גנן גידל בגן

גנן במקום גננת? יש דבר כזה. מה גורם לגברים להפוך לגננים?

88 שיתופים | 132 צפיות

במלחמת לבנון השנייה ברחתי מחיפה לתל אביב עם תינוקת בת ארבעה חודשים ופעוטה בת שנתיים וחצי. מצאתי את עצמי בעיר זרה עם שתי ילדות קטנות, כשהגדולה משוועת לפעילות ולחברים בני גילה. מול הבית שבו התארחנו היה גן ילדים. מנהלת הגן, שושיק קליינמן, הזמינה בנדיבותה את בתי לגן. נענינו בשמחה ובאנו להכיר את הגן, את החצר, את הילדים ואת הצוות.

יש בי רצון עז לתת לילדים את מה שאני יכול מהניסיון שצברתי עד כה בחיים. שלא יילכו לאיבוד

ואז נוכחתי לדעת שבצוות יש מטפל, לא מטפלת. קצת הופתעתי. אז נכון שזה כבר לא מחזה יוצא דופן לפגוש גברים בתחום החינוך לגיל הרך, אבל עדיין התופעה אינה כה נפוצה. "אני מייחסת את השינוי לתחום השוויון בין המינים המתפתח בחברה המערבית בכלל ובמשפחה הישראלית בפרט", מסבירה מסדה סטודני, מרכזת המסלול לגיל הרך במכללת גורדון לחינוך בחיפה. "נשים תופסות מקום מרכזי בשוק העבודה, וחלקו של הגבר ב הולך וגדל, עד כדי קבלת חופשת לידה למשל".

האישה היא המפרנס העיקרי

ד"ר דורון לדרר, מומחית לגיל הרך במכללת סמינר הקיבוצים, מסכימה: "בעבר, גבר שהיה אומר שהוא אוהב ילדים ורוצה לעבוד איתם, היו חושבים שהוא לא בסדר. היום הוא לא לבד. השינוי התרבותי מאוד איטי, אבל יש בהחלט נטייה לגברים לומר באופן ברור: 'זה מה שאני אוהב לעשות, זה מה שמספק אותי, זה מה שאני טוב בו וזה מה שאני רוצה'".

גם ד"ר לדרר מתייחסת לתהפוכות במבנה המשפחתי: "אם האישה היא אשת היי-טק ופחות מתאים לה לבלות עם הילדים הרבה שעות בשבוע, ואצל הגבר המצב הפוך – זה לגיטימי. הגבר יעבוד עם ילדים, ירוויח משכורת סבירה, אבל לא כזו שיכולה להחזיק את המשפחה, אך ייקח את עול הבית עליו, והאישה תעבוד שעות רבות מחוץ לבית ותהיה המפרנס העיקרי. כמעט כל הגברים שעובדים בגן, המבנה משפחתי שלהם כזה".

ד"ר לדרר מציינת שהנוכחות הגברית בגני ילדים אינה מאוד נפוצה, בייחוד במערכת הציבורית. נפגוש יותר גברים במערכת החינוך הפרטית – הן בשל עניין השכר – השוק הפרטי משלם קצת יותר טוב, והן בשל דרישות ההורים: "הורים משלמים הרבה כסף על החינוך הפרטי בגיל הרך, והם רוצים לראות משהו אחר, וזה כולל גם דמות גברית".



הנוכחות הגברית בגני ילדים אינה מאוד נפוצה, בייחוד במערכת הציבורית

הנוכחות הגברית בגני ילדים אינה מאוד נפוצה, בייחוד במערכת הציבורית

גנן: קווים לדמותו

מהם מאפייני הגבר שעובד בגן הילדים? האם הוא הגיע למקצוע רק לאחר הפיכתו לאב, או שראה בכך את ייעודו מאז ומעולם? איך הוא מרגיש עם עצמו ועם יחס הסביבה?

