טוסו מפה: האירועים והפסטיבלים בחו"ל שאסור לפספס

קרנבל בטוקיו | צילום: Shutterstock
קרנבל בטוקיו | צילום: Shutterstock

בתולות ים ברחבי ניו יורק, ליל המכשפות בפראג, תהלוכות מטורפות בטוקיו והופעות לוהטות בלונדון. מדריך פסטיבלים אביב-קיץ 2019

88 שיתופים | 132 צפיות

חלקם מוזיקליים, חלקם קולינריים, חלקם ביזאריים אבל מה שבטוח הוא שכולם ישדרגו את הנסיעה שלכן לאחד מהיעדים הלוהטים הבאים. אלו הם הפסטיבלים שאסור להחמיץ.

טוקיו

בקיץ 2020 תארח טוקיו את האולימפיאדה ואת מיליוני התיירים הצפויים לנהור אליה, מה שהופך את השנה הקרובה לזמן המושלם לבקר בה רגע לפני שכל העולם ואשתו יהיו שם. אל תפספסו את Matsuri Sanja, הידוע כפסטיבל הגדול ביותר של טוקיו (17־19 במאי). שיאו של הפסטיבל בתהלוכה שבה נישאים שלושה מקדשים ניידים. עמוק יותר אל תוך הקיץ מתרחשים פסטיבלי הזיקוקים Sumidagwa Hanabi ו־Edogawa Hanabi (המתקיימים ב-27 ביולי וב-3 באוגוסט). פירוש המילה Hanabi הוא פרחי אש וזה בדיוק מה שמתרחש על גדות הנהרות בטוקיו. את רצף החגיגות נועל הפסטיבל הססגוני Asakusa Samba המתקיים מדי שנה בשבת האחרונה של אוגוסט, אז מתמלאים רחובות שכונת אסקוסה העתיקה באלפי רקדני סמבה המכוסים בנוצות ובצבעים נועזים א־לה הקרנבלים של ריו דה ז'נרו.

קרנבל בטוקיו | צילום: Shutterstock
קרנבל בטוקיו | צילום: Shutterstock

פראג

הכוכבת העולה בסצנת התרבות האירופית מציעה שפע אירועים ופסטיבלים, שחלקם מטורפים למדי. אחד מהם הוא ליל שריפת המכשפות (30 באפריל), המבוסס על אמונה פגאנית קדומה לפיה כוחות האופל מגיעים לשיאם וזוממים לזרוע פורענות בקרב בני האדם. כדי לתת להם פייט, וגם במטרה לגרש את שאריות החורף, צועדים ההמונים לכיוון האי קמפה, שם מבעירים מדורה גדולה ומעלים על המוקד בובת מכשפה. כמו ל"ג בעומר, אבל עם טוויסט מעט מקריפ. אם תגיעו לפראג באפריל תוכלו ליהנות גם מירידי חג הפסחא הגדושים במלאכות יד מסורתיות, תגליפי עץ, כלי זכוכית, בגדים רקומים וביצי פסחא מקושטות (6־28 באפריל). חובבי המחול מוזמנים לבקר בפסטיבל טאנץ למחול עכשווי (3־26 ביוני), בפסטיבל ימי הפולקלור שבו מופיעות תחת כיפת השמיים עשרות להקות וקבוצות מחול עממיות משלל מדינות (25־28 ביולי) או בפסטיבל ריקודי העם הבינלאומי מחולות בוהמיה (22־28 באוגוסט). פסטיבל ייחודי נוסף הוא פסטיבל קהמורו, פסטיבל הצוענים העולמי, הכולל לצד מופעי מחול ומוזיקה גם תצוגות אופנה של לבוש מסורתי ותהלוכה (26 במאי־
1 ביוני). חובבי המוזיקה הקלאסית מוזמנים לשים פעמיהם לפסטיבל הבינלאומי למוזיקה המשלב קונצרטים של מוזיקה קאמרית ושל ג'ז (18 ביוני־18 ביולי), לחגיגה הבינלאומית בוהמיה לתזמורות כלי נשיפה (20־23 ביוני) או לפסטיבל האביב הבינלאומי למוזיקה קלאסית (12 במאי־4 ביוני). מגיעים עם ילדים? פסטיבל הקרקס הבינלאומי בפארק לטנה מארח אומני קרקס בינלאומיים, ליצנים ועוד שלל אטרקציות שמשמחות קטנטנים (15 באוגוסט־1 בספטמבר).

