דירה קטנה ומטריפה

גרים בדירה קטנה? קבלו הצצה לדירות מעוצבות עד 60 מ"ר בניו-יורק, הולנד וצרפת ו-10 טיפים לניצול החלל באופן מקסימלי

88 שיתופים | 132 צפיות

המגורים במרכז העיר, במרחק הליכה או נסיעה קצרה ממרכזי הבילוי, המסחר והתרבות, מייצרים סגנון חיים שאי אפשר לקיים בפריפריה. במרבית המקרים הדיירים אינם משפחות מרובות ילדים, אך יש רווקים, זוגות ומשפחות צעירות (עם ילד אחד או שניים) שאינם מוכנים לוותר על אופי החיים בערים הגדולות, ומסתפקים לרוב בדירות קטנות.

אדריכלים ומעצבים המתמודדים עם אתגר זה מציעים לרוב ארגון מחודש של שטח הדירה ופתרונות אחסון המשתלבים בחלל, ובמקרים רבים יוצרים חללים פתוחים ודינמיים. קבלו הצצה לדירות קטנות, מעוצבות ופונקציונאליות ברחבי העולם.

ניו יורק

מיקום: אפר וסט סייד, מנהטן | שטח: 41 מ"ר | אדריכלים: NORMAL PROJECTS ARCHITECTURE

אריק שניידר, צעיר העובד מהבית, רכש דירה בשטח של 41 מטרים רבועים באפר וסט סייד במנהטן, ניו יורק. שניידר ראה בדירה חלל שיאפשר לו לקיים חיים מלאים, לעבוד שעות רבות מהבית ולבשל ארוחות מושקעות לחבריו.

המתכננים הצליחו להפוך את המטבח לקומפקטי ולמקצועי באמצעות בר המשמש כפינת אוכל, כמו שמקובל במזנונים ובפאבים. מדפי הנירוסטה, המוגנים מפני חלודה וקלים לניקוי, משתלבים עם המקרר והתנור.

האלמנט המרכזי והמעניין בדירה הוא הארון הכחול העשוי עץ ואלומיניום, התופס את רוב השטח. במרכז הארון מיטה זוגית המתקפלת לתוכו כאשר אינה בשימוש. במצב פתוח נחשף קיר לבנים ובו נישה עם מדפים לחפצים אישיים. כאשר המיטה מאוחסנת בתוך הארון הבסיס שלה הוא דלת הארון, שבה מדף מתקפל. העיצוב בדירה משלב בין סגנונות. מהכניסה המודרנית, הכוללת את המטבח, ממשיכים לחדר האורחים שעוצב בסגנון וינטג' נוסטלגי.


פינת האוכל והמטבח, המיטה הזוגית מתקפלת לתוך הארון. צילום: Alan Tansey


הארון במצב פתוח והמיטה מוצעת לשינה. צילום: Alan Tansey


עת לעבוד. דלת הארון זזה על גלגלים והופכת ליחידה ובה שולחן עבודה. צילום: Alan Tansey

צרפת

מיקום: e10, פריז | שטח: 60 מ"ר | אדריכל: h2o architectes

איש פרסום, אספן קומיקס מושבע, רצה לשפץ דירה שבבעלותו כך שתוכל לשלב בחן את אוסף החוברות וספרי הקומיקס הגדול שלו, הכולל כמה אלפי חוברות וספרים של הוצאות שונות שצריכים להיות נגישים לו, ולכן מסודרים באופן שיהיה קל לשליפה ולהתמצאות. המתכננים בחרו להפריד בין האזורים השונים על ידי קירות-מחיצות מאם.די.אף ובהם נישות בצבעים ובצורות ריבועיות שונות.

כך נוצרו אלמנטים פיסוליים היוצרים את ההפרדה בין החללים. בין חדר האורחים לפינת האוכל, למשל, אפשר למצוא קיר ובו נישות עם ספרים שאפשר ללכת מסביבו כדי לעבור ממקום למקום ואין צורך בהפרדה מלאה. מאחר שהחלל בכללותו עמוס למדי, נבחרה צבעוניות המבוססת על גוונים בולטים וברורים.

פרקט העץ הישן כוסה בשכבות של גוון אגוז ועליו שכבות רבות של לכה שקופה המעניקה לרצפה גוון חום-אפרפר מבריק. את הצבע הלבן של הקירות "שוברים" כתמי צבע של ירוק דשא וכתום בהיר, ואילו התאורה היא תאורת ספוטים נסתרת התורמת לשלמות הגיאומטרית של העיצוב בלי שיהיה צורך "לשבור" את החלל.