ד"ר לדרר אומרת שלא ניתן לענות באופן חד-משמעי על השאלה האם הגברים הגיעו למקצוע לפני או אחרי שנולדו להם ילדים. "אך גם מי שמגיע לכך לאחר הולדת ילדיו, זה לא מפני שפתאום הוא גילה את זה, זה תמיד היה שם. בדרך כלל מדובר באנשים רגישים יותר, פתוחים יותר, שוויוניים יותר, שלמים עם עצמם, מרוצים מעצמם, שבאו ממשפחה שוויונית ופתוחות", היא מציינת.

קליינמן מוסיפה: "הם מגיעים מכל מיני תחומים אחרים, אך המשותף להם הוא אהבת ילדים. אני נהנית מכך שהגברים מוכנים לעבוד בגן. אני יודעת שהם לא יישארו לטווח הארוך, אבל גם אם הם יישארו שנתיים במערכת – שווה לי. הם חמים, מקסימים ואיכותיים".

אילו תכונות את מחפשת בגברים העובדים אצלך?

"אני מעסיקה גברים לא בגלל זהותם המינית, אלא בגלל האישיות הספציפית של הגבר שאני בוחרת בו לעבודה, בדיוק כמו שאני בוחרת את הנשים שעובדות איתנו, כשהתכונות הנדרשות מכולם הן: השארת האגו בבית, חוש הומור, חום ויכולת לתקשר ולהביע אהבה".

מעוניין להשפיע על הדור הבא

אופיר איילון (40), גנן ובעלים של גן פרטי ואב לשתי בנות, מספר כיצד הגיע לתחום: "עד לפני שמונה שנים עבדתי בחברת היי-טק מובילה כמעצב אתרי אינטרנט. עם פיטוריי הפתאומיים, כאשר התפוצצה בועת האינטרנט, התחלתי לבחון כיוונים חדשים והחלטתי שאני רוצה לפתוח עסק עצמאי שיאפשר לי לעסוק בדבר שגם איהנה ממנו וגם אוכל דרכו לתרום לחברה, מבלי להיות 'עבד של המכונה'. כך גמלה בלבי ההחלטה לפנות ללימודי הוראה לגיל הרך במכללת גורדון בחיפה".

"החיבור בין הרצון להיות עצמאי ולא שכיר זניח באיזו מערכת גדולה, לבין הרצון להגשים את עצמי דרך עיסוק שייתן לי סיפוק אישי ובמקביל יתרום גם לאחרים, אני חושב, שאין יותר טוב מעבודה עם ילדים כדי להגשים רצון שכזה".

רועי רוזנפלד (35), גנן ואב לתאומים, עבר מהמערכת הציבורית לשוק הפרטי. "האהבה לילדים היא שהביאה אותי למקצוע", הוא מודה. "בהכשרה שלי למדתי חינוך מיוחד, לכן אני יכול לעסוק בתחום החינוך עם ילדים מגיל הגן ועד סוף בית ספר. אך אני משתדל לעבוד עם ילדים בגילאים הצעירים, בעיקר בגלל הרצון שלי להשפיע על הדור הבא שלנו. מעבר לכך זה הכי מעניין ומספק. הפידבקים מהילדים הם מיידים".

רועי כהן (24), מטפל בגן פרטי, מספר מה נותנת לו העבודה עם ילדים: "יש להם שמחת חיים וחוכמה – כן, חוכמה. לומדים מהם כל כך הרבה על החיים ועל עצמך! זו עבודה עם הרבה מאוד אחריות, אבל זו עבודה עם חיים. יש בי רצון עז לתת לילדים את מה שאני יכול מהניסיון שצברתי עד כה בחיים. שלא יילכו לאיבוד. זאת אומרת, הם יילכו – זה חלק מהחיים, אבל כבר עכשיו חשוב לנטוע בהם את התקווה, את האהבה ואת העזרה ההדדית, ערכים טובים. אחר כך זה יהיה להם לאבן פינה".

