חוק וסדר: הטריק שבזכותו הדירה הזאת אף פעם לא מתבלגנת
המקום: דירת גן בצפון תל אביב. האתגר: זוג הורים בשנות ה-30 לחייהם עם שני ילדים קטנים וכלבה החפצים לשמור על סדר תמידי בדירה המעוצבת שלהם. הפיתרון? בכתבה שלפניכן
הדיירים
זוג בשנות ה-30, שני ילדיהם בת 6 ובן 3 וכלבה.
>> אחת שיודעת: הצצה לבית של מעצבת פנים באלפי מנשה
הבית
דירת גן בת ארבעה חדרים בשטח 120 מ"ר + גינה בשטח 100 מ"ר בצפון הישן של תל אביב. הדירה מחולקת לשני אזורים: משמאל לכניסה נמצא האזור הציבורי הכולל סלון, מטבח, פינת אוכל ויציאה לגינה המקיפה את קוביית הסלון; מימין לכניסה נמצא האזור הפרטי שמגיעים אליו דרך מסדרון שבמרכזו יש נישת עבודה, חדר כביסה, חדר רחצה המתפקד גם כשירותי אורחים ומולם שני חדרי השינה של הילדים. המסדרון וכל החדרים כוללים לא מעט פתרונות אחסון מגוונים ומעניינים. בקצה המסדרון ממוקם חדר המאסטר של ההורים אשר נפתח והורחב על חשבון חדר נוסף שהיה שם במקור. חדר המאסטר מכיל חדר ארונות רחב ידיים, חדר רחצה מרווח וארונות אחסון נוספים מסביב לאזור השינה.
התכנון
הדירה נרכשה "על הנייר" מיזם, וזה השלב שבו נכנסו לתמונה המעצבים דנה גוטמן ורותם סולרצ'יק מסטודיו 37. מבנה הדירה הוא בצורת האות T כשהכניסה היא במרכז וכך גם הממ"ד. אילוצים אלה, שכללו את המסדרון ארוך, מיקום החלונות ומיקום הממ"ד במרכז השטח, השתלבו בתוכנית החדשה שנבנתה והותאמה באופן מקסימלי לצרכי הלקוחות. אחת הבקשות העיקריות של הבעלים הייתה למקסם את כל נושא האחסון, בקשה מוכרת בייחוד כשיש ילדים קטנים בבית. שטחי האחסון הרבים נועדו לאפשר לחללים להישאר מסודרים ונעימים בכל סיטואציה. דבר נוסף שהנחה את התכנון היה לפתח את הגינה – שהיא מעין הרחבה של שטח הבית כלפי חוץ – להתייחס אליה בכבוד, ולהשקיע בה כחלק בלתי נפרד מעיצוב הבית כבר בהתחלה. פעמים רבות נוטים לדחות את עיצוב הגינה כשלב נפרד ובעדיפות אחרונה, אבל במקרה הזה הגינה מתוכננת מסביב לדירה בצורת האות "ר", כך שהיא מציצה מכל חלון ומכל חדר. הקשר עם החוץ הוא חלק מה-DNA של הדירה, המהווה מעין המשך טבעי ונעים הניבט מחלונות הוויטרינה הרחבים – שהם למעשה את הקירוי הכמעט יחידי של הסלון.
העיצוב
הקונספט העיצובי של הדירה הוא חללים רב-גוניים, מרובדים בצבע, בטקסטורות, בחומרים ובמרקמים היוצרים עושר ויזואלי שבמקרה הזה מעניק לחללים תחושה של מרחב גדול יותר. הכניסה לדירה היא למעשה כמו צומת ומייצרת את הכיכר המפרידה בין האזור הפתוח "הציבורי והמארח", לבין המתחם הסגור של חדרי השינה, העבודה, הכביסה ושלל הפונקציות הפרטיות. המעצבים לקחו בחשבון כל מבט מכל פינה והתייחסו אליו בהתאמה. כך כבר בכניסה יצרו חוויה ויזואלית מלאה באינפורמציה הכוללת הצצה לקובייה הציבורית שמבצבצת בזווית העין.
מול הכניסה תלו עבודת אמנות מופשטת ונעימה שמצדיה תלויים שני גופי תאורה צמודי קיר מפליז ומראת גוף. מימין לכניסה, בכיוון החדרים עומד ארון החשמל שהפך לארון מעילים עמוק ופונקציונלי, הכולל גם ארגזים ייחודיים הנשלפים בחלקו העליון. משמאל לדלת הכניסה נמצאת כוורת שהיא למעשה החלק האחורי של ארונות המטבח (ללא קיר מפריד) המשלבת מידוף פתוח, אחסון סגור בפח מחורר למפתחות ולבלאגן בכניסה, מראת פנים ואת שלל המפסקים. להבדיל מהצבעוניות העזה המאפיינת את רוב החללים בבית, דווקא ארונות הקיר והארונות בכניסה נצבעו בגוון הקיר הלבן כדי שהתחושה תישאר אוורירית וניטרלית רגע לפני הכניסה לאזור הציבורי העשיר בצבע ועניין.
