הגן הקסום

"גן כוכב נולד", "האקדמיה לגיל הרך", "המכללה" - מה באמת עומד מאחורי שמות הגנים הפרטיים המיוחדים האלה ומדוע הם כל כך מבוקשים?

88 שיתופים | 132 צפיות

"אתה תשלח את הבן שלך למכון ויצמן, אני את הבן שלי למכון שמשון, נראה מי יגיע ראשון!". המשפט הכל כך מוכר הזה של "הגשש החיוור" (מתוך המערכון "נשרק'ה") מסכם מבחינות רבות את המתרחש בתעשיית הגנים הפרטיים בכלל, ואלה הייחודיים בפרט.

רוב ההורים רוצים שילדיהם יהיו הכי חכמים, הכי מוכשרים, ישלטו באנגלית, יפתחו את היצירתיות שלהם, ואם אפשר עוד בשלב הרחם הרי זה משובח. על הרקע הזה פורחת תעשייה שלמה של גנים פרטיים מיוחדים, חלקם דוגלים באג'נדה מסוימת (אנתרופוסופי, מונטסורי ועוד), אחרים עוסקים בפיתוח תחומי עניין כמו מוזיקה או אמנות, ונראה שאם פעם מבט בגננת הספיק כדי להחליט אם הגן מתאים לנו ולאוצרנו – היום אנו עומדים בפני הכוונה מקצועית שלא היתה מביישת את בחינות הכניסה לאוניברסיטה.

אינפלציית הגנים הייחודיים היא השתקפות טבעית של הצורך שלנו להעניק לילדינו את החינוך הטוב ביותר, או לפחות מה שנתפס בעינינו ככזה שיצעיד אותם הכי רחוק שאפשר, ובהתאם גם נכונותנו לשלם עבורו. בעלי גנים פרטיים איתרו את הצורך ומבטיחים גדולות ונצורות לעתיד ילדינו. ואנו ההורים, עטים על השלל.

מה עומד מאחורי האידיאולוגיה?

אז איך יודעים האם גן הוא טוב או רק מתהדר בכותרת מפוצצת?
"קודם כל נדרשת התבונה והבדיקה של ההורים, ואף אומר שעל ההורים מוטלת החובה לבדוק בציציות את מהות הגן", אומרת ד"ר קלודי טל, ראש החוג והתוכנית לגיל הרך במכללת לוינסקי לחינוך. "מאחורי חלק מהגנים עומדת אידיאולוגיה מבוססת, ובחלקם זהו תרגיל שיווקי שנועד למשוך את ההורים".

"גן טוב או לא טוב מושפע בעיקר מהאישיות של הגננת. ככל שהגננת יותר גמישה, קשובה לילדים ואינה שבויה בתוך גישה שכובלת את ידיה ואת הצורך שלה להיות יצירתית בתגובותיה כלפי הילדים, ככל שביכולתה לזהות את הצרכים של הילדים ולפעול לפיהם, כך ייטב להם", אומרת ד"ר יעל דיין מהחוג ללימודי מוסמך לגיל הרך באוניברסיטה העברית וראש המסלול לגיל הרך במכללת דוד ילין. "לא בוחרים גן לפי הכותרת או הגישה. בוחרים גן לפי היכרות עם הגננת ועם האווירה בגן. ניתן להרגיש מתי גננת היא אותנטית ואמיתית ומתי מזהים אצלה זיוף בטון ובאמינות".

אנו מוקפים בגנים שנושאים שמות מבטיחים ("כוכב נולד", "האקדמיה לגיל הרך", "המכללה") ובגנים שדוגלים בגישה שנראית כמבטיחה מאוד.
"גן פרטי מעצם הגדרתו 'פרטי' הוא גן שתלוי בהורים ומותאם אליהם, ומכאן צריך לשווק את עצמו בניגוד לגן ציבורי. והשיווק במרבית המקרים הוא טרנדי. עולים על רעיון, על צורך שקיים אצל ההורים, ומשווקים אותו, כמו במקרה של שמות הגנים שציינת, שאגב יכולים להיות גנים נהדרים בלי קשר לשמם. אך האם בכל המקרים באמת בעלי הגן מעמיקים ומבינים את הפילוסופיה החינוכית המקורית? אני בספק. לעיתים זה נראה לי יותר כמו סיסמה מאשר מהות חינוכית שההורים בחרו לתת לילדיהם, והייתי רוצה שהורים לא ייפלו בפח הזה".

רוני מרץ, פסיכולוגית ומרכזת התוכנית לטיפול דינמי בילדים במכון תלם ועמותת מגוון, חושבת אחרת: "לאחר שההורים בדקו שאכן גן עומד מאחורי האג'נדה שעליה הוא מצהיר, בהחלט אפשר לומר שלגנים הייחודיים ישנם גם היבטים חיוביים. מאחוריהם עומדת חשיבה ואידיאולוגיה המשקפות התכווננות לגבי הדרך החינוכית המתאימה בגיל הרך. עצם החשיבה היא מבורכת, שכן היא אינה לוקחת כמובנת מאליה את המשימה החינוכית והטיפול בילד וישנו חיפוש אחר מה נכון לעשות.


בוחרים גן לפי היכרות עם הגננת ועם האווירה בגן ולא לפי השם. אילו': photos to go

מה בין הגן להתנהלות בבית?

