ההשראה של מיכל אנסקי

חולמת בהקיץ, מכורה למילים, מוצפת השראה בעת רכיבה על אופניים ושואבת רעיונות מהרשת

88 שיתופים | 132 צפיות

צלם רון קדמי | ניהול קריאייטיב טל קליינבורט | סטייליסטית שירן מניה | שיער לירז אגם במוצרי רמינגטון | איפור חן אלקבץ | ע. צלם רום אוזן | ע.סטיילינג מיכל שולמן

בת 34, יזמית ומנחת טלוויזיה, אשת קולינריה. הקימה את מיזם שוק האיכרים בנמל תל אביב, שופטת בתוכנית הטלוויזיה המצליחה "מאסטר שף"

מיכל, מה זו מוזה בעינייך?

"אני מאוד מעריכה עשייה ובריאה ויצירה, ומבחינתי עשייה בעלת משמעות שמשפיעה על אנשים מעוררת השראה. המוזה היא מי שבוראת, ואחרים ממשיכים את דרכה בהשראה שהיא נותנת להם. מבחינתי השראה מתקיימת בכל דבר, זה רק עניין של רגישות. אני מקבלת השראה כשאני נוסעת עם אופניים ברחובות עם אוזניות ומוזיקה. כשיש ליופי הזה פסקול, אלו הרגעים הכי חזקים של האושר שלי".

מי האישה שבחרת כמוזה שלך?

"קשה לי לבחור אחת כי יש לי המון, אבל יונה וולך הכי השפיעה עליי. המפגש הראשון שלי איתה היה בביוגרפיה שכתב עליה יגאל סרנה. היא נכנסה לי מתחת לעור ומאז התחלתי לקרוא כמעט בכפייתיות שירים וטקסטים שלה. היא אישה נמרה, משוגעת ופרובוקטיבית, גסת רוח ופראית, אבל היא מנוסחת, וזה מה שנותן תוקף לבוטות ולחריפות שלה. הצורה שבה היא כותבת מרטיטה את לבי וממִסה את נפשי כל פעם מחדש. אני נתקלת בחיבורים של מילים שלה ואני מתה, אני מוצפת. למצוא את המילים הנכונות זה פלא, ואני אדם שמעריך מילים.

"הטקסטים שלה השפיעו עליי בצורה כל כך חזקה, כי הם גרמו לי לצאת לחפש את המילים וגם לשקול מילים שאני בוחרת, אם זה בביקורת שאני נותנת בטלוויזיה, בפוסט באינסטגרם או בפתק שאני משאירה לאהוב שלי".

האם יש דמות קרובה אלייך שמעוררת בך השראה?

"סבתא שלי חנה גבריהו, אימא של אימא שלי. טוב הלב שלה והידיים שלה כשהיא מבשלת והנדיבות עד אין קץ והכנות שלה – כולם דברים שהשפיעו עליי וגרמו לי לשאוף להיות אישה גדולה מהחיים בדברים הקטנים".

למי היית רוצה להעניק השראה?

"לכל מי שיש לו חלום ורוצה בכל מאודו להגשים אותו. אני נורא מאמינה בלחלום ולהגשים. החלומות שלי בהירים לי מגיל נורא צעיר, אני יודעת מה אני רוצה להשיג. כשהייתי צעירה יותר הייתי כותבת את זה. היום אני פשוט חולמת את זה, וזה מתגשם. אני מאוד שמחה כשאני מעניקה השראה למישהו – כל ראיון שבו אני נחשפת ומכה הדים ומשפיע על מישהו מאוד מרגש אותי".

האם את חושבת שהתפתחות טכנולוגית מסרסת השראה או מפתחת השראה?

"חד משמעית מפתחת. מבחינתי רשתות חברתיות הן כלי להפצת רעיונות והשראה. מספיק שאני מראה שגידלתי בצל ירוק בגינה שלי או שעשיתי קציצות, ואני כבר מהווה השראה. אתמול העליתי תמונה של קציצות שטיגנתי ואחר כך קיבלתי ארבע תמונות בפייסבוק של קציצות שאנשים הכינו בהשראתי. זה מדהים".

רגע מעורר השראה בחייך?

"עבורי הדרך הכי מיידית לקבל השראה היא בדיאלוג. דיאלוג חריף ואינטליגנטי, כשהאדם האחר מוציא מעצמך הכי הרבה ומאתגר את גבולות המחשבה שלך. כשזה קורה, זו ההרגשה הכי מופלאה בעולם".

צילום: ראובן קסטרו
צילום: ראובן קסטרו

יונה וולך

משוררת, מהיוצרות הישראליות החשובות במאה ה־20. רבים משיריה עסקו במיניות, שיגעון ומוות ונחשבו פרובוקטיביים כשנכתבו, ולא מן הנמנע שהיו נחשבים כך גם היום. קראה תיגר על המוסכמות ועסקה רבות בנושאים "לא ראויים" ומנותקי קונטקסט תרבותי, בניגוד למשוררים שיצרו באותה העת. שילבה שפת רחוב ולעתים גם מילים גסות "אנטי פואטיות" בשיריה, ונהנתה לבלבל בין המגדרים כדי להוכיח את מקובעות השפה העברית. וולך נפטרה ב־1985 מסרטן השד שנשאה בגופה במשך ארבע שנים.