ההשראה של לאה פרץ

לאה פרץ | צילום: רון קדמי
לאה פרץ | צילום: רון קדמי

מוקסמת מנשים שקובעות את גורלן וסקרנית לראות איך תשפיע הטכנולוגיה על האופנה

88 שיתופים | 132 צפיות

צלם רון קדמי | ניהול קריאייטיב טל קליינבורט | סטייליסטית שירן מניה | שיער עינת סברלו לסוכנות סולו | איפור ענת רזמוביץ לסוכנות סולו | ע. צלם רום אוזן | ע.סטיילינג מיכל שולמן

בת 65, ראש המחלקה לאופנה בשנקר. נחשבת למנטורית המיתולוגית של הסטודנטים לאופנה בארץ

לאה, מה זו מוזה בעינייך?

"מאחר שאני לא אדם יוצר, אצלי מוזה לא מעוררת יצירה אלא מחשבה ויכולה לתרום לי מאוד בהוראה ובהנחיה של מעצבים וסטודנטים. הקליטה שלי של גירויים והשראות מאוד חשובה לי והיא חלק מהותי בחיי, כי אני אדם סקרן ומתעניינת בהמון דברים. כאשר החיישנים כל הזמן על און, אני כל הזמן פוגשת השראות".

מי המוזה שלך?

"במהלך חיי פגשתי המון נשים שעוררו בי השראה, ואלו הן נשים שלקחו את גורלן בידיהן, עיצבו את חייהן, יצרו דברים ועשו למען החברה. נשים שנותנות ביטוי למבט שלהן על העולם, וכאלה שלא נתנו לחיים שלהן לזרום במסלול המוכתב מראש לנשים והיה להן אומץ ללכת בדרכן שלהן. מרגריט דיראס היא דוגמה מצוינת. היא סופרת צרפתייה שבעיניי גם בכתיבה שלה וגם בהתנהלות חייה לקחה את עצמה ממקומות קשים של ילדות לא פשוטה אל חיים מלאי יצירה. היא הייתה נאמנה לאמת שלה ולדרך שלה כל חייה. קראתי את הספרים שלה כבר לפני 25 שנים ומצאתי בה את כל המיץ הזה של אישה – האישה שהיא לטעמי. גם דיאלוג נשי מעורר בי השראה. בשיחות ובקשרים עם הנשים שעובדות איתי במחלקה לעיצוב אופנה, אנחנו כל הזמן מתפתחות ומרחיבות את הדעת ועם זאת יש בינינו חברות כזו טובה".

מה מעניק לך השראה?

"יצירתיות. הדברים שהכי מרעישים אותי רגשית זה תערוכות. יצירות של אמנים גדולים, אמנים פלסטיים כמו מיכל רובנר או מעצבים כמו אלכסנדר מקווין, איב סאן לורן וז'אן פול גוטייה. תערוכות שאת יוצאת מהן ואת מרגישה שהלב מתרחב וגדוש בהתרגשות".

מהו המקום שבו את מתמלאת השראה?

"אמריקה הלטינית. בתקופה שגרתי בקולומביה נחשפתי לדיאלוג המרתק בין תרבויות והתאהבתי. אני עדיין לא מפסיקה לנסוע לשם, ובעקבות השהות שם אני גם מעבירה בשנקר קורס על התרבות הלטינו אמריקאית".

למי היית רוצה להעניק השראה?

"לתלמידות שלי. אני מדברת איתן הרבה על הגשמה עצמית, על החובה של נשים להתמיד ולעבוד כל החיים ולהגשים את עצמן ועל האומץ לחיות את החיים בדרך שהן רוצות. זו פריבילגיה מאוד גדולה למי שעוסק בחינוך להשפיע על תהליך התגבשות על אנשים צעירים. מבחינתי זה דבר ראשון במעלה עוד לפני שיהפכו למעצבים טובים. התהליך החשוב באמת בלימודים הוא גיבוש אישיות תרבותית אנושית והפיכה לאדם שקשוב לסביבה ולתרבות". את חושבת שהתפתחות טכנולוגית מסרסת את ההשראה או מפתחת אותה?

"הדור הצעיר של הסטודנטים כבר בתוך תוכה של המהפכה הטכנולוגית, ואני לא רואה בהם פחות יצירתיות. זה העתיד שלנו וצריך לעמוד מולו ולדעת איך מתמודדים איתו. לסטודנטים שנולדו לתוך העולם הזה, קל יותר לשלב יצירתיות עם דרכי הפעולה החדשות".

מרגריט דיראס

מרגריט דיראס

סופרת ובמאית סרטים צרפתייה. כילדה חיה חיי דלות עם משפחתה בקולוניה הצרפתית הודו־סין. בגיל 17 חזרה לצרפת, הצטרפה למחתרת הקומוניסטית והחלה לכתוב. היא כתבה ספרים ומחזות רבים וגם ביימה את חלקם לסרטים. במפורסמים שבהם היו "המאהב" ו"הירושימה אהובתי". בחייה הבוגרים סבלה מאלכוהוליזם וכשהייתה בת 81 נפטרה בדיז'ון. על קברה במונפארנס מופיעות האותיות MD בלבד.