילך בעתיד, כגון גן וחוגים, שבהם אין תמיד מקומות ישיבה קבועים.

4. שחק אותה
אין להחליט עבור הפעוט שעליו לשחק במשחק מסוים. כבר בגיל הרך, יש לתת לו לבחור בין שתי אפשרויות – פאזל או לגו, בובה או דובי. גם כאן, חשוב לא להציף אלא להציע שתי אפשרויות בלבד. ככל שהילד גדל, כך הוא מבין יותר את סדרי העדיפויות שלו ושל חבריו ויהיה לו קל מול כל הברירות, גם אם הן מרובות יותר.

5. אין לי מה ללבוש!
חולצה אדומה או ירוקה? נעליים או סנדלים? קוקו או צמות? העיקרון כאן הוא לתת חופש בחירה במשהו שאין עליו עקרונות וחוקים של הבית – לבוש ומראה. ברגע שההורים לא נותנים לילד (ובעיקר לילדה) להחליט בנושאים האלה ומעדיפים להחליט בשבילו/ בשבילה רק בגלל עניין של טעם (ולא משום שהילד בחר חולצה קצרה ביום חורף קר, למשל) – זו עלולה להיות בעיה. לעתים הדברים הקטנים האלה בונים את הביטחון העצמי או פוגעים בו.

העיקרון כאן הוא לתת חופש בחירה במשהו שאין עליו עקרונות וחוקים של הבית – לבוש ומראה

6. בוקר בא לגן
כששני ההורים פנויים מבחינת לוח זמנים לקחת את הילד בבוקר לגן, אפשר לתת לו את זכות הבחירה אם ללכת לגן עם אמא או עם אבא. אם הילד בוחר בהורה שצריך לצאת מוקדם יותר, למשל, יש לדרוש ממנו שיהיה מוכן בזמן כתנאי ללכת עם אותו הורה; או אם אחד ההורים קצר בזמן, יש להסביר לילד מראש: "אבא ישמח לקחת אותך לגן, אבל תדע שהיום הוא ממהר לעבודה ולא יוכל לשבת לשחק איתך בגן", ולבדוק עם הילד את בחירתו בהתחשב באילוצים של ההורים.

7. פנאי פלוס
כבר מגיל צעיר שבו מקובל להיפגש עם חברים (שלוש-ארבע), הילד יכול לבחור אם להזמין חבר, ללכת לחבר או להישאר בבית לפעילות עצמאית. לעתים ההורים רוצים "לדחוף" את הילד ליותר אינטראקציות חברתיות. אפשר לעודד זאת, אבל בשורה התחתונה הבחירה צריכה להיות של הילד. לעתים זה מפריע להורים שהילד נצמד לחבר מסוים, או שהוא דווקא מעדיף בילוי שקט בבית אחרי יום שלם במסגרת. חשוב לכבד את הבחירה שלו.

8. חוג הסילון
לקראת גיל חמש אפשר לעזור לילד לבחור חוג לשעות אחר הצהריים. סביר להניח שאם החוג יהיה לפי בחירתו, הילד גם יחוש אחריות להשתתף בו ולהתנהג כראוי. חשוב שההורים יעמידו בפני הילד אפשרויות כאלה שהם יוכלו לעמוד בכל בחירה שלו.

9. מנשנשים בריא
כנשנוש של אחר הצהריים, חשוב שהילד יאכל ירקות ו/או פירות. גם כאן, חשוב שתינתן לו הבחירה בין הסוגים. אתם לא יכולים להכריח ילד לאכול תפוח, אבל אם זו תהיה ברירת המחדל שלו ולא תחזיקו בבית חטיפים, ייתכן שהבחירה שלו תהיה בין תפוח, לבננה ולקלמנטינה.

חשוב שהילד יאכל ירקות ופירות

10. יוצאים לשופינג
אפשרו לילד להיות שותף לבחירות של קניות הקשורות בו. אם יבחר לבד את שולחן היצירה שלו או את הצעצוע שלו, יש סיכוי סביר שגם ישתמש בהם בשמחה. תנו לו לבחור אם הוא רוצה שולחן עגול או מרובע, מכונית או קוביות. נהגו כך גם לגבי צבע קירות חדרו וכדומה.

11. עושים סדר
גם כשדורשים מהילדים לעזור באיסוף המשחקים, יש לדאוג למרחב בחירה שישאיר תחושה של וולונטריות ולא הכרח, כבר בגיל צעיר מאוד. כשכמה צעצועים פזורים על הרצפה, שאלו את הילד, למשל, אם הוא רוצה לאסוף את משחק הקופסה או לסדר את הבובות.