ליל המכשפות בפראג | צילום: Shutterstock
ליל המכשפות בפראג | צילום: Shutterstock

ברלין

את גל האירועים פותח קרנבל התרבויות בברלין, מסיבת רחוב ססגונית ואדירת ממדים המתקיימת בקרויצברג, הרובע הטרנדי שבעיר. החגיגות נפתחות בתהלוכה מרשימה עם ייצוג ליותר מ־70 מדינות ברחבי העולם ולמגוון האתני של תושבי העיר (7־10 ביוני).
כיכר ז'נדרמארקט מארחת את פסטיבל המוזיקה הרב־תחומי עם מופעי תזמורת, מחזות זמר, אופרה ומוזיקה קלאסית תחת כיפת השמיים (4־7 ביולי). פסטיבל המחול הבינלאומי של ברלין מארח להקות וכוריאוגרפים בינלאומיים ומקיים גם מסיבות רחוב לוהטות (9־31 באוגוסט). פסטיבל הבירה הבינלאומי של ברלין מתקיים מדי שנה בסוף השבוע הראשון של אוגוסט ושדרת קרל מרקס הופכת לגן הבירה הארוך בעולם, כשלאורכה זרועות 320 מבשלות מ־86 מדינות ולמעלה מ־2,000 סוגי בירה. יש גם שלל דוכני מזון לסיפוק המאנץ' והופעות חיות (2־4 באוגוסט). פארק מארין שמארח את פסטיבל הפולקלור הגרמני־אמריקאי (19 ביולי־11 באוגוסט) הופך בקיץ לעיר אמריקאית מהמערב הפרוע עם הפנינג של מופעי רוק וקאנטרי, דוכני מזון ושתייה ומתקני שעשועים. את הקיץ חותם פסטיבל הזיקוקים פירונלה, שבמסגרתו מתחרים צוותים מרחבי העולם על כתר מיצג הזיקוקים המרהיב בעולם (30־31 באוגוסט).

Holi festival of colours בברלין | צילום: יח"צ
Holi festival of colours בברלין | צילום: יח"צ

לונדון

לונדון עמוסה בקיץ בפסטיבלי הופעות שווים במיוחד, בהם למשל פסטיבל
Field Day בפארק ויקטוריה (7־9 ביוני), פסטיבל Wireless בהייד פארק (5־7 ביולי) ופסטיבל British Summer Time Hyde Park עם הופעות של ענקים כמו סלין דיון, רובי וויליאמס, סטיבי וונדר ופלורנס אנד דה מאשין (5־14 ביולי). וזה רק מה שקורה ביולי. באוגוסט תוכלו להשתולל בפסטיבל ההאוס והטכנו Eastern Electrics
(3־4 באוגוסט) ובפסטיבל הרגאיי הקאריבי One Love (30 באוגוסט־1 בספטמבר). פודיז? אל תחמיצו את ההזדמנות לקבל טעימה ממיטב המסעדות של לונדון בפסטיבל האוכל Taste of London, במסגרתו מתמלא פארק ריג'נט בעשרות דוכני מזון של המסעדות הטובות בעיר וסדנאות שף (19־23 ביוני). חובבי אלכוהול? פסטיבל הבירה של לונדון מציע מאות סוגי בירה לצד הופעות חיות ומשחקי פאבים מסורתיים (6־10 באוגוסט). את החגיגות חותם קרנבל נוטינג היל, שהוא הקרנבל השני בגודלו בעולם אחרי הקרנבל של ברזיל. עשרות אלפים יוצאים לרקוד ברחובות בקרנבל קריבי פרוע, עם תהלוכות ססגוניות של מופעי מוזיקה ופולקלור, תיאטרון רחוב ואלפי רקדנים ונגנים (24־26 באוגוסט).

