ילדים

בעזרת פסיכולוגיה חיובית: איך לעזור לילדים לפתח גמישות מחשבתית כבר מגיל 3

להתבונן על דברים מזוויות שונות | צילום: שאטרסטוק
להתבונן על דברים מזוויות שונות | צילום: שאטרסטוק

אם לא מעט מבוגרים מתקשים לגלות גמישות מחשבתית ולהסתכל על החיים מכמה זוויות, איך אפשר לצפות מהילדים שלנו שיעשו זאת? ספר חדש של שירלי יובל-יאיר מציע כמה רעיונות

88 שיתופים | 132 צפיות

מה היית עושה אילו היית הולכת ברחוב ופתאום נתקלת בחבילת תבן גדולה? סביר להניח שבשביל אימהות עסוקות כמונו, החבילה הזאת הייתה מהווה סתם מכשול תמוה בדרך, אבל מה ששירלי יובל־יאיר מנסה להמחיש בספרה החדש "חבילה עוברת" הוא שאפשר להסתכל על מכשולים גם מזווית אחרת. "הספר עוסק בגמישות מחשבתית", היא מסבירה, "היכולת להסתכל על דברים מכמה זוויות כדי להבין שאין בהכרח תשובה אחת
וחד־משמעית לכל דבר".

הספר מיועד לילדים מגיל שלוש, למה כבר אפשר לצפות מהם בגיל הזה?
"המוח שלנו מתפתח ככל שאנחנו גדלים, איברי הגוף שלנו מתפתחים, וכך גם היכולות שלנו והחשיבה שלנו מתפתחות בשלבים. הפסיכולוג השוויצרי ז'אן פיאז'ה חקר את השלבים בהתפתחות השפה וגילה שסביב גיל שלוש מתרחשת קפיצת מדרגה ביכולת החשיבה של הילדים. בגיל הזה החשיבה מתחילה להיות מופשטת יותר".

מניסיונך, באילו תחומים ילדים הכי מתקשים לגלות גמישות מחשבתית?
"חלק מהקושי של כולנו להישאר 'גמישים' הוא בתחומים הרגשיים, משום שהרבה פעמים הרגש 'נועל' אותנו. אם למשל אני כועסת על מישהו, הכעס שוטף אותי ואני לא מצליחה לזכור שיש באדם הזה גם תכונות אחרות שאותן אני מחבבת, אני רואה רק את הכעס שלי באותו רגע".

"חבילה עוברת", ספרה של שירלי יובל יאיר | צילום: יח"צ
"חבילה עוברת", ספרה של שירלי יובל יאיר | צילום: יח"צ

איך נכון לתרגל גמישות מחשבתית עם ילדים?
"העיקרון המוביל הוא להראות לילדים שאפשר להתבונן מכל מיני כיוונים על אותו אובייקט, והכי טוב לעשות זאת דרך משחק. למשל, אפשר לקחת שקית ניילון ולהמציא לה המון שימושים (היא יכולה להיות כובע, חצאית, שלולית וכו'). גם הספר מציע משחק כזה – כל מי שמתבונן בחבילה רואה בה משהו אחר בהתאם לזווית שממנה הוא מתבונן. למשל, עבור הנמלה חבילת הקש היא אוצר גלום של אספקת מזון ואילו עבור מנקי הרחוב החבילה היא סתם מטרד".

זהו ספר הילדים השמיני שמוציאה יובל־יאיר (50) נשואה ואימא לשלושה ילדים (19,16,13), פסיכולוגית וסופרת. כמטפלת מתמקדת יובל־יאיר בפסיכולוגיה החיובית. את ספרה הראשון הוציאה לפני 14 שנה ובאנתולוגיה שלה אפשר למצוא את סדרת הספרים המוערכת "גיבורים אמיתיים" הכוללת ארבעה ספרים, גם הם מבוססים על עקרונות הפסיכולוגיה החיובית, שנוצרו בשיתוף עם הפסיכולוג ד"ר טל בן שחר ונמכרו בכ־80 אלף עותקים.

אילו עקרונות של פסיכולוגיה חיובית אפשר ליישם ביומיום על ילדים ועל מתבגרים?
"פסיכולוגיה חיובית בוחנת מה עוזר לבני אדם לחוש מסופקים, שמחים ומאושרים יותר. המחקרים מוכיחים שככל שאדם מתמקד יותר במה שיש לו בחייו (מאשר במה שאין לו) וככל שהוא מתמקד במה שעובד ולא במה שאבד – הוא נעשה שמח יותר בחלקו. אחת הטכניקות הטובות שבאמצעותן אפשר לעזור לילדים לראות יותר את ה'יש' בחייהם היא ללמד אותם לתרגל הכרת תודה. מאז שהיו ילדיי קטנים מאוד אני משחקת איתם לפני השינה במשחק שבו אנחנו עוברים על מה שקרה לנו במשך היום ומציינים כמה דברים שאנחנו מודים עליהם ושמחים בזכותם. למשל, חבר טוב שפגשתי או ארוחה טעימה שאכלתי".

בספר מובאות הרבה דמויות שלמעשה קיימות ומקיפות את כולנו בחיי היומיום. כלב וחתול, זוג מאוהב, פועל ניקיון. בסוף הספר את גם מכניסה את עצמך.
"בסופו של דבר אני כותבת בשבילי. החבילה היא ההשראה לספר והסיפור מסתיים כהזמנה פתוחה לכולם לשחק את המשחק הזה".