כשנכנסים לאזור הציבורי מתגלה קובייה עם שתי פאות שהן חלונות מסך גבוהים ועצומים הפונים לגינה המקיפה. הגינה מאוד נוכחת בחוויה של הדירה ויש לה חלק משמעותי בחיי היומיום בבית – מרחבים חיצוניים המאפשרים אוורור מחוץ לבית, גם כשנשארים בבית. הקובייה הציבורית אינה גדולה אבל מצליחה להכיל בצורה נעימה וזורמת את המטבח המרווח והלא סטנדרטי אשר כולל אי גדול המכיל אחסון, כיריים וארבעה כיסאות, את הסלון הפונקציונלי והדינמי ואת פינת האוכל. בסלון שולבו שתי כורסאות אווריריות, שולחן צד על גלגלים, שולחן סלון קליל ונייד וספה שאינה גבוהה ונראית מאוד חיננית גם מצידה האחורי – כל זאת מתוך הבנה שגב הספה הוא אחד הפרטים הראשונים שנגלים למי שנכנס לחלל הזה. מסך הטלוויזיה תוכנן על עמוד נירוסטה מבריק המתוח בין הרצפה לתקרה.
אזור פינת האוכל תוכנן עם ספריית קיר גדולה ודומיננטית המשלבת קונסטרוקציית ברזל ועץ ומכילה מוקדי אחסון סגורים ואטומי. הקומפוזיציה כוללת פלטת צבעי בסיס כמחווה לבאוהאוס, כאשר את הצהוב מחליף גוון הדבש של האלון ואילו הכחול הוא בגוון ג'ינס בהיר. החלק התחתון של הספרייה משמש לאחסון באמצעות דלתות מסגרות עם רשת אקספנדד בגוון מתכת טבעית – הקונטרסט הזה לחספוס והתעשייתיות של החומר, יוצר מראה מעודן ומהודק.
מהספרייה יוצא ספסל המשמש כחלק קבוע של ישיבה בפינת האוכל ומאחסן בתוכו את כלל החיווט והתקשורת של הבית. השולחן תוכנן גם הוא על ידי המעצבים, ומורכב מפלטת שיש עגולה אשר במרכזה משובצת פלטת ברזל צבוע הממשיכה את רגל הבסיס. גם כאן, האתגר של השטח הוביל את המעצבים לבחור בכיסאות מינימליסטיים ואווריריים.
התקרה בחלל הציבורי קיבלה התייחסות שונה משאר הבית וחופתה בציפוי בטון בטקסטורה של טפסנות. מעל האי באזור המטבח נתלתה יחידת מדפים מברזל הממחישה את העובדה שהפרדה לא חייבת להקטין או לצמצם – אלא דווקא לרבד את המרחב בשלל אלמנטים ונקודות מבט במפלסים שונים במרחב. הגוון שנבחר למטבח מהווה עוד רובד של כחול ג'ינס ברוויה נמוכה. הידיות הייחודיות (בעיצוב הסטודיו) משלבות בסיס נירוסטה עם ידיות משיכה בסיסיות ומושקעות במגרעת מותאמת בחזיתות. משטחי העבודה משלבים אף הם מגוון חומרים, כמו למשל משטח כיור העולה על הקיר עם כיור מובנה מנירוסטה מוברשת (לדברי המעצבים זהו חומר נהדר ומוצלח – למטבחים אבל לא רק). לאי נבחר משטח קוורץ מט עם בגוון אפור-כחלחל. חזית האי מחופה בפרקט פישבון ואילו החלק הפתוח צבוע בגוון המטבח, ובו מאוחסנים כלי אירוח עבודת יד של אימה של הדיירת.
הגינה המושקעת כוללת אזור רחב המחופה דק שבו יש מצד אחד פינת ישיבה ומהצד השני שולחן אוכל.