פארל וויליאמס בפסטיבל British Summer Time Hyde Park בלונדון | צילום: Shutterstock
פארל וויליאמס בפסטיבל British Summer Time Hyde Park בלונדון | צילום: Shutterstock

ניו־יורק

כיאה למטרופולין עצום, כך גם ליין־אפ האירועים של התפוח הגדול. פסטיבל ההופעות The Governors Ball בניו יורק (31 במאי־2 ביוני) מארח אומנים אופנתיים כמו מייג'ור לייזר, הסטרוקס ו־SZA. במקביל ייפתח פסטיבל Summer Stage החולש מדי שנה על חמשת רובעי ניו יורק במשך כל חודשי הקיץ (תחילת יוני עד סוף ספטמבר, טרם פורסמו תאריכים רשמיים). הפסטיבל שמתקיים כבר למעלה מ־30 שנה ומציע יותר מ־100 אירועים חינמיים, ממסיבות בלוק ועד לייב פואטרי, יארח השנה אומנים כמו ג'נל מונה, קאליד, אלביס קוסטלו ופטי סמית'. פסטיבל הופעות נוסף שאסור להחמיץ הוא פסטיבל וודסטוק 50 (18־16 באוגוסט), שהליין־אפ שלו מתהדר בשמות כמו מיילי סיירוס, ג'יי זי, הקילרס, סנטנה ונציגת הלבנט לרוקנרול מעבר לים, הלא היא נינט. אבל לא רק דיסטורשן וביטים ממלאים את רחובות ניו יורק בחודשי הקיץ, אלא גם אומנות, אוכל וגאווה. במסגרת פסטיבל המוזיאונים פותחים מוזיאוני השדרה החמישית את שעריהם לקהל הרחב ללא תשלום. במהלך הפסטיבל מתמלאת השדרה במופעי רחוב ובדוכני אומנות ועוד (14 ביוני). האווירה מתחממת במצעד בתולות הים המפורסם בקוני איילנד עם שלל בחורות בביקיני וזנב דג על רקע מוזיקה חיה ואווירה צוהלת (22 ביוני). פסטיבל ססגוני נוסף הוא הפסטיבל הלטיני של רחוב 116 שמציע הופעות, פעילויות לילדים וטעימה ממאכלים היספניים מסורתיים (8 ביוני). ביוני מציינים בניו יורק גם את חודש הגאווה בעשרות אירועים ברחבי העיר, השיא הוא מצעד הגאווה הנחשב לאחד הגדולים בעולם (30 ביוני). בגזרה הקולינרית ישנו שבוע המסעדות (22 ביולי־16 באוגוסט), שבמסגרתו מציעות כמה מהמסעדות המשובחות בעיר תפריט קבוע במחיר של 42 דולר לארוחת שף בת שלוש מנות. טיפ: הזמינו מקום מראש.

מצעד בתולות הים בניו יורק | צילום: Shutterstock
מצעד בתולות הים בניו יורק | צילום: Shutterstock

