האצטדיונים הכי יפים בעולם

אצטדיון מרקנה בריו דה ז’נרו | צלם: שאטרסטוק/ Shutterstock
אצטדיון מרקנה בריו דה ז’נרו | צלם: שאטרסטוק/ Shutterstock

לרגל מונדיאל 2014 שייפתח החודש, אספנו לכם חמישה אצטדיונים ברחבי העולם, שמעבר לפונקציה שהם ממלאים הם מהווים מונומנטים מרשימים בעירם

88 שיתופים | 132 צפיות

1. Wembley לונדון

האצטדיון הכי איקוני בעולם הכדורגל נחנך בלונדון בשנת 2007 על חורבות אצטדיון ישן שהוקם בשנת 1923. האלמנט הבולט ביותר הוא קשת שמתנשאת מעל היציע הצפוני לגובה 133 מטרים ולאורך 315 מטרים. מלבד היותה פונקציה דקורטיבית, תומכת הקשת בגג ומאפשרת את פתיחתו כדי להכניס פנימה אור ואוויר. בנוסף היא מייתרת את הצורך בעמודי תמיכה שהיו חוסמים את שדה הראייה לצופים.
כדי להפוך את המגרש עצמו ליעיל יותר מבחינת כדורגל, הדשא הוא שילוב של דשא סינתטי וטבעי. בהופעות רוק הוא מכוסה בלוחות מיוחדים שמספקים 25 אלף מקומות עמידה. תא הצפייה של משפחת המלוכה נמצא במרכז היציע הצפוני וממנו מוענקים גביעים לקבוצות הזוכות, כי הרי אי אפשר לצפות מהמלכה לרדת לדשא.


האצטדיון הכי איקוני בעולם הכדורגל. צילום: באדיבות ויקיפדיה

2. Maracana ריו דה ז'ניירו

האצטדיון המפורסם בריו דה ז'ניירו הוקם בשנת 1950 לכבוד משחקי גביע העולם בכדורגל ואירח אירועי ספורט ומוזיקה רבים. במהלך השנים שופץ האצטדיון פעמים אחדות, אחת מהן נדרשה בשל התמוטטות יציע שגרמה למוות של שלושה צופים. לקראת המונדיאל והאולימפיאדה הצפויה בשנת 2016 נערכו במקום עבודות שיפוץ מקיפות שנמשכו שלוש שנים. במהלכן נדחתה הפתיחה פעמים מספר עקב שביתות, ועלות העבודות קפצו מ־200 מיליון דולר ל־500 מיליון דולר. לפי דרישת הוועד האולימפי הוסיפו לאצטדיון גג, שעליו הותקנו 1,500 לוחות סולריים ומערכת לאיסוף מי גשמים.

היציע התחתון נהרס כדי לשפר את חוויית הצפייה, וכעת האטצדיון מכיל 79 אלף מושבים בלבד (לעומת 200 אלף בעבר). מכיוון שהחזית, שגובהה במקום הגבוה ביותר הוא 24 מטרים, נחשבת לנכס היסטורי לאומי שיש לשמר, 60 עמודי בטון בצורת האותY נותרו כפי שהם, המסמלים את המבנה.


האצטדיון שבו יתקיים המונדיאל הקרוב. צילום: יח"צ

3. Beijing National Stadium בייג'ין

האצטדיון בבייג'ין הפך לסמל המשחקים האולימפיים בשנת 2008 ונחנך בטקס הפתיחה. צורתו העגולה מייצגת את השמיים בשעה שמתחם סמוך המיועד לספורט המים ומעוצב כקובייה מייצג את האדמה. מתוך 13 הצעות שהוגשו נבחרה זו של משרד האדריכלים Herzog & de Meuron משווייץ, שהתבסס על סגנון עיצוב בקרמיקה סינית בשילוב קורות פלדה.

קורות אלה, שמשקל כל אחת מהן 1,000 טונות, העניקו לאצטדיון את הכינוי Bird's Nest ותפקידן העיקרי היה תמיכה בגג נפתח שלבסוף לא הותקן בעקבות הפקת לקחים מהתמוטטות גג בשדה התעופה בפריז. החלטה זו הקלה על הסעיף התקציבי שהופחת מ-500 מיליון דולר ל-290 מיליון דולר ואפשרה התמודדות טובה יותר עם פעילות סיסמית, שכן האצטדיון ממוקם באחד האזורים הפעילים ביותר בעולם מבחינה זו.


צורתו העגולה מייצגת את השמיים בשעה שמתחם סמוך המיועד לספורט המים ומעוצב כקובייה מייצג את האדמה. צילום: getty images

4. Allianz-Arena מינכן

המגרש הביתי של באיירן מינכן המפוארת ושל מינכן 1860, קבוצה מהליגה השנייה, הוקם לקראת משחקי גביע העולם בכדורגל בשנת 2006. כדי לפתור את בעיית הזהות הכפולה החליט משרד האדריכלים Herzog & de Meuron (שתכנן גם את האצטדיון בבייג'ין) לצפות את החזית החיצונית ב-2,874 פאנלים בטכנולוגיה ייחודית שמשנים צבע בהתאם למדי הקבוצה המארחת – לבן, אדום וכחול.

ההקמה נמשכה פחות משלוש שנים בעלות של 340 מיליון אירו. באצטדיון אליאנץ, על שם חברת הביטוח שהעניקה חסות, יש יותר מ-71 אלף מקומות ישיבה, 4 חדרי הלבשה (אחד לכל אחת מקבוצות הבית והשאר ליריבות), חדרי מאמנים ושופטים, חנות מזכרות, ברים וביסטרו. האצטדיון זוכה לפופולאריות בקרב הצופים בשל קרבה לכר הדשא (בניגוד לאצטדיון האולימפי, שבו מסלול ריצה מפריד בין הצופים למגרש).


כדי לפתור את בעיית הזהות הכפולה, הוחלט לצפות את החזית החיצונית ב-2,874 פאנלים בטכנולוגיה ייחודית שמשנים צבע בהתאם למדי הקבוצה המארחת – לבן, אדום וכחול. צילום: ויקפדיה

5. Rungnado May Day Stadium צפון קוריאה

צפון קוריאה אינה נחשבת אורים ותומים באדריכלות מודרנית, מופת אך האצטדיון שהוקם בפיונגיאנג בשנת 1989 ראוי להתייחסות ולו רק בגלל שהוא הגדול מסוגו בעולם. שטחו 207 אלף מטרים רבועים והוא מכיל 150 אלף צופים, כפול מאצטדיון המרקנה המפורסם בברזיל. כר הדשא לבדו מתפרס על פני 22,500 מטרים רבועים ומעליו מתנשאים יציעים לגובה 8 קומות. בצד החיצוני מקיפות את האצטדיון 16 קשתות שאמורות לדמות פריחת מגנוליה.

האצטדיון מיועד אמנם לספורט אך מפורסם בעיקר בזכות אירועים המוניים שהתקיימו בו לציון יום הולדתו של השליט לשעבר קים איל סונג. באחד מהם, שהתקיים בשנת 2002, השתתפו 100,000 אלף איש וכמות כפולה מכך של צופים, והוא הוכתר על ידי ספר השיאים של גינס כאירוע הגדול ביותר בעולם.


האצטדיון הגדול בעולם. צילום: באדיבות ויקיפדיה