ההשראה של אפרת גוש

על אדית פיאף שהלכה עם האמת שלה עד הסוף והמציאה משהו שלה

88 שיתופים | 132 צפיות

צלם רון קדמי | ניהול קריאייטיב טל קליינבורט | סטייליסטית שירן מניה | שיער עינת סברלו לסוכנות סולו | איפור ענת רזמוביץ לסוכנות סולו | ע. צלם רום אוזן | ע.סטיילינג מיכל שולמן

 מה זו מוזה בעינייך?

אני לא מחכה למוזה בשביל להתחיל לכתוב, זו תמיד טעות, איך שלא מסתכלים על זה. תהליך כתיבה מתחיל מאיזשהו רעיון, אבל זה תהליך מאוד סיזיפי ונדירים הרגעים שזה פורץ ממך מההתחלה ועד הסוף. בדרך כלל זה לשבת ולכתוב ולמחוק ושוב לכתוב. מה שגרם לי להתעורר הייתה התבוננות שלי ביובל וצוות הכותבים שלו שמרימים עיתון כל שבוע או כל חודש מכלום, יש דד ליין וצריך לעמוד בו, עם מוזה או בלעדיה. בכל מקרה אין לזה סוף ואלבום הוא רגע בזמן. רגע אחרי זה, זה יישמע אחר לחלוטין. השראה זה סוויץ' שאתה עושה כשאתה מוכן לקבל את מה שקורה מסביבך ואת מה שעובר עליך ברגע נתון. זו פתיחות לעולם ופתיחות לתהליכים שאתה עובר ולנהל דיאלוג עם עצמך על זה. את ההשראה שלי אני מקבלת כשאני הולכת ברחוב עם עצמי, זו פעולה מדידטיבית. יש לי נטייה לחולמנות ואני לגמרי יכולה למלמל לעצמי ולזמזם לעצמי תוך כדי הליכה ולעשות לעצמי פדיחות. אני נורא אוהבת את תל אביב ואני מרגישה שהיא בהחלט מעניקה לי השראה.

מיהי המוזה שלך?

אדית פיאף הייתה המוזה הראשונה שלי והיא עדיין כזו. היא הלכה בדרך שלה והלכה עם האמת שלה עד הסוף. מבחינה אמנותית היא לא התפשרה והמציאה משהו, הביאה משהו שהוא לגמרי שלה. נחשפתי אליה עוד כשהייתי בתחילת התיכון והיא הייתה הזמרת ששמעתי הכי הרבה אז, יחד עם בילי הולידיי ואלה פיצג'רלד. לפעמים היא השפיעה עליי דווקא לרעה כי היא חיה את האמנות כמיטב הקלישאות: שתתה יותר מדי, התמכרה לסמים, הייתה עם יותר מדי גברים ולא ידעה מתי לעצור ומתה בגיל מאוד צעיר. הרבה מאוד זמן היא הייתה חלק מהתפיסה המבנית שלי של איך צריך לחיות בתור אמן.

 האם יש דמות קרובה אלייך שמעוררת בך השראה?

בן הזוג שלי. הוא אחד האנשים הכי מבריקים שיצא לי להכיר והדרך שבה הוא תופס דברים מעוררת בי השראה. אני מרגישה שאני לומדת המון מהדיאלוג איתו ומהתבוננות בצורה בה הוא מתנהל.

 למי היית רוצה להעניק השראה?

לקהל שלי. עד היום זה מפתיע אותי שניגשים אליי או שכותבים לי שהמוזיקה שלי העניקה השראה, שהייתי שם ברגעים מסוימים בחייהם של אנשים והשפעתי עליהם. לפעמים קשה לי להכיל את זה, אבל אני יודעת על בשרי שזה משהו שמוזיקה עושה.

 למי היית שמחה לדעת שהענקת השראה?

למי שייוולד לי. ההשראה הכי טובה שאני יכולה לתת זה להעז ללכת עם מי שאתה. להעניק ביטחון עצמי שיעזור לו ללכת עד הסוף עם מה שהוא מאמין, ולהעז לעשות גם אם אחרים מרימים גבה.

 

אדית פיאף

אדית פיאף

זמרת שאנסונים שהרטיטה מיליוני לבבות צרפתיים. מתה בגיל 47 אחרי חיים עמוסי משככי כאבים וגלונים של אלכוהול. החלה את דרכה כילדת רחוב החזיקה ברשימת מאהבים ארוכה, ספגה אסונות שהפכו ללהיטים והוחרמה על ידי הכנסייה הקתולית עד מותה בגיל 48.