דצמבר של חגים

השוק הססגוני של נצרת באווירת חג המולד. צילום: אורלי גנוסר
השוק הססגוני של נצרת באווירת חג המולד. צילום: אורלי גנוסר

השנה בין חנוכה לחג המולד מפריד רק יום אחד, וסביב שני המועדים התפתחו בישראל תרבות טיולים חגיגית ותיירות דתית בעקבות מנהגים ומסורות

88 שיתופים | 132 צפיות

חודש דצמבר בעולם הנוצרי הוא חודש חגיגי במיוחד. מיליונים נושאים עיניהם אל המיסה של כנסיית המולד בבית לחם, נרגשים מאירוע הלידה הנסי של ישו. גם לנו, ליוצאי אברהם, יצחק ויעקב, יש אירוע נסי חגיגי, כמעט באותם ימים, אם כי תמיד באותה תקופה – חג החנוכה. בין שני החגים אין שום קווי דמיון, אבל התאריכים מצליחים להתחבר פה ושם ובכך מעצימים תקופה של שמחה לשתי הדתות וזו כשלעצמה סיבה למסיבה. לפיכך, בימים אלה, שבהם נדרש איחוד פנימי, אפשר לצאת לסיור חנוכיות ולטיול בעקבות ישו בעיר העתיקה, לקפוץ לנצרת ולהרגיש בחו"ל ולהגיע לחיפה כדי לחוש אחווה מהי. בואו נצא.

נצרת: נוסחה מנצחת

נצרת ,שנחשבת לערש הנצרות, היא עיר אקזוטית למדי ויש בה שילוב תרבויות נדיר במחוזותינו. במשך שנים היא הייתה "המכה" של הנוצרים, שעלו אליה לרגל כדי להתחקות אחר חייו של ישו בתקופה שבה חי בעיר. לפני כמה שנים נפל דבר ולעיר החלו להגיע גם ישראלים, שגילו את רזיה ואפילו התאהבו בה. העיר המעורבת, שנחשבת לנושאת הדגל של המסורת הנוצרית, הצליחה לפתח נוסחת תיירות מנצחת בזכות שילוב של כמה מרכיבים, שמפעיל מכונת חושים משוכללת. חודש דצמבר, ראו הוזהרתם, הוא חודש עמוס וסואן, אבל הצבעוניות, השמחה, הקישוטים והאווירה מהלכים קסם גם על מי שהנצרות אינה דת אמו.

סיור בעיר מבטיח, כאמור, חוויה עשירה ורב-חושית: זה מתחיל בכנסיות גדולות ומרהיבות ובסמטאות עתיקות ציוריות להפליא, ממשיך בבתי הארחה כל כך יפים שיש רק כאן ובחנויות מתוקות ומסתיים בשוק ססגוני סוער – וכמיטב מסורת הטיול הישראלית – בים של בתי קפה ומסעדות עם אוכל מצוין. בכל מקום תתקבלו בסבר פנים יפות ותיהנו מהכנסת אורחים לבבית, והיתרון הכי גדול הוא שאת הכול אפשר לעשות ברגל. מובטח טיול מהנה ביותר. מי שמעדיף חברותא יכול להצטרף בחודש דצמבר לסיור בעיר שמתקיים מדי שבת ומתחיל בשעה 9:30 בכיכר המעיין. את הסיורים מארגן פורום תיירות נצרת ויש בהם גם תצפיות יפות והפתעות נוספות.

מחיר: 50 שקל למבוגר, 25 שקל לילד (12-5)

לחצו לפרטים והרשמה

אינספור חנוכיות ידלקו בחלונות בתי ירושלים בחג החנוכה. צילום: ערן ודוד גל אור
אינספור חנוכיות ידלקו בחלונות בתי ירושלים בחג החנוכה. צילום: ערן ודוד גל אור

גוש עציון: מורשת לצד עכשוויות

סיורים נוספים שעניינם קהילות נוצריות בארץ מקיים השנה גם בית ספר שדה כפר עציון. הסיורים בקרב קהילות אלה נערכים בדגש על ההיסטוריה והמורשת שלהן, על התרבות הדתית והרוחנית שלהן ועל הקשר שיש להן עם המקומות הקדושים, אבל הם מאירים גם היבטים עכשוויים בחייהן כאן. הסיורים יתקיימו באתרים שנוגעים לזרמים השונים בנצרות ויכללו מפגשים עם בני העדות הנוצריות. בין הסיורים: סיור לכנסיות המזרחיות בארץ עם ביקור בכמה מנזרים מעניינים ופחות מוכרים, סיור לאורך הוויה דולורוזה, ביקור במוסדות נוצריים שמצפון לעיר העתיקה כולל בית הארחה פולני ואכסניה ואפילו טיול אל מנזרים ומקומות קדושים לנצרות במדבר כולל ביקור באתר הטבילה קאסר אל-יהוד.