ונציה

בדיוק כשחשבנו שקרנבל המסכות המטריף של החורף היה הפיק של השנה, מגיע הקיץ שמצליח להיות ססגוני ומפתיע לא פחות ומוכיח שבעיר התעלות הרומנטית הזאת החגיגה אף פעם לא נגמרת. בתחילת מאי תיפתח הביאנלה של ונציה, אחת התערוכות החשובות והיוקרתיות בעולם בתחום האמנות העכשווית. הביאנלה מתקיימת אחת לשנתיים כבר למעלה ממאה שנים, ונחשבת למפגש העולמי המוביל בתחומי התרבות והאמנות ולמוקד בינלאומי של חדשנות אמנותית. האירוע כולל בין השאר פסטיבלי מוסיקה, תיאטרון, מחול עכשווי, ארכיטקטורה והדובדבן שבקצפת – פסטיבל הקולנוע הבינלאומי הנחשב, שמושך אליו לתחרות את מיטב היוצרים מרחבי העולם. אל תשכחו לחפש גם את הנציגות שלנו בביתן ישראלי. כבוד! (5 במאי עד 24 בנובמבר, פסטיבל הקולנוע יתקיים בתאריכים 28 באוגוסט -7 בספטמבר). אם אתם מגיעים לעיר בקיץ, אל תחמיצו את אחד האירועים המרהיבים ביותר: משט הראווה המפואר ווגלונגה, שבו משייטות בשיירה חגיגית מאות סירות ססגוניות. המשט שהחל כמחאת משיטי סירות המשוטים כנגד משיטי סירות המנוע מסמל גם את נישואיו של הדוג'ה לים, ומדי שנה הוא מושך לעיר המונים המגיעים לצפות בו (9 ביוני).

הביאנלה בוונציה | צילום: Shutterstock
הביאנלה בוונציה | צילום: Shutterstock

אמסטרדם

אם תהיו ספונטניות במיוחד תוכלו להספיק להצטרף לחגיגות יום ההולדת של המלך (King’s Day) המתקיימות ב-27 באפריל. מדובר בקרנבל המוני שווה במיוחד, עם מסיבות רחוב, מופעים, שוק פשפשים ענק, מצעדי רחוב וזיקוקים. טיפ: ביום הזה העם ההולנדי כולו מתלבש בכתום מכף רגל ועד ראש לכבוד המלך שהוא צאצא לשושלת אורנג', אז אל תשכחו להצטייד באאוטפיט תואם. זו גם ההזדמנות לבקר בגני קוקנהוף, גני הפרחים הגדולים והמפורסמים בעולם, הממוקמים במרחק 40 דקות נסיעה מאמסטרדם ופתוחים חודשיים בשנה בלבד (עד 19 במאי). שם תוכלו ליהנות מפריחה מרהיבה במיוחד של למעלה מ-7 מיליוני פרחים, בראשם כמובן הצבעונים, הפרחים הכה מזוהים עם הולנד. איוונט נוסף שמתרחש באותה העת הוא יום טחנות הרוח הלאומי (11-12 במאי), במסגרתו מופעלות במיוחד כ-950 טחנות רוח ששומרו במשך מאות שנים. לפודי'ז מומלץ שלא להחמיץ את פסטיבל האוכל רולינג קיצ'נס (Rolling Kitchens) המתקיים בין התאריכים (29 במאי עד 2 ביוני) ומארח עשרות דוכני מזון ניידים ופוד טראקס. בחודשי הקיץ מתקיימים עוד כמה פסטיבלים תוססים במיוחד, בראשם Holland Festival, הפסטיבל הגדול ביותר בהולנד, הנמשך כמעט חודש שלם וכולל שלל אירועי מוזיקה, אופרה, תיאטרון ומחול (29 במאי עד 23 ביוני). בהמשך חל מצעד הגאווה (27 ביולי עד 4 באוגוסט), הנחשב לאחד מאירועי הגאווה הגדולים באירופה, ומלווה במסיבות רחוב סוערות וחגיגות ברחבי העיר. לשוחרות המוזיקה הקלאסית נמליץ לתזמן את הביקור בעיר לחודש אוגוסט, אז יתרחש פסטיבל התעלות (Grachten Festival) שבמסגרתו יתקיימו קונצרטים נפלאים מאת הרכבים קלאסיים שונים לאורך תעלות אמסטרדם. הכניסה למרבית הקונצרטים היא בחינם או בתשלום סמלי (8 באוגוסט עד 18 באוגוסט).

חגיגות יום המלך באמסטרדם. צילום: Shutterstock
חגיגות יום המלך באמסטרדם. צילום: Shutterstock