הדרך אל היובש

הרטבת לילה ודרכי הטיפול בה

88 שיתופים | 132 צפיות

הרטבת לילה ממוקמת במקום השני ברשימת התופעות השכיחות בקרב ילדים, אחרי אסטמה. מדובר בתופעת נורמאלית, ועל אף שמצופה מהילדים להפסיק להרטיב כבר בגיל שנתיים עד ארבע, כ-25 אחוזים מהילדים ממשיכים להרטיב בלילות גם בגיל ארבע וחמש.

התופעה נפוצה פי שניים אצל בנים לעומת בנות, בשל הבדלים פיזיולוגיים ובשל השינה העמוקה שאופיינית לרוב הבנים. זאת ועוד, הרטבת לילה הופכת דומיננטית יותר במהלך עונת החורף, וחלק מהילדים אף חוזרים להרטיב לאחר שכבר התגברו על הבעיה. בנוסף נמצא, כי 75 אחוזים מהמרטיבים "ירשו" את התופעה מאחד מבני המשפחה, ומכאן שלהרטבת לילה בסיס תורשתי.

ד"ר קובי שגיא, פסיכותרפיסט מומחה לטיפול בהרטבה, מנהל המרפאה לטיפול בהרטבה בבית החולים לניאדו ומנהל המרפאות לטיפול בהרטבה במרכזי בריאות הילד של שירותי בריאות כללית, מדגיש כי הרטבת לילה אינה מחלה, וכי ניתן לטפל בה במרפאות מיוחדות, המשלבות טיפול התנהגותי עם מתן סיוע להורים. המודל המשולב, שפותח על ידי ד"ר שגיא עצמו, משיג תוצאות מרשימות, שהפכו לשם דבר בטיפול בהרטבת לילה בארץ ובעולם.



אילוסטרציה: PHOTOS ASAP" src="https://atmagil-static.s3.eu-central-1.amazonaws.com/misc/prev_images/pagemodule/image1/130/130/wet.2jpg.jpg?1153856190" />

"הרטבת לילה נפוצה פי שניים אצל בנים לעומת בנות".
אילוסטרציה: PHOTOS ASAP

מרפים במקום לכווץ

ברוב המקרים נוהגים רופאים להפנות ילדים מרטיבים לבדיקות גופניות העלולות לגרום סיכון מיותר, משום שהתייחסותם לתופעה היא כאל בעיה במערכת האורולוגית. אולם בעיה כזו קיימת למעשה רק אצל שני אחוזים מהמרטיבים. ד"ר שגיא מציין כי נושא הרטבת הלילה אינו נלמד בבתי ספר לרפואה, ולכן הידע המצוי ברשות רופאי הילדים בתחום זה הנו מוגבל.

"הרטבת לילה מוגדרת כשחרור בלתי רצוני של שתן במצב של שינה, מעבר לגיל ארבע", מסביר ד"ר שגיא, ומבחין בין הרטבה ראשונית, המאופיינת בכך שהילד מעולם לא הפסיק להרטיב, לבין הרטבה שניונית, המאופיינת בהפסקת ההרטבה למשך שישה חודשים ומעלה, שלאחריה חלה נסיגה. הסיבות לרגרסיה שונות: לידת תינוק במשפחה, שינוי גיאוגרפי, משבר במשפחה או כל שינוי אחר בחייו של הילד.

מדוע הרטבת לילה מתגברת בעונת החורף?
ד"ר שגיא:
"החורף דומיננטי בנושא ההרטבה, ואף ישנה קבוצה ייחודית של מרטיבים המכונה 'מרטיבי חורף'. פעולת ההתאפקות בחורף קשה יותר מאשר בקיץ. מאחר שבחורף השינה עמוקה יותר, שלפוחית השתן רגישה יותר ואנו מאבדים פחות נוזלים במשך היום, דרך הזעה. בילדים אלה רצוי לטפל במהלך החורף, כשבעיית ההרטבה בשיאה".

מתי כדאי להתחיל בטיפול?
"חשוב להכיר בתפקידם המכריע של ההורים בתהליך הטיפול. חייבת להיות מצדם מוכנות להשקיע מאמץ בזמן הטיפול, שמתבטא למשל בהתעוררות במהלך הלילה ופיקוח על ביצוע תרגילים במהלך הלילה.