"בסוף שנות ה-80 התפתחה ביתר שאת מגמה של ליברליזציה בחינוך", נזכרת ד"ר טל. "כבר אז הורים בחרו במסגרות חינוכיות פרטיות, שתוצר הלוואי שלהן הוא הגדלת הפערים ואי השוויון בחברה. הורים רבים יגידו 'אני רוצה שהילד שלי יקבל את החינוך הכי טוב', ושוכחים שכאשר הם מוציאים אותו מהחינוך הציבורי, הם גם במידה מסוימת מוציאים אותו מהחברה.

"כאמא, עמדתי עם בתי בצומת דרכים דומה, כאשר באחת המסגרות ביקשתי לצפות בשיעור מיוחד ולא הרשו לי להיכנס. האווירה מסביב היתה כל כך תחרותית ואינה מתאימה לילדים צעירים, שהחלטתי שלא לשלוח את הילדה לאותו מקום, למרות שאולי הוא נחשב יוקרתי".

בחירת הגן היא משימה לא פשוטה. איך נדע שבחרנו את הטוב ביותר?
מרץ: "לפני הכל, על ההורים לחשוב מהי עמדתם החינוכית. חשוב שהעמדה החינוכית של הגן תהיה קרובה לעמדת ההורים, ובוודאי שלא תהיה מנוגדת לעמדה זו".

ד"ר טל: "כאשר מדובר בגן בעל אידיאולוגיה מאוד ייחודית, כמו אנתרופוסופיה, אם המשפחה מנהלת חיים שמנוגדים לאידיאולוגיה זו, הילד עלול לחוות קונפליקט גדול ואף עלול להיגרם לו נזק. לכן במקרים של הגנים בעלי האג'נדה הייחודית ישנה חשיבות עצומה לכך שהאידיאולוגיה החינוכית תתאים לערכים ולסגנון החיים בבית".

מה לשאול את הגננת?

מה לברר בשיחת הטלפון הראשונית?
מרץ: "ישנם דברים שניתן לבדוק בטרם מגיעים פיזית לגן: המלצות מאנשים שאתם סומכים עליהם, תקציב שאתם יכולים לעמוד בו. ישנם דברים שאפשר לברר בשיחה טלפונית: מספר הילדים המקסימלי ומספר אנשי הצוות (בגילי שלוש-ארבע: מקסימום 20 ילדים בקבוצה. היחס בין מספר הילדים לאנשי הצוות: גננת לכל שמונה ילדים), שעות פעילות וחופשות, האם סביבת הגן והמתקנים בחצר עברו בדיקה בטיחותית, האם הגן נמצא בפיקוח משרד החינוך או רשות אחרת".

הגענו לגן. לְמה חשוב לשים לב?
"מייד כשנכנסים, ואפילו קודם לכן, לנסות להקשיב לקולות בגן. לעיתים ניתן כך לחוש משהו מהאווירה בגן. לבחון מה הילדים עושים – עסוקים במשחקיהם, פונים לעזרת הצוות. במקביל חשוב לבדוק מה הצוות עושה – האם יש איש צוות בכל חדר, וכשהילדים בחצר האם איש צוות משגיח ושומר? חשוב לראות האם מישהו מהמבוגרים מעורב בפעילות עם קבוצת ילדים, ועם זאת האם הילדים עצמאים במשחקיהם. האם אנשי הצוות פונים לילדים בכבוד, כיצד הם פותרים קונפליקטים בין הילדים, האם הם מביעים חום ואהבה? אל תיבהלו מבכי, הבכי הוא חלק בלתי נפרד מהתקשורת בגיל הרך. גם אין צורך להיבהל מבלגן – בלגן מעיד על פעילות חופשית, וסדר קפדני עלול להעיד על היעדר עשייה.

מה הגן הייחודי תורם לילדים?

האם הילדים בגנים הפרטיים באמת יותר "מוצלחים" מילדי הגנים הציבוריים?
ד"ר דיין: "לא. כולנו מתפתחים כל החיים. אינני מזלזלת בשנים הראשונות, ודווקא מתוך המודעות שלי לצורך שיש לתת לילד מרחב להתפתח בו: ללמוד, להיות סקרן, לעבוד, להסתכל, לחוות ניסוי וטעייה – אני מאמינה שאין להאביס את הילדים בציפיות של מבוגרים. זהו גיל שמייצג לא רק פוטנציאל שמתפתח, אלא גיל שיש לחוות אותו מעצם היותו שלב שאינו חוזר בחיים. ילדות, כפשוטה, מבלי שנשגע אותה. ולצערי, חלק מהגנים ה'ייחודיים' עושים זאת. וכאן יש סכנה של חופזה. להספיק לתת לו הכל ועכשיו. ילד זקוק שנהיה שם בשבילו, שנעזור ושנקשיב, ובמילים פשוטות: שלא נבלבל לו את המוח כל היום".

ד"ר טל: "ישנו היבט נוסף וחשוב לא פחות והוא ההיבט הציבורי. התבדלות מגיל צעיר גורמת לאי שוויון בחברה, ואנו לא מודעים לכך שאם עוד הורה ועוד הורה שולחים את ילדיהם למסגרות אליטיסטיות, הם מעמיקים בכך את אי השוויון החברתי".

אין ויכוח שחינוך טוב הוא אחד התחומים החשובים לנו כהורים להנחיל לילדינו. בחירת גן מורכבת ממשתנים רבים שיש לקחת בחשבון, ותפקידנו הוא להיות עם יד על הדופק ולבדוק את התוכן שמאחורי הכותרות והשמות, וכאשר אנו רושמים את ילדנו לגן לדעת שזה אכן הגן שאנו רוצים עבורו. בהצלחה.