גמר הישרדות: השנה היא 2022 ואנחנו עדיין לא סובלים נשים לא נחמדות

אלה אייבינדר זוכת "הישרדות VIP" | צילום: אור גפן
אלה אייבינדר זוכת "הישרדות VIP" | צילום: אור גפן

ברשת 13 הצליחו לפורר את הפורמט של הישרדות לפירורים והשאלות המיותרות של חבר המושבעים הוכיחו שלמרות גמר הנשים ההיסטורי, כולם עדיין שוביניסטים. לפחות סיימנו עם העינוי הזה

88 שיתופים | 132 צפיות

אפתח בבעיה מתמטית: ערוץ טלוויזיה מסחרי במצב לא להיט, מעוניין להשיב את כבודו האבוד באמצעות חידוש פורמט VIP של אחת מתוכניות הריאליטי המצליחות בעולם. תוך כמה זמן יצליח הערוץ לכתוש את הישרדות לפירורי רייטינג גסים? אחסוך מכן את הנוסחה. התשובה היא: חצי שנה, כמאה חמישים ומשהו פרקים וקהל מיואש שנהר אל חיק השרירים של הדוכס מהייסטינגס (סליחה, התחלתי לצפות בעונה הראשונה של ברידג'רטון רק אתמול אל תספיילרו לי פליז).

ובכן, ביד חזקה ובמצ'טה נטויה סיימנו עם הקשקוש הזה. אני מודה, יצור הכלאיים הזה שקיבל את השם "גמר הנשים ההיסטורי" מעורר אמביוולנטיות. נכון, יח"צ נהדר לפמיניזם ואין דבר כזה פרסום רע – אלא אם אתה ספונסר של הישרדות. מצד שני ואולי יותר מהכל, ג'קי אזולאי פגעה בדיוק איפה ששירה פרבר והפמיניזם האקדמאי והלבן מפספס כל הזמן. כישלון החוג למגדר, אותו אחד שבחיים לא יפנה מקום למרוקאית מהפריפריה וירבה לשוחח על המצוקות שלה בהתנשאות וברחמים מאחורי גבה – נחשף במלוא ערוותו המתולתלת. או המגולחת. תעשי מה בא לך אחותי.

ליה גיל, לא עניינך מה הזוכות יעשו עם הכסף. יובל, התבלבלת. לא עניינך איך אזולאי מתנהלת בעולם העסקי ויש לי תחושה שאם זה היה גבר היית מוצא את זה כריזמטי ומרשים

 

כשהיא מצוידת בארבעה ילדים, בן זוג צעיר וחתיך, ובוז עמוק לעיתון הארץ, אזולאי לא מחכה לאקטיביסטית פייסבוק שתלבין אותה. היא גם לא מחכה להתארגנות נשית שתרחם עליה ובהחלט לא מצטטת את הוגות הדעה הנכונות של הרגע. היא פשוט עושה. לא אכחיש כי מאחורי המהלך הפמיניסטי מסתתר אינטרס פרטי. אבל מה זה משנה. הגענו לזמנים בהם עוצמה נשית היא מהלך אסטרטגי שאשכרה מקדם אותך בחיים. וגם מה זה משנה אם היא עשתה את זה רק כדי להגיע לגמר. הרי בסופו של דבר, בלב המיינסטרים הישראלי, שלוש נשים נטולות פריבילגיות שלחו את פצצות הטסטוסטרון והאגו להתפוצץ בשרשרת על ספסל המושבעים אחד אחרי השני. אבל עזבו חפירות, יאללה מועצת שבט.

בדיוק כשחשבנו שמיצינו את פינת הזואולוגיה של גדי פניבלוב קיבלנו את הקאמבק המיותר של 2022. ואנחנו מדברות פה על זמנים בהם רוקדים עם כוכבים ומכנסיים בגזרות נמוכות מרימים את ראשם. מה אגיד ומה אשחיר על שאלותיהם הלא אינטיליגנטיות של חבר המושבעים? ובכן, הנה כמה תשובות שבאמת היו צריכות להיאמר: ליה גיל, לא עניינך מה הזוכות יעשו עם הכסף. יובל, התבלבלת. לא עניינך איך אזולאי מתנהלת בעולם העסקי ויש לי תחושה שאם זה היה גבר היית מוצא את זה כריזמטי ומרשים. כבר ראינו איך שרירים משפיעים עליך.  קובי מאור, לא עניינך אם אלה אייבינדר פמיניסטית והיא בטח לא תקבל עצות בנושא ממך. יונתן בשן, שיט, שוב שכחתי ממך. אפשר כבר להכריז שמדובר באדם לא זכיר?

