האישה שמאחורי הבושם

"הבושם הוא כאקססורי לנשמתה של האישה", מציינת הבשמית סופיה גרוסמן בביקורה בישראל. ראיון עם הדמות שמאחורי הניחוח הפרחוני

88 שיתופים | 132 צפיות

כמה פעמים יצא לך לפגוש פנים אל פנים את האישה שעומדת מאחורי "האף" (כינוי ליצרני הבשמים והמומחים בתחום)? הרשו לי להוסיף בגאון לרשימת מרואיניי הבלתי-מבוטלת בעליל את הבשמית הראשונה שהכרתי מימיי, סופיה גרוסמן Sophia Grojsman)), בעת שקפצה לבקר במחוזותינו. אישה אצילית, נועזת, מלאת מרץ ותשוקה (כן-כן, גם היום), סוג של אגדה בעודה בחיים, שרשימת ההישגים שלה כוללת חלק מהבשמים המפורסמים ביותר כיום. קבוצת איב סאן לורן, שאירחה את גרוסמן, מגדירה אותה כ"אישה שיצרה בשמים שנמכרים כיום יותר מכל בושם אחר בהיסטוריה של המין האנושי".

ילדת פרחים יהודייה מרוסיה
סופיה (65) גדלה והתחנכה בעיירה קטנה מאד ברוסיה (לא תמצאו אותה אפילו על המפה), ומאז שהיא זוכרת את עצמה נמשכה מאד לפרחים. היא בוגרת תואר ראשון במדעים בכימיה אנאורגנית מהטכניון בפולין. לצד משיכתה הברורה לפריחה מלבלבת, אהבתה האבסולוטית נקשרת עם הבריות – "המניע האמיתי מאחורי התשוקה שלי הוא אנשים ובעיקר נשים", היא מדגישה. על בשרה חוותה את הקושי העומד בפני נשים רבות הנוהגות לתמרן בין גידול ילדים, דאגה למשק הבית, ניהול קריירה משגשגת לבין הרצון להיות נאמנה לחותם הנשי והסקסי, כיאה וכמצופה מבנות המין היפה.

מהי שאיפתך המרכזית כשאת רוקחת בושם?
"אני מבינה ממקור ראשון כמה קשה עובדות נשים כדי לדאוג למשפחותיהן. אני מייצרת את הבשמים מתוך שאיפה שכל אישה תוכל להרגיש כמו מלכה – יפהפייה, מסתורית וסקסית לחלוטין בחיי היומיום שלה".

ספרי לי על תחילת דרכך בתחום הנחשק והעתיר ניחוחות?
ב-1966 הייתה דריסת הרגל הראשונה שלי בתחום, כשהגעתי לחברת הבישום הבינלאומיתInternational Flavors & Fragrances (IFF), כעוזרת לבורנטית של אלי פוקס, בשמית בכירה ב-IFF. המנטורים שלי היו – ג'וספין קטאפנו וארנסט שיפטן, שני בשמים אמריקאיים אגדיים.

ברזומה המקצועי שלה מככבת רשימת בשמים מפוארת, בה תמצאו בין היתר את: "פריז" (איב סאן לורן), "איטרניטי לנשים" (קלווין קליין), "ביוטיפול" (אסתי לאודר), "טרז'ור" (לנקום), "ג'ייפור" (בושרון), "טרו לאב" (אליזבת ארדן) ועוד רבים ומשכרים, והאחרון (עד לכתיבת המאמר) הוא "פריזייאן" הסגלגל לבית איב סאן לורן.


מימין: סופיה גרוסמן ויאניק וודרי לורן (צילום: ערן לם)

מה הייתה ההשראה שלך לרקיחת הבושם "פריזייאן"?
"אישה באור של פריז, בבוקר של יום בו הכל אפשרי. חופשייה כפי שניתן להיות רק שם, קורנת ברחובות העיר. לאישה הזו יצרנו את פריזייאן. הבושם שומר על הפרחוניות שלו ועל האופי הנצחי והאולטרה-נשי".

מכל הבשמים המוצלחים שרקחת, איזה הוא האהוב עלייך במיוחד? במה את מתבשמת?
"זה כמו לשאול איזה מהילדים שלך את אוהבת יותר…", היא מחייכת. "הבושם הטוב ביותר הוא הטבע".

רבים מהבשמים שלה זכו בפרסי FiFi, הפרס הגבוה ביותר בתעשיית הבישום, בין אם בהשקה ובין אם כ-15 שנים מאוחר יותר, כאשר נכנסו לפנתאון הבשמים. ב-1994 קיבלה גרוסמן את פרס CEW של תעשיית הקוסמטיקה לנשים, עבור תרומתה המצטברת במהלך השנים בתחום הבישום. איגוד הבשמים האמריקאי חלק לה כבוד ב-1996 עם פרס Living Legend Award (פרס האגדה החיה). CEW זקף לזכותה פרס נוסף ב-1999, הפעם עבור מפעל חיים בתעשיית הבשמים.

איך תגדירי בושם?
"בושם הוא כמו אקססורי לנשמה של האישה. הבושם צריך להעיר את החושים שלך בבוקר, לעורר ולגרות את המוח. אחרי 15 דקות את מרגישה שאת מאבדת את הריח, כי הבושם הפסיק לעשות משהו למוח".

את רומזת שכל אישה צריכה להחליף בין הבשמים כפי שהיא מחליפה אקססוריז?
"כדאי להחליף בין בושם לשעות היום לבושם לשעות הערב והלילה".

הסברה המקובלת היא ש"האפים" מודעים היטב לקשר בין הצבע לריח, ולכן מקפידים לתכנן את גוון הבקבוק, האריזה ונוזל הבושם לפני שמשיקים אותו. מה דעתך?
"בושם טוב מצליח לשלב בין חוש הריח לדמיון. הצבע צריך להתאים למסר ולתחושות שהבושם מנסה להעביר".

לא בכדי, אנו כצרכניות נמשכות לגוון שמשדר את המסר הקרוב ללבנו ביותר. וכך, פעמים רבות אנחנו מעיפות מבט סורק אל מדפי הפרפומריות ומחפשות, גם בלי לשים לב, את הבושם שנכון לנו ביותר באותו הרגע, האחד שפורט על המיתרים הנכונים באישיותנו.

מה כדאי לנשים לדעת על בושם?
"גם אם אנחנו מפסיקות להריח את הבושם עלינו אחרי כמה זמן, עדיין יש שם אימג'".

טיפ לבחירת בושם מתאים לאישה:
"הריחי את הבושם על קרטון הדוגמית, אם אהבת שימי אותו על העור שלך. אם את אוהבת את הריח גם עלייך והוא משמח אותך, זה הבושם בשבילך. חשוב שהבושם יעניק לך משהו רגשי".

מה החלום שלך?
"החלום האולטימטיבי שלי הוא לייצר שיקוי אהבה אמיתי – כזה שיביא אהבה ושלום בכל מקום". (ואמרו אמן!)

כיום, גרוסמן מחלקת את זמנה בין ניו-יורק לפלורידה ומקדישה את רוב זמנה להוריה ולבנה. היא מייחלת ליום בו תוכל לעסוק בתחומי עניין אחרים, כמו לימודי ציור, מוסיקה, בישול, ריקוד ואמנות, ובין לבין להקדיש את זמנה ולעשות רק טוב לבני האדם.

מוטו לחיים:
"The best is yet to come…" (ואכן, נמתין באפים שלופים לבשמים הבאים).

ליצירת קשר עם נטע