"אני מאוד נהנה בעבודה, לומד כל הזמן. זה מדהים, כי כל הזמן אתה רואה את ההשתקפות שלך בילדים. הם פשוט כל כך עדינים שהם מרגישים הכל, והם מגיבים. אני נהנה, כי אני רואה כמה אני משפיע לטובה על הילדים הללו, מלמד אותם על ערכים וחיבור לטבע. עבורי זה אושר. זו אחת העבודות הטובות, החשובות, המחזקות, המלמדות והמעשירות בעולם".



אין יותר טוב מעבודה עם ילדים כדי לקבל סיפוק אישי ובמקביל לתרום לאחרים

אין יותר טוב מעבודה עם ילדים כדי לקבל סיפוק אישי ובמקביל לתרום לאחרים

גנן כדמות גברית

מהי התרומה של נוכחת גברית בגן ילדים? האם אישה וגבר מטפלים באופן בילדים שונה?

סטודני: "מנקודת מבטי המקצועית, תרומתו של כל מחנך טמונה באישיותו, ללא קשר למגדר. בפועל, מנקודת מבטם של ההורים, יש פה איזה גימיק, איזו תחושה שבגן שיש בו גבר אולי יש יותר ביטחון".

ד"ר לדרר מתייחסת אף היא לאישיות המחנך: "זה שהם גברים לא עושה אותם גננים יותר טובים. עם זאת, כל ילד צריך לגדול עם דמויות נשיות וגבריות, אז למה רק בבית? למה זה מובן מאליו שבנות צריכות להזדהות עם אישה, ובנים לא צריכים הזדמנות להזדהות עם גבר? למה הם צריכים לראות את הדגם הגברי רק באבא או בסבא?"

זה שהם גברים לא עושה אותם גננים יותר טובים. עם זאת, כל ילד צריך לגדול עם דמויות נשיות וגבריות, אז למה רק בבית?

"אני גם משתמשת בזה כמחנכת: אני אומרת לגנן או למטפל: 'תראה, הילד הזה מאוד זקוק לתחושת גבריות. תיקח אותו כשאתה עושה מטלה גברית כמו לסחוב או לתקן משהו, תחבר אליך בן שזקוק לחוזק, לתחושת ביטחון, לדמות גברית'".

חני, גרושה שמגדלת לבד את בנה, רשמה אותו לגן שבו יש גנן בדיוק מהסיבה הזו: היא חיפשה דמות גברית לבנה. ד"ר לדרר מסכימה: "יש הרבה סוגים של משפחות: חד-הוריות, גרושות, אלמנות, לסביות עם ילדים, הומואים עם ילדים, ולכן חשוב שהגן ייצג את כל הדמויות האפשריות".

קליינמן מסכימה ומדברת על איזון ושלמות בגן, שנוצרים כתוצאה מהנוכחות הגברית: "כל השנים המערכת היתה בנויה על גננות ומורות בלבד, ואני חושבת שהתמונה צריכה להיות מאוזנת. למשל, המטפלים בגן יותר משתוללים עם הילדים, יותר מניפים אותם. מטבעם כגברים, הם בעלי כוח פיזי רב יותר מנשים. בעוד הנשים יותר מספרות, יותר מחבקות".

כהן, מטפל בגן של קליינמן, מסביר: "בוודאי שיש הבדל בין טיפול של אישה לטיפול של גבר. אני דמות אב ולא דמות אם. פחות מפריע לי שהם משתוללים תוך כדי משחק, ואני גם נהנה להשתולל איתם, כמובן במידה. אני מרגיש שאני פחות לחוץ, ואני רואה את זה גם אצל גננים גברים אחרים, וגם אצל שושיק הגננת. זה כמו ההבדל בין אבא לאמא. זו איכות אחרת, לא טובה יותר או פחות, אלא משלימה, וחשוב מאוד ששתי האיכויות יהיו בגן. כמו שגן של גברים בלבד יש בו משהו חסר, כך גם בגן של נשים בלבד".

בחלק ב': מהי תגובת ההורים והילדים לגנן, ומהם יתרונותיו של גבר גנן על פני גננת?

 

מתוך: מגזין להיות משפחה

לעשיית מנוי, לקבלת גיליון מתנה