הולכים על זה

איזו התרגשות, התינוק מתחיל ללכת! כתבתנו שוחחה עם נילי ארבל, מנהלת השירות לפיזיותרפיה במרכז שניידר לרפואת ילדים, על הצעדים הראשונים של תינוקות ועל החשיבות שביצירת גירויים

88 שיתופים | 132 צפיות

הצעדים הראשונים של הפעוט הם תמיד אירוע מרגש. ההליכה הראשונית מהוססת ומאופיינת בניסיון לשמור על שיווי משקל. בתחילה, הפעוט צועד סביב רהיטים ותוך אחיזה בהם, בצמוד לקירות, ובהמשך הוא מתחיל בהליכה קדימה, בהליכה לאחור ובהליכה הצידה.

מתי מתחילים? בסביבות גיל שבעה-שמונה חודשים מתחיל הפעוט לעמוד. בדרך כלל העמידה הראשונית מתבצעת כשהוא במיטה, תוך שהוא אוחז בידיו את סורגי המיטה ומיישר בו זמנית את שתי רגליו. בשלב מתקדם יותר הוא מביא רגל אחת קדימה ואחריה את השנייה, ואז נעמד. בסביבות גיל 11 חודשים הוא מתחיל לצעוד את צעדיו הראשונים במרחב, כאשר לרוב עד גיל שנה וחצי הוא כבר הולך באופן יציב על שתי רגליו.

צעד צעד

מי בא לאבא? לאחר שהפעוט התנסה בהליכה ראשונית סביב קירות ורהיטים, העמידו אותו מולכם ואפשרו לו להתקדם אליכם בצעדים איטיים, תוך שהוא נעזר בבגדיכם. גם אם הוא חווה נפילות באמצע הדרך – אל דאגה. הנפילות הן חלק מרכישת מיומנות בהליכה. בנוסף, בזכות רפלקס "הצנחן" שיש לפעוט, בזמן שהוא מרגיש שהוא עומד ליפול הוא פורש ידיים קדימה, כדי להגן על עצמו בעת נפילה.

כל ההתחלות

* ההתהפכות הראשונה של התינוק
* התינוק מתחיל לזחול
* בקיעת השן הראשונה
* הצעד הראשון
* היום הראשון במסגרת חינוכית
* היום הראשון בכיתה א'

• ללכת יחף: בשלב זה מומלץ לתת לפעוט ללכת יחף על הרצפה, כמו גם על משטחים בעלי מרקמים שונים, כמו חול, דשא, שטיח ועוד. ההתנסות בהליכה על משטחים שונים חיונית לעבודת השרירים הקטנים בכף הרגל ולקבלת גירויי תחושה.

גירויים חיצוניים: השתמשו בגירויים חיצוניים לעידוד ההליכה. למשל, בזמן שהפעוט מתחיל לעמוד וללכת סביב השולחן, שימו לו צעצוע או מאכל אהוב בצד אחר של השולחן, כגירוי להגיע אליו.

בלי אביזרים: אל תעמידו את התינוק לפני שהוא עומד בכוחות עצמו, ואל תוליכו אותו בכוח לפני שהוא יודע ללכת באופן עצמאי. בנוסף, אין להשתמש באביזרי עזר כגון הליכון, ששימוש בו אף עלול להיות מסוכן לפעוט.