הדר פרג'ון: "כדי לממן את האלבום ניקיתי בתים"

הדר פרג'ון | צילום: ינאי יחיאל
הדר פרג'ון | צילום: ינאי יחיאל

הראפרית הדר פרג'ון הגיעה לאקס פקטור כמעט בטעות, אבל מאז היא הספיקה לחמם את פלד, לשרוף את הטיקטוק, להתחתן ולהתגרש - ועדיין לשמור על הדיי ג'וב. ריאיון

88 שיתופים | 132 צפיות

כמעט קשה להאמין שהאישה הנינוחה שמולי היא פרפורמרית שרק לפני רגע חיממה את הראפר פלד בהאנגר 11. מחלון הדירה החדשה שלה ושל בן זוגה, בה אני מראיינת אותה, אפשר לראות את נמל תל אביב. זה בדיוק הקסם של המוזיקאית והראפרית החצופה הדר פרג׳ון (32), שלא מהססת להסביר לעומר אדם איפה כל החברות שלה ועדיין מתעוררת לדיי ג׳וב בזמן. כי בשלב זה, היא כבר לא מתנצלת. או שתקפצו לה – או שתכניסו אותה לפלייליסט.

>> נעמי רובין הוטרדה מינית בתעשיית המוזיקה. היום היא שומרת נגיעה

רגע. לפני הכל, האנגר 11? אלפיים איש? איך זה קרה?
״ראיתי קול קורא למופע החימום של פלד. אני מודה שבדרך כלל אני פחות מגישה כי זה תמיד נגמר ב'לא' אבל הפעם אמרתי ׳יאללה, מה אכפת לי׳. אני מאוד אוהבת את פלד אז כשאמרו לי שהוא בחר בי זה ממש ריגש אותי, הכניס לי מלא רוח למפרשים. הקהל שלו מאוד הארדקור, הכי קשוחים שיש וחששתי לפני שעליתי לבמה מולם. אבל נתתי את כל כולי ובואי נגיד שאני חושבת שגרמתי לכולם להיות בפוקוס עליי״.

יציבות שלא הייתה אף פעם

אני יודעת, היא מוכרת לכן מאיפשהו. אם את צעירה, את כנראה עפה על הטרלות הטיקטוק שהיא מתעדת מהטיילת של תל אביב. ואם לא, אז אני אזכיר: בשנת 2017 פרג׳ון, שרקדה על בימות צוותי הבידור באילת, אותרה על ידי מלהקים של תוכנית הכשרונות ״אקס פקטור״ ובהמשך השתתפה בעונה השלישית שלה והתברגה בנבחרת של הראפר סאבלימינל. אבל לא רק החיים המקצועיים של פרג׳ון חוו פריחה באותה תקופה, כשבמקביל הכירה את המפיק המוזיקלי גיל ויין (״מסיבה בחיפה״), התאהבה בו ואף הציעה לו נישואים. עד כה, הכל התנהל תחת מעטה של אידיליה כמעט מושלמת. כלומר, עד שמגפה עולמית טרפה את הקלפים ומשם, תוך עשרה חודשים הנישואים התפרקו, היא חזרה להורים בשוהם, חסכה כסף בעבודות מזדמנות ועשתה הכל כדי להפיק אלבום. 

הדר פרג'ון | צילום: יח"צ
הדר פרג'ון | צילום: יח"צ

"כשחזרתי להורים יצא לי לנקות בית של מישהי שלמדה איתי בשכבה. זה לא היה הכי נעים אבל לפעמים אני מרגישה שאני בתוך איזשהו סרט ואין סיכוי שלא יהיה לו סוף טוב. פשוט האמנתי בעצמי"

 

התמודדת עם לא מעט דרמות בשלוש השנים האחרונות. מה קורה איתך עכשיו?
״סוף כל סוף חזרתי לעיר, עם בן הזוג שלי ניב שהוא הכי חמוד בעולם. ועכשיו אני בעבודה על האלבום השני שלי, ׳וואג׳ארס׳. הוצאתי כבר שני סינגלים ממנו ובדיוק כמו השם שלו, הכי בא לי שהוא יעשה בלאגן״.