מהם הגורמים הנפוצים להרטבת לילה?
"הסיבה הנפוצה להרטבה אינה רפואית או פסיכולוגית. אצל מרבית המרטיבים, 75-80 אחוזים, ההרטבה מוגדרת כליקוי בלמידת התאפקות. מדובר בילדים רגילים שלא למדו להפעיל את מנגנון הרפלקסים במצב של שינה, ובמקום לכווץ את שרירי הסוגר של השלפוחית, הם מבצעים פעולה הפוכה ומרפים את השרירים".

אלו טיפולים קיימים לטיפול בבעיה?
"יש כמה שיטות לטיפול בבעיית ההרטבה, אך ככלל חשוב שהטיפול יתבצע על ידי איש מקצוע המתמחה בשיטה שנבחרה. הטיפול הפשוט ביותר לביצוע הוא הטיפול התרופתי (לא מקובל להתחילו לפני גיל שמונה), כיוון שאינו מחייב הכנות מיוחדות ומאפשר שיפור משמעותי בעת נטילת התרופה. אולם מן הראוי לדעת כי מחקרים מדווחים על שיעור של 60-90 אחוזים של רגרסיה עם הפסקת השימוש בתרופה זו. לשימוש בתרופה אף עלולות להתלוות תופעות של דימום, פגיעה בריריות האף ודילול מלחים בגוף שיכול להוביל לנזק חמור. שיטת ההתערבות הנחשבת כיעילה ביותר כיום היא הטיפול הביהביוריסטי-התנהגותי, משום שבמהלכו עובר הילד תהליך למידה, שמביא לידי כך שהוא יוכל לזהות את הגירוי המועבר משלפוחית השתן למוח גם במהלך השינה, ובהתאם לכך להפעיל את מנגנון ההתאפקות".

ד"ר שגיא מסביר כי הטיפול נעשה באמצעות מכשיר התניה, שמתחיל לצלצל ברגע שבו הילד מתחיל להרטיב. הצלצול אמור להפעיל את מנגנון הרפלקסים וליצור תהליך למידה.

על פי הנתונים הקיימים, מכשיר ההתניה מביא לשיעור של 40-50 אחוזי גמילה. אולם יחד עם זאת, לדברי ד"ר שגיא, המכשיר אינו מספיק עבור שאר המרטיבים, ולכן כדי להגיע לגמילה מוחלטת יש להוסיף לטיפול אלמנטים למידתיים נוספים.

תכנית טיפול אישית

המודל הטיפולי שפותח על ידי ד"ר שגיא כולל פגישת אבחון עם הילד וההורים, שבה נבחנים כלל ההיבטים של ההרטבה (תדירותה, עומק השינה, מרכיב תורשתי, יכולת שליטה ביום בעיות בריאות, בעיות פסיכולוגיות, בעיות למידה וטיפולים בעבר). בהתאם לאבחון מורכבת לילד תכנית טיפול אישית, לאחר שנבחנה גם מידת הבשלות, המוכנות והמוטיבציה שלו.

ממה נובעת הרטבת לילה והטיפול בה

  • אצל מרבית המרטיבים מוגדרת ההרטבה כליקוי בלמידת התאפקות: ילדים שלא למדו להפעיל את מנגנון הרפלקסים במצב שינה, מרפים את שרירי הסוגר של השלפוחית במקום לכווצם
  • פעולת ההתאפקות קשה יותר בחורף מאשר בקיץ, מאחר שבחורף השינה עמוקה יותר, שלפוחית השתן רגישה יותר ואנו מאבדים פחות נוזלים דרך הזעה
  • אחת משיטות הטיפול בבעיה היא נטילת תרופה, אך הניסיון מלמד כי לאחר שמפסיקים את הטיפול חלה רגרסיה, והילד חוזר להרטיב
  • בטיפול הביהביוריסטי-התנהגותי עובר הילד תהליך למידה שגורם לו לזהות את הגירוי המועבר משלפוחית השתן למוח גם במהלך השינה, ובהתאם לכך להפעיל את מנגנון ההתאפקות
  • בטיפול המשולב נעשה שימוש במכשיר התניה, שאליו מתווספים אלמנטים כמו תרגילי התאפקות, תרגול שרירים טבעתיים ותרגילי הרפיה במצבי לחץ, יחד עם הדרכת הורים

בטיפול נעשה שימוש במכשיר הפעמונית, המיועד למדוד את תגובת הרפלקס ולהפעיל את מנגנון הרפלקסים, ואליו מתווספים אלמנטים כמו תרגילי התאפקות, תרגול שרירים טבעתיים, מערך חיזוקים חיוביים, הדרכת הורים ועוד. נתוני ההצלחה של הטיפול מעודדים ביותר, ועומדים על 90 אחוזי גמילה בתום תקופה בת שלושה עד חמישה חודשים.