12. מה קודם למה
כשמגיעים לבחירה אם להתקלח לפני האוכל או להיפך, אין כלל בריאותי הקובע איזה מבין השניים צריך להיעשות קודם. תנו לילד לבחור את סדר הפעולות בערב, וברגע שהוא מחליט על כך – היו צמודים להחלטה וקבעו סדר יום בלי חריגות מיוחדות.

13. מצב הרוח
כשמאפשרים לילד לבחור באיזה מצב רוח להיות, אפשר גם לממש גבולות. כך למשל, בגיל ארבע בערך, כשהילד אינו מגיע להתקלח ברצון אלא מעכב את התהליך, אפשר לומר לו: "עכשיו הולכים להתקלח. אתה יכול לבחור אם אתה הולך בשמחה או בלי חשק". הורים רבים מתבלבלים בין חופש הבחירה לגבולות. הדוגמה של המקלחת ממחישה שאפשר גם לשים גבולות (למקלחת צריך ללכת ואין על כך דיון) וגם לאפשר בחירה – מכיוון שהילד יכול לבחור את מצב הרוח שבו הוא הולך למקלחת.

14. מים בששון
בשעת הרחצה, אפשר לתת לילד להחליט אם הוא מעדיף אמבטיה או מקלחת (אם זה מתאפשר מבחינת הזמנים). אם שני ההורים בבית ופנויים לכך, אפשר לתת לו לבחור אם אבא או אמא יקלחו אותו.

15. טקס השינה
חשוב לשמור על שגרת ערב קבועה ומסודרת ככל האפשר. כחלק מטקס הערב, נהוג להעניק לילד כמה דקות של איכות והנאה, בדרך כלל באמצעות סיפור או האזנה למוזיקה. תנו לילד לבחור את הפעילות, בתנאי שזו אינה פעילות מעוררת שתוציא אותו מאווירת השינה. כך גם לגבי הצעצוע או השמיכה שאיתם הוא רוצה לישון – לגיטימי מאוד שהילד ירצה לבחור עם איזה דובי או עם איזו בובה לישון.

16. הכנה ללימודים
בשלב רכישת הציוד לבית הספר, קל יותר להשאיר את הילדים בבית ולא לגרור אותם לחנויות כלי הכתיבה העמוסות ולתורים הארוכים. עם זאת, שיתוף הילד ברכישת הציוד הלימודי יסייע לו להיקשר לחפצים החדשים שיהיו מעתה חלק מעולמו. לכן, אם את רכישת ספרי הלימוד אפשר לעשות לבד, בשלב רכישת המחברות, המדבקות, הקלמר, היומן וכדומה – מומלץ לקחת את הילד. אם הוא מתבלבל מהשפע בחנות, אפשר לסייע לו בבחירה, ולשאול למשל: "תרצה קלמר של כדורגל או של גיבורי על?", "תרצי מדבקות של נסיכות או של פיות?" וכדומה. אם אין הגבלה על צבעי התלבושת האחידה, אפשר לקחת אותו גם לבחור את צבעי התלבושת הרצויים לו.

17. ילד סנדוויץ'
כריך צריך להיות מורכב מלחם בריא מחיטה מלאה או מכל דגן אחר, וממנה חלבונית – חביתה, טונה או גבינה. כדאי לתת לילד לבחור, ולא להעמיד בפניו עובדה שאת זה הוא צריך לאכול. הכינו רשימה של כל סוגי הלחם והממרחים שיש בבית, הראו אותה מדי ערב לילד, ובקשו ממנו שיבחר את הכריך לארוחת העשר ליום המחרת. עצם התכנון המוקדם עשוי לעודד את הילד לבחור בחירות בריאות יותר. רצוי לבנות מערכת כריכים שבועית קבועה. הימנעו מקניית פיתות ולחמים מקמח לבן, והשתדלו שיהיו בבית רק ממרחים עם ערכים תזונתיים, כגון: חלבה, חמאת בוטנים, ממרח שקדים, טחינה, חומוס וגבינות למיניהן, כדי שהילד יבחר ביניהם, ולא בממרח שוקולד, שאין לו כל ערך מלבד קלוריות. אתם תשלטו בקנייה, והילד יחליט מה הוא רוצה לאכול מבין האפשרויות המוצעות. אם הילד מתעקש על ממרח מתוק – העדיפו תמיד את האפשרויות הבריאות יותר, וגם אותן נסו להגביל לפעם בשבוע.

18. קר שם בחוץ
מהרגע שבו הילד יכול להיות אחראי על מעשיו ומבין שיש להם השלכות לעתיד ותוצאות (בסביבות גיל שבע), ההורה יכול רק להמליץ לו להצטייד כיאות כשקר ו/או גשום בחוץ. אם הילד בוחר שלא לקחת מעיל או מטרייה, למשל, הוא יישא בתוצאות.