אני מבינה שהיום את כבר לא משלבת בין רומנטיקה למוזיקה.
״ניב לא מוזיקאי (היא צוחקת). הכרנו בקיופיד אחרי תקופה ארוכה שהייתי לבד וזה היה מדהים שבדיוק ברגע שהרגשתי שאני לא צריכה אף אחד ושאני אוהבת את עצמי ברמה הכי גבוהה – זה קרה. זאת קלישאה אבל זה נכון. תראי, לחיות בבית ובזוגיות שבה שניכם מוזיקאים, זה לא קל. גם בלי הקורונה היינו עושים הכל ביחד ואז נוצר מצב שלשנינו אין עבודה. לי היה קשה, לו היה קשה וזהו. היינו נשואים עשרה חודשים ובחיים לא חשבתי שזה ייגמר כל כך מהר כי אני בן אדם מאוד טוטאלי שנלחם אבל זה הגיע למצב שבו הבנו שהכי נכון יהיה לשנינו להיפרד. זו גם השלב שבו התחלתי את הדרך המוזיקלית שלי״.

רק אחרי הגירושין הבנת שאת מוזיקאית?
״למדתי תיאטרון ומחול בסמינר הקיבוצים. עולם המשחק היה הרצון, אבל התחלתי לבנות את עצמי בתוך המוזיקה ובמקביל הייתי בת זוג של מוזיקאי מצליח. מצד אחד זה היה הכי טוב אבל זה גם מאוד הגביל אותי. ובאמת מהרגע שנפרדנו, פתאום הרגשתי חופש לעשות מה שאני רוצה בלי לשאול ובלי להתייעץ. זה לא היה קל וכדי לממן את האלבום הזה ניקיתי בתים. לא קיבלתי תמיכה כלכלית מההורים שלי במה שקשור למוזיקה״.

אני חושבת על אבא של נועה קירל שהוא חלק בלתי נפרד מהקריירה שלה, איך זה כשההורים פחות מבינים את החלום?
״ההורים שלי שכירים. אותה עבודה כל החיים ומבחינתם עד שאני לא אתפרנס ממוזיקה, הם לא יבינו. הם כן מאמינים בי אבל הם היו מעדיפים שאני אעבוד במשהו אחר ואני באמת עושה את זה. היום אני קמה בבוקר ועובדת כמפיקת אירועים ורווחה בחברת פרטנר ואני מאוד נהנית, זה נותן לי יציבות שלא הייתה לי אף פעם. כשחזרתי להורים יצא לי לנקות בית של הורים של מישהי שלמדה איתי בשכבה. כן, זה לא היה הכי נעים ואני חושבת שהיו לי כמה פעמים בחיים מחשבות שאולי אני אפסיק. אבל לפעמים אני מרגישה שאני בתוך איזשהו סרט ואין סיכוי שלא יהיה לו סוף טוב. פשוט האמנתי בעצמי, לא מעט בזכות פודקאסטים וסיפורי העצמה. זה מאוד קלישאתי, אבל עזר לי לשמוע על מוזיקאים אחרים, על המסע שלהם ואיך הם השיגו בסוף את המטרות שלהם. וידעתי שזה מצב זמני. צריך להיות מאוד חזקה נפשית כדי להצליח לעשות את זה. בעיקר כשהכל במימון שלך״.

לא מעט מוזיקאיות טוענות שלנשים מראש יש פחות סיכויים בתעשייה, ושלא פעם הגבולות נחצים. את מרגישה את זה?
״בסופו של דבר יש לי מפיק ואני כותבת את השירים עם בחור. אבל לא ממש יצא לי לעבוד עם נשים. כי באמת אין הרבה״היו קטעים עם מפיקים שאמרו לי כל מיני רמיזות מיניות כאלה שבסופו של דבר גרמו לי לעזוב. אבל אני אומרת את מה שאני חושבת ובסוף אני זאת שקובעת את הדברים. אף אחד לא יעשה משהו שאני לא אוהבת או רוצה לעשות״.

הדר פרג'ון | צילום: ינאי יחיאל
הדר פרג'ון | צילום: ינאי יחיאל

"זה היה אני מול הבעלים והוא לא אנס אותי, אבל זה בקלות היה יכול להגיע לשם. הוא נכנס איתי לחדר במלון ושאל אותי כל מיני שאלות מיניות וגם ביקש ממני לעשות דברים. בסופו של דבר הצלחתי לצאת משם בזמן"

 