האזור הפרטי נמצא מימין לכניסה, ואליו מוביל מסדרון שלא ניתן היה לבטל. בהתאם לכך יצרו המעצבים מוקדי שהייה ופונקציות שפותחות את המסדרון משני צדדיו, כך שאינו משמש רק לכניסות לחדרי השינה. המסדרון מתחיל בארון הכניסה שמאחוריו היו בתוכנית המקורית שירותי אורחים שהוחלט לוותר עליהם, וליצור במקומם פינת עבודה בנישה. פינת העבודה מכילה ארונות עליונים, מידוף פתוח וארון שירות סגור הפונה למסדרון. חזיתו של ארון השירות מהווה המשך ישיר לדלתות הרמוניקה (נפתחות בשלל זוויות) של חדר הכביסה – דלתות נגרות צבועות בגוון שלישי של כחול ג'ינס כהה יותר, ובהן משובצת בשני שליש העליונים מראה. המראות מסייעות לייצר מערכת של השתקפויות ואשליית מרחב גדול יותר במעבר. בכל שלב של פתיחת הדלתות המראות משתנים והמשחק החווייתי הופך את המסדרון למהלך המשתנה, כאשר גם החוץ ניבט בזוויות מסוימות ומחזיר למסדרון אור טבעי שחסר בו. בחדר הכביסה תוכננו שלל ארונות שירות וניקוי, כיור לכביסה ביד, מכונה ומייבש ומידוף פתוח.
לרצפת חדרי הילדים נבחר פרקט עץ צבוע לבן במראה "משומש עם בקעים", וכמו בשאר הבית, גם בהם הוחלט לשים דגש מרכזי על האחסון. מאחר והחדרים אינם גדולים, תוכננה מיטה מוגבהת כך שגם המדרגות וגם בסיס המיטה מהווים מוקדי אחסון לכל דבר. כלל הנגרות בשני החדרים מתוכננת מעץ בירץ' גלוי (סנדוויץ' ליבנה). בחדרה של הבת הידיות והחורים לאוורור מעקה המיטה הם בצורת לבבות בשפת הלוגו של הסטודיו ואילו בחדרו של הבן בצורות פלוס. בחדרה של הבת הגדולה תוכנן שולחן כתיבה בין המיטה לארון. על הקיר הודבקו מדבקות גרפיות בגוונים מעודנים של אפור, ורוד ושחור. בחדרו של הבן הקטן עוד לא נחוץ שולחן, אך יש הכנה לעתיד ובשלב זה הקיר חופה בפלטות המקבלות עליהן מוטות ואופציה לאבני טיפוס – ומייצר פאטרן טוטאלי בנוסף למעטפת הכללית.
בקצה המסדרון נמצאת הכניסה לחדר המאסטר, אשר הורחב על חשבון חדר שינה נוסף. בכניסה תוכנן ארון לוקר עם שתי מגירות תחתונות בנגרות אישית המיועד לאחסון נעליים. החדר המרווח מכיל גם חדר ארונות גדול וגם ארון סובב מיטה, אשר מייצר מקומות אחסון נוספים לקיפול ולמידוף מאחר והעומק שלו הוא 50 ס"מ. מאחורי המיטה יש גב בגמר פורניר אלון כולל מדף וגופי תאורה לצדי המיטה. בדופנות הנישה סביב המיטה יש מגירות, מידוף לספרים וציוד זמין. מול המיטה נצבע הקיר המכיל נישה עבור מסך הטלוויזיה, בגוון גרפיט כך שיתן קונטרה לארונות הלבנים.
בסיום קיר זה ניצבת חזית הכניסה לחדר הרחצה – החזית תוכננה כקבוע ודלת מזכוכית אסיד במסגרות שחורות עם ידית קבועה מאלון גושני. קיר הכיור נצבע בוורוד מעושן בדיוק בגוון של ארון הכיור וארון האחסון מעל הניאגרה. ארון הכיור תוכנן עם ידיות בנגרות שתכננו המעצבים. הארון מכיל את הכביסה ושלל הציוד והמגבות של הזוג, כולל מגירה המכילה את שקעי החשמל. מלבד האזורים הרטובים, מעטפת החדר חפה מחיפויים כך שהחלל המתקבל, הוא קליל ואוורירי. הרצפה חופתה באפור בטוני כהה וקירות המקלחון באריחים אפורים בטקסטורות משתנות.
קבלן ויזם הבניין 'אלמי' – ALMI נגרות מטבח וכלל הבית שגיא סרוסי עבודות ברזל (פנים וחוץ) גיל שגיב משטחי שיש פרביטל עבודות זכוכית ומראות – אלדד מנוס גופי תאורה טכניים – קרן אור גופי תאורה דקורטיביים – כלי אור ריהוט פנים וחוץ – טולמנס דוט ופיק אפ אביזרים וטקסטיל – אובליבופ, פלורליס, ביתילי, הביטאט ואוסף כלי הקרמיקה הפרטי של בעלי הבית משטחי נירוסטה – נירוסול פרקטים וחיפויים – חזי בנק גינון – אליה