19. מה בתפריט
האם נאכל בצהריים אורז עם קציצות או ספגטי בולונז? ילדים הבוחרים בעצמם מה לאכול כשהם חוזרים מבית הספר, מגיעים הביתה עם תיאבון ואוכלים בשמחה את מה שבחרו. חשוב מאוד שהבחירה תיעשה מראש, כדי להקל על מי שמבשל להתארגן בהתאם.

20. שעת ה-ש'
בגיל בית הספר צריך לעזור לילד למלא את חובותיו כתלמיד, בין היתר הכנת השיעורים. אי אפשר להניח לו לבחור אם יעשה אותם או לא, אבל כדאי לאפשר לו לבחור מראש את השעות ואת המיקום. אפשר לתת לילד להחליט אם להכין שיעורים מיד לאחר שחוזרים מבית הספר ואחר כך לנוח, או קודם לנוח (עד השעה 15:00 כדי לא למשוך את זה יותר מדי) ואחר כך להכין שיעורים. אם הילד מחויב למלא את המטלות ויש לו מסגרת זמן ברורה, אין משמעות לסדר ביצוען.

21. בילוי נעים
נכון שלא נוכל לתת לילדינו להחליט על כל הבילויים המשפחתיים, אבל כדאי לשתף אותם ככל האפשר בבחירה ולנסות להעמיד בפניהם שתי אפשרויות ריאליות – למשל, "אתם רוצים שניסע היום לים או לבריכה?". ילדים נוטים להשתתף יותר בפעילויות משפחתיות כשהם לוקחים חלק בבחירתן. כך גם לגבי יעדי חופשות – האם ניסע לים המלח או לאילת? כמובן שההחלטה והתקציב נתונים בידי ההורים, אבל הבחירה בין האפשרויות יכולה להיות של הילדים, בעיקר כשהם מתחילים להתבגר ולשתף פחות פעולה.

22. חולקים בנטל
יש לאפשר לילד לבחור בין מטלות הבית שבהן ייקח חלק – האם לפנות את השולחן לאחר הארוחה או לעזור בקיפול הכביסה? האם לזרוק את הזבל או להכניס כלים למדיח? בבית שבו נהוג שכל אחד מבצע מטלה מותאמת לגילו כדי להקל על ההתנהלות ולשתף פעולה, כדאי שכל אחד יבחר מראש את המטלה שהוא מבצע ביותר חשק וקלילות.

23. לוקח ת'זמן
הציעו לילד לבחור אם לשחק במחשב עד השעה 20:00 או 20:15, למשל. הבחירה היא במודע, וסביר להניח שילדים יבחרו את השעה המאוחרת יותר. אבל כשהבחירה היא שלהם, סביר יותר שיעמדו בה ושלא יהיה צורך לחזור ולהזכיר להם לקום מהמחשב.

24. אישה נעלה נעלה
"מה יותר יפה לי, הצעיף הוורוד או האדום? הנעליים השחורות או המגפיים הלבנים?" – כשהילדים עוזרים לנו לבחור בדברים הקשורים למראה שלנו, הם גם לומדים לקחת אחריות על המראה שלהם ומתנהלים נכון יותר בכל הקשור לתפקוד האישי שלהם. מומלץ לשתף אותם בדברים הקטנים כששתי הברירות מקובלות עלינו.

25. מעצבים צעירים
"האם לשים את העציץ בצד ימין או בצד שמאל של המרפסת? האם לצבוע את קיר הסלון בלבן או בשמנת?" – כשנותנים לילדים לבחור בענייני סידור הבית ועיצובו, הם מרגישים חלק ממנו ושומרים על החפצים כשלהם. הם מגלים אחריות גדולה יותר לחפצים בבית וקל יותר לבקש מהם, למשל, לא לשחק בסלון בכדור. כמובן שכל בחירה שניתנת לילדים בדברים כאלה צריכה להינתן רק לאחר החלטת ההורים בינם לבין עצמם באשר למה שחשוב להם. לא ניתן לילד לבחור בצבע ירוק לקירות הסלון אם איננו מעוניינים בכך. גם כאן מומלצת בחירה בין שתי אפשרויות כדי לא ליצור התלבטויות ובלבול.

ייעוץ מקצועי:
הדר קוגל – מנחה בכירה במכון אדלר
רחל לוי – יועצת זוגית ומשפחתית, מנכ"ל משפחה פלוס – המרכז להורות ולזוגיות בריאה
עדינה בן אהרון – מנהלת היחידה לתזונה ולדיאטה במרכז הרפואי סורוקה