האם את סובלת מאלימות כלכלית?

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

אלימות כלכלית לא משאירה סימנים על הגוף, אבל היא מצלקת את הנפש ובסופו של דבר עלולה להשאיר אותך חסרת כל. הצעת חוק חדשה עתידה לסייע לנשים במצב זה

88 שיתופים | 132 צפיות

מזה עשרים שנה שאני מלווה לבתי המשפט לענייני משפחה ובתי הדין הרבניים נשים שסובלות מאלימות במשפחה ובכל פעם אני נדהמת מחדש. איך קורה שהאישה מוצאת את עצמה חסרת כל כמעט, בעוד בן זוגה משופע כלכלית, שוכר לעצמו עורכי דין מהשורה הראשונה ונלחם לשמור ולנכס לעצמו את כל הממון והנכסים שהזוג צבר במהלך הנישואין?

הסיבה היא שנשים שחוות אלימות כלכלית חוות קודם טרור ואלימות נפשית. זה מתחיל בסיפור אהבה מסנוור, שבו הגבר מעריף חיבה ואהבה כביכול לבת זוגו, ומבטיח לה את גן העדן. גן העדן שהופך עם הזמן לגיהינום. בן הזוג, שאני מכנה אותו "טורף", טווה בדומה לעכביש קורים של תלות רגשית, נפשית וכלכלית סביב קורבנו מבלי שהקורבן מרגיש בכך.

>> למה אף אחד לא מדבר על אלימות כלכלית?

יש להבין שמאחורי התופעה של אלימות כלכלית עומדת פתולוגיה שלמה, כי האנשים שמבצעים אלימות כלכלית בזוגיות הם אנשים כוחניים, שתלטניים ומניפולטיביים שמטילים טרור פסיכולוגי על הקורבן. עם הזמן אין לאשה כל זכות להביע עמדה או דרישות בכל מה שקשור לנושאים הכלכליים ועליה לציית באופן סביל לכל התכתיבים של בן הזוג.

בימים אלה הועלתה הצעת חוק חשובה, המציעה עזרה לאישה שסובלת מאלימות כלכלית, שהגישה למידע לחשבונות הבנק של המשפחה נמנעת ממנה. עכשיו היא תוכל לקבל מענה דרך הערכאות המשפטיות.

לכן אני מברכת על הצעת החוק שמכירה לראשונה בתופעה של אלימות כלכלית כעוולה אזרחית, מאחר ומדובר בתופעה שכיחה במערכת הזוגית, שמשאירה ברוב המקרים את אחד מבני הזוג כמעט חסר כל.

עו"ד סופי כהן | צילום: יח"צ
עו"ד סופי כהן | צילום: יח"צ

סימנים לאלימות בכלל – גם אם לא פיזית – ואלימות כלכלית בפרט

  1. שימי לב לכל שינוי התנהגותי, מריבות תכופות, יחס אוהב שהופך לעוין . 
  2. שימי לב להאשמות שווא, השפלות, קללות, זלזול יומיומי והנמכתך כאילו את לא שווה ולא ראויה. אמרה לי אחת מלקוחותיי: "הייתי אישה ואימא למופת כי רציתי לרצות אותו, אבל הוא לא העריך זאת ורק התלונן שאני לא שווה כלום".  
  3. שימי לב אם בן הזוג מנסה לבודד אותך מכל האנשים שאהובים עלייך – משפחה, חברים ועמיתים לעבודה. 
  4. הוא מתנהג לכולם בשיא הג'נטלמניות, אבל בבית יהפוך את עורו. כולם יגידו שהוא גבר נפלא ואת תתביישי שאת בכלל מעיזה להגיד עליו מילה רעה. אימא של לקוחה אמרה לי: "אני עובדת סוציאלית ולא זיהיתי שהבת שלי קורבן, כי חתני נהג איתנו תמיד הכי יפה בעולם. כשבתי נכנסה לדיכאון לא הבנתי שזה בגלל שהוא מדכא אותה. היא התביישה לספר ואני לא זיהיתי שהיא קורבן".
  5. שימי לב לסימנים של השתלטות על חייך. בעלה של לקוחה שלי דרש שלא תצא לעבוד, כדי שלא יהיה לה כסף משלה והיא תהיה תלויה בו.
  6. חשוב שתשמרי על העצמאות הכלכלית שלך, שתנהלי חשבון בנק נפרד גם אם הוא יעמיד את עצמו כ"אחראי" היחידי לכספי המשפחה ויגיד לך שאת לא יודעת  להתנהל כלכלית. 
  7. חשוב שתקבלי ליווי של אנשי מקצוע שמבינים בתופעה של אלימות נפשית/כלכלית בעת ההליכים מול מגשרים או בבתי המשפט ובתי הדין הרבניים.

כשאני מגיעה לבית המשפט עם לקוחה שעברה דיכוי ופוגשת מולי את "הטורף", אני יודעת שמחכה לי מלחמה קשה. הם מתוחכמים ומניפולטיביים מול השופטים ואנשי המקצוע ויודעים להשתמש היטב בכל ההליכים המשפטיים שעומדים לרשותם כדי להתיש ולסחוט מבת הזוג עוד ועוד כספים.

חשוב להדגיש כי אלימות כלכלית לא מתרחשת רק במהלך החיים המשותפים אלא גם בזמן הפרידה. הרבה פעמים האישה תאלץ לוותר על זכויות כלכליות שמגיעות לה על פי כל דין במסגרת הסכמי גירושין חד צדדיים, רק כדי לקבל את החופש שלה.

התוקף לא יהסס לאיים על האישה כי הוא לא יתן לה את הגט אם היא לא תוותר על הזכויות שלה. האישה שמותשת נפשית ופיזית בגין שנים שמופעל עליה טרור פסיכולוגי, השפלות, איומים, בידוד חברתי ועוד, תהיה מוכנה לוותר על הכל או כמעט הכל רק כדי להשתחרר מאחיזתו של התוקף. אל תגיעו לזה! 

אז אם נחזור להצעת החוק – יש לקוות כי החוק הזה יהיה פריצת דרך לעוד חוקים בנושא על מנת להגן על הקורבנות מבני זוג טורפים.

* סופי כהן היא עורכת דין, מגשרת ומחברת הספר "בן הזוג הטורף – מדריך משפטי להישרדות בזוגיות".