המטבח משלים בקווים ובצבעים את עיצוב החלל. צילום: Julien Attard


הקיר ממש לאחסון ולהפרדה בין הסלון למטבח.
צילום: Julien Attard


שימוש בחומרים ובצבעים זהים יוצר סגנון עיצובי אחיד. צילום: Julien Attard

הולנד

מיקום: רחוב Wagenstraat 186, האג | שטח: 30 מ"ר | אדריכל: queeste architecten

בעלים של מלון דירות המתגורר בו בעצמו ביקש לתכנן יחידת דיור שתכלול חדר שינה לשני אנשים, פינת אוכל לארבעה אנשים, מטבחון, שירותים ואמבטיה – וכל זאת בשטח של 30 מטרים רבועים.

המיטה הזוגית מקיפה ספה המתעקלת והופכת לפינת אוכל, ובהמשכה נמצא המטבחון. המיטה ופינת האוכל מוקמו מתחת לאזורים המשופעים יותר של הגג, אזורים שאי אפשר לעמוד תחתיהם. מתחת למיטה, לפינת האוכל ולמטבחון שולבו ארונות ושטחי אחסון, והפתחים של כל הדלתות והמגירות נצבעו באותו גוון של לבן, כך שבמבט ראשון נוצרת אשליה של יחידה אחת.

הריפוד הכתום נבחר מכיוון שהוא מזכיר את הגגות במרכז ההיסטורי של האג". החלונות הגדולים שוברים את התחושה הקלסטרופובית שהייתה עלולה להיווצר, כך שהמראה הכולל של עליית הגג הוא מזמין ואופטימי.

נראה כי האלמנטים החוזרים בשלושת הפרויקטים האלו הם שימוש מושכל וזהיר בצבע, אחידות בסגנון הריהוט והאביזרים בכל אחת מהדירות, ושימוש בריהוט "חכם" בעל פונקציות שונות. כל אלה הופכים את הדירות השונות לפרויקטים מוצלחים שאפשר לשאוב מהם השראה.


דירת 30 מ"ר בעליית גג בהאג, הולנד. צילום: Teun van den Dries


חדר הרחצה והשירותים. צילום: Teun van den Dries

הגודל לא קובע אלא התכנון

מעצבת הפנים אורנה שלוש גורביץ' נותנת טיפים לתכנון דירות קטנות:

1. הקפידו להפריד בין פונקציות קבועות לפונקציות דינמיות.

2. שירותים בחדר סגור, חדר רחצה ומטבח הן פונקציות הקיימות בכל דירה ומיקומן דורש התייחסות מיוחדת. יש להתחיל במיקום האסלה, התלוי בדרך כלל במיקום הקולטן (צינור ביוב אנכי) בבניין. אי אפשר להתרחק ממנו יותר מדי, אחרת יהיה צורך להרים את כל הדירה. משם ממשיכים לחדר הרחצה ולמטבח.

3. שאר הפונקציות הן ניידות, ובגמישותן יכולות לשלב בין יום ללילה. למשל, ספת אירוח יכולה להפוך למיטה זוגית, שולחן עבודה לשולחן אוכל וכדומה.

4. כדי למקסם את הגמישות חשוב לדאוג שיהיה אפשר לשנות אווירה. אפשר להשיג זאת על ידי תאורה מגוונת שיכולה להתאים עצמה לשימושים שונים: מאווירה פונקציונלית לאווירה רומנטית וכן הלאה. אור הוא חומר ולכן יש להשתמש בו בעיצוב דירה קטנה כמפתח בסיסי לאיכות החיים בה.

5. הקפידו על צבעים בהירים ועל חשיפה מקסימלית לאור טבעי ואל תעמיסו בפרטים.

6. השתמשו בפריטי טקסטיל רכים ולא בבדים כבדים. וילונות כדאי לתלות מקו התקרה ולא מעל החלון, כדי להעצים את תחושת הגובה.

7. הקפידו על כמה שפחות מחיצות. אם יש דלתות פנים בדירה, כדאי שייצבעו בצבע הקירות כדי למזער חסימה ויזואלית.

8. כדאי לשלב פנלים בצבע הקיר, ולא מאריחי הריצוף, כדי לבטל את תחושת התיחום שיוצרים פנלים מריצוף.

9. רצוי שחומרים המשמשים לעיצוב יחזרו על עצמם. לדוגמה, אל תשלבו כמה סוגים של עצים, אלא שנו מעט את הגוון באותו סוג של עץ.

10. שילוב של מראות בנקודות אסטרטגיות יכפיל את התחושה במרחב.