ואם כבר נימת סיום, קלוז'ר עם פנייה אישית לאודליה סוויסה: חלאס. ממש חלאס. שחררי כבר את גיל מהנקמה המיותרת הזאת על שיחת הזום שנמנעה ממך. בחייאת, יש לי 17 כאלה ביום אני אשמח לנדב לך אחת. הישרדות הוא פורמט בו ניתוק מוחלט מעולם החיצון לתקופה ממושכת הוא חלק מהדיל ואת הכי ידעת מזה. בדיוק כמו רוב חברייך לשבט פגאסה שהשאירו ילדים מתגעגעים בארץ, גם את לא יצרת איתם קשר חמישים יום. רק שהם לא עשו כזו דרמה סביב העניין. פשוט תהי גברת ותודי שהענקת לגיל את צמיד הווטו כי היא קול בטוח לאייבינדר. ועשי לכולנו טובה, תסגרי קמפיין ללימודי אנגלית כדי שכולנו נדע מניין היא. מי שצפתה בלייבים תבין את הרפרנס.

עכשיו בואו נדבר על התבוסה של אזולאי. אתחיל ואומר שלא הייתי בעדה בלשון המעטה. שחור השחרתי על כמה מהמהלכים והדינמיקות שלה עד שמהר מאוד הבנתי שאני בזה לכל שאר השורדים באותה המידה. ובכל זאת, אזולאי היחידה שחוטפת מאש הלהבות והחיצים הבוערים של הטוקבקיסטים. עד כדי כך קשות המילים שנזרקו לכיוונה, שגיא זוארץ נדרש לעשות את המעשה האחראי ולדבר על בריונות ברשת בפריים טיים. סתאאאאם הוא פשוט ביקש מחבר המושבעים אישור ושמגיע לה. ודווקא מאור, שעבר ביוש גוף לעיניי כל עם ישראל – התנדב כמו טירון צהבהב ושמח למנות את כל הסיבות בגינן אזולאי צריכה לסבול אלימות. 

שלוש הפיינליסטיות ב"הישרדות VIP" | צילום: אור גפן
שלוש הפיינליסטיות ב"הישרדות VIP" | צילום: אור גפן

אז לא, התשובה לא אצל מאור ולא אצל חבר המושבעים. ההסבר נעוץ בתוכנו ובחברה האלימה שהפכנו להיות. ועל הדרך גם מיזוגנית ברמות. כי אם ניזכר בשורדים כמו דן מנו או אפילו אסי בוזגלו, נגלה שאנחנו מתים עליהם אסטרטגיים ותחמנים עם כישורי תמרון מבריקים – כל עוד מדובר בגבר. אך כשאישה מנהלת את המשחק ביד רמה – ובואו, בשביל ג'קי זה היה מקסימום קרב דוקים – היא רעה ומגיע לה למות או להיאנס או שסתם ייקחו ממנה את המשמורת על הילדים.

ומזל טוב לנו. השנה היא 2022 ואנחנו עדיין לא סובלים את הנשים שלנו אם הן לא נחמדות. או אם בא להן חתיכה מהפרס. ואם בכל זאת, אז שלפחות ייצמדו לזכר אלפא שיארגן את זה. ואם נותר מסר בתוך כור ההיתוך של הריאליטי – הוא שיחסי הכוחות השתנו אפילו בלב המיינסטרים. להיות שרירי וחזק זה חמוד, אבל מסתבר שגם יושבי, או אם לדייק – היושבות ביציע התבשלו מספיק בשמש. הן מבעבעות והן כבר לא מחכות להזמנה להצטרף למשחק. להפך, הן לגמרי מנהלות אותו עם חוקים חדשים משלהן.

בקיצור, ברכות לאלה, הגיע לה. ואולי לג'קי הגיע קצת יותר וזה בסדר. וגם סליחה בפני אלה, שהוצבה במרכזה של מסחטה רגשית עם ברכה מאמה שנמצאת בלב הקרבות באוקראינה המדממת. כלומר, יכלו לשאול אותך איך זה מרגיש לנסות להחזיק את עצמך בשידור חי כשאמא שלך תחת מטחי הטילים של פוטין אבל הרייטינג קדוש יותר מחייה של אישה אוקראינית.