ההשראה של אסתר רדא

מעריצה את אימא שלה ואת נינה סימון ומזכירה שהעולם לא צריך לקבוע לנו מי אנחנו

88 שיתופים | 132 צפיות

אסתר, מה זו מוזה בעינייך?

"השראה היא מה שגורם לי לכתוב, ואני מקבלת אותה מכל דבר: מאהבה, מעצב, מחיוך ומעננים. זה קיים אצלי כל הזמן ואני לא מחכה לאיזה רגע מסוים. אני פשוט מתיישבת לג'מג'ם עם הגיטרה ולפעמים יוצאים שירים טובים, לפעמים מוזרים ולפעמים שמחים, אבל תמיד יוצא משהו ותמיד הוא מושפע ממה שעבר עליי באותו היום".

מי האישה שבחרת כמוזה שלך?

"יש לי המון, אבל אם אני צריכה לבחור אחת אבחר בנינה סימון. סיימתי עכשיו להקליט אי.פי של קאברים שלה. בגיל 16 שמעתי אותה בפעם הראשונה והתאהבתי מיד. יש משהו בכנות שלה שחוצב קירות והגנות ומגיע ממש ללב, וזה מה שמשך אותי אליה. נורא רציתי שיהיה בי את הכנות הזו – גם בתור אמנית וגם בתור אדם. היא נותנת לי השראה בחופש שלה, החופש להיות מי שאתה בלי לפחד מה יגידו ומה יחשבו. היא עזרה לי הרבה במובן הזה. כל פעם שאני צופה בהופעות שלה ביו טיוב אני מתמלאת השראה".

האם יש דמות קרובה אלייך שמעוררת בך השראה?

"אימא שלי אביבה שהתחתנה בגיל 15 באתיופיה, ילדה מיד את אחי הגדול והגיעה אתי ואתו לארץ כשרק נולדתי, לאחר שבדיוק התגרשה מאבי. היא פרנסה אותנו לבד, בלי לדעת את השפה ועם שני פעוטות בבית. לפני כמה ימים מצאתי את תלוש המשכורת שלה מהתקופה ההיא, ואני חושבת שהיא באמת עשתה קסמים, כי לא הרגשתי אף פעם שחסר לי משהו. היא מעוררת בי השראה במובן הזה שלא משנה מה החיים ייתנו לך, אפשר לעשות איתם מה שרוצים ומה שמחליטים. אין גבולות".

למי היית רוצה להעניק השראה?

"לכל מי שלוקח, לעולם כולו. הפנים שלי מועדות לעולם ואני רוצה לגרום לאנשים להבין שבעצם אנחנו אחראים על החיים שלנו, והעולם לא מכתיב לנו מי אנחנו. כשאני מקבלת תגובות שעוררתי השראה במישהו, זה מאוד מרגש אותי. פעם ילד בן 6 כתב לי בפייסבוק שאני מעוררת בו השראה. זה היה אחרי שהוא צפה בי ב'דאוס' בערוץ הילדים, והוא כתב שהוא נורא שמח שיש ייצוג אתיופי בטלוויזיה ושעכשיו הוא יודע שהוא גם יוכל לשחק. זה מאוד משמח אותי, כי זה מה שבאתי לעשות".

ספרי על רגע מעורר השראה בחייך?

"בעבר ראיתי בבארבי הופעה של מולטו אסתתקו שהמציא את ז'אנר האתיו־ג'אז וזה מילא אותי השראה. המקום היה מלא באהבה ואף אחד לא רצה ללכת הביתה, וזה גרם לי לרצות להכניס מיד אתיו־ג'אז למוזיקה שלי".

צלם רון קדמי | ניהול קריאייטיב טל קליינבורט | סטייליסטית שירן מניה | שיער עינת סברלו לסוכנות סולו | איפור ענת רזמוביץ לסוכנות סולו | ע. צלם רום אוזן | ע.סטיילינג מיכל שולמן

נינה סיימון

נינה סימון

זמרת, כותבת שירים ופסנתרנית. עבודתה מתפרשת על יריעה רחבה של ז'אנרים כגון בלוז, סול וריתם אנד בלוז. זמרת ססגונית ורב סגנונית שבזמנה הפנוי הייתה פעילה חשובה בתנועה לזכויות האזרח (לאחר שחוותה כמה עוולות על בשרה) ואף היגרה מארצות הברית משום שסבלה בה מגזענות; היא נפטרה בשנת 2003.