 בתחילת הדרך כתבת שיר שמבוסס על פגיעה מינית שחווית ממעסיק.
״זה היה כשהייתי בת עשרים בעבודה שעבדתי, בצוות בידור באילת. ולא הגשתי תלונה נגדו. זה היה אני מול הבעלים של החברה והוא לא אנס אותי או משהו כזה, אבל זה בקלות היה יכול להגיע לשם. היה ניצול מרות וניצול של המוטיבציה והתמימות שלי. הוא נכנס איתי לחדר במלון ושאל אותי כל מיני שאלות מיניות וגם ביקש ממני לעשות דברים. בסופו של דבר הצלחתי לצאת משם בזמן, אבל יכול להיות שזה גם היה נגמר אחרת. רק אחרי כמה שנים הבנתי מה המשמעות של מה שקרה. באותו זמן התייחסתי לזה כאל מקרה הזוי וככה גם סיפרתי את זה לחברות שלי. זה היה לפני יותר מעשר שנים, לא היה מי טו וזה נושא שהיה פחות מדובר. לא חשבתי שאני בכלל יכולה לעשות עם זה משהו וכשהבנתי שכן, זה כבר היה מאוחר מדי. אז הרגשתי שלפחות דרך השיר אני יכולה לבטא את הדבר הזה״.

עכשיו את בזוגיות חדשה. את חושבת שוב על חתונה? אולי אפילו על ילדים?
״כן, ברור. החתונה עצמה כבר לא תהיה אירוע גרנדיוזי. היא גם לא תהיה ברבנות. כל הטקס הזה היה מאוד לא נעים ובתור אישה הרגשתי שזה משהו כל כך עתיק. אבל גם האשליה הזו שתהיה לי זוגיות טובה כמו של ההורים שלי התנפצה. משהו בראיה שלי על נישואים קצת השתנה, זה קצת איבד את הקסם. הבנתי שההסכם הזה לא אומר כלום וגם אותו אפשר לסיים אם נרצה. זה יהיה טקס פרטי עם המשפחות והחברים הקרובים. אבל אני מאוד על זה״.

להתחבר לרחם

פרג׳ון עובדת במרץ על אלבום שני ובועט, אבל היום היא מפוכחת יותר. בין זוגיות חדשה ודירה חדשה – יש לה גם תוכניות חדשות לעתיד. במילים אחרות, בגיל 32 פרג׳ון ממשיכה להקשיב ללב, אבל גם לבטן והחליטה להקפיא ביציות. ״זה בא מאחותי הגדולה", היא מספרת. "היא החליטה שהיא עושה את זה ואני תמיד הולכת אחריה. הייתי בתחילת הקשר עם ניב והבנתי שאין לדעת לאן זה ילך ושאני צריכה לחשוב על העתיד שלי. בעיקר כי הבנתי שלהיות מוזיקאית זה מקצוע שדורש ממך המון. אז יכול להיות שלהביא ילדים זה פחות מתאים כרגע״.

הדר פרג'ון | צילום: חגי שלום
הדר פרג'ון | צילום: חגי שלום

"בתקופה של ההזרקות הלכתי לים בערב, נכנסתי למים ופתאום התחילו לי התכווצויות מטורפות. לא הצלחתי לחזור הביתה, נשכבתי על ספסלים ברחוב. הרגשתי כאילו סחטו לי את הרחם"

 

ומהרגע שקיבלת את ההחלטה לצאת לדרך, איך נראו החיים שלך?
״קיבלתי מחזור ובאותו יום הייתי צריכה ללכת לבית החולים כדי לעשות מלא בדיקות. ולמרות שזה פיזי, דווקא שם עלו לי המון שאלות. הרגשתי שזה לא פייר שבגלל שאני אישה אני צריכה לעבור את זה. פתאום הבנתי שאני חיה עם מכונה לייצור ילדים. זה לא שחשבתי שאני לא אביא ילדים, אבל לא באמת ראיתי את זה ולא התייחסתי לגוף שלי בתור הדבר שגורם לזה לקרות. ידעתי שיש לי רחם, שאני מקבלת בגללו מחזור וזהו. לא באמת הבנתי שזה אחד התפקידים של הגוף שלי״.

מה היה החלק הכי קשה?
״זה גם ההורמונים שאת צריכה להזריק לעצמך וההשפעה שלהם עלייך וגם התדירות של הבדיקות. אני גם זוכרת שבתקופה של ההזרקות הלכתי לים בערב עם ניב, נכנסתי למים ופתאום התחילו לי התכווצויות מטורפות. כאבי תופת. לא הצלחתי לחזור הביתה, נשכבתי על ספסלים ברחוב, הרגשתי כאילו סחטו לי את הרחם. אבל גם פתאום באמת הרגשתי אישה. לפני, הייתי טום בוי ומאוד סלדתי מהמודל הזה שנשים צריכות לעמוד בו בחברה המודרנית שלנו. אני לא סובלת עקבים, אני לא מתאפרת וגם המוזיקה שלי לא רכה ועדינה. אבל משהו בתהליך הזה גרם להבין מה באמת מבדיל אותי מגברים. ואחרי שעשיתי את השאיבה, בהרדמה מלאה, התעוררתי וזה היה מדהים״.

מה היה מדהים?
״המחשבה הראשונה שהייתה לי בראש זה שאני רוצה ילדים. אני רוצה את זה בקרוב ורוצה את זה עם ניב. לא יודעת, בתוך כל התהליך הזה פתאום התחברתי לאותו רחם. התחברתי לגוף שלי. פתאום הרגשתי אישה. גם הרגשתי שזה מאוד ביגר אותי וזה כיף, כי נכנסתי לזה בתוך משהו שהיה אמור לתת לי ראש שקט והבנתי שגם מוזיקה וגם משפחה יכולים להיות במקום הראשון״.

מצד אחד את חושבת על אימהות, מצד שני את מככבת בטיקטוק, פלטפורמה של הצעירים.
״זה לגמרי חלק מהדיל. אמן שאין לו מלא כסף לשפוך על שיווק ויחסי ציבור חייב לעשות את זה אורגנית וזה מדהים כמה האפליקציה הזאת נותנת חשיפה מבלי לשים על זה שקל. אבל כמובן שצריך לעבוד גם בזה. כשהשקתי את ׳בוסה לפרצוף׳, אנשים פנו אליי ואמרו לי שהם ראו אותי בטיקטוק. גם בכל סרטון שאני מעלה, אני מכניסה את השירים שלי וזה נכנס להם לאט לתוך המוח״.

"קיבלתי פנייה מ׳הכוכב הבא׳ ולא רציתי. התוכניות מביאות חשיפה מאוד גדולה, אבל האמן חייב לעשות את הדרך שלו. זה עליי להביא את השיר שיתפוצץ"

 

את חושבת שתעשי ריאליטי שוב?
״אני לא יודעת. קיבלתי פנייה מ׳הכוכב הבא׳ ולא רציתי. אני מרגישה שבאיזשהו מקום התוכניות מביאות חשיפה מאוד גדולה, אבל האמן חייב לעשות את הדרך שלו. אני כבר יודעת שאחרי שנגמרת התוכנית, את חוזרת לאותה נקודת התחלה וזה עליי להביא את השיר שיתפוצץ״.

את מדברת לא מעט על הרצון להתפרנס ממוזיקה. את חושבת שזה אפשרי לשלב בין אומנות לביזנס?
״אני בטוחה ויודעת שאפשר. אני עובדת היום בתפקיד שמאפשר לי לבחור אומנים שיבואו להופיע, אני יודעת בדיוק כמה כסף הם מרוויחים ואני יודעת שזה המון. אנחנו יושבים בישיבה בעבודה והרבה פעמים מישהו אומר ׳חבל שאין זמרת שיכולה להקפיץ את הקהל׳, חוץ מנועה קירל שכולים עפים עליה״.

ולא בא לך להציע את עצמך?
״אני לא מרגישה עם זה בנוח עדיין, זה יקרה כי ירצו אותי ולא כי אני אציע. אני גם מנסה להפריד וכשאני בעבודה אני לא כוכבת. מצד אחד אני כבר מאוד רוצה להתעסק בזה ולהופיע, רק להוציא שירים ולחכות שיצא להיט ושמשהו יקרה זאת המתנה קשה אז אני ממשיכה לעבוד על האלבום השני בראבק ואני במחשבות על איך אני מצליחה לדחוף את עצמי עוד קדימה. אבל אני כן יודעת שברגע שיגיע השיר שיביא את הפריצה, אני כבר הכי מוכנה לזה. אין במה שאני לא אשרוף״.

לפעמים את שואלת את עצמך למה זה לא קרה עד עכשיו?
״זה משהו שאני מתעסקת איתו הרבה. אני חושבת שכנראה אני עדיין בתהליך של למידה והתפתחות״.

מה את מאחלת לעצמך לשנה הזאת?
״וואו, להתפרנס מהאומנות שלי ולהוציא את האור שלי החוצה ולשמח. יש בי המון לתת. זאת מי שאני וזה מה שאני רוצה לעשות ובזה אני הכי טובה. לעשות שמח. לעשות המון שמח״.