עלולות להיות השלכות פסיכולוגיות והתנהגותיות על הילד כתוצאה מהרטבה, כמו דימוי עצמי נמוך, חוסר ביטחון בחברה או רגשות אשם. איך על בני המשפחה לנהוג כדי למנוע זאת?
"בשל חוסר ידע והבנה, הורים עושים שגיאות כמו הענשת או השפלת הילד המרטיב או התעלמות מהבעיה. הורים חייבים להבין כי הסובל העיקרי בסיפור הזה הוא הילד, שמרטיב את עצמו. פעולת ההרטבה בלילה איננה מודעת, ולכן כשהורה משדר לילד אכזבה או מענישו, הוא גורם להחרפת המצב".

ד"ר שגיא מוסיף, כי השגיאה הנפוצה ביותר של הורים היא הורדת הילד ממיטתו בהיותו ישן ונשיאתו לשירותים – דבר שנעשה לרוב לפני חצות, כששנתו של הילד עמוקה. לדבריו, ברגע שההורה לוקח את הילד לשירותים הוא מעביר אליו את האחריות ומסיר אותה מהילד עצמו. כך הוא אינו מאפשר לילד ללמוד.

טעות נפוצה אחרת שעליה הוא מצביע מתייחסת להגבלת השתייה שעות אחדות לפני השינה. "בדרך זו יוצרים ההורים מצב מלאכותי של האטה בהתמלאות השלפוחית, ושיטה זו פסולה מאחר ומרגילים את השלפוחית לתפקד בלילה עם כמויות קטנות של נוזלים. מעבר לכך באקלים חם כמו שלנו אין זה מן התבונה למנוע מילדים נוזלים", מסביר ד"ר שגיא.

ילדים אומרים תודה

על הקירות של המרפאות לטיפול בהרטבה במרכזי בריאות הילד, תלויים מאות מכתבים של "מרטיבים לשעבר", שמאפשרים הצצה אל תוך מוחם ונפשם של אותם ילדים. הילה בת העשר כתבה: "חברות אצלי מתארחות, וכמובן אצלן אני מתארחת. המיטה לא נרטבה, זה סימן שאני יבשה. אפשר לכייף, לצאת לטיולים, לישון בבית מלון ובכלל מה שרוצים. אתה לא יודע איזו מאושרת אני". גם עידן בן השבע הביע הוקרה ושמחה במכתבו: "תודה מכל הלב על הטיפול המסור, שבזכותך הלילה כבר לא סיוט ובבוקר אני קם עם חיוך, במיטה יבשה ובהרגשה בטוחה".

אתם הרי יודעים שיום אחד בעיית ההרטבה אצל ילדיכם תיפתר, אך עד שהיום הזה יגיע, כדאי לדבר עם הילד בפתיחות, לעודדו, לשתפו ולספק לו מידע על הנושא. כך למשל, אפשר לפרט בפניו מהן דרכי הטיפול המוצעות, ולקבל את הסכמתו להתחיל בטיפול. בנוסף, ניתן להסביר לילד על התהליכים המתרחשים בגופו כשהוא מרטיב, ולהבהיר לו כי אינו אשם מאחר שהדבר לא נתון בשליטתו. במשך כל התקופה, חשוב לגלות רגישות לצרכיו ותחושותיו של הילד, כיוון שלהרטבה נלוות תחושות של בושה ומבוכה. חלק מהילדים עצובים, מפוחדים, חסרי ביטחון וחסרי שליטה, וחלקם מרגישים שאכזבו את ההורים. שיחה פתוחה, כאמור, יכולה בהחלט להקל על כולם.

לידיעת ההורים, ביטוחיהם המשלימים של שלושת קופות החולים, כללית, מכבי, ולאומית, משתתפות במימון הטיפול בבעיה, החל מגיל חמש, עם הצגת הפנייה מרופא.