מחיר: 95 שקל לאדם

פרטים והרשמה: 02-9935133

ירושלים ועין כרם: סיורי נצרות

לירושלים יש תפקיד משמעותי במסורת הנוצרית, אך מלבד אתרים חשובים כמו כנסיית הקבר והוויה דולורוזה, הרובע הנוצרי בעיר משופע בכנסיות ובמנזרים, שברבים מהם אפשר לבקר ושלחלקם אף היסטוריה מפוארת ומבנים עתיקים. כל שנה לקראת חג המולד הרובע הנוצרי מואר וחוגג מחדש עם נרות דולקים, קישוטים תלויים, דנדון פעמונים והמיית מתפללים חרישית שעולה מהכנסיות. חגיגות חג המולד מתחילות אמנם בבית לחם, אבל ממשיכות בירושלים וברחבי תבל. מיסת החצות הידועה היא חוויה תרבותית רוחנית ואפילו אנתרופולוגית, ולכן מומלץ לטעום ממנה משהו, לפחות ביס קטן. החל מערב חג המולד, יצאו מדריכי בית שמואל שבירושלים לשלל סיורי נצרות, בהם: סיור גגות עם תצפיות; ביקור ברובע בין עצי אשוח, בובות סנטה קלאוס, שוקולדים ומזמורים; טיול ערב בעיר העתיקה שעיקרו האור והחושך בתרבויות שונות כולל פולחנים עתיקים; טיול ביום שאחרי בין כנסיות העיר העתיקה; ומסלול מיוחד בעין כרם השופעת כנסיות, בתי אבן וסמטאות יפהפיות, בעקבות סיפור חייו של יוחנן המטביל.

מחיר: 120-89 שקל לאדם

פרטים והרשמה: 02-6203456

ירושלים: שכונות לאור חנוכיות

ואולם, בדיוק בשבוע שלפני חג המולד יחגגו ישראל ובירתה גם את חג החנוכה, ואור הנרות יעלה מאינספור חנוכיות שידלקו בחלונות בתי העיר בשמחה ובשירה גדולה. חג החנוכה הוא אחד החגים השמחים בלוח השנה היהודי, ויעידו על כך גם השירים הרבים שנכתבו עליו ושלל המנהגים שמכניסים אור ללב. על נס החג נכתב במקורות:

"מאי חנוכה? כשנכנסו יוונים להיכל טמאו כל השמנים שבהיכל. וכשגברה מלכות בית-חשמונאי וניצחום, בדקו ולא מצאו אלא פך אחד של שמן, שהיה מונח בחותמו של כוהן גדול; ולא היה בו אלא להדליק יום אחד. נעשה בו נס והדליקו ממנו שמונה ימים" (בבלי, שבת, כ"א ע"ב).

לפני כמה שנים החלו לערוך בירושלים סיורים בעקבות החנוכיות, שבערבים קרירים מאירות את השכונות באור נגוהות. הסיורים, שמתאימים למשפחות, מציגים גם את אתרי העיר העתיקה או את השכונות שמחוצה לה ומשולבים עם מנהגי החג. הילדים ישחקו בסביבונים וכולם יתענגו על סופגניות דשנות. בית שמואל מקיים סיורים שכאלה למגוון אתרים: שכונת נחלאות הקסומה, שכונת הבוכרים (עם דן בניה סרי) וגם שכונות חרדיות. בין היתר, תוכלו לצאת לסיור עששיות ברובע היהודי או לסיור שבו אפשר יהיה להדליק חנוכיות עם דיירי שכונות ירושלים השונות, כמו מקור ברוך, גאולה וזיכרון משה, ולבקר במאפיות בשכונות החרדיות. המטיילים ישמעו על האור הראשון ועל הבריאה, על שמן וקדושה ועל תפיסת האור והחושך ביהדות.

מחיר: 110-65 שקל לאדם

פרטים והרשמה: 02-6203456

סיור נוסף מדריך דוד גלאור ובו מוצגת ירושלים לאור החנוכיות. הסיור החגיגי מציג את נס פך השמן במקום שבו התרחש לפני יותר מאלפיים שנה ועוקב אחר מנהגי החג באזורים שבהם מאירות מאות חנוכיות. המטיילים ייהנו מיופיין של החנוכיות, מגודלן ומעיצוביהן השונים, יצטרפו להדלקה חגיגית, ישמעו סיפורים היסטוריים, יכירו פינות חן ויתחברו לאווירת החג.

מחיר: 100-60 שקל לאדם (הנחה למשפחות)

פרטים והרשמה: 054-2406653

אורלי גנוסר – עיתונאית עצמאית ומורת דרך

 

שכונת ואדי ניסנאס צהלה ושמחה

20 שנה חלפו מאז יצא לדרך פסטיבל החג של החגים בחיפה. בעיר המעורבת חיים בכפיפה אחת יהודים, נוצרים ומוסלמים, וחודש דצמבר הפך מאז לחודש שכולו חג, ובו מציינת כל עדה את חגיה ומנהגיה. תיירות מתפתחת, אוכל טוב וסצנת אמנות מרתקת (בשנים האחרונות הפכה חיפה לעיר שמטפחת אמנים צעירים) הם כשלעצמם סיבה טובה לביקור, אך ביחד הם משמשים מעטפת נפלאה לפסטיבל מלא באקשן. מרבית האירועים מתקיימים בוואדי ניסנאס, בבית הגפן (מרכז תרבות יהודי-ערבי) ובמושבה הגרמנית היפהפייה. המתכון הבסיסי של הפסטיבל: תערוכות, ירידים, מופעים, הצגות וקונצרטים לצד מופעי רחוב, יריד עתיקות, שיח גלריה, מוזיאונים, סיורים ועוד, נועד לרקוח סובלנות, סבלנות וכבוד הדדי. כל אלה מתקיימים בכל אחד מארבעת סופי השבוע של חודש דצמבר. את העיר צפויים לפקוד המוני מבקרים, והם יוכלו להשתתף ברוב האירועים